انصاف ملل متحد ………؟

دفتر معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان ( یوناما ) گفته است : در شش ماه اول سال جاری ۵۱۶۶ تن از افراد ملکی کشته و زخمی شده اند ، بر اساس گذارش یوناما ۱۶۰۱ از افراد ملکی درین مدت کشته شده اند و ۳۵۶۵ تن دیگر زخم برداشته اند ، به گفتۂ یوناما : […]

download (2)
دفتر معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان ( یوناما ) گفته است : در شش ماه اول سال جاری ۵۱۶۶ تن از افراد ملکی کشته و زخمی شده اند ، بر اساس گذارش یوناما ۱۶۰۱ از افراد ملکی درین مدت کشته شده اند و ۳۵۶۵ تن دیگر زخم برداشته اند ، به گفتۂ یوناما : در سال جاری میزان تلفات افراد ملکی نسبت به سال گذشته چهار در صد بالا رفته است .
دامیچی یاماموتو ، نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل متحد در کابل به رسانه ها ابراز نموده است : طرف های درگیر برای جلوگیری از تلفات ملکی گام های عملی نبرداشته اند .
کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد زید رعد الحسین گفته است : در جنگ افغانستان ، آمار تلفات ملکی در شش ماه گذشته بسیار تکان دهنده و شرم آور است .
این بار نخست نیست که طالبان از سوی یوناما عامل ۹۰ در صد تلفات ملکی خوانده می شوند ، اما یوناما هیچگاه امریکای ها و رژیم مزدور کابل را که جانب دیگر درگیری اند به گونۂ مستقیم متهم به کشتار مردم ملکی نکرده است .
در حال که ، امریکا در همین سال جاری برای نیروهای خود اختیار داده است که هر چه بیشتر از بمباران ، چاپه ها و سلاح های سنگین کار بگیرند ، نیروهای امریکای نیز با استفاده از اختیارات جدید هر گونه حملات کورکورانه و بمباران وحشیانه را در افغانستان روا پنداشتند .
این گفته های نمایندگان پارلمان است که نیروهای خارجی نباید از میزایل های کروز و بمب های بزرگ در افغانستان استفاده بکنند ، زیرا که باعث تخریب و ویرانی های زیادی می گردد ، اعضاء ولسی جرگه همایون همایون و قادر زازی گفته اند : شرایط هرگز ایجاب نمی کند که در افغانستان از سلاح های سنگین کار گرفته شود ، فیر میزایل های کروز و بمباران کورکورانه از سوی نیروهای خارجی مناطق وسیعی را تخریب می کند و سبب بیش ترین تلفات افراد ملکی می گردد .
همایون و زازی می افزایند : پس از سقوط دولت طالبان این نخستین بار است که نیروهای خارجی بر ضد مخالفین مسلح در ضمن بمباران شدید از میزایل های کروز نیز استفاده می کنند ، تنها در ولایت ننگرهار تا هنوز ۲۵ کروز فیر شده است .
از سوی دیگر ، مقامات رژیم کابل به طور متکرر از دوستان خود یعنی امریکای ها تقاضا دارند که طالبان را هر چه بیشتر هدف بمباران قرار دهند ، روز گذشته والی رژیم کابل برای ولایت هلمند حیات اله حیات از نیروهای خارجی به گونۂ رسمی تقاضا نمود که بمباران کنونی کفایت نمی کند ، باید که بمباران را شدت بخشند.
مؤسسۂ بین المللی واتسن چند مدت پیش در راپور خود چنین گفته بود : در نتیجۂ حملات هوای نیروهای خارجی در افغانستان در چهارده سال گذشته حدود صد هزار افغان کشته شده اند و لیکن امریکا ، رژیم کابل و یوناما ادعاء دارند که این همه حملات بر ضد طالبان بوده است و قربانیان این حملات نیز صرف طالبان اند .
والی هلمند حیات الله در حال از نیروهای خارجی تقاضای کمک هوای می کند که طالبان توانسته اند بدون اینکه نیروهای هوای داشته باشند درین ولایت پیشرفت بکنند و به زور سلاح های سبک مناطق زیادی را در تصرف خود بیاورند .
واقعیت اینست که دلایل روشن وجود دارد که کشتار افراد ملکی از سوی نیروهای خارجی صورت می گیرد ، عملکرد و گفتار مقامات کابل ، نمایندگان پارلمان و ارگان های بی طرف بین المللی شاهد است که نیروهای اشغالگر بیشتر عامل تلفات ملکی اند ، تعجب آور اینست که تصامیم نیروهای امریکا هر بار از سوی یوناما تایید می گردد ، پس آیا در تلفات ملکی شش ماه گذشته یوناما سهم ندارد ؟
با نشر این نوع راپورهای دل خواه ایشان از چه کسانی طلبگار انصاف اند ، آیا تلفات ملکی در واقعیت ایشان را آزرده می سازد ، آیا ایشان در واقعیت در تلاش قاتلان اند و یا اینکه محض راپورهای تبلیغاتی نشر می کنند و بس .