افغانستان در ماه نومبر ۲۰۲۰ میلادی

احمد فارسی ملاحظه: این نوشتار شامل رویدادهایی است که دشمن به آن اعتراف کرده است ولازم به اشاره می دانیم که رویدادهای موثق دیگر را با ذکر معلومات بیشتر بخصوص دربارهء آمار تلفات و خسارات دشمن داخلی و خارجی میتوان در سایت رسمی امارت اسلامی افغانستان مطالعه کرد. ——————————– ماه نومبر سال ۲۰۲۰ شامل رویدادهای […]

احمد فارسی

ملاحظه: این نوشتار شامل رویدادهایی است که دشمن به آن اعتراف کرده است ولازم به اشاره می دانیم که رویدادهای موثق دیگر را با ذکر معلومات بیشتر بخصوص دربارهء آمار تلفات و خسارات دشمن داخلی و خارجی میتوان در سایت رسمی امارت اسلامی افغانستان مطالعه کرد.

——————————–

ماه نومبر سال ۲۰۲۰ شامل رویدادهای مهم از قبیل فتح ولسوالی ها و پایگاه ها، پیوستن و تسلیمی عساکر و پولیس به مجاهدین، تلفات و خسارات در صف دشمن و واقعات دیگر بود که  تفاصیل آن را تحت عناوین ذیل میتوان مطالعه کرد:

تلفات و خسارات اجیران داخلی:

به روز یکشنبه اول ماه نومبر قوماندان لوای سرحدی ولایت تخار و به فردای آن سارنوال نظامی ولایت میدان وردک در ولایت کابل به قتل رسیدند. به تعقیب آن به روز پنجشنبه ۵ نومبر یک قوماندان نیروهای کماندو در شهر کابل ترور شد. روز شنبه ۷ نومبر شاهد قتل یک قوماندان اربکی در ولایت بلخ بود. به فردای آن یک افسر پیژند وزارت دفاع در کابل، یک سارنوال در ولایت هرات و قوماندان نیروهای ضربتی ولایت پکتیکا در این ولایت کشته شدند. در همین روز قوماندان امنیهء ولسوالی پشت رود ولایت فراه نیز در یک حملهء نفوذی کشته شد.

به سلسلهء تلفات در صف دشمن داخلی، به روز جمعه ۱۴ نومبر رئیس کندک سوم لوای سرحدی ولایت بلخ و یک قوماندان کماندو در کابل کشته شدند. به روز چهارشنبه ۱۸ نومبر یک قوماندان جنگی دوستم در ولایت فاریاب کشته شد. به فردای آن یک قوماندان پولیس همراه با ۲۱ تن از افراد در منطقه درواز ولایت بدخشان کشته شد. به روز جمعه ۲۰ نومبر یک قوماندان دیگر همراه با تعدادی از افراد خود در بغلان مرکزی کشته شد. به روز پنجشنبه ۲۶ نومبر یک قوماندان اربکی در شهر مزار ولایت بلخ کشته شد. به روز شنبه ۲۸ نومبر دو قاضی برحال ادارهء اجیر در ولایت کابل کشته شدند. و به روز دوشنبه ۳۰ نومبر یک افسر بلند رتبهء قول اردوی ۲۰۷ ظفر و قوماندان امنیهء ولسوالی اوبه ولایت هرات کشته شدند.

به روز چهارشنبه ۱۱ نومبر دو هلیکاپتر ادارهء اجیر در ولایت ننگرهار و یک طیارهء جیت در ولایت هرات سقوط کردند.

تلفات و خسارات دقیق دشمن به مراتب بیشتر از این است و در اینجا تنها به تلفات در رده های بالا و متوسط دشمن و خسارات بزرگ اشاره صورت گرفت.

  تلفات و آزار و اذیت ملکی:

تلفات و آزار و اذیت افراد ملکی و بیچاره همچو ماههای دیگر ادامه داشت. به سلسلهء همین وحشت و درندگی های اردوی اجیر و پولیس مرتزقه به روز دوشنبه ۲ ماه نومبر ۴ تن ملکی در ولایت خوست طی عملیات شبانه نیروهای اجیر به شهادت رسیدند. به فردای آن ۵ تن از افراد یک خانواده در اثر شلیک نیروهای اجیر در ولایت کندز کشته شدند. ولایت کنر و پکتیکا نیز در این روز شاهد کشته شدن سه تن ملکی شان توسط عساکر و پولیس اجیر بود. به روز یکشنبه ۸ نومبر ۵ تن اعضای یک خانواده در ولایت غزنی در اثر پرتاب هاوان توسط عساکر اجیر کشته شدند. به روز چهارشنبه ۱۸ نومبر ۱۲ تن از افراد ملکی در ولایت کندز توسط عساکر اجیر کشته شدند.

به تعقیب آن به روز یکشنبه ۲۲ نومبر ۵ تن ملکی بشمول اطفال و زنان در ولایت دایکندی در اثر حملات هوایی اجیران داخلی کشته شدند. به روز جمعه ۲۷ نومبر ۱۳ تن از اعضای یک خانواده در ولایت بادغیس در جریان حملات هوایی نیروهای اجیر به شهادت رسیدند.

آنچه در بالا مطالعه کردید مشت نمونهء خروار است و تعداد دقیق همراه با تفاصیل رویدادها تلفات ملکی را در راپور ویژه آن که از طریق صفحه انترنتی امارت اسلامی به نشر می رسد مطالعه نمایید.

پیوستن به صف مجاهدین:

به روز دوشنبه ۱۶ نومبر امارت اسلامی از پیوستن ۱۵۰۰ عساکر دشمن در جریان ماه گذشته خبر داد. به سلسله همین پیوستن ها به روز یکشنبه اول ماه نومبر ۵۰ تن مسلح مربوط به ادارهء اجیر کابل همراه با اسلحه و وسایل خود در ولسوالی پنجوایی ولایت کندهار به مجاهدین تسلیم شدند. به تعقیب آن به روز سه شنبه ۳ نومبر به تعداد ۲۷ تن از افراد دشمن در ولسوالی دهراود ولایت هلمند به صف مجاهدین پیوستند. به روز جمعه ۶ نومبر ۶۵ تن از عساکر ادارهء اجیر در ولایت بلخ به مجاهدین یکجا شدند. به روز یکشنبه ۸ نومبر ۸۲ تن از افراد مسلح ادارهء کابل در ولایت ارزگان به مجاهدین تسلیم شدند.

به روز چهارشنبه ۱۱ نومبر ۲۰ تن از افراد ادارهء کابل در ولایت هلمند به صف مجاهدین یکجا شدند. به روز شنبه ۱۵ نومبر ۱۰ تن از عساکر دشمن در ولایت لغمان به صف مجاهدین پیوستند. به روز چهارشنبه ۱۸ نومبر هفتاد تن از عساکر اجیر در ولایت کندهار به مجاهدین تسلیم شدند. به روز یکشنبه ۲۹ نومبر ۱۵ تن از عساکر اجیر در ولایت ننگرهار، ۲۲ تن در ولایت ارزگان و دهها تن دیگر در ولایت بلخ با مجاهدین یکجا شدند.

ماهانه حدود بیشتر از ۱۵۰۰ از افراد و کارمندان ادارهء اجیر به صف مجاهدین می پیوندند که لست مکمل آن در آخر هر ماه توسط کمیسیون مربوطهء امارت اسلامی منتشر می گردد.

عملیات الفتح:

روز یکشنبه اول نومبر شاهد حملات خونین مجاهدین بر نیروهای کماندوی ادارهء اجیر در ولایت تخار بود که طی آن تعداد زیادی از این کماندوها کشته و زخمی شدند. به روز سه شنبه ۳ نومبر مجاهدین حملات شدیدی را بر نیروهای سرحدی ولایت کندز انجام دادند که در اثر آن دشمن متحمل تلفات و خسارات شدید گردید. به فردای آن مجاهدین امارت اسلامی از منهدم شدن یک پایگاه دشمن در ولایت کندز خبر دادند که باعث آزار و اذیت مردم منطقه می شد. به روز پنجشنبه ۵ نومبر ولسوالی گیزاب ولایت ارزگان به تصرف مجاهدین در آمد و یک مرکز اربکی ها در ولایت بلخ مورد حملات مجاهدین قرار گرفت.

روز دوشنبه ۹ نومبر شاهد یک حملهء موتر بم بر کندک پولیس سرحدی ولایت کندهار بود که طی آن حدود ۵۰ تن از افراد پولیس کشته و زخمی شدند. به روز جمعه ۱۳ نومبر مجاهدین از تصرف و منهدم ساختن کندک توپچی دشمن در ولایت کندز خبر دادند. در همین روز ولسوالی ستراتیژیک دهراود ولایت ارزگان نیز به تصرف مجاهدین در آمد. به تعقیب آن به روز دوشنبه ۱۶ نومبر بازار دشت ارچی ولایت کندز توسط مجاهدین فتح شد.

به روز یکشنبه ۲۹ نومبر یک کندک در ولایت غزنی مورد هجوم موتر بم قرار گرفت که طی آن در حدود ۵۰ تن از افراد دشمن کشته و زخمی شدند.

علاوه بر این، دهها حملات بزرگ و کوچک دیگر در جریان این ماه بر اجیران داخلی صورت گرفت که تفاصیل آن در صفحات رسمی امارت اسلامی منتشر می گردد.

خروج نیروهای خارجی:

به روز سه شنبه ۱۷ نومبر نیروهای ناتو از آمادگی شان برای خروج نیروهای خود خبر دادند. ناتو گفت که هیچ کشوری تصمیم ندارد برای طویل المدت در افغانستان باقی بماند اما در عین حال این سازمان اشغالگر از بقای نیروهای خود تا پایان دورهء تعیین شده خبر داد. به فردای آن پنتاگون اعلان کرد که تا جنوری سال ۲۰۲۱ تعداد نیروهای خودرا به ۲۵۰۰ کاهش می دهد. به روز پنجشنبه ۱۹ نومبر کشور بریتانیا نیز اعلان کرد که در خروج نیروهای خود در نقش قدم امریکا پا می گذارد. به روز چهارشنبه ۲۵ نومبر جرمنی نیز خروج نیروهای خودرا از ولایت کندز اعلان کرد. به روز شنبه ۲۸ نومبر مطبوعات از بسته شدن ۵ قرارگاه امریکا در مناطق مختلف کشور خبر دادند.

ارگ بعد از این اعلان ها در حالت وارخطایی اظهار داشت که تا کنون به کمک های امریکا و ناتو نیاز دارد.