افغانستان در ماه مى ۲۰۲۰ میلادی

احمد فارسی ملاحظه: این نوشتار شامل رویدادهایی است که دشمن به آن اعتراف کرده است ولازم به اشاره می دانیم که رویدادهای موثق دیگر را با ذکر معلومات بیشتر بخصوص دربارهء آمار تلفات و خسارات دشمن داخلی و خارجی میتوان در سایت رسمی امارت اسلامی افغانستان مطالعه کرد. ——————————– چنانچه در راپور های ماه های […]

احمد فارسی

ملاحظه: این نوشتار شامل رویدادهایی است که دشمن به آن اعتراف کرده است ولازم به اشاره می دانیم که رویدادهای موثق دیگر را با ذکر معلومات بیشتر بخصوص دربارهء آمار تلفات و خسارات دشمن داخلی و خارجی میتوان در سایت رسمی امارت اسلامی افغانستان مطالعه کرد.

——————————–

چنانچه در راپور های ماه های گذشته ذکر شد، عملیات مجاهدین بعد از توافقنامه صلح با امریکا تا جایی محدود گردیده است. علاوه بر این، ماه می شامل آتش بس روزهای عید نیز بود اما با وجود اینهمه ماه می سال ۲۰۲۰ شامل رویدادهای مهم و دست آوردهای مهمی برای مجاهدین بود. در این ماه نیز جریان تسلیمی افراد و کارمندان دشمن به صفوف مجاهدین ادامه داشت. حملات مجاهدین نیز بر بعضی پایگاه های دشمن ادامه داشت که باعث کشته و زخمی شدن تعداد زیادی از عساکر و پولیس اجیر در مناطق مختلف کشور گردید. حملات بر افراد ملکی و تلفات ناشی از آن در این ماه افزایش یافته است. تفاصیل رویدادهای مذکور و یافته های مهم دیگر را تحت عناوین ذیل میتوان مطالعه کرد:

تلفات و خسارات اشغالگران خارجی:

چنانچه یاد آور شدیم حملات مستقیم مجاهدین بر دشمن اشغالگر متوقف شده است بنابرین دشمن اشغالگر تلفات زیادی در جریان این ماهها ندارد با وجود آنهم به روز جمعه ۲۱ می پنتاگون از کشته شدن یک عسکر خود در پایگاه بگرام خبر داد.

تلفات و خسارات اجیران داخلی:

با وجود کاهش حملات مجاهدین و آتش بس روزهای عید باز هم سلسله تلفات اجیران داخلی زیاد است و آمار دقیق آن به دست نیست. در اینجا بگونه مثال چند واقعه تلفات و خسارات دشمن را ذکر می کنیم:

به روز یکشنبه ۳ ماه می رئیس اداری ستره محکمه توسط افراد ناشناس در مسیر راه کابل – جلال آباد کشته شد. به روز جمعه ۸ می قوماندان امنیهء ولایت خوست در راه عملیات برخلاف مجاهدین مورد هدف مجاهدین قرار گرفته و کشته شد. طی یک رویداد دیگر و بر اساس جنگ میان دو گروه مرتبط به ادارهء اجیر کابل یک قوماندان همراه با ۱۸ تن از افراد هر دو جناح در ولسوالی معروف ولایت کندهار کشته شدند. به روز دوشنبه ۲۵ می قوماندن لوای قول اردوی میوند به اثر بیماری کرونا درگذشت. علاوه بر این، ده ها تن از نیروهای امنیتی ادارهء اجیر کابل طی حملات مجاهدین در جریان این ماه کشته شده اند که آمار دقیق آن در دست نیست.

از سوی دیگر ادارهء سیگار به روز یکشنبه ۳ می اعلان کرد که نیروهای هوایی ادارهء کابل در جریان سه ماه گذشته ۱۲ طیاره خود را از دست داده است. در خبر آمده است که تعدادی از این طیاره ها در جریان جنگ از جانب مخالفین ادارهء اجیر کابل سرنگون گردیده اند. در همین روز و بعد از این اعلان، یک طیاره هلیکاپتر دشمن در ولسوالی شاه ولیکوت ولایت کندهار سرنگون گردید.

   تلفات و آزار و اذیت ملکی:

بعد از توافقنامه صلح تلفات ملکی تا حدی کاهش یافته بود اما ماه می شاهد افزایش این تلفات بود. در این ماه سلسلهء وحشی گری های نیروهای مشترک خارجی و داخلی ادامه داشت، در ذیل نمونه یی از این تلفات و حملات ذکر می گردد:

به روز سه شنبه ۵ می امارت اسلامی اعلان کرد که در جریان ماه اپریل نیروهای مشترک ادارهء اجیر کابل و باداران خارجی شان به تعداد ۳۶۳ تن از افراد ملکی را در مناطق مختلف کشور به شهادت رسانیده اند. به همین سلسله و به روز پنجشنبه ۷ می پنتاگون پذیرفت که در جریان سال گذشته نیروهای آنان بیشتر از صد تن از افراد ملکی را کشته اند. به روز شنبه ۹ می، به تعداد ۲۱ تن از افراد ملکی در اثر شلیک پولیس بر مظاهره چیان در مرکز ولایت غور کشته و زخمی شدند. به روز سه شنبه ۱۲ می نیروهای اجیر در ولایت میدان وردک یک شفاخانه را مورد شلیک توپ قرار دادند. در همین روز۲۰ تن از افراد ملکی طی بمباردمان طیاره های دشمن در ولایت بلخ کشته و زخمی شدند.

به روز چهارشنبه ۲۷ می که موافق بود با چهارم روز عید، ۷ طفل در جریان حملات هوایی ادارهء اجیر کابل در ولایت زابل کشته و زخمی شدند.

تفاصیل رویدادهای حملات و تلفات ملکی ها را در راپور منتشرهء صفحه انترنتی امارت اسلامی میتوان مطالعه کرد.

پیوستن به صف مجاهدین:

سلسله پیوستن افراد دشمن که بعد از توافقنامه صلح آغاز گردیده بود در جریان ماه می نیز ادامه داشت و نیروهای دشمن در گوشه و کنار مختلف کشور به شکل روزانه صف خودرا ترک کرده و به مجاهدین پیوستند. به روز چهارشنبه ۱۳ ماه می امارت اسلامی اعلان کرد که طی ماه گذشته ۱۳۰۰ تن از افراد دشمن به مجاهدین تسلیم شده اند.

به همین سلسله و و در نتیجهء تلاش های کمیسیون جلب و جذب امارت اسلامی به روز جمعه اول ماه می ۱۱۶ تن از کارمندان، پولیس و عساکر دشمن در ولایت های لغمان و میدان وردک به صف مجاهدین پیوستند. به تعقیب آن به روز شنبه ۹ می هفده تن از افراد دشمن در ولسوالی بغلان مرکزی با مجاهدین یکجا شدند. به روز یکشنبه ۱۰ می، جنرال بختور قوماندان امنیهء اسبق ولایت فراه و پدر معاون والی برحال این ولایت به مجاهدین پیوست. به روز جمعه ۲۱ ماه می، دهها تن از افراد دشمن در ولایت های لوگر، بلخ و بغلان به صف مجاهدین پیوستند.

به روز جمعه ۲۹ می، یک قوماندان امنیت ملی همراه با تعدادی از افراد خود در مرکز ولایت به فراه به صف مجاهدین پیوست و به فردای آن ۷۱ تن از عساکر اجیر در ولسوالی های مختلف ولایت لغمان با مجاهدین یکجا شدند.

تعداد دقیق افراد پیوسته به صفوف امارت اسلامی را می توان در راپورهای مستقل کمیسیون جلب و جذب امارت اسلامی مطالعه کرد.

عملیات الفتح:

در جریان ماه می با وجود کاهش حملات مجاهدین و آتش بس روزهای عید دهها حملات کوچک و بزرگ بر دشمن اجیر صورت گرفت که از آنجمله می توان به رویدادهای ذیل بگونه مثال اشاره کرد:

به روز دوشنبه ۴ می، قطعه ویژه امنیت ملی در ولایت هلمند مورد حملات موتر بم مجاهدین قرار گرفت که طی آن تعداد زیادی از افراد این قطعه کشته و زخمی شدند. به روز پنجشنبه ۱۴ می تأسیسات نظامی اردوی اجیر در ولایت پکتیا مورد حملهء موتر بم قرار گرفت که طی آن این تأسیسات همه نابود گردید و تعداد زیادی از افراد دشمن کشته و زخمی شدند.

خروج نیروهای اشغالگر:

به روز جمعه اول ماه می شبکه خبری سی ان ان خبر داد که امریکا مصمم است نیروهای خودرا قبل از جدول زمانی اتفاق شده با طالبان از افغانستان خارج کند. به روز پنجشنبه ۱۴ می دونالد ترامپ در واکنش به حملات اخیر در افغانستان گفت که آنها تصمیم ندارند دیگر در افغانستان بجنگند و اکنون هم عساکر زیادی را از آنجا خارج کرده اند. اوضاع و خیم کنونی امریکا باعث نگرانی جنرال های جنگ طلب امریکایی نیز شده است زیرا به گفتهء آگاهان نظامی این کشور، احتمال می رود که هر لحظهء فرمان خروج فوری نیروهای امریکا از افغانستان توسط رئیس جمهور این کشور صادر گردد.

انتخابات نمایشی و دموکراسی شرم آور:

بعد از گذشت بیشتر از شش ماه از انتخابات، اعلان نتایج و تحلیف هر دو گروه بالاخره به روز یکشنبه ۱۷ می، هر دو گروه درگیر یکبار دیگر بر آرای مردمی که بسوی صندوق های رای رفته بودند خط بطلان کشیده و با تقسیم قدرت و چوکی ها کنار هم آمدند. جای تعجب است که در جریان این جور آمد بر رای مردم تنها دست آورد یکی از جناح هایی که آماده خون دهی در این راه بود، کرسی و مقام خاص برای دو تن از رهبران این گروه بود و در ضمن یکی از بیسوادان این گروه که همیشه لذت تلخ شکست را در مقابل رزمندگان مجاهدین در میدان جنگ چشیده است رتبهء مارشالی را از آن خود کرد.