افغانستان در ماه فبروری ۲۰۲۱ میلادی

احمد فارسی ملاحظه: این نوشتار شامل رویدادهایی است که دشمن به آن اعتراف کرده است ولازم به اشاره می دانیم که رویدادهای موثق دیگر را با ذکر معلومات بیشتر بخصوص دربارهء آمار تلفات و خسارات دشمن داخلی و خارجی میتوان در سایت رسمی امارت اسلامی افغانستان مطالعه کرد. ——————————– ماه فبروری سال ۲۰۲۱ نیز در […]

احمد فارسی

ملاحظه: این نوشتار شامل رویدادهایی است که دشمن به آن اعتراف کرده است ولازم به اشاره می دانیم که رویدادهای موثق دیگر را با ذکر معلومات بیشتر بخصوص دربارهء آمار تلفات و خسارات دشمن داخلی و خارجی میتوان در سایت رسمی امارت اسلامی افغانستان مطالعه کرد.

——————————–

ماه فبروری سال ۲۰۲۱ نیز در حالت نامعلوم میان صلح و جنگ آغاز و خاتمه یافت. در جریان این ماه، سلسلهء مذاکرات بین الافغانی با وجود مشکلات موجود وقتا فوقتا ادامه داشت.  از سوی دیگر در میدان نظامی نیز فعالیت های و تحرکات از هر دو جانب به نظر رسید.  تفاصیل اینهمه را همراه با جریانات مهم دیگر را می توان تحت عناوین ذیل میتوان مطالعه کرد:

تلفات و خسارات اجیران داخلی:

اگرچه در جریان ماه فبروری هم صدها تن از افراد دشمن اعم از عساکر، پولیس، مامورین امنیتی وغیره کشته و زخمی شدند اما چون آمار رسمی آن در دست نیست نمی توان به تفاصیل بیشتر آن پرداخت. اما در رده های متوسط بگونهء مثال به روز چهارشنبه ۳ فبروری یک قاضی در ولایت ننگرهار و به فردای آن مدیر امنیت ولسوالی غوریان ولایت هرات کشته شدند. بعضی از رویدادهای کشته شدن و تلفات در صف دشمن را می توان تحت عنوان “عملیات الفتح” مطالعه کرد.

  تلفات، آزار و اذیت ملکی:

به روز دوشنبه اول فبروری، عساکر ادارهء اجیر یک کلینک صحی صلیب سرخ را در ولایت کندهار منفجر ساختند. به فردای آن ولایت کندز شاهد حملات هوایی بر منازل مسکونی بود که طی آن ۱۰ تن ملکی شهید و زخمی شدند. به روز چهارشنبه ۳ فبروری یک مسجد در ولایت فراه نیز در اثر بمباردمان جیت های ادارهء کابل به شهادت رسید. به روز چهارشنبه ۱۷ فبروری ۱۶ تن ملکی در ولایت هلمند بر اثر شلیک توپ عساکر اجیر شهید و زخمی شدند. به روز چهارشنبه ۲۴ فبروری ۲۸ تن ملکی به اثر انفجار یک پل توسط عساکر ادارهء اجیر در ولایت دایکندی کشته و زخمی شدند.

آنچه در بالا مطالعه کردید مشت نمونهء خروار است و تعداد دقیق همراه با تفاصیل رویدادها تلفات ملکی را در راپور ویژه آن که از طریق صفحه انترنتی امارت اسلامی به نشر می رسد مطالعه نمایید.

پیوستن به صف مجاهدین:

در ارتباط با درک حقایق و پیوستن افراد ادارهء کابل به صف مجاهدین به روز یکشنبه ۲۱ فبروری مجاهدین امارت اسلامی از پیوستن بیشتر از ۱۳۰۰ از این افراد در جریان ماه جنوری به صف مجاهدین خبر دادند.

به روز پنجشنبه ۴ فبروری ۶۱ تن از افراد دشمن و به تعقیب آن به روز شنبه ۱۳ فبروری ۵۲ تن دیگر از افراد امنیتی ادارهء کابل در ولایت بلخ به مجاهدین تسلیم شدند. لست مکمل این تسلیمی ها در آخر هر ماه توسط کمیسیون مربوطهء امارت اسلامی منتشر می گردد.

عملیات الفتح:

ماه فبروری در میان امیدهای صلح و جنگ آغاز و به همین امید اختتام نیز یافت. در ارتباط با عملیات مجاهدین در این ماه، در پایان به عده یی از آن بگونهء مثال اشاره صورت می گیرد:

به روز چهارشنبه ۳ فبروری ۱۸ تن از عساکر دشمن در یک حمله موتر بم در ولایت ارزگان کشته شدند. به فردای آن ۱۶ تن از عساکر امنیت ملی در جنگ رویارویی با مجاهدین در ولایت کندز کشته شدند. به روز چهارشنبه ۱۰ فبروری ۱۱ عسکر ادارهء اجیر در جریان تصرف قرارگاه توپ دیسی توسط مجاهدین کشته شدند. در همین روز مطبوعات از کشته شدن و نادرک شدن ۱۶ عسکر در ولایت نیمروز در جریان جنگ خبر دادند. به روز دوشنبه ۱۵ فبروری ۱۳ پولیس در اثر حملهء شخص نفوذی در ولایت زابل کشته شدند.

به روز جمعه ۱۹ فبروری بیشتر از ۲۰ تن از افراد پولیس محلی در ولایت دایکندی در جریان حملات مجاهدین کشته و زخمی شدند. به روز سه شنبه ۲۳ فبروری ۹ اربکی در مرکز ولایت لوگر توسط مجاهدین کشته شدند. روز چهارشنبه ۲۴ فبروری شاهد حملات و جنگ شدید میان مجاهدین و عساکر اجیر در ولایت کاپیسا بود که طی آن دشمن متحمل تلفات و خسارات شدید گردید.

اعتراضات:

به روز یکشنبه ۷ فبروری مالکان موترهای لین کابل – کندهار در اعتراض به ظلم و اخاذی های غیر قانونی پولیس این شاهراه موترهای خودرا متوقف ساختند. آنان ادعا داشتند که عساکر و پولیس ادارهء اجیر در هر پوسته از آنان پول گرفته و آنان را مورد آزار و اذیت قرار می دهند. بر اساس معلومات مالکان این موترها، این در حالیست که رسید صادر شدهء گمرک طالبان در هرات در سرحدات پکتیا و پکتیکا نیز مورد قبول طالبان می باشد. از سوی دیگر، در جریان این ماه، صرافان کشور نیز طی اعتراض بر قوانین ظالمانهء ادارهء اجیر کابل دکان های خودرا برای مدت طولانی بستند که در اثر آن مردم بیچاره به ملیون ها افغانی خساره را متحمل شدند.

فاجعه:

به روز یکشنبه ۷ فبروری مطبوعات از فاجعه فروش اعضای انسانی در ولایت هرات خبر دادند. بر اساس این خبر، صدها تن از مردم بشمول زنان بنابر مشکلات اقتصادی مجبور به فروش گرده های خود گردیده اند. این در حالیست که پول های کمکی به مردم به شکل خیلی بی شرمانه دزدی و به خارج انتقال می یابد. به روز دوشنبه اول فبروری ولسی جرگهء قلابی در کابل از دزدی ها و انتقال پول قاچاق توسط رولا غنی از طریق میدان هوایی کابل خبر دادند.

خروج نیرهای اشغالگر:

به روز چهارشنبه ۱۷ فبروری کشور نیوزیلند اعلان کرد که تا نهایت ماه می سال جاری عساکر متباقی خودرا از افغانستان خارج می کند. امارت اسلامی از این اعلان استقبال کرده و از کشورهای دیگر نیز خواست تا به نقش پای این کشور قدم بگذارند. به فردای آن قرار بود ناتو در یک نشست خصوصی تصمیم نهایی خودرا مبنی بر بقا و یا ترک افغانستان اتخاذ نمایند که این تصمیم به تعویق افتاد. به روز پنجشنبه ۲۵ فبروری کشور المان از تمدید ده ماه دیگر برای بقای عساکر خود در افغانستان اطلاع داد.