آغاز گر جنگ کیست و راه آبرومندانه چیست؟

در بروکسل پایتخت اتریش کانفرانس جهانی در رابطه به موضوع افغانستان در جریان است. نمایندگان هفتاد کشور مختلف جهان بعلاوه هیئت های دهها سازمان مدنی و غیردولتی با هم جمع شده اند تا در مورد مسئله افغانستان بخصوص کمک های مالی و نظامی به حکومت کابل با هم بحث و گفتگو نمایند. امروز روز سخنرانی […]

در بروکسل پایتخت اتریش کانفرانس جهانی در رابطه به موضوع افغانستان در جریان است. نمایندگان هفتاد کشور مختلف جهان بعلاوه هیئت های دهها سازمان مدنی و غیردولتی با هم جمع شده اند تا در مورد مسئله افغانستان بخصوص کمک های مالی و نظامی به حکومت کابل با هم بحث و گفتگو نمایند.
امروز روز سخنرانی ها و یک از روزهای مهم کانفرانس متذکره بود.وزیر خارجه ایالات متحده امریکا جان کیری یکی از کسانی بود که امروز  اظهار مافی الضمیر خود رادر خدمت شرکت کنندگان کانفرانس بعرض گذاشت . سخنان جان کیری طولانی بود اما یکی از نقاط مهم که رسانه های جهانی آن را جلوه دادند وبحیث سرخط خبری برآن پرداختند این بود که جان کیری خطاب به طالبان افغانستان گفت ( طالبان افغانستان باید بفهمند که این جنگ که از سوی آنان آغاز شده است اختتام اش هم مسؤلیت طالبان است.یگانه راه آبرومندانه برای نجات ازین حالت آغاز گفتگو با حکومت کابل و وارد شدن به پروسۀ صلح حکومت افغانستان است.صلح با حکمتیار بهترین نمونه است تا طالبان ازآن بحیث الگو استفاده نمایند و وارد پروسۀ صلح و مذاکرات شوند.)
جان کیری بحیث وزیر خارجه امریکا در این کانفرانس بکمال زرنگی کوشش کرد تا مسؤلیت جنگ،کشتار و حالت ناگوار افغانستان را از دوش امریکا بدور اندازد و طالبان را بحیث آغازگران جنگ جاری معرفی نماید. این که جان کیری بنمایندگی مقامات امریکایی خود را مجبور میداند تا مسؤلیت کردار خود را بدوش دیگران بیاندازد دلائل بسیار دارد. جنگ افغانستان زخم ناسور و مایۀ سرافگنی امریکا گشته است. از همان روز که امریکا با افغانها وارد میدان نبرد شده است ، وجهه و حیثیت جهانی امریکا رو به افول است. دورۀ تک قطبی جهان به پایان رسیده است و حالا امریکا در عرصه های سیاسی،اقتصادی و نظم جهانی دچار حالت ناکامی و سرافگندگی شده است که این حقیقت بر همه گان مبرهن و آشکار است.
غیر از امریکا دیگر کشورهای همپیمانش هم از جنگ افغانستان بمقدار مداخله و دست درازی شان طعم ناخوشایند شکست چشیده وبتلفات سنگین جانی،مالی و حیثیتی روبرو شده اند. کشورهای همپیمان امریکا که نمایندگان شان در کانفرانس بروکسل حضور دارند از امریکا علل شکست و تلفات خود می پرسند و از همین جهت جان کیری وزیر خارجه امریکا سعی میکند تا بار مسؤلیت جنگ افغانستان را بدوش طالبان بیاندازد.
اما جهانیان و همۀ افغانها شاهد هستند که چه کسانی از دورترین قاره دنیا با طیاره ها، کروزها و تانک های خود آمدند و اینجا در این کشور غریب و بیچاره بر ضد یک ملت مظلوم و فقیر،اتش جنگ استعمار خود را برافروختند.
جهانیان شاهد هستند که طالبان حاضر بودند برای حل معضله مذاکرات نمایند و از تعقل و مفاهمه کار بگیرند. مگر این زمامداران قصر سفید و شخصاجورج واکر بوش بود که همواره دم از جنگ و کشتار میزد و بجهانیان بعلانیه  میگفت که یا همراه ما شوید  و یا هم دشمن ما.
این سخن جان کیری درست و بجا است که : آغاز گر جنگ مسؤلیت اختتام جنگ را هم دارد. اما سوال مهم این است که آغازگر جنگ کیست؟کیها به کشور دیگران تجاوز نمودند و خاک و فضا آنها را تحت اشغال خود در آوردند؟ آیا افغانها علیه امریکاییها اعلان جنگ نموده اند یا امریکاییها کشور و استقلال افغانها را بگروگان گرفته اند؟
واضح است که این جنگ با شلیک راکت های امریکایی از بحیره عرب به افغانستان آغاز شده است و مسؤلیت اختتام اش هم متوجه امریکا و جنگآوران همپیمانشان است.
جان کیری که آبروی کشوراش در خاور میانه،شرق اروپا و بسطح جهان بهم ریخته است حالی برای طالبان راه آبرومندانه نشان میدهدو فرمایش دارد که طالبان هم بایدمثل گلبدین حکمتیار دست های تسلیمی خود را بالا کنند.
بنظر ما راه طالبان از اول تا این دم راه آبرومندانه و راه عزت و سربلندی است. طالبان برای ازادی و حاکمیت اسلامی جهاد و مقاومت میکنند که دفاع از دین و وطن خود از مقدس ترین و پرافتخارترین کارنامه های بشری پنداشته  میشوند. جان کیری بجای اینکه برای طالبان راه ابرومندانه پیشکش کند باید در فکر آبرو و حیثیت خود باشد که همین حالا در افغانستان و تمام جهان در معرض سقوط قرار دارد.
راه آبرومندانه برای امریکاییها شاید فقط این باشد که ازافغانستان ،از همان نقطۀ آغاز آبروریزی شان شروع نموده و تمام اغلاط فاحش شان که در دو دوهۀ گذشته صورت گرفته انداصلاح نمایند و اولتر از همه اشغالگران خود را از این کشور آبرومند خارج نمایند.
بقلم: ” قاری حبیب “.