پیغام خصوصی زعیم امارت اسلامی در رابطه با نهال شانی

کاشت نهال در حفظ محیط زیست، ترقی اقتصادی و سرسبزی زمین تاثیر مهم دارد، الله جل جلاله بر روی زمین زندگی انسانها را با نباتات مرتبط نموده، نباتات از زمین و انسانها وحیوانات از نباتات غذا خوری میکنند، اگر از روی زمین زراعت و نهال نهادن از بین برود زندگی نیز با خطر مواجه میشود. الله […]

کاشت نهال در حفظ محیط زیست، ترقی اقتصادی و سرسبزی زمین تاثیر مهم دارد، الله جل جلاله بر روی زمین زندگی انسانها را با نباتات مرتبط نموده، نباتات از زمین و انسانها وحیوانات از نباتات غذا خوری میکنند، اگر از روی زمین زراعت و نهال نهادن از بین برود زندگی نیز با خطر مواجه میشود. الله تعالی میفرماید:

وَهُوَ الَّذِیَ أَنزَلَ مِنَ السَّمَاء مَاء فَأَخْرَجْنَا بِهِ نَبَاتَ کُلِّ شَیْءٍ فَأَخْرَجْنَا مِنْهُ خَضِرًا نُّخْرِجُ مِنْهُ حَبًّا مُّتَرَاکِبًا وَمِنَ النَّخْلِ مِن طَلْعِهَا قِنْوَانٌ دَانِیَهٌ وَجَنَّاتٍ مِّنْ أَعْنَابٍ وَالزَّیْتُونَ وَالرُّمَّانَ مُشْتَبِهًا وَغَیْرَ مُتَشَابِهٍ انظُرُواْ إِلِى ثَمَرِهِ إِذَا أَثْمَرَ وَیَنْعِهِ إِنَّ فِی ذَلِکُمْ لآیَاتٍ لِّقَوْمٍ یُؤْمِنُونَ [۹۹سوره الأنعام].

ترجمه: «و اوست که فرود آورد از آسمان آبی را، پس بیرون آوردیم بسبب آن آب رستنې هر چیز را، پس بیرون آوردیم از آن سبزه را بیرون می آریم از آن سبزه دانه ها بر یک دیگر پیوسته و از خرمابنان از شگوفهء وی خوشه های خمیده(شاخها به یک دیگر نزدیک) وبیرون آوردیم وستانها از درختان انگور وبیر آوردیم زیتون و انار را مانند یک دیگر وغیرمانند، بنگرید به میوهء درخت چون بار آرد و بنگرید به پختگی او، بدرستیکه در اینها )هرآئینه نشانهاست مر گروهی را« که ایمان دارند.»

زمین نعمت بزرگ الله تعالی است، الله جل جلاله انسان را در زمین عبث خلق نکرده، بلکه برایش بالای مخلوقات زیاد افضلیت داده، به نعمت عقل او را نوازش داده و مسئولیت اعمار زمین را برایش سپرده.

ضروریات بسیار متعددې همچو غذا، لباس و دوا را ما از نباتات بدست میاوریم، به همین سبب بسیاری آیت های قرآن کریم توجه انسان ها را به ارزش نباتات جلب نموده.

الله تعالی میفرماید: “وَآیَهٌ لَهُمُ الْأَرْضُ الْمَیْتَهُ أَحْیَیْنَاهَا وَأَخْرَجْنَا مِنْهَا حَبًّا فَمِنْهُ یَأْکُلُونَ . وَجَعَلْنَا فِیهَا جَنَّاتٍ مِنْ نَخِیلٍ وَأَعْنَابٍ وَفَجَّرْنَا فِیهَا مِنَ الْعُیُونِ. لِیَأْکُلُوا مِنْ ثَمَرِهِ وَمَا عَمِلَتْهُ أَیْدِیهِمْ أَفَلَا یَشْکُرُونَ “.

ترجمه: و یک نشانه است برای ایشان زمین مرده زنده گردانیدیم آن را و بیرون آوردیم از آن غله پس از آن میخورند. و آفریدیم در آن باغها از درختان خرما و انگور و روان ساختیم در آنها بعض چشمه ها تا بخورند از میوهء آنچه مذکور شد و نساخته است میوه را دست های ایشان آیا پس شکر نمی کنند؟.

نهال نشاندن در اسلام از اعمال صالحهء بزرگ شمرده میشود و صدقه جاریه خوانده شده، بیغمر اسلام حضرت محمد صلی الله علیه وسلم ما را در احادیث قولی و فعلی به نشاندن نهال ها ترغیب داده.

عن أَنَسٍ رضی الله عنه، قَالَ، قَالَ رَسُولُ اللهِ صلى الله علیه وسلم: مَا مِنْ مُسْلِمٍ یَغْرِسُ غَرْسًا أَوْ یَزْرَعُ زَرْعًا فَیَأْکُلُ مِنْهُ طَیْرٌ أَوْ إِنْسَانٌ أَوْ بَهِیمَهٌ إِلاَّ کَانَ لَهُ بِهِ صَدَقَهٌ “متفق علیه”

ترجمه: «از حضرت انس رضی الله عنه روایت است که رسول الله صلی الله علیه وسلم فرموده: کدام مسلمانیکه یک نهال را غرس کند یا یک زراعت را کشت کند، اگر کدام پرنده یا انسان یا حیوان از آن خوراک کند، پس به تمام این برایش اجر صدقه داده میشود.»

اگر بالای ذخیرهء احادیث مطهره نظر انداخته شود معلوم میشود که اسلام بر کاشتن نباتات و درخت ها چه اندازه تاکید ورزیده، و بر نشاندن یک نهال ثمردار به یک مسلمان چه قدر خیر و ثواب عظیم به دست میاید. پس بناءً نشاندن و زراعت نهال ها از آن اعمال شمرده میتوانیم که هم فائدهء دنیوی با خود دارد او هم اجر اخروی بالایش حاصل میشود.

امارت اسلامی چنانچه در میهن عزیز به هدف صلح و امنیت همه جانبه با اشغالگران و دست نشانده هایشان مشغول مبارزه است، همچنان برای شادمانی هم وطنان عزیز، وسعت و پیشرفت اقتصادی، و از نگاه اقتصادی جهت متکی شدن بر خود در حدود امکانات خود توجه خصوصی دارد.

بناءً بالای هر مجاهد و هر فرد ملت متدین ما صدا میکنیم که با فرا رسیدن موسم نشاندن نهال ها در چار اطراف خود یک یا چند نهال مثمر و یا غیر مثمر را جهت سرسبزی زمین و استفادهء مخلوقات الله تعالی بنشاند.

این ها باید بدانند که با نشاندن نهال ها از یک سوی اتباع سنت فعلی رسول الله صلی الله علیه وسلم را کرده باشد و از سوی دیگر  با آباد کردن زمین و سرسبز کردن محیط زیست شکر نعمت های الله عظیم و متعال را ادا کرده باشند.

مجاهدین و هموطنان عزیز باید مشترکا به نشاندن نهال هار کمر بسته کنند و درین بخش از هیچ نوع سعی دریغ ننمایند.

امیرالمومنین شیخ الحدیث مولوی هبه الله آخوند زاده، زعیم امارت اسلامی افغانستان

۱۴۳۸/۵/۲۹ه ق

۱۳۹۵/۱۲/۸ ه ش

۲۰۱۷/۲/۲۶ م