پیام تبریکی عالی‌قدر امیرالمؤمنین شیخ الحدیث مولوی هبه الله آخندزاده  – حفظه الله – به مناسبت فرا رسیدن عید سعید فطر

إن الحمد لله نحمده ونستعینه ونستغفره ونعوذ بالله من شرور أنفسنا ومن سیئات أعمالنا من یهده الله فلا مضل له ومن یضلل فلا هادی له وأشهد أن لا إله إلا الله وحده لا شریک له وأشهد أن محمدا عبده ورسوله، صلى الله وسلم علیه وعلى آله و أصحابه أجمعین ومن تبعهم بإحسان إلى یوم الدین. […]

إن الحمد لله نحمده ونستعینه ونستغفره ونعوذ بالله من شرور أنفسنا ومن سیئات أعمالنا من یهده الله فلا مضل له ومن یضلل فلا هادی له وأشهد أن لا إله إلا الله وحده لا شریک له وأشهد أن محمدا عبده ورسوله، صلى الله وسلم علیه وعلى آله و أصحابه أجمعین ومن تبعهم بإحسان إلى یوم الدین. اما بعد:

قال الله تعالی: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِن تَنصُرُوا اللَّهَ یَنصُرْکُمْ وَیُثَبِّتْ أَقْدَامَکُمْ» ﴿٧﴾ (سوره محمد)
ترجمه: ای آن کسانی که ایمان آورده اید (ای مؤمنان) اگر نصرت دهید (دین) الله (و رسول او) را، (الله) نصرت می‌دهد شما را (برای غلبه بر دشمن) و ثابت کند قدم‌های شما را (در میدان جنگ).

به ملت مؤمن و مجاهد افغانستان، مجاهدین سنگر و مسلمانان جهان!
السلام علیکم و رحمه الله و برکاته

فرا رسیدن عید سعید فطر را به همهٔ شما از صمیم قلب تبریک می‌گویم. خداوند متعال روزه، عبادات و دعاهای شما را قبول فرماید. آمین

خرسندم که به فضل خاص الله متعال این بار عید را در حالی تجلیل می‌نمائیم که کشور ما در آستانه‌ی آزادی و استقلال کامل قرار دارد و آرمان شهدا، ایتام، بیوه‌زنان، مهاجران و هموطنان رنج‌دیده‌ی جهاد بیست ساله‌ی ما به نصرت الله جل جلاله نزدیک است به ثمر برسد. ان شاء الله تعالی

از خداوند متعال مسئلت دارم که این مجاهده‌ی طولانی، تکالیف، قربانی و فداکاری ملت و مجاهدین ما را به دربار عالی خود قبول نموده، و در عوض آن؛ زندگی آرام، مرفه و با سعادت زیر چتر نظام شرعی را نصیب ما گرداند، تا کشور ما پیشرفت یابد و ویرانه‌های جنگ را بازسازی نموده، زخم‌ها را مرهم گذاشته، ملت را آسوده ساخته و شریعت مقدس را نافذ نمائیم.

لازم است که از صبر و دلاوری ملت درد دیده، و از غیرت و فداکاری‌های مجاهدین خود در این راستا، قدردانی نمائیم و همچنان زحمت و قربانی‌ بندی‌ها، زخمی‌ها، معلولین، یتیمان و هموطنان ستم‌دیده‌ی خود را ستایش نموده، و به بارگاه خداوند متعال برای قبولیت آن دعا نمائیم.

هموطنان عزیز!

کشور ما پس از به دست آوردن استقلال، نیاز مبرم به بازسازی و آبادی دارد. بیائید همه با اخلاص در آبادی دوباره‌ی کشور سهم بگیریم، تا یک کشور مرفه و آباد زیر چتر قیام نظام شرعی داشته باشیم. باید برای این هدف از منافع شخصی و جاه‌طلبی بگذریم، ارزش‌های اسلامی و منافع ملی را معیار قرار داده و از راه عفو، گذشت و ترحم بر همدیگر، ملت قوی و متحد شویم.

ما به همه ملت خود اطمینان می‌دهیم که پس از پایان اشغال؛ چنان نظام افغان‌شمول اسلامی به میان خواهد آمد که تمام اقشار کشور به مبنای اهلیت و استعداد خود در آن جا ‌داشته و بر حقوق هیچ یکی تجاوز نشود. ان‌شاء‌الله

بر افغان‌های ایستاده در جانب مقابل یکبار دیگر صدا می‌کنم که دیگر هیچگونه تلاشی برای دوام جنگ نکنند، این کشور خانه مشترک همه افغان‌هاست، ما و شما باید بر احکام اسلامی گردهم آمده و از اختلافات و هر گونه تعصبات خودداری نمائیم. آغوش امارت اسلامی به روی همه افغان‌ها باز است، به آنانی که در گذشته در صف مخالف ما بودند دست عفو و هم‌دلی را دراز می‌نمائیم، و آن‌ها را به همراهی در راه حق دعوت می‌دهیم. از زورگویی، عقده‌مندی و دشمنی چیزی ساخته نمی‌شود، اما بالعکس ملت‌ها از تحمل، حوصله‌مندی و حقیقت پذیری صاحب عزت و افتخار می‌گردند.

اینکه امریکا و دیگر کشورهای خارجی تمام نیروهای خود را از افغانستان خارج می‌کنند، آن را گام خوب می‌دانیم و جداً مطالبه می‌نمائیم که باید تمام بخش‌های «پیمان دوحه» عملی شود. متاسفانه، امریکایی ها تا اکنون از توافقنامه‌ی ‌امضا شده مکررا سرپیچی کرده و مردم ملکی ما را با تلفات سنگین جانی و مالی مواجه ساخته‌اند.

بر خلاف تعهد، بقیه زندانیان که باید در ظرف سه ماه پس از آغاز مذاکرات بین‌الافغانی رها می‌شدند هنوز رها نشده‌اند، تاکنون نام‌های مسئولین امارت اسلامی از لیست‌ سیاه و جایزه خارج نشده؛ و سرپیچی دیگری که در این اواخر کرده‌اند این بوده که روند خروج نیروهای خارجی را از ماه می به سپتمبر تمدید کردند. در حالیکه امارت اسلامی تمام تعهدات خود را عملی نموده و بر وعده‌هایش مطابق شریعت پایبندی کامل کرده است.

ما یکبار دیگر تاکید می‌نمائیم که باید همه کارها موافق توافقنامه‌ی دوحه به پیش برود و از حرکات تحریک‌ آمیز و سرپیچی‌ها خودداری شود. اگر امریکا بر وعده‌هایش وفا نمی‌کند، جهان باید شاهد باشد که مسئولیت عواقب آن به‌دوش امریکا خواهد بود. امارت اسلامی به هر قیمت از استقلال و آزادی کشور خود دفاع می‌کند و این چیز را در بیست سال گذشته ثابت کرده است.

امارت اسلامی افغانستان خواهان روابط خوب و مثبت با جهان، منطقه و کشورهای همسایه است، تا در مسائل مربوطه روی تعاملات انسانی و دیپلماتیک  و بر اساس احترام متقابل و برخورد نیک، و به هدف رفاه و توسعه‌ی ملت‌های خود، در چهارچوب اصول شرعی همکاری داشته باشد.

امارت اسلامی به همه اطمینان می‌دهد که از خاک افغانستان به هیچ‌کسی ضرر نمی‌رسد و همچنان از همه می‌خواهد که در امور داخلی افغانستان مداخله نکنند.

از سازمان ملل متحد و دیگر کشورهای ذی‌دخل می‌خواهیم که بی‌طرفی کامل خود را در قضیه‌ی افغانستان نشان دهند و در مسائل زندگی، عقیده و تفکر مردم افغانستان، تلاشی نکنند که با واکنش ملت ما روبه‌رو شوند.

باید بگوئیم که تجارب چهل و سه سال گذشته نشان داد که ملت ما نظرات و باورهای تحمیل‌شده‌ی هیچ کسی را نمی‌تواند تحمل کند. این ملت حق دارد که طبق اصول دین، عقائد، ارزش‌ها و فرهنگ خود زندگی نمایند. بناءً به شمول سازمان ملل متحد، تمام جامعه جهانی باید این حق ملت ما را پذیرفته و به آن ارج بگذارند.

مذاکرات و تفاهم نزد ما اولویت دارد. از همین سبب ما تیم قوی مذاکراتی را مؤظف ساختیم تا مذاکرات بین‌الافغانی را با جهت‌های مقابل به پیش ببرند. اما بالمقابل، ادارهٔ کابل بارها از طرق مختلف تلاش کرده‌ و تاکنون تلاش می‌کند تا روند جاری سیاسی را سبوتاژ کند.

امارت اسلامی جهت مهم قضیه است. ما را نباید کسی به آن‌هایی قیاس کنند که تصامیم شان در جای دیگری گرفته شده و فقط به آن‌ها ابلاغ می‌شود. هر روند سیاسی که در مورد حل مسئله‌ی افغانستان ‌باشد و از امارت اسلامی امید و توقع اشتراک در آن وجود داشته باشد باید پیش از پیش امارت اسلامی (در مورد آن) با جزئیات در جریان گذاشته شود، تا (امارت اسلامی) بر اساس ارزش‌های دینی و منافع علیای ملی خود ارزیابی کرده و در مورد آن تصمیم لازم را اتخاذ نماید. زیرا برای ما آن اهداف علیای ملت ما اهمیت دارد که برای آن قربانی‌های بزرگی داده‌اند.

از علمای کرام، دانشمندان، شخصیت‌های سیاسی و ملی و تمام چهره‌های نخبه امید داریم که برای اقامه‌ی نظام خالص اسلامی در کشور و آبادی افغانستان دست به دست هم بدهند، برای وحدت، قوت و برپا ایستادن ملت دست به کار شوند. امارت اسلامی مساعی ایشان را ستوده و برای ایجاد و استحکام نظام آینده نیاز مبرم به استفاده از استعدادهای ایشان دارد و از صلاحیت‌های آنها قدردانی می‌کند.

امارت اسلامی به تمام ملت خود بالاخص تاجران و سرمایه‌گذاران اطمینان می‌دهد که جان، مال و آبروی همه‌ی شان مصئون می‌باشد و نه تنها این، بلکه فرصت‌های مناسب شغلی و زمینه‌های خوب کاری برای شان میسر می‌گردد.

در مناطق تحت کنترول امارت اسلامی، امنیت قابل اطمینان حاکم است. حقوق مردم تلف نمی‌شود، کسی بر کسی ظلم نمی‌تواند، جلو دزدان، غارتگران و مفسدان گرفته شده و در عرصه‌های تعلیمی، صحی، دعوتی، عمرانی و فرهنگی به حد ممکن کار شده و همچنان به این بخش‌ها توجه خواهد شد.

امارت اسلامی تمام پروژه‌ها، تاسیسات و اماکن عام‌المنفعه را محافظت و حمایت نموده و برای توسعه و پیش‌رفت مزید آن‌ها، سعی و تلاش می‌نماید. همچنان به تمام مجاهدین و به عموم هموطنان خود توصیه می‌کند که اماکن عام المنفعه را به جدیت نظارت و حفاظت کرده و به کسی اجازه ندهند که جایی را متضرر و یا تخریب کنند.

تعلیم و تربیه بخاطر رفاه نسل آینده و کشور، امر ضروری است و هر ملت به واسطه‌ی تعلیم می‌تواند پیشرفت کند. امارت اسلامی از جریان سالم تعلیمی حمایت می‌کند و به همین هدف، کمیسیون مستقلی را توظیف نموده است، که پیش‌رفت مدارس، مکاتب، پوهنتون‌ها و سائر ادارات تعلیمی از اهداف عمده‌ی آن است. بناءً باید تمام ملت به تعلیم و تربیه‌ی فرزندان خویش توجه خاص نموده و از ادارات و مراکز تعلیمی نظارت و حفاظت نمایند و مسئولیت شان را در این مورد انجام دهند.

متضرر و تلف شدن مردم مُلکی در جنگ‌ها، جایی بسیار نگرانی و مایه‌ی تاسف است. امارت اسلامی کمیسیون مستقل و با صلاحیت بخاطر جلوگیری از تلفات ملکی دارد. مجاهدین و هموطنان باید همکاری همه‌جانبه با این کمیسیون داشته باشند، تا خدانخواسته مردم مُلکی در روند جهادی متضرر نشوند، و اگر به کسی ضرر رسیده تا حد ممکن جبران گردد و در آینده از رویدادهای مشابه جلوگیری شود.

همچنان بر جانب مقابل هم صدا می‌نمائیم که از کشتار، شکنجه و آزار مردم ملکی دست بکشند.

متاسفانه، تا کنون هموطنان ملکی ما در عملیات‌ها، بمباردمان‌های کورکورانه، پرتاب میزائیل‌ها و دیگر حملات جانب مقابل تلف شده و زیان می‌بینند که (چنین وضعیت) به هیچ‌وجه قابل تحمل نیست.

برادران مجاهد ما باید با ملت خود رویهٔ نیک و اخلاق نرم داشته باشند. این ملت بسیار خسته و شکنجه شده و باید بر آن‌ها رحم شود، باید در هیچ جایی و بر هیچ کسی ظلم نشود، حتی اگر کسی بر شما ظلم و ستم کرده باشد باید آن را برای رضای پروردگار تحمل کرده و فراموش کنید. ما برای صلح، امنیت و آرامش در کشور خود، باید حوصله‌ی بیشتری داشته باشیم و به ملت خود احترام بگذاریم. همچنان به اعمال شخصی تان توجه بیشتر داشته باشید، نمازهای تان را باجماعت ادانمائید، از ارتکاب هرنوع گناه جداً خودداری کنید، در آستانه‌ی پیروزی باید مرتکب غرور و تکبر نشوید، بلکه لازم است سپاس پروردگار را بجا آورده و به ذات متعال بیشتر رجوع نمائیم، از خداوند متعال تقاضای نصرت بیشتر کرده و توکل خود را محکم‌تر بسازیم.

در پایان، یکبار دیگر عید سعید فطر را به تمام ملت عزیز تبریک می‌گویم و از هموطنان ثروتمند خود می‌خواهم که هموطنان فقیر، یتیم، معیوب، بی‌بضاعت و نیازمند خود را در شب‌وروزهای مبارک عید کمک و همکاری نمائید، بالخصوص امسال که مردم ما در اثر خشک‌سالی در کشور با مشکلات زیادی مواجه هستند و وبای کرونا فاجعه‌ی دیگری‌ست که ملت ما با آن دست به گریبان است، باید این ملت عزیز حتی الوسع دست‌گیری شود. همچنان نهادهای خیریه و کمک‌رسانی و سازمان‌های جهانی نیز باید توجه خود را برای هر گونه همکاری با مردم ما بیشتر ساخته کمک‌های بشری نمایند. والسلام

زعیم امارت اسلامی امیرالمؤمنین شیخ الحدیث مولوی هبه الله آخندزاده
۲۷/۹/۱۴۴۲هـ ق
۱۹/۲/۱۴۰۰هـ ش ــ ۲۰۲۱/۵/۹م