پیام تبریکی عالیقدر امیرالمومنین شیخ الحدیث مولوی هبه الله آخند زاده (حفظه الله)به مناسبت عید سعید اضحی

بسم الله الرحمن الرحیم الحَمْدُ لله القَوِیِّ العَزِیزِ، بَطْشُهُ شَدِیدٌ، وَحَبْلُهُ مَتِینٌ، وَنَصْرُهُ قَرِیبٌ، وَهُوَ فَعَّالٌ لِمَا یُرِیدُ، نَحْمَدُهُ حَمْدَ الشَاکِرِینَ، وَنْسْتَغْفِرُهُ استِغْفَارَ المُذْنِبِینَ، وَنَسْأَلُهُ مِنْ فَضْلِهِ العَظِیمِ؛ وَنشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ صَلَى اللهُ وَسَلَّمَ وَبَارَکَ عَلَیهِ وَعَلَى آلِهِ وَأَصْحَابِهِ وَأَتْبَاعِهِ إِلَى یَومِ الدِّینِ. امابعد: قال الله تبارک و تعالی فَمَنْ کَانَ یَرْجُوا لِقَاءَ […]

بسم الله الرحمن الرحیم

الحَمْدُ لله القَوِیِّ العَزِیزِ، بَطْشُهُ شَدِیدٌ، وَحَبْلُهُ مَتِینٌ، وَنَصْرُهُ قَرِیبٌ، وَهُوَ فَعَّالٌ لِمَا یُرِیدُ، نَحْمَدُهُ حَمْدَ الشَاکِرِینَ، وَنْسْتَغْفِرُهُ استِغْفَارَ المُذْنِبِینَ، وَنَسْأَلُهُ مِنْ فَضْلِهِ العَظِیمِ؛ وَنشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ صَلَى اللهُ وَسَلَّمَ وَبَارَکَ عَلَیهِ وَعَلَى آلِهِ وَأَصْحَابِهِ وَأَتْبَاعِهِ إِلَى یَومِ الدِّینِ. امابعد: قال الله تبارک و تعالی فَمَنْ کَانَ یَرْجُوا لِقَاءَ رَبِّهِ فَلْیَعْمَلْ عَمَلا صَالِحًا وَلا یُشْرِکْ بِعِبَادَهِ رَبِّهِ أَحَدًا (۱۱۰ الکهف)

به مردم مسلمان و مجاهد افغانستان و همه امت اسلامی!

السلام علیکم ورحمه الله وبرکاته

اولتر از همه عید مبارک اضحی را برایتان مبارکباد می گویم. عیدتان مبارک!

الله تعالی همه عبادات و قربانی های جانی و مالی تان را قبول فرماید. کسانیکه فریضهء حج نصیب شان گردیده است، الله تعالی حج شان را مبرور بگرداند و مجاهدانی که در هر بخش در جهاد مقدس علیه باطل مشغول خدمت هستند، الله تعالی تمامی تکالیف و فداکاری های شان را به درگاه خود منظور نماید، بخصوص الله تعالی شهادت شهدا را بپذیرد، زخمی ها را شفای عاجل نصیب گرداند و زندانیان را هر چی زودتر آزاد نماید. آمین یا رب العالمین.

هموطنان محترم!

عید اضحی سرگذشت پیامبر اولو العزم الله سبحانه و تعالی، ابراهیم علیه السلام و فرزند شان اسماعیل علیه السلام، را به یاد ما و شما می آورد و به این متوجه می سازد که متعهد ماندن مسلمان به اصول اسلامی در دنیا کار ساده نیست. راه بندگی خداوند متعال حتما امتحان ها، سختی ها و مشقت ها را با خود دارد، ما باورمند هستیم که به هر اندازه امتحان سخت تر می شود به همان اندازه نصرت و امداد الله جل جلاله نزدیک تر می شود؛ لقوله تعالی: وَلَمَّا رَأَى الْمُؤْمِنُونَ الْأَحْزَابَ قَالُوا هَٰذَا مَا وَعَدَنَا اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَصَدَقَ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَمَا زَادَهُمْ إِلَّا إِیمَانًا وَتَسْلِیمًا {سوره احزاب – آیه ۲۲} ترجمه: (امّا) مؤمنان وقتی لشکر احزاب را

 

دیدند گفتند: «این همان است که الله متعال و رسولش (محمد صلی الله علیه و سلم) به ما وعده داده، و الله تبارک و تعالی و رسولش راست گفته‌اند؛ و این موضوع جز بر ایمان و تسلیم آنان نیفزود.

ما ایمان داریم هرکس که یک ذره عمل و تکلیف را بخاطر الله جل جلاله انجام می دهد، ضایع نخواهد شد؛ زیرا الله متعال می فرماید:{ و ماکان الله لیُضیع ایمانکم} سوره البقره آیه ۱۴۳. و در روز قیامت الله جل جلاله در مقابل هر نیکی به او اجر می دهد، در مقابل یک نیکی ده برابر – هفتصد برابر و یا بی حساب لقوله تعالی: { مَن جَاءَ بِالْحَسَنَهِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثَالِهَا وَمَن جَاءَ بِالسَّیِّئَهِ فَلَا یُجْزَىٰ إِلَّا مِثْلَهَا وَهُمْ لَا یُظْلَمُونَ} سوره الانعام آیه ۱۶۰ ترجمه: هر کس کار نیکی بجا آورد، ده برابر آن پاداش دارد، و هر کس کار بدی انجام دهد، جز بمانند آن، کیفر نخواهد دید؛ و ستمی بر آنها نخواهد شد. و قوله تعالی: { مَّثَلُ الَّذِینَ یُنفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ کَمَثَلِ حَبَّهٍ أَنبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ فِی کُلِّ سُنبُلَهٍ مِّائَهُ حَبَّهٍ وَاللَّهُ یُضَاعِفُ لِمَن یَشَاءُ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ} سوره البقره آیه ۲۶۱ ترجمه: کسانی که اموال خود را در راه الله انفاق می‌کنند، همانند بذری (تخمی) است که هفت خوشه برویاند؛ که در هر خوشه، یکصد دانه باشد؛ و الله متعال آن را برای هر کس بخواهد (و شایستگی داشته باشد)، دو یا چند برابر می‌کند؛ و الله جل جلاله (از نظر قدرت و رحمت) وسیع، و (به همه چیز) داناست.

همانطور که در این آیات از اجر و ثواب ذکر شده است،  همینگونه در دنیا نیز الله جل جلاله سربلندی و کامیابی را نصیبش می کند، از اینرو به ملت ستمدیدهء خود اطمینان می دهم که به فضل و نصرت الله متعال دیگر زمان آن نزدیک است که نتیجهء قربانی های ما بدست آید و کشور ما صاحب نظام اسلامی، آزاد، افغان شمول و با ثبات گردد.

دشمنان تلاش می کنند که مردم ما را از آینده نا امید سازند و تشویش های کاذب برای آنان ایجاد کنند. آنان می گویند که اگر اشغالگران خارج شود افغانستان یکبار دیگر شکار  هرج و مرج و بی نظمی می شود، به نام قوم و مذهب رفتار تبعیض آمیز صورت می گیرد، حکومت انحصاری توسط طالبان به میان می آید، و یا اینکه مجاهدین امارت اسلامی تلاش انتقام گیری از دشمنان داخلی خود خواهند کرد. مردم باید بدانند که عناصر ایجاد این نوع تشویش های کاذب در حقیقت مبلغین گماشته شده از جانب اشغالگران اند که میخواهند دوام اشغال را منحیث یک ضرورت به هموطنان ما معرفی کنند.

ما هم اکنون در زمان حاکمیت خود  بر بیشتر از نصف افغانستان این را ثابت کرده ایم که ارادهء انتقام گیری از هیچ کسی را نداریم، روش تبعیض آمیز نیز (اختیار) نمی کنیم و نه در تلاش انحصار قدرت هستیم. به باور ما یک نظام جامع و ممثل آرمان های مردم آنست که همه اقشار و اقوام مجتمع خود را در آن بیابند.

بزرگترین مانع در مقابل صلح اشغال است، با خاتمهء اشغال حل مسئلهء افغانستان از راههای صلح آمیز بخش مهم خط مشی امارت اسلامی است، به همین خاطر وظیفهء تلاش حل صلح آمیز را به دفتر سیاسی سپرده است.

تقاضای ما از حکومت های منطقه و جهان اسلام اینست که قبل از اعلان موقف یکجانبه و یا وارد کردن الزام از موقف و راهبرد ما با خبر شوند و ما را از نگاه دشمن ما نبینند. امارت اسلامی نیت ضرر رساندن به هیچ کسی را ندارد.

یاددهانی این سخن را به آنعده از حکومت های جهان نیز می کنیم که بنابر تأثر اشتباه، موجودیت ما در افغانستان را برای خود خطر می پندارند، به آنان می گوییم که پالیسی ما بر این اصل اسلامی متکی است که: «لا ضرر ولا ضرار فی الإسلام» ترجمه: (در (احکام) اسلام ضرر نیست و (مسلمانان) کار مضری را انجام نمی دهند).

بناء جهانیان باید مطمئن باشند که امارت اسلامی ارادهء بد در مقابل هیچ کسی ندارد و تمام هموطنان و جهانیان این حقیقت را باید بدانند که امارت اسلامی از بوجود آمدن افکار نامشروع زیادی در افغانستان جلوگیری کرده است، مانع حوادث خونین غیر قابل پیشبینی شده است و برای امن و ثبات همه منطقه کار کرده است. هم اکنون مناطقی که تحت تسلط امارت اسلامی قرار دارند در آنجا سر، مال و عزت مردم محفوظ بوده و در آن مناطق از رسانیدن ضرر به کشورهای همسایه و سائر جهان جلوگیری صورت گرفته است.

بخاطر حوادث جاری در جهان اسلام و خصوصاً آسیای میانه از ته قلب غمگین هستم و از

همهء مسلمانان اگر حکمرانان هستند یا ملت ها، آرزو دارم که در جلوگیری از اختلافات ذات البینی و در دفاع از مظلومین به اندازهء توان خود کوشش کنند، هر نوع جنجال و مجادله فی مابین را از راه تفاهم فی مابین حل کنند تا دشمنان نتوانند دست ضرر را دراز کنند.

باید بگویم که ما افغانستان آزاد، مستقل و مترقی می خواهیم و در این ارتباط تقاضای ما از مردم اینست که در انتظار خارجی ها نباشند زیرا خارجی ها تا حد شعار سازنده هستند. لذا باید افغان ها بخاطر بازسازی و پیشرفت کشور خود دست به کار شوند و نیروی مالی و بشری خود را در داخل کشور به مصرف برسانند، بخصوص برادران تاجر باید در داخل کشور سرمایه گزاری کنند تا در اینجا بیکاری خاتمه یافته و هموطنان ما از مهاجرت خطرناک به کشورهای دیگر و در آنجا از تکالیف کارهای شاقه و بی راهی ها نجات داده شوند.

اگر تجار ملی از اختطاف گران و غاصبین در شهرها در هراس هستند، در مناطق تحت حاکمیت امارت اسلامی در بخش های کارخانه جات، فابریکه ها و بخش های مختلف دیگر سرمایه گزاری نمایند. زراعت و مالداری را انکشاف دهند. امارت اسلامی نه تنها که با تمامی توان خود از آنان حمایت می کند بلکه از هر آن اقدامی که نفع آن به کشور و مردم ما می رسد پشتیبانی می کند.

برای محافظت و نگهداری از راهها، پل ها، بندهای آب، ادارات تعلیمی، مراکز صحی، ساختمان فابریکه های تولیدی و هر نوع پروژه های زیر بنایی کمیسیون خاصی را تعیین کرده ایم که در هر ساحهء کشور از چنین پروژه ها مراقبت و محافظت کند.

از موسسات خیریه ای که با رعایت اصول امارت اسلامی بخاطر نفع مردم فعالیت می کنند، دعوت می کنیم که در مناطق تحت حاکمیت امارت اسلامی در بخش های تعلیمی، صحی، زراعتی و بخش های اجتماعی دیگر با مردم کمک کنند. تمامی مجاهدین امارت اسلامی را هدایت می دهم که زمینه را برای کارهای منفعت مردمی مساعد سازند و همکاری در فعالیت و امنیت کسانی را که در این راستا خدمت انجام می دهند مسئولیت خود بدانند زیرا نفع رسانی به مردم و آرامی  آنان از اهداف بزرگ جهاد ما است.

به عساکر داخلی موجود در صف دشمن می گوییم که راهی را که شما انتخاب کرده اید آن راه هلاکت دنیوی و اخروی است، شما تحت فرمان اشغالگران  در مقابل مردم مسلمان خود می جنگید، اگر در این راه کشته شوید مرگ تان خراب است و اگر زنده باشید و ادامه دهید با گذشت هر لحظه بار گناه تان گران تر می شود، برای شما شعارهای دروغین دفاع از وطن و حفاظت از سرحدات که داده می شود اینهمه بخاطر فریب شما است زیرا شما توسط کسی که تربیه می شوید یا اکمال می گردید آنان هیچ غم دفاع از وطن و سرحدات را در سر ندارند، پس بر خود رحم کنید و باور کنید که امارت اسلامی خیرخواه شما است. ما با شما اختلاف شخصی نداریم بلکه مخالف کردار تان هستیم.

از طبقهء تعلیم یافته کشور آرزو دارم که مجاهدین امارت اسلامی، غازیان آرمان های پاک تان و حاصل کنندگان استقلال، را بحیث برادران و فرزندان تان بپندارید، آنان را به خود نزدیک سازید، آنان را متوجه مسئولیت های شان ساخته و برای شان مشوره های نیک علمی و ملی بدهید. سرزمین ما حتما به نصرت خداوند متعال آزاد می شود. مستقبل آن از شما و از همین غازی ها است، ان شاء الله.

برادران عزیز مجاهد!

کامیابی و نصرت الله متعال در تقوی و عملی کردن شریعت مقدس است. ما باید توجه کامل به عملی کردن شریعت اسلامی داشته باشیم. اول شریعت را بر خود عملی کنیم، نماز را با پایبندی اداء کنیم و در صورت امکان با جماعت بخوانیم، از دعا و ذکر الله غافل نشویم، با علماء و نیکان تعلق و رابطه داشته باشیم و مشوره های نیک آنها را گوش کنیم و به آن عمل نمائیم، از خانواده شهداء، قدر و عزت کنیم، آنها را از یاد نبریم، با خانواده های آنها هر قسم همکاری کنیم، به علاج و تداوی زخمی ها حق اولیت بدهیم، خود را از حال بندی ها باخبر کنیم و کوشش کنیم تا هر قسم مشکلات آنها را حل کنیم، به خانواده های آنها سر بزنیم و در حل مشکلات یاری شان کنیم، به مشکلات و پرابلم های معیوبین و ایتام توجه بیشتر کنیم، در میان خود اتفاق، اتحاد، محبت و اخوت را مستحکم کنیم و خود را از تفرق، اختلاف، برخوردهای تبعیض آمیز، تعصبات قومی، منطقه ای و نژادی بدور نگه داریم. وظیفه و مسئولیت را بر اساس اهلیت و استعداد به کسی بسپارید نه برمبنای رفاقت و قرابت.

برادران مجاهد!

کسانیکه نزد شما بندی هستند، با آنها رفتار نیکو نمائید. کسی را بدون حکم محکمه زندانی نکنید. در تعلیم و تربیه محبوسین اهتمام کنید، در امور شرعی از امراء مافوق خود اطاعت کنید و به مجاهدین ما تحت خود به دیدهء اولاد خود بنگرید؛ در جایی که فرزندان خود را استعمال می کنید این مجاهد که زیر دست شماست را نیز در همانجا استعمال کنید. این مجاهدین عجیب پاک هستند، خدانخواسته در جای هلاکت استعمال نشوند و در جاهای بی ارزش استعمال نشوند، در تعلیم و تربیه و ارتقاء اخلاقی شان توجه درست نمائید. با حکمت و موعظه حسنه امر بالمعروف نهی عن المنکر کنید و توجه کامل نمائید که خود به محاکم تابع و مطیع باشید، به حفاظت از حقوق مردم ملکی توجه درست داشته باشید، در جلوگیری از تلفات ملکی بسیار کوشش کنید و در جلوگیری از تلفات ملکی با کمیسیون جلوگیری از تلفات ملکی همکاری کامل نمائید.

در خاتمه از تمام هموطنان بخصوص از اشخاص ثروتمند تقاضا دارم که در روزهای مبارک عید اضحی همه هموطنان نادار، خانواده های شهداء و اسیر ها را با خود در خورسندی های عید شریک سازند و از آنان دستگیری نمایند.

هذا و أسأل الله تعالی أن یمنّ علی جمیع المسلمین بالعزّ و التمکین و العافیه الشامله. إنه سمیع قدیر، و بالإجابه جدیر، و صلّی الله وسلّم علی نبیّه أفضل الصلاه و التسلیم. و السلام علیکم ورحمه الله و برکاته.

والسلام

زعیم امارت اسلامی افغانستان (امیرالمومنین شیخ الحدیث مولوی) هبه الله آخند زاده

۱۴۳۸/۱۲/۸ه ق

۱۳۹۶/۶/۸ ه ش

۲۰۱۷/۸/۳۰ م