پیام الحاج ملا محمد حسن آخوند رئیس‌الوزراء ا.ا.ا به مناسبت روز جهانی پناهندگان

  الحمد لله و کفی الصلوه والسلام علی عباده الذین اصطفی اما بعد: قال الله تبارک و تعالی : الَّذِینَ آمَنُوا وَهَاجَرُوا وَجَاهَدُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ أَعْظَمُ دَرَجَهً عِنْدَ اللَّهِ  وَأُولَٰئِکَ هُمُ الْفَائِزُونَ.( التوبه ۲۰) مردم متدین و مسلمان افغانستان، مسؤولین امارت اسلامی، شرکت‌کنندگان در جلسه و به ویژه تمامی هموطنان مهاجر السلام […]

 

الحمد لله و کفی الصلوه والسلام علی عباده الذین اصطفی اما بعد:

قال الله تبارک و تعالی : الَّذِینَ آمَنُوا وَهَاجَرُوا وَجَاهَدُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ أَعْظَمُ دَرَجَهً عِنْدَ اللَّهِ  وَأُولَٰئِکَ هُمُ الْفَائِزُونَ.( التوبه ۲۰)

مردم متدین و مسلمان افغانستان، مسؤولین امارت اسلامی، شرکت‌کنندگان در جلسه و به ویژه تمامی هموطنان مهاجر السلام علیکم و رحمت الله و برکاته!

حاضرین محترم!

در نخست از خداوند متعال سپاسگزارم که ما را در راه مقدس استقرار نظام اسلامی و پاسداری و دفاع از مبانی دینی و ملی در افغانستان برگزیده است و افتخار خدمت به پناهندگان بازگشته را برای ما عطاء نموده است. خداوند متعال به ما و شما توفیقات بیشتر عنایت فرماید تا بتوانیم با موفقیت از عهده تمام مسؤولیت ها براییم.

همه می دانید که کشور ما در چهار دهه گذشته دو بار مورد تهاجم ناروا قرار گرفت و ملت افغانستان با هدف دفاع از دین، ایمان، استقلال، حاکمیت ملی و ارزش‌های خود، با شجاعت و اخلاص فراوان در برابر متجاوزان، راه هجرت، جهاد و مبارزه را در پیش گرفتند.

میلیون‌ها نفر از هموطنان ما در این مسیر سخت جهاد و مبارزه، شهید، مجروح، معلول و مهاجر شدند، اما در اثر مواجهه با این سختی‌ها و مشکلات، لله الحمد امروز متجاوزان از کشور ما رانده شده‌اند و کشور ما در اختیار افغان‌ها است و نظام مستقل اسلامی در تمام قلمرو تحت رهبری واحد حاکم شده است، لله الحمد.

برادران و خواهران مهاجر!

همان گونه که راه جهاد و هجرت از نظر تکلیف و سختی دشوار است، فضیلت آن نیز زیاد است و در نزد خداوند مقام و ثواب بسیار بالا دارد. برادران و خواهران مهاجر چه به کشور برگشته باشند و چه در کشورهای دیگر در خارج از کشور زندگی می‌کنند، واقعاً قابل اعزاز و قدردانی است. من از رهبری و اعضای کمیسیون عالی رسیدگی به مهاجرین و عودت‌کنندگان که در چند ماه گذشته به مشکلات پناهندگان و عودت‌کنندگان رسیدگی به موقع کرده و برای آنها در زمینه‌های سرپناه، غذا، نوشیدنی، صحت، حمل و نقل و سایر زمینه‌ها کمک کرده‌اند، تشکر می کنم.

در واقع تمام بدنه نظام مشغول خدمت رسانی به شهروندان مهاجر عودت‌کننده خود است که نشان می‌دهد امارت اسلامی متعهد به حل مشکلات مردم خود به ویژه مهاجران است و آن را وظیفه دینی و ملی خود می‌دانند.

همچنین از همه شهروندان به‌ویژه سرمایه‌داران و شهروندان ثروتمند که در چند ماه گذشته آغوش خود را به روی برادران مهاجر خود باز کرده‌اند، آرزو می‌کنم تا به هر نحوی که می‌توانند به آنها کمک کنند و در قسمت کرایۀ خانه و سایر نیازمندی‌ها، آنها را همکاری کرده و دست آنها را بگیرند.

حُضار محترم!

باید یادآور شوم، ما از کشورهایی که سال‌ها شهروندان مهاجر ما را در خود جای داده‌اند، سپاسگزاریم. مردم ما مهربانی آنها را فراموش نمی‌کنند و قدر مهمان نوازی آنها را می‌دانند.

اما در عین حال امید ما این است که به موضوع بزرگ و انسانی مهاجرین نباید از منظر سیاسی و از زاویه منافع و تصمیمات آنی نگاه کرد؛ نباید از آن به عنوان فشار استفاده کرد، روند بازگشت باید آبرومند و به تدریج پیش برود تا خدای ناکرده در درازمدت باعث فاجعه انسانی، نفرت و بی اعتمادی بین کشورها نشود.

به مناسبت روز جهانی پناهندگان، از همه طرف‌ها، کشورهای جهان و سازمان‌های مرتبط با سازمان ملل متحد می‌خواهیم که موضوع مهاجرین در افغانستان را نادیده نگیرند.

عاطفه بشری و همدردی انسانی ایجاب می‌کند که مراجع یاد شده باید به مشکلات مهاجرین افغان در داخل افغانستان یا خارج از افغانستان رسیدگی کند؛  از اخراج اجباری آنان جلوگیری کند؛ و  برای جلوگیری از دستگیری، زندانی شدن،  مصادره اموال  و برداشتن هر گونه  مانع بایدتلاش مؤثر و عملی  انجام دهد. همچنین باید تعهدات خود در زمینه ارائه کمک های اولیه به پناهندگان فعلی در کشور، انتقال آنان، اسکان، ایجاد شغل و فرصت های کاری و مهیا کردن امکانات زندگی به آنان را اانجام دهند.

در پایان از همه کشورها، سازمان‌ها، موسسات خیریه و شخصیت‌هایی که در این شرایط سخت به پناهندگان کمک کرده‌اند و کمک شان ادامه دارد، تشکر می‌کنم. همین‌گونه یکبار دیگر به تمام هم‌وطنان به ویژه برادران مهاجر خود اطمینان می‌دهم که امارت اسلامی به عنوان یک نظام مسؤول در کنار آنها ایستاده و با تمام وجود به آنها خدمت خواهد کرد، ان‌شاءالله تعالی.

والسلام

رئیس‌الوزراء امارت اسلامی افغانستان

الحاج ملا محمد حسن آخوند