معرفی امیر تعین شده جدید امارت اسلامی افغانستان  محترم ملا اختر محمد (منصور) حفظه الله 

بسم الله الرحمن الرحیم (وَالَّذِینَ جَاهَدُوا فِینَا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنَا وَإِنَّ اللهَ لَمَعَ المُحْسِنِینَ) [العنکبوت:(۶۹) الحمد لله رب العالمین، والعاقبه للمتقین، والصلاه والسلام علی سید الانبیاء والمرسلین، قائد المجاهدین  نبینا ومولانا محمد علیه افضل الصلوات والتسلیم  وعلی آله وأصحابه  ومن اهتدی بهدیه اجمعین وبعد. شخصیت های قیادی صف جهاد عموما دارای صلاحیت های ویژه رهبری می […]

بسم الله الرحمن الرحیم

(وَالَّذِینَ جَاهَدُوا فِینَا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنَا وَإِنَّ اللهَ لَمَعَ المُحْسِنِینَ) [العنکبوت:(۶۹)

الحمد لله رب العالمین، والعاقبه للمتقین، والصلاه والسلام علی سید الانبیاء والمرسلین، قائد المجاهدین  نبینا ومولانا محمد علیه افضل الصلوات والتسلیم  وعلی آله وأصحابه  ومن اهتدی بهدیه اجمعین وبعد.

شخصیت های قیادی صف جهاد عموما دارای صلاحیت های ویژه رهبری می باشند.

بسا اوقات آنان به شکل موهوبی دارای این صلاحیت ها می باشند و گاهی هم این صلاحیت ها را در جریان تربیه و پرورش جهادی از جانب مجاهدین مسئول دیگر به طور کسبی بدست می آورند.

قیادت های جهادی بنابر اخلاص و فداکاری شان مورد مرحمت، نصرت و مهربانی خاص الهی قرار می گیرند، الله تعالی درین مورد می فرماید:

(وَالَّذِینَ جَاهَدُوا فِینَا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنَا وَإِنَّ اللهَ لَمَعَ المُحْسِنِینَ) [العنکبوت:(۶۹) «و کسانی که در راه ما جهاد کنند، یقینا به راههای خویش هدایت شان می کنیم و یقینا خداوند با نیکوکاران است».

امارت اسلامی افغانستان که در عصر حاضر یک سنگر مستحکم جهاد و مبارزه علیه کفر و استبداد به سطح جهان پنداشته می شود، لله الحمد رهبران تاسیسی آن از صلاحیت ها و مهارت های فوق العاده به شکل موهوبی برخوردار می باشند.

مرحوم ملا محمد عمر (مجاهد) رحمه الله، موسس امارت اسلامی شخصا مجموعهء زنده یی از صلاحیت های قیادی بود. وی توانست در میدان جهاد و مبارزه علیه کفر جهانی به شکل عملی صلاحیت های قیادت و رهبری مسلمانان را به برخی از مجاهدینی تلقین کند که جهت حاکمیت نظام الله تعالی با وی همراه بودند.

امیر المؤمنین ملامحمد عمر مجاهد رحمه الله در پهلوی بودن یک قائد عسکری یک مربی روحی و اخلاقی شاگردان مدرسه جهاد (مجاهدین) نیز بود.

مدرسهء جهادی عمری تحت قیادت وی اشخاص متعددی را تربیه کرد که هر یک از آنان در حساس ترین شرائط عصر توانایی و صلاحیت قیادت جهادی کامل مسلمانان را دارا هستند.

در نهضت ها و حرکت های جهادی اساسات مذهبی نقش محوری را نسبت به اشخاص بازی می کند، آنجا امور بر اساس انگیزه و فکر جهادی تنظیم می شود و ارشادات قرآنی و کارنامه های رسول اکرم صلی الله علیه وسلم و خلفای راشدین خط مشی اساسی رهروان نهضت می باشد.

در چنین حرکت های فکری مسئولیت اساسی قائد و رهبر،  همانا تربیهء اخلاقی و فکری و نیز انگیزه دهی فکری برای افراد ورهروان خویش می باشد.

مرحوم امیر المؤمنین  ملامحمد عمر (مجاهد) در آغاز تحریک اسلامی طالبان و در جریان تأسیس امارت اسلامی پیش از پیش برای قیادت و رهبری جهادی آینده، عده یی از مجاهدین با بصیرت و دارای مشخصات قیادت را تربیه کرده است که میتوانند در شرائط خیلی دشوار و حساس جهاد و مبارزه قافلهء جهادی را به طور مطلوب آن، تا به منزل مقصود برسانند. چنان شخصیت های دلیر وغیرتمند که در حال مواجه شدن با هر نوع مشکلات نه احساس دست و پاچگی می کنند و نه هم تحت تاثیر و فشار شرائط سخت مکانی و زمانی قرار می گیرند.

یکی از این شخصیت های با بصیرت و از شاگردان متین مدرسهء عمری محترم ملا اختر محمد (منصور) حفظه الله زعیم برگزیده کنونی امارت اسلامی است که امور قیادت را عملا در حیات عالیقدر امیر المومنین آغاز نمود و بعد از اعلان وفات وی از جانب اشخاص معتبر اهل الحل والعقد امارت اسلامی، علمای کرام، شخصیت های جهادی و شخصیت های ملی دیگر منحیث زعیم جدید امارت اسلامی تعین گردید.

  با وجود اینکه امیر جدید امارت اسلامی شخصیت شناخته شده در حلقات جهادی و تحریک می باشد، مگر جهت تعارف بیشتر و کامل مجاهدین امارت اسلامی و محبین امارت اسلامی در جهان اسلام با شخصیت جهادی وقیادی منصور صاحب مناسب می دانیم تا سطوری چند دربارهء شهرت و معرفت وی را به تحریر بگیریم.

الف :  تولد وی:

محترم  ملا اختر محمد منصور فرزند الحاج محمد جان در سال ۱۳۴۷ هـ ش ـ ۱۹۶۸ م در قریهء بند تیمور ولسوالی میوند ولایت کندهار تولد شده است.

چون خانواده نامبرده به سطح منطقه یک خانوادهء متدین و علم دوست بود و جناب والد شان نیز یک شخصیت علم دوست بود، پس جهت تربیهء سالم منصور صاحب انتخاب اول برای وی تحصیل علوم دینی بود.

ب: تعلیم وی:

جناب  منصور صاحب در هفت سالگی به رهنمایی والد صاحب خویش شامل مکتب محل و مسجد قریه شامل شعبهء تعلیم دینی شد، چون از طفلی نشانه های دانش، ذکاوت و بصیرت در وی آشکار بود در پهلوی پدر خویش از جانب اساتذه نیز تحت تربیه و پرورش خاص قرار گرفت.

نامبرده بر اساس لیاقت علمی سرشار خویش توانست در مدت کوتاه دروس ابتدایی عصری و دینی خود را به موفقیت به پایان برساند و جهت دروس متوسطه راه مسافرت را برای طلب علم اختیار کرد و بسوی مدرسه های مشهور گام نهاد،  که آنجا نیز بر اساس ذکاوت فطری و اخلاق اسلامی نیکوی خویش در میان شاگردان هم سویهء خویش امتیاز شاگرد زیرک و اخلاقی را بدست آورد و تعلیمات متوسطهء خودرا به پایان رسانید.

جناب منصور صاحب در مرحلهء تعلیمات عالی دینی شامل نشده بود که حاکمیت سیاسی افغانستان به دست کمونستان افتاد و افغان های مجاهد علیه آنان قیام کردند.

ج: جهاد و مبارزه سیاسی وی:

بعد از تجاوز اشغالگران شوروی در سال ۱۹۷۸م بر افغانستان ملت افغانستان مقاومت اسلامی خویش را علیه آنان آغاز کردند.

جناب ملا اختر محمد منصور در سالهای اوسط اشغال شوروی ها، که در این هنگام نیت شمولیت در مرحلهء بعدی تکمیل تعلیمات شرعی را داشت به سبب اشغال کشور تعلیمات خویش را ناتمام گذاشت، مگر بنا بر محبت زیادی که با تحصیل داشت هرگاهی که از سنگر بر می گشت دروس باقیمانده را با استادان خاص خود آغاز می کرد که با همین عزم راسخ خویش توانست تعلیمات شرعی خویش را از دورهء کوچک تا به دورهء بزرگ احادیث برساند سپس به طور نهایی بجای مدارس دینی بسوی جبهات جهادی توجه خود را معطوف داشت.

 محترم منصور صاحب که در آن هنگام دههء دوم عمر خودرا تکمیل می نمود،  مانند یک جوان نیرومند بحیث یک مجاهد با شهامت و غیرتی به شکل شعوری به غرض دفاع از دین و کشور خود راه جهاد مسلحانه علیه شوروی ها و کمونستان داخلی را اختیار کرد.

وی در سال ۱۹۸۵م جبهه قوماندان مشهور شهید قاری عزیز الله را در ولایت کندهار برای فعالیت های جهادی خود اختیار کرد و در منطقهء پاشمول ولسوالی پنجوایی تحت سرپرستی شخصیت جهادی مشهور به سطح کشور، الحاج ملا محمد حسن آخند که در زمان حاکمیت امارت اسلامی معاون ریاست الوزراء بود به فعالیت های جهادی خود علیه اشغالگران شوروی و کمونستان داخلی ادامه داد. جبهه جهادی شهید قاری عزیز الله متعلق به تنظیم حرکت انقلاب اسلامی شخصیت جهادی مرحوم مولوی محمد نبی محمدی بود که بعد از شهادت قاری صاحب به فرماندهی قوماندان ملا حاجی محمد آخند در تنظیم حزب اسلامی شخصیت جهادی مرحوم مولوی محمد یونس خالص رسمیت حاصل کرد.

 محترم منصور صاحب در عملیات های زیادی علیه اشغالگران شوروی و حامیان داخلی آنان نقش فعال داشت ویکبار در سال ۱۹۸۷م در ساحهء سنزری ولسوالی پنجوایی ولایت کندهار در جریان عملیات مستقیم بر یک مرکز ستراتیژیک روس ها چنان زخمی گردید که جسد وی سیزده زخم برداشته بود مگر الله تعالی وی را شفا داد. برای بار دوم در سال ۱۹۹۷م در زمان حاکمیت امارت اسلامی در میدان هوایی مزار شریف زخمی شد و در همین حالت از جانب مخالفین اسیر نیز گردیده بود.

نقش تأسیسی وی در تحریک اسلامی طالبان:

جناب منصور صاحب در سال ۱۹۹۲م بعد از سقوط نظام کمونستی در افغانستان و آغاز جنگ های داخلی مانند مجاهدین مخلص دیگر در جبهه خود، اسلحهء خودرا بر زمین گذاشت و در تداوم جنگ نا مشروع آغاز شده بر سر قدرت از هیچ جانبی حمایت نکرد.

منصور صاحب که در این هنگام یک مجاهد مشهور و در میان مجاهدین از شهرت نیکی برخوردار بود مانند شخصیت های جهادی و قوماندانان نظامی دیگر منطقه مانند مرحوم ملا محمد ربانی، شهید حاجی ملا محمد و شهید ملا بورجان با انتخاب زندگی عادی از هر نوع فعالیت های تنظیمی دست بردار شده و به بعضی فعالیت های علمی و تربیوی مشغول شد.

در سال ۱۹۹۴م همزمان با تأسیس تحریک اسلامی طالبان توسط امیر المومنین ملا محمد عمر مجاهد در پیشبرد این تحریک نقش محوری را بازی کرد.

بر اساس لیاقت اداری و جهادی، برای وی از جانب امیر تحریک طالبان بعضی مسئولیت های مهم سپرده شد که بعضی آن قرار ذیل است:

  1. بعد از کامیابی تحریک اسلامی طالبان در زون جنوب غرب و تصرف ولایت کندهار بر اساس اعتمادی که امیر المومنین ملا محمد عمر (مجاهد) بر لیاقت اداری و فعالیت های جناب منصور صاحب داشت وی را بحیث مسئول عمومی میدان هوایی کندهار تعیین کرد.
  2. بعد از تصرف ولایت کندهار توسط طالبان مسئولیت نیروهای هوایی و مدافعهء هوایی ولایت کندهار به وی سپرده شد.
  3. بعد از تصرف کابل پایتخت کشور در سال ۱۹۹۶م وی بحیث وزیر هوانوردی و سیاحت تعیین گردید.
  4. بر اساس هدایت و حکم خاص مرحوم امیر المومنین همزمان با وزارت،  مسئولیت قوماندانی عمومی مدافعهء هوایی مربوط وزارت دفاع نیز به وی سپرده شد.

وی در ساحهء وزارت هوانوردی و توریزم فعالیت های زیاد عمرانی و بازسازی را انجام داد که مختصرا بعضی آن  را یاد آور می شویم:

زمانی که شهر کابل در تصرف امارت اسلامی در آمد تأسیسات و ملکیت های مربوط به وزارت هوانوردی در این شهر به سبب جنگ های داخلی شدیدا متضرر شده بود.

منصور صاحب بر اساس خط مشی بازسازی خود طیاره های متضرر مربوط به این وزارت و میدان های هوایی را دوباره ترمیم و بازسازی نمود.

این زمانی بود که امارت اسلامی با مشکلات اقتصادی شدید و محدودیت های جهانی روبرو بود مگر منصور صاحب در همین شرائط نامناسب اقتصادی ابتدا میدان هوایی بین المللی کابل و همه تأسیسات مربوط آن را ترمیم کرد سپس خط بین المللی هوایی آریانا افغان را برای پرواز های داخلی و خارجی به ستندرد جهانی فعال و مجهز ساخت.

به تعقیب آن میدان های هوایی ولایات کندهار، هرات، ننگرهار، مزار شریف و کندز را برای هر نوع پروازهای ملکی و نظامی آماده ساخته و با وسایل پیشرفته مجهز ساخت.

علاوه بر خدمات بازسازی بخش های مختلف نظامی و ملکی امارت اسلامی، بزرگترین کارنامه وی این بود که بزرگترین سرمایه ملی افغانستان (نیروی هوایی) و طیاره های مربوط آن و اکثریت میدان های هوایی تخریب شده آن را آباد کرد.

 علاوه بر ترمیم طیاره ها و میدان های هوایی، پرواز های شب و روز را در داخل افغانستان فعال و بعد از سالها توقف زمینه رفتن حج برای هزاران حاجی افغان را از طریق شرکت هوایی آریانا افغان مساعد ساخت.

افغانستان که زمانی به سطح منطقه نیروی دفاعی هوایی پیشرفته داشت نسبت اشغال روس ها و جنگ های تنظیمی تقریبا همه فلج گردیده و از کار افتاده بود، تا آنکه بعضی از طیاره ها پرزه شده و به نرخ آهن فروخته شده بود، مگر جناب منصور صاحب با تلاش های خسته ناپذیر خود طیاره های زمین نشسته را دوباره فعال و قابل استفاده ساخت.

محترم ملا اختر محمد منصور که در طول حاکمیت امارت اسلامی وزیر هوانوردی بود در زمان وزارت خود جهت احیاء و پیشبرد امور وزارت هوانوردی ملکی افغانستان خیلی سعی و تلاش کرده است.

می خواهیم به شکل مشت نمونهء خروار درینجا مختصرا از این تلاش ها یاد آور شویم:

 جناب منصور صاحب بخاطر رهنمایی بهتر هوانوردی ملکی و پروازهای ترانزیتی سایر کشورها که از فضای افغانستان می گذشتند دستگاه (ویست) را در میدان های بین المللی مهم افغانستان مانند کابل، کندهار، ننگرهار، مزار و هرات جابجا کرد که اکنون نیز مردم شاهد آن اند، و در آن زمان ملیون ها دالر از درک تکس مرور طیاره های خارجی در بودجه افغانستان می آمد که تا کنون ادامه دارد. بر اساس یک راپور وزارت هوانوردی و مدافعه هوایی افغانستان در زمان وزارت منصور صاحب تقریبا ۴۴ طیاره های ترانسپورتی و هلیکوبتر های جنگی که در جریان جنگ متضرر شده بوده و از پرواز باز مانده بودند دوباره ترمیم و قابل استفاده برای هوانوردی ملکی و نیروهای هوایی گردیدند که تفصیل مختصر آن قرار ذیل است:

  • ۴۴ طیاره های مختلف النوع که در زمان وزارت منصور صاحب دوباره ترمیم و بازسازی شد عبارت اند از: سه (N 12)، چهار (N 32) و دو (N 26).

طیاره های جنگی: هشت جیت میگ ۲۱، سه جیت سو  M420، پنج جیت سو ۲۲.

هلیکوبتر: شش می ۸، هشت می ۳۵ و پنج ایل ۳۹.

علاوه بر این دو طیاره متعلق به ترانسپورت ملکی ساخت روس نوع ۴۱ و ان ۲۴.

و طیاره بوینگ امریکایی شرکت هوایی آریانا افغان را نیز در زمان وزارت خود در کشورهای خارجی ترمیم و قابل استفاده گردانیده بود.

و همچنان  ۵ طیاره ترانسپورتی ساخت روس را از بازار آزاد خریداری کرده بود.

علاوه بر این طیاره های ترمیم شده و خریداری شده افغانستان در آن زمان دهها طیاره دیگر جنگی، ترانسپورتی و هلیکوبتر داشت که نقش یک نیروی کامل هوایی را ایفا می کرد و مثال بهترین فعالیت آنرا میتوان اکمال و کمک هوایی مستمر و دوامدار نیروهای محاصره شده مجاهدین در کندز و ساحات دور افتاده و خط های مقدم جبهه دانست. علاوه بر این پروازهای منظم و پیهم طیاره های مسافربری میان شهرهای بزرگ کشور و خارج از کشور بود. مگر با اشغال امریکایی و بمباردمان میدان های هوایی این سرمایه ملی همه تباه و از بین رفت.

محترم ملا اختر محمد منصور در زمان حاکمیت امارت اسلامی به سبب غداری جنرال مالک در شمال کشور بیشتر از شش ماه در اسارت ماند مگر بعدا به فضل خداوند متعال وقتی رها گردید که با برگشت جنرال دوستم، جنرال مالک از فاریاب فرار کرد و زمینه فرار زندانیان از محابس مساعد گردید.

مقاومت مسلحانه علیه اشغال امریکایی:

به تاریخ ۷ اکتوبر سال  ۲۰۰۱ میلادی بعد از تجاوز امریکا بر افغانستان محترم منصور صاحب جهاد مسلحانه علیه آنان را آغاز کرد. این مرحله در زندگی جهادی محترم منصور صاحب برای وی مملوء از مشکلات شدید و چالش ها بود.

از جانب مرحوم امیرالمومنین علاوه بر عضویت شورای رهبری امارت اسلامی مسئولیت جهادی ولایت کندهار نیز به وی سپرده شد.

در این هنگام ولایت کندهار نیز مانند سایر ولایات افغانستان در جهاد علیه امریکایی ها به یک مسئول جهادی توانمند و ماهر نیاز داشت، زیرا که امریکایی ها همه پلان های جنگی خودرا به سطح تمام زون جنوب غرب از همین ولایت علیه مجاهدین طرح می کردند، و همین سبب بود که به سطح تمام زون بعد از ولایت هلمند عدهء زیادی از امریکایی ها، کانادایی ها و خارجی های اشغالگر دیگر در این ولایت جابجا شده بودند و بعد از بگرام بزرگترین پایگاه مرکزی خودرا نیز در میدان هوایی ولایت کندهار فعال کردند.

مگر منصور صاحب بنابر بصیرت جهادی خویش علیه همه خارجی های اشغالگر موجود در ولایت کندهار چنان برنامه های جهادی طرح کرد که جنرالان و ماهرین نظامی مشهور آنان از مبارزه با آن و جلوگیری آن عاجز بودند.

منصور صاحب با ابتکار جهادی خویش توانست که با مشوره و همکاری مسئولین جهادی ولایات همسایه پلان های جهادی خودرا به سطح همه حوزه جنوب غرب وسیع ساخته و علاوه بر کندهار در همسایگی آن در ارزگان،زابل و هلمند نیز اشغالگران صلیبی را با ضربات مرگبار مواجه سازد.

در سال های ۲۰۰۳م و ۲۰۰۸ میلادی دوبار شکستاندن خارق العاده محبس مرکزی ولایت کندهار به دست مجاهدین که در نتیجهء آن در هر دوبار تقریبا یک و نیم هزار مجاهد اسیر از اسارت رها گردیدند نیز در زمان مسئولیت منصور صاحب انجام یافت.

بحیث نائب امارت اسلامی

بعد از آنکه الحاج ملا عبید الله آخند معاون اسبق امارت اسلامی در سال ۲۰۰۷ میلادی اسیر گردید پس مرحوم امیر المومنین ملا اختر محمد منصور را همراه با محترم ملا برادر آخند معاون دیگر امارت اسلامی افغانستان به حیث معاون دوم امارت اسلامی تعیین کرد و وی را هدایت کرد که بنابر اهمیت خاص ولایت کندهار، رهبری آن ولایت را نیز بدوش گیرد و همزمان با معاونیت امارت اسلامی مسئولیت ولایت را نیز به پیش ببرد

در سال ۲۰۱۰م وقتی که یک معاون امارت اسلامی الحاج ملا عبید الله آخند در اسارت نیروهای پاکستانی به شهادت رسید و معاون دیگر آن ملا عبد الغنی برادردر شهر کراچی پاکستان توسط نیروهای مشترک امریکایی و پاکستانی اسیر گردید پس امیر المومنین ملا محمد عمر (مجاهد) محترم منصور صاحب را به صفت معاون امارت اسلامی و مسئول عمومی همه امور امارت اسلامی تعیین کرد.

این وقتی بود که ۳۰۰۰۰ نیروی اضافی توسط اوباما به افغانستان فرستاده شده بود و مقاومت جهادی در افغانستان با چالش های بزرگی مواجه بود زیرا که بیشتر از صدهزار نیروهای اشغالگر خارجی مجهز با پیشرفته ترین اسلحه در پهلوی ۳۵۰ هزار عساکر داخلی در هر گوشهء کشور در جنگ با مجاهدین قرار داشتند.

از یکسو بخاطر شرائط نهایت دشوار امنیتی ظاهر شدن ملا محمد عمر (مجاهد) امیر امارت اسلامی جهت رهبری مقاومت عسکری کار نا ممکن بشمار می رفت از سوی دیگر در جبهات جهادی خلای قیادت عسکری و اداری مسئله یی بود که پلهء  مقاومت را بطور کامل بسوی دشمن سنگین ساخته بود.

علاوه بر فشارهای نظامی بر مجاهدین فشار های دیگر سیاسی و تبلیغاتی نیز از جانب دشمن زیاد شده بود و تعداد زیادی از مسئولین جهادی در سنگر های مقاومت به شهادت رسیده بودند و عده زیادی از مسئولین بزرگ اسیر بودند.

در این چنین وضعیت حساس مسئولیت انسجام مجاهدین در مقابل صلیبی های اشغالگر از جانب مرحوم امیر المومنین ملا محمد عمر مجاهد به دوش محترم منصور صاحب انداخته شد و حتی معاون دیگر هم برایش تعیین نگردید.

 محترم منصور صاحب عملا توانست که به نصرت الله تعالی و همکاری شورای رهبری آنرا در حساس ترین لحظات مقاومت طوری رهبری کند که مجاهدین هیچ نوع خلای عملی قیادت را احساس نکنند.

همین بود که سال ۲۰۱۰م برای نیروهای صلیبی در افغانستان به اعتراف خودشان خونین ترین سال بود و مجاهدین توانستند در این سال نسبت به هر وقت دیگر خیلی ضربات کاری و موثر بر دشمن وارد کنند و در نتیجه آن به اعتراف خود دشمن ۷۷۰ تن اشغالگر خارجی را به قتل برسانند.

به همین شکل مجاهدین به قیادت منصور صاحب توانستند که ساحات خیلی وسیع را از تصرف دشمن خارج و ادارهء منظم اسلامی را در آنجا به میان بیاورند.

بعد از وفات امیر المومنین ملا محمد عمر (مجاهد):

وقتی که مرحوم امیر المومنین در ۲۳ اپریل سال ۲۰۱۳م وفات کرد پس یک عده از اعضای شورای رهبری امارت اسلامی، علمای کرام، قاصد خاص مرحوم ملا محمد عمر مجاهد در جریان چهارده سال گذشته و دوستان دایمی وی که قبل از وفات همرای وی یکجا زندگی می کردند همه با منصور صاحب بیعت کردند و وی را بحیث امیر امارت اسلامی تعیین کردند.

اینکه سال ۲۰۱۳م سال اخیر مقابله و زورآزمایی میان اشغالگران صلیبی و مجاهدین مقاومت کننده علیه آنان بود پس بعضی از اعضای شورای رهبری امارت اسلامی و یکعده شیوخ و علمای کرام فیصله کردند که اکنون آخرین لحظات زورآزمایی اشغال صلیبی به رهبری امریکا است و سال سرنوشت ساز ۲۰۱۴م که اشغالگران آن را برای عقب نشینی نیروهای خود بحیث جدول زمانی تعین کرده بودند در پیشرو است پس بر اساس مصلحت جهادی و موافقه علمای کرام این بهتر خواهد بود که خبر وفات مرحوم امیر المومنین بجز به همین چند تن محدود به کس دیگر آشکار نگردد.

همان بود که این راز مهم به طور خیلی خارق العاده بر اساس مصلحت خاص جهادی تا به تاریخ ۳۰ جولای سال ۲۰۱۵ پنهان نگهداشته شد.

بحیث امیر برگزیده شده امارت اسلامی

وقتی که به تاریخ ۱۴ ماه شوال المکرم سال جاری ۱۴۳۶ هجری قمری که موافق بود با تاریخ ۳۰ جولای سال ۲۰۱۵ میلادی وفات مرحوم امیر المومین ملا محمد عمر مجاهد رحمه الله از جانب شورای رهبری امارت اسلامی اعلان گردید منصور صاحب جهت اطمئنان کامل مجاهدین اعضای شورای رهبری و علمای کرام را در ارتباط با سرنوشت شان و اختیار زعیم جدید اختیار داد و برایشان گفت که شما هر شخصی را که  بحیث زعیم اختیار می کنید من به آن راضی و موافق هستم.

  همان بود که اعضای شورای رهبری امارت اسلامی افغانستان بشمول مشائخ و علمای کرام در یک گردهمایی که از اعتبار اهل الحل والعقد برخوردار بود بعد از بحث های طولانی، سنجش مصلحت و مشوره ها و بدون حضور و موجودیت محترم منصور صاحب وی را بحیث امیر جدید تعیین کردند.

همزمان با تعیین محترم ملا اختر محمد (منصور) بحیث امیر امارت اسلامی، اعضای شورای امارت اسلامی، مسئولین همه کمیسیون های امارت اسلامی، مسئولین عمومی قضاء و محاکم، فرماندهان نظامی و مسئولین جهادی ۳۴ ولایت افغانستان، بزرگان کمیسیون های نظامی، شخصیت های علمی، ملی، جهادی، سیاسی و فرهنگی کشور و مسئولین همه نیروهای مسلح و ملکی امارت اسلامی همه با یک صدا بیعت خود با امیر جدید امارت اسلامی را اعلان کردند. بیعت های این همه جهت های نظامی و ملکی و شخصیت های ملی کشور به شکل صوتی و تحریری به بخش نشراتی امارت اسلامی ارسال گردید که بعدا از جانب آنان در صفحهء مرکزی انترنتی الاماره نیز به نشر رسید.

تقرری وی به حیث امیر جدید از نگاه شریعت

علمای کرام و سیاست دانان اسلامی انتخاب توسط شوری یا اهل الحل والعقد را بهترین و درست ترین راه برای انتخاب زعیم در اسلام می دانند. اطلاق اهل الحل والعقد بر آن گروهی می شود که بر اشخاصی که دارای علم، تجربه و ذکاء باشند مشتمل باشد و معمولا بر آن اطلاق شوری می شود.

از روش های مختلف انتخاب خلفای راشدین عموما سه مرحله برای انتخاب زعیم از طریق شوری استنباط می گردد، که مرحلهء اول آن ترشیح، دوم انتخاب و سوم بیعت می باشد.

ترشیح یا نامزدی باید از جانب خود شخصی نباشد که زعیم تعیین می گردد زیرا که رسول الله صلی الله علیه وسلم می فرماید:

“إنا والله لا نولی هذا العمل أحدا سأله  أو أحدا حرص علیه”
)متفق علیه ) (اخرجه البخارى (۷۱۴۹ ) ومسلم ( ۱۷۳۳ )

ترجمه: «سوگند به الله که ما این کار را به کسی نمی سپاریم که آنرا مطالبه کرده باشد و یا کسی که بر آن حرص کرده باشد».

پس ترشیح از جانب دیگر و یا از شخص می باشد مانند عمر فاروق رضی الله عنه که دست ابوبکر صدیق رضی الله عنه را گرفت و وی را برای زعامت پیش کرد سپس صحابه کرام وی را به حیث امام خود انتخاب کردند، و یا اشخاص زیادی ترشیح می گردند مانند اینکه عمر فاروق رضی الله عنه قبل از شهادت خویش چند تن از صحابه را به خلافت نامزد کرد و از میان آنان حضرت عثمان رضی الله عنه انتخاب گردید.

ملا اختر محمد منصور صاحب هرگز خودرا برای رهبری نامزد نکرده است، بلکه وی در اولین نشست نیز از جانب شورا بحیث یگانه کاندید نامزد گردید و در نشست دوم نیز صراحتا برای شوری گفت که من خواهان رهبری نیستم بلکه خواهش خدمت منحیث یک مامور را دارم، مگر شوری وی را بحیث یگانه شخص لایق زعامت نامزد کرد. بعد از بحث های طولانی، وی توسط همین شوری که مشتمل بر علمای کرام، شیوخ و اعضای شورای رهبری امارت اسلامی بود که همه صاحبان تجربهء علمی و جهادی اند بحیث زعیم انتخاب گردید و به تعقیب آن اول همه اعضای شوری همراه وی بیعت کردند سپس بعد از آن سایر مسئولین، مجاهدین عام و مومنان سلسله بیعت را با وی آغاز کردند.

به این شکل گفته می توانیم که انتخاب وی کاملا به طریقهء شرعی صورت گرفته است و به همین سبب از گوشه و کنار کشور علاوه بر صدها هزار مردمان دیگر، شیوخ قرآن و حدیث زعامت وی را قبول کرده، آنرا شرعی دانستند و با وی بیعت کردند.

شخصیت قیادی وی:

امیر المومنین ملا اختر محمد (منصور) زعیم جدید امارت اسلامی افغانستان، در اعضای تأسیسی امارت اسلامی یک شخصیت خیلی مدبر، موثر و مسلط پنداشته می شود.

نامبرده به شکل موهوبی از بعضی از مشخصات قیادت و رهبری برخوردار می باشد.

تقوی، اخلاص، بصیرت، درایت سیاسی و نظم اداری وی در عملی کردن امور از جمله مشخصات وی می باشد.

محترم ملا اختر محمد منصور صاحب در تنفیذ و تعقیب امور مربوط به فعالیت های جهادی امارت اسلامی نقش قدم رهنمای جهادی خویش مرحوم ملا محمد عمر مجاهد را تعقیب می کند، تحقق اهداف جهادی، استقلال کشور از اشغال خارجی و استحکام نظام شرعی در آن، از اهداف اساسی جهاد و مبارزه است، بر اساس “وأمرهم شوری بینهم” مشوره های سالم دوستان را در امور به غور می شنود، مسئولیت را به اهل کار می سپارد و بعد از سپردن مسئولیت بر وی اعتماد کامل می کند، اشخاص مسئول را همیشه بر ترحم و تعاطف با مردم توصیه می کند.

بر این سخن خیلی ترکیز دارد که “امارت اسلامی خانهء مشترک تمامی افغان ها است پس به همین شکل باید همه خود را در آن مشاهده کنند”.

دیدگاه فکری و مذهبی او:

محترم ملا اختر محمد منصور از لحاظ مذهبی تابع اهل سنت والجماعت و مقلد مذهب امام اعظم ابو حنیفه رحمه الله است.

به نزاکت وقت، زمان و جریانات سیاسی خوب بلد است.

در هنگام روبرو شدن با وی انسان میتواند سنجیدگی، وقار و متانت وی را به شکل خوب درک کند، سادگی و بی تکلفی از مشخصات ویژه زندگی وی است.

با مطالعه سیرت رسول اکرم صلی الله علیه وسلم و خلفای راشدین دلچسپی خاص دارد، هنگام روبرو شدن با مجاهدین همیشه در صدد شنیدن حالات و جریانات سنگرهای جهادی و وقایع عسکری می باشد.

با وجود همه مصروفیات جهادی و اداری خویش رسانه ها را به دقت تعقیب می کند، نویسندگان جهادی و کارمندان فرهنگی و نشراتی امارت اسلامی را در فعالیت های نشریاتی شان مشوره های خاص داده و توصیه های ویژه می نماید.

مصروفیت های روزانه و برخی از مشخصات خصوص زندگی وی:

محترم منصور صاحب زندگی روزانه خویش را با تلاوت قرآن کریم آغاز می کند، با جبهات جهادی و مسئولین نظامی همیشه در تماس می باشد، پلان گذاری نظامی بر دشمن را شخصا از نظر می گذراند و بر مسئولین جهادی جهت حفاظت جان و مال مردم ملکی و برخورد نیک با آنان تاکید زیاد می کند.

وی به حیث یک فرمانده مسلط نظامی با دوستان جهادی خویش، مجاهدین سنگر و مردم عام رفتار محترمانه و مهربان می کند، در مجالس احترام خاص برای شخصیت و سخنان علما، استادان و بزرگان قایل است، بر خانواده های شهداء و سرپرستی ایتام آنان توجه خاص دارد، در امور سیاسی از احتیاط زیاد کار می گیرد و در ارتباط با آن نظر دوستان اهل رای را نیز مطالبه می کند.

در نشان زدن با تفنگ محبت خاص دارد، عملی کردن تمرین های جهادی را مناسب ترین ریاضت (سپورت) وقت می داند.

خود خیلی کم صحبت می کند مگر از دیگران زیاد می شنود، لباس های پاک و طویل می پوشد، در خوراک، پوشاک و نیازمندی های دیگر زندگی از اصراف و تبذیر کردن نفرت میکند.

اساسی ترین مشغله زندگی اش تنظیم امور جهادی و تعقیب جدی آن می باشد، و در همین تنظیم و تعقیب روز را شام می گرداند.