متن سخنرانی محترم مولوی امیر خان متقی، وزیر امور خارجۀ امارت اسلامی افغانستان در “همایش مشورتی عالی رتبه سیاسی فلسطین”

الحمد لله رب العالمین والعاقبه للمتقین والصلاه والسلام علی اشرف الانبیاء والمرسلین وعلی آله وآصحابه آجمعین آما بعد: قال الله تعالی فی القرآن الکریم : ” سُبْحَانَ الَّذِی أَسْرَىٰ بِعَبْدِهِ لَیْلًا مِّنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى الَّذِی بَارَکْنَا حَوْلَهُ لِنُرِیَهُ مِنْ آیَاتِنَا ۚ إِنَّهُ هُوَ السَّمِیعُ الْبَصِیرُ ” برادر عزیز حسین امیر عبد اللهیان، […]

الحمد لله رب العالمین والعاقبه للمتقین والصلاه والسلام علی اشرف الانبیاء والمرسلین وعلی آله وآصحابه آجمعین آما بعد: قال الله تعالی فی القرآن الکریم :

” سُبْحَانَ الَّذِی أَسْرَىٰ بِعَبْدِهِ لَیْلًا مِّنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى الَّذِی بَارَکْنَا حَوْلَهُ لِنُرِیَهُ مِنْ آیَاتِنَا ۚ إِنَّهُ هُوَ السَّمِیعُ الْبَصِیرُ ”

برادر عزیز حسین امیر عبد اللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران،

وزرای محترم،

دانشمندان وفرهیختگان،

حضار گرانقدر،

السلام علیکم ورحمه الله وبرکاته

اجازه دهید در قدم نخست از این ابتکار مسؤولانه، به‌وقت و بجای وزارت امور خارجۀ جمهوری اسلامی ایران اظهار سپاس و امتنان نمایم که فرصت را در اختیار ما گذاشت تا پیرامون مهم‌ترین و دردناک‌ترین مسألۀ منطقوی، اسلامی و انسانی بحث‌هایی داشته باشیم.

 

سروران عزیز،

ما و شما زمانی گردهم آمده‌ایم که هر لحظه، احتمالاً همین لحظه هم که من سخنرانی دارم، جوان فلسطینی ساکن در غزه مظلومانه به شهادت می‌رسد، مادری داغدار می‌گردد، و کودکانی بی پدر و مادر می‌شوند!

این دقیقاً هفتاد و هشتمین روزیست که قتل عامِ بی رویه و نسل کشیِ اهل غزه جریان دارد و جهانی که داد از حقوق بشر، ارزش‌های انسانی و آزادی و عدالت می‌زند، نظاره‌گر این قتل عام وحشیانه است.

با این حال، ما در عصر بزرگترین تناقض‌ها به سر می‌بریم!

در جهانی که کشورهایی به بهانۀ نقض جزئی‌ترین حقوق انسانی و یا هم به دلایل سیاسی اما با به کارگیری بحث حقوق بشری مورد تحریم‌ها قرار می‌گیرند….اما در عین زمان نسل کشی بی‌وقفۀ یک ملت توسط رژیمی که از تمام حدود و معیارهای انسانی در جنگ پا فراتر گذاشت مورد کوچک‌ترین ایراد قرار نمی‌گیرد!

در وجود ده‌ها کنوانسیونِ پیرامون حقوق بشر و مسایل انسانی، در جریان هفتاد و هشت روز نزدیک به بیست هزار انسان که بیشتر از نصف آن را خانم‌ها و کودکان تشکیل می‌دهند نسل کشی گردیدند…. اما همین کنوانسیون‌ها در عین زمان در موارد دیگر به دلایل سیاسی و ابزاری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سرورانِ عزیز!

با این وضعیت آیا نظم حاکم جهانی کنونی که اساس آن بعد از جنگ جهانی دوم گذاشته شد، با این همه تناقضات پاسخگوی نیازهای انسان قرن بیست و یک است؟!

آیا می‌شود عقل و خِرَدِ انسانِ قرن بیست و یک را با این همه رفتارهای دوگانه و معیارهای چندگانه به بازی گرفت؟!

من فکر می کنم که وجدان آگاه و بیدار بشری را نمی توان با اینچنین رفتارهای دو گانه قانع ساخت. ما نیاز به نظم نوین جهانی که استوار بر عدالت و برابری باشد داریم. در نظمی که از هیچ حق انسانی و یا هم کشوری چشم‌پوشی صورت نگیرد و امکان استفاده‌جویی‌های سیاسی نداشته باشد.

نظمی که به جهان صلح، عدالت و ثبات به ارمغان بیاورد.

چه بخواهیم یا نخواهیم، بگوییم یا نگوییم….وجدان انسان امروزی را نمی‌توان با این همه تناقضات خوابیده نگهداشت.

پس از نسل کشیِ فلسطینی‌ها در غزه و آزاد گذاشتن دست رژیم صهیونیستی، این تناقض بزرگ، دیگر به حد کافی روشن گردیده است و با این وضعیت شکل گیری تغییر در نظم جهانی حتمی است.

خیلی مسخره است وقتی دیده می‌شود کشور من افغانستان پس از بیشتر از چهار دهه تهاجمات کشورهای بیگانه و جنگ و هرج و مرج، وقتی به سوی امنیت و ثبات گام بر می‌دارد، با به کار گیری حقوق بشر مورد تحریم‌ها قرار می‌گیرد!

انسانِ افغان چگونه می‌تواند با این معیار دو گانه همسو باشد؟!

امارت اسلامی افغانستان به حیث نظامی که از متن مردم خویش برخواسته و با نصرت الهی و پایداری و ایستادگی مردمِ مجاهد و قهرمانِ افغانستان توانست اشغال بیست سالۀ امریکا و ناتو را در افغانستان به پایان برساند، امروزه درد و رنج مسلمان فلسطینی را با دل و جان حس می‌کند.

ما که سال‌ها است قربانی تناقضات حاکم بین المللی هستیم، بیشتر از هر ملت دیگر، در درد و رنجِ ملت مسلمان فلسطینی، خود را شریک می‌دانیم.

مسألۀ فلسطین تنها به مردم فلسطین خلاصه نمی‌شود، بلکه قضیۀ عربی، اسلامی و در نهایت انسانی است….هیچ انسان آزاده و باورمند به عدالت و ارزش‌های انسانی نمی‌تواند مظالم رژیم صهیونیستی بر فلسطین را با بی‌تفاوتی نظّاره گر باشد!

 

جلالتمآبان،

امارت اسلامی افغانستان به حیث جزئی از امت اسلامی، مظالمِ جاری رژیم صهیونیستی در غزه و فلسطین اشغالی را همواره محکوم کرده است و مبارزۀ ملت فلسطین را بر اساس نصوص شرعی و حقوق بین الدول، یک امر مشروع و قانونی می‌داند.

امارت اسلامی افغانستان، به مثابۀ پاسدار ارزش‌های اسلامی از کشورهای تأثیرگذار جهانِ اسلام، خواهانِ ایفای نقش مؤثرتری در پایان گذاشتن به کشتار مردم بی گناه فلسطین توسط رژیم صهیونیستی و مسؤول دانستن رژیم صهیونیستی است.

جهان اسلام باید یک پارچه و متحدانه صدای آزادی فلسطین را به روایتِ مطرح مبدل نمایند و تفاوت دیدگاه‌های سیاسی را در این قضیه راه ندهد. ابتکار امروزی جمهوری اسلامی ایران قابل ستایش است. همچنان دیپلماسی فعال دولت قطر در تبادله اسرا و قفه یک هفته‌یی جنگ قابل تقدیر است.

اما هنوز هم نیاز است که کشورهای بیشتری در منطقه دست به کار شوند تا بتوانیم جلوی کشتار بی رویه مردم مظلومِ فلسطین گرفته شود. این تلاش ها باید تا زمانی ادامه یابد که مسألۀ فلسطین به حل دایمی و عادلانه برسد. راه حلی که در نتیجه آن مردم فلسطین دارای دولتی شوند که در سرزمین تاریخی فلسطین به وجود بیاید و پایتخت آن شهر قدس شریف باشد.

امارت اسلامی افغانستان در محدودۀ توانایی اش آماده همراهی جهان اسلام در این امر انسانی و اسلامی می باشد.

تشکر از توجه تان و یک بار دیگر سپاسگذارم از وزارت امور خارجۀ جمهوری اسلامی ایران بابت فراهم آوری این فرصت.

السلام علیکم و رحمه الله و برکاته