جلسۀ شورای وزیران به ریاست عالیقدر امیرالمؤمنین (حفظه الله تعالی) برگزار شد

جلسۀ شورای وزیران به ریاست عالیقدر امیرالمؤمنین (حفظه الله تعالی) برگزار شد بسم الله الرحمن الرحیم جلسۀ شورای وزیران به تاریخ ۷ و ۸ جمادی الاول سال ۱۴۴۵ هجری قمری (روزهای دوشنبه و سه شنبه) به ریاست عالیقدر امیرالمؤمنین شیخ القرآن والحدیث مولوی هبه الله اخندزاده (حفظه الله تعالی) در ولایت کندهار، برگزار شد. جلسه […]

جلسۀ شورای وزیران به ریاست عالیقدر امیرالمؤمنین (حفظه الله تعالی) برگزار شد

بسم الله الرحمن الرحیم

جلسۀ شورای وزیران به تاریخ ۷ و ۸ جمادی الاول سال ۱۴۴۵ هجری قمری (روزهای دوشنبه و سه شنبه) به ریاست عالیقدر امیرالمؤمنین شیخ القرآن والحدیث مولوی هبه الله اخندزاده (حفظه الله تعالی) در ولایت کندهار، برگزار شد.

جلسه با تلاوت آیاتی چند از قرآن عظیم الشان آغاز گردید و سپس عالیقدر امیرالمؤمنین (حفظه الله تعالی) برای وزیران سخنرانی همه جانبه نمود و گفت که مسئولیت های شما بسیار سنگین است و در صورت خدمت بهتر، ذریعه کامیابی دنیا و آخرت می گردد.

وی افزود که نظام اسلامی کنونی در نتیجه قربانی های بی شمار مردم مجاهد افغان به میان آمده است، بناً نفاذ شریعت و خدمت به مردم وظیفه نخست مسئولین شمرده می شود.

در هر وزارت تقریباً چهل میلیون مردم افغانستان حق دارند و خداناخواسته اگر کدام مسئول غلفت می کند، حق چهل میلیون نفوس با آن ضایع می گردد.

ما باید قدر و خدمت مردم خویش را بدانییم و از اینکه مردم با ما بسیار وفاداری کرده اند، متوجه باشید که با آنان بی وفایی نکنید، به تمام مردم به یک نظر نگاه کنید، زیرا شما اکنون مسئول یک ولسوالی یا یک ولایت نیستید، بلکه مسئولیت تمام افغانستان را به دوش دارید.

عالیقدر امیرالمؤمنین گفت که هر دوره می گذرد، ما و شما باید کوشش نماییم که برای نسل های آینده اصول و لوایح بهتر و اخلاق نیکو بجا بگذاریم.

موصوف افزود: کوشش نمایید که به جای زور از طریق تشویق، ترغیب و اخلاق نیک مردم را به دین و اخلاق اسلامی دعوت کنید، زیرا از راه زور مردم با شما مقابله می کنند، اما از راه تشویق با شما دوستی و اخلاص می نمایند.

عالیقدر امیرالمؤمنین توصیه کرد که از سرنوشت مسئولین بدنام گذشته عبرت بگیرید، عادات دورۀ علمی و جهادی را فراموش و ترک نکنید، با اخلاق سلف صالحین خود را آراسته سازید، اگر مسئولیت به شما سپرده شد، خوشحال نشوید و اگر از شما گرفته شد، ناراحت نباشید.

سپس محترم ملا عبدالغنی برادر معاون اقتصادی ریاست الوزراء و محترم حاجی نورالدین عزیزی سرپرست وزارت صنعت و تجارت، گزارش سفر اخیر شان به ایران و پاکستان را ارائه کردند و در خصوص راهکارهای متعدد بخاطر صادرات، واردات و ترانزیت کشور، صحبت شد.

همچنان در مورد تهیه و رسانیدن به موقع مواد غذایی و مواد سوخت برای زمستان امسال تصامیم اتخاذ گردید. متعاقباً از سوی محترم ملا هدایت الله بدری رئیس د افغانستان بانک در مورد ثابت نگهداشتن ارزش پول افغانی و موضوعات مرتبط به آن معلومات ارائه گردید و در رابطه به تقویت هرچه بیشتر سیاست پولی امارت اسلامی و شفافیت هرچه بیشتر تمام بخش های مرتبط به آن، تصامیم لازم اتخاذ گردید.

به همین ترتیب، ضمن ارائه گزارش کاری کمیسیون عالی مهاجرین عودت کننده به ریاست مولوی عبدالسلام حنفی معاون اداری ریاست الوزراء در رابطه به وضعیت، ارائه خدمات و اسکان مهاجرین عودت کننده و تدابیر اتخاذ شده از سوی امارت اسلامی به تفصیل صحبت گردید که از سوی عالیقدر امیرالمؤمنین به تمام وزیران هدایت داده شد تا خدمت به مهاجرین را در اولویت کاری شان قرار دهند.

بعداً در مورد توسعۀ هرچه بیشتر مناسبات با کشورهای همسایه و سایر کشورها و حل مشکلات موجود و در رابطه به وضعیت و فعالیت سیاسی جاری نیز بحث صورت گرفت و بخاطر تطبیق پالیسی های سازنده به اعضای کمیسیون سیاسی تحت ریاست وزیر امور خارجه جهت آماده نمودن پالیسی داخلی و خارجی وظیفه سپرده شد. سپس در خصوص تربیه بهتر نسل جدید و ارتقای ظرفیت علمی به منظور ارائه خدمات مؤثر در امور تعلیمی در بخش های مختلف (دینی و عصری) و حل مشکلات استادان و شاگردان، پس از بحث ها و مشوره ها، تصامیم لازم انخاذ گردید. جلسه با خواندن دعائیه به پایان رسید.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی امارت اسلامی افغانستان

۸/۵/۱۴۴۵هـ ق

۱/۹/۱۴۰۲هـ ش ــ ۲۰۲۳/۱۱/۲۲ م