اعلامیه کمیسیون صحت

هموطنان گرانقدر همانطور که خبر دارید در این دو ماه اخیر در شهر ووهان کشور چین از یو مندوی مواشی تعدادی افراد مصاب به ویروس کرونا شناسایی شدند، ویروس یاد شده با سرعت در شهر ووهان و دیگر ولایات کشور چین سرایت کرده و انسان های زیادی را به آن مصاب نموده و تعدادی را […]

هموطنان گرانقدر همانطور که خبر دارید در این دو ماه اخیر در شهر ووهان کشور چین از یو مندوی مواشی تعدادی افراد مصاب به ویروس کرونا شناسایی شدند، ویروس یاد شده با سرعت در شهر ووهان و دیگر ولایات کشور چین سرایت کرده و انسان های زیادی را به آن مصاب نموده و تعدادی را به هلاکت رساند. پیش از جلوگیری و قرنطینه کردن تعدادی از باشندگان آن شهر به کشورهای دیگر نیز مسافرت نمودند که به وسیله این افراد این ویروس به کشورهای دیگر مثل کشور همسایه ما ایران، کشورهای عربی، اروپایی و آمریکا منتقل گردید. امروزه ویروس کرونا در سطح جهانی به حیث یک آفت انسان کش شناخته شده است و همه کشورها در جلوگیری از ورود و سرایت این ویروس تدابیر بشری به کار انداخته اند تا زندگی انسان ها را نجات دهند.

امارت اسلامی افغانستان نیز به نوبه خود از یکسو فاجعه ویروس کرونا را یک امتحان الهی می داند و باور دارد که شیوع، انتقال و جلوگیری از آن بیماری تنها و تنها کار الله متعال است؛ اما در عین وقت باید ما تدابیر بشری را نباید از یاد ببریم، زیرا رسول الله صلی الله علیه وسلم  در مورد شماری از بیماری ها امت خود را آگاه نموده است که چگونه خود را از چنین بیماریهایی محفوظ بدارند! در یک حدیث شریف صحیح بخاری رسول الله صلی الله علیه وسلم دربارۀ انتقال جذام به امت خود می فرماید که: (فر من المجذوم فرارک من الأسد) یعنی از مرض جذام مثلی که انسان از شیر می گریزد، فرار کنید!

بناء لازم است که دربارۀ این ویروس این عقیده را داشته باشیم که این یک امتحان الهی است اما در مورد حفاظت از آن نیز نباید از تدابیر بشری خودداری کنیم، بلکه با تمام توان، خود را از آن محفوظ بداریم و راه های حفاظت از آن را مد نظر داشته باشیم.

ویروس کرونا چیست؟

در ماه دسمبر سال ۲۰۱۹ میلادی ویروس مذکور در شهر ووهان کشور چین آشکار گردید که این در نوع خود ویروس جدیدی است، شدت بیماری این ویروس به حدی است که حتی سبب مرگ انسان می شود.

ویروس کرونا چه اندازه خطرناک است؟

کارمندان طبی هنوز هم در جستجو و تحقیق هستند که شدت و سطح خطر این ویروس و بیماری را معلوم کنند، بصورت عموم علائم این بیماری از یک زکام ساده تا تکالیف تنفسی و ریوی ثبت شده است و تا حال بیشتر قربانیان آن افراد سالخورده بوده است.

 

ویروس کرونا چگونه سرایت می کند؟

تا هنوز بصورت دقیق راه انتقال این ویروس مشخص نشده است، اما داکتران در تلاش هستند تا معلوم کنند که چگونه این ویروس می تواند از یک شخص مصاب به شخص سالم سرایت کند. بصورت عموم کارشناسان بر این باورند که از طروق ذیل می تواند این ویروس به افراد دیگر سرایت کند:

  • از طریق هوا و هنگام عطسه و سرفه از یک شخص به شخص دیگر سرایت می کند
  • دست زدن و تماس با اجسامی که مصاب به ویروس کرونا باشد و بعدا دست خود را به صورت و چشم خود مالیدن
  • دست زدن و تماس با افرادیکه به ویروس کرونا مصاب باشند.

علائم و نشانه های ویروس کرونا در فرد مصاب

تا حال تعدادی از علائم ابتدایی که در افراد مصاب به ویروس کرونا مشاهده شده است به شرح ذیل است:

  • تب
  • سرفه
  • تنگی نفس

چگونه می توانیم خود را از ویروس کرونا محفوظ بداریم؟

تا حال چنین واکسنی درست و ساخته نشده است که بتواند انسان را در هنگام مصاب شدن به این ویروس کمک کند. پس لازم است که تدابیر ذیل را بکار بیندازیم:

  • اگر قصد سفر به خارج را دارید و خصوصا می خواهید به کشور چین سفر کنید، قوانین سی دی سی را خوب مطالعه کنید و مطابق به آن سفر خود را شروع کنید. قوانین سی دی سی را در لینک ذیل مطالعه کرده می توانید:
    nc.cdc.gov/travel/notices/
  • مواردی که در جلوگیری از انتقال زکام مورد استفاده قرار می گیرد را عینا در جلوگیری از مصاب شدن به بیماری کرونا استفاده کنید.
  • قبل از خوردن هر چیز باید دست های خود را با آب و صابون بشوئید و یا با قاشوغی غذا بخورید که قبلا با مواد ضد میکروب شسته شده باشند.
  • دست های کثیف خود را به دهان، بینی و چشم های خود نزنید و اگر ضرورت باشد دست های خود را با آب و صابون بشوئید.
  • با کسانیکه به کرونا مبتلا هستند، قطع رابطه کنید.
  • در هنگام عطسه و سرفه از دستمال و ماسک استفاده کنید

در هنگام مصاب شدن به ویروس کرونا چگونه خود را معالجه کنیم؟

بسیاری از افرادیکه در حالت خفیف به ویروس کرونا مبتلا باشند، سرفه و تب دارند که با استفاده از مایعات زیات و استراحت کافی خود بخود خوب می شوند البته اگر ویروس کرونا به شش ها سرایت کرده باشد و تنگی نفس موجود باشد، باید به کلینک و شفاخانه مراجعه شود. و با داکتر مشوره شود و طبق هدایت او عمل گردد. زیرا تا هنوز دوا و داروی مشخص برای تداوی و معالجه این ویروس وجود ندارد.