اعلامیه کمیسیون تعلیم و تربیه و تحصیلات عالی در مورد حمله بر مدرسه در ننگرهار

به دوام تخریب مدارس دینی، مراکز تعلیمی و تأسیسات عامه و به شهادت رساندن بی‌رحمانه طلباء و حافظان نوجوان، پری شب در چاپه‌ی قطعه صفر ۲ استخبارات اداره کابل بر یک مدرسه دینی بنام زبیریه در منطقه تتنک ولسوالی خوگیانی ولایت ننگرهار یک داکتر، یک نفر محلی، یکتن استاد مدرسه و ۱۰ تن حافظان قرآن […]

به دوام تخریب مدارس دینی، مراکز تعلیمی و تأسیسات عامه و به شهادت رساندن بی‌رحمانه طلباء و حافظان نوجوان، پری شب در چاپه‌ی قطعه صفر ۲ استخبارات اداره کابل بر یک مدرسه دینی بنام زبیریه در منطقه تتنک ولسوالی خوگیانی ولایت ننگرهار یک داکتر، یک نفر محلی، یکتن استاد مدرسه و ۱۰ تن حافظان قرآن کریم به شهادت رسیدند و تعمیر مدرسه هم زیان دیده است.
در ۸ روز گذشته، این بار دوم است که عساکر تربیه شده به دست اشغال‌گران، مدارس دینی و اجتماعات روحانی را مورد حملات قرار می‌دهند.
پنجشنبه گذشته (۱۴ حوت ۱۳۹۹ ش) عساکر اداره کابل در حمله بر مراسم دستاربندی در منطقه ریگی ولسوالی پنجوایی ولایت قندهار، ۳ تن حافظان را شهید و ۴ تن دیگر را زخمی کردند.
این بار اول نیست که عساکر اجیر در ننگرهار و دیگر ولایت‌ها مساجد و مدارس دینی را هدف عملیات‌های شبانه، حملات هوایی و توپخانه‌‌ها قرار می‌دهند، بلکه پیش ازین نیز مساجد و مدارس را در ننگرهار، تخار، قندوز، نیمروز، پکتیا و فراه و مناطق مختلف کشور هدف قرار داده‌اند، که با این کار دشمنی خود را با اسلام، مساجد و مدارس علنی ساخته‌اند.
حمله بر ادارات تعلیمی و تاسیسات عامه وحشت و جنایتی است که توجیه ناپذیر است، بلکه دشمن ما به گونه ارادی می‌خواهد بنیادهای علم و دانش را در کشور از بین ببرد و ملت دردمند ما را که به اساس علاقه و محبت با علم و دانش در این شرایط دشوار اقتصادی و امنیتی این مراکز دینی (مدارس و مکاتب) را فعال نموده‌اند از این حق شان محروم بسازند.
کمیسیون تعلیم و تربیه و تحصیلات عالی در پهلوی اینکه این اعمال وحشیانه را به شدید الفاظ تقبیح می‌نماید، بر تمام نهادهای تعلیمی و ادارات حقوق بشر صدا می‌کند که اینگونه اعمال دشمن را محکوم نماید و از تکرار آن جلوگیری نماید. نیز رسانه‌ها باید راپورهای چنین رویدادها را نشر نمایند تا هموطنان و جهانیان از اعمال شوم دشمن آگاه شوند و برای جلوگیری از تکرار چنین قضایا مکلفیت خود را ایفا کنند.

کمیسیون تعلیم و تربیه و تحصیلات عالی
۲۸/۷/۱۴۴۲هـ ق
۲۲/۱۲/۱۳۹۹هـ ش ــ ۲۰۲/۳/۱۲م