اعلامیه امارت اسلامی در مورد حفظ و مراقبت آثار قدیمه در کشور

به تمام مسئولین، کمیسیون ها/ادارات، رؤسا، والیان، ولسوالان، مسئولان قطعات، دلگی مشران و مجاهدین امارت اسلامی و هموطنان گرامی هدایت می‌شود که در تمام کشور در مورد آثار عتیقه، به نکات ذیل توجه نمائید: چنانکه افغانستان کشوری پر از آثار تاریخی و عتیقه است، نیز این آثار بخشی از تاریخ، هویت و فرهنگ کشور ماست، […]

به تمام مسئولین، کمیسیون ها/ادارات، رؤسا، والیان، ولسوالان، مسئولان قطعات، دلگی مشران و مجاهدین امارت اسلامی و هموطنان گرامی هدایت می‌شود که در تمام کشور در مورد آثار عتیقه، به نکات ذیل توجه نمائید:

  • چنانکه افغانستان کشوری پر از آثار تاریخی و عتیقه است، نیز این آثار بخشی از تاریخ، هویت و فرهنگ کشور ماست، همه مکلفیت داریم که از آثار متذکره به‌جدیت محافظت و مراقبت نمائیم.
  • در هیچ جا به هیچ کسی اجازه نیست که آثار قدیمه را از زمین بکشد، انتقال دهد و بفروشد و یا به عنوان دیگری از کشور بیرون ببرد.
  • تمام مجاهدین از کندن این آثار قدیمه جلوگیری نمایند، از اماکن تاریخی؛ مثل قلعه‌های کهنه، منارها و برج‌های تاریخی و دیگر جاهای قدیمی به‌خوبی مراقبت نمایند، تا از تخریب و ویرانی مصون شوند.
  • چنانکه وظیفه نظارت و مراقبت آثار قدیمه به کمیسیون امور فرهنگی سپرده شده، تمام ادارات امارتی، به‌خصوص کمیسیون نظامی، والیان و مجاهدین با کمیسیون امور فرهنگی در نگه‌داری آثار قدیمه همکاری و هماهنگی نمایند.
  • فروش، قرارداد و نقل و حمل هر گونه مواد تاریخی ممنوع است. هیچ کسی کوشش نکند که در اماکن یاد شده تصرف بکند و نه هم به فکر برداشتن فایده ازان جا‌ها باشد. والسلام

امارت اسلامی افغانستان
۸/۷/۱۴۴۲هـ ق
۲/۱۲/۱۳۹۹هـ ش ــ ۲۰۲۱/۲/۲۰م