اعلامیه امارت اسلامی در مورد تحولات اخیر سیاسی و بعضی ادعاها

جهت‌های مختلف بر امارت اسلامی اتهام می بندد که گویا پیمان دوحه را به گونه کامل عملی نکرده است، همچنان بعضی جهت‌ها و چهره‌های ضد صلح به خاطر بقای نیروهای خارجی در افغانستان و دوام اشغال تلاش می‌ورزند، امارت اسلامی در مورد موضوعات متذکره، توضیحات ذیل را لازم می‌داند: پیمان دوحه که در نتیجه مذاکرات […]

جهت‌های مختلف بر امارت اسلامی اتهام می بندد که گویا پیمان دوحه را به گونه کامل عملی نکرده است، همچنان بعضی جهت‌ها و چهره‌های ضد صلح به خاطر بقای نیروهای خارجی در افغانستان و دوام اشغال تلاش می‌ورزند، امارت اسلامی در مورد موضوعات متذکره، توضیحات ذیل را لازم می‌داند:
پیمان دوحه که در نتیجه مذاکرات پیچیده و دشوار هجده ماهه امضا شد، یگانه راه‌حل سیاسی برای معضل جاری افغانستان – امریکا است، که باید هیچ کسی آن را کم نگیرد. امارت اسلامی از طرف خود به عملی کردن آن با جدیت متعهد است و درین راستا گام‌های مؤثر برداشته و از جهت مقابل هم خواهان عملی کردن جدی این پیمان می باشد.
جهت امریکایی اعتراف می‌کند که در تقریبا دوازده ماه گذشته هیچ عسکر خارجی در افغانستان کشته نشده‌است. این نشان دهنده‌ی تعهد جدی امارت اسلامی به پیمان دوحه است. همچنان مطابق با متن پیمان، از خاک افغانستان کسی بر ضد ایالات متحده امریکا و متحدین آن هیچ اقدامی نکرده و نه هم به کسی اجازه چنین کاری داده خواهد شد. نیز به اساس پیمان دوحه، مذاکرات بین الافغانی هم آغاز شده، که آتش بس یک موضوع آجندای آن است.
از سوی امارت اسلامی در عملیات‌ها کاهش قابل ملاحظه‌ای آمده است. بر خلاف معمول سابق، ما در بهار گذشته عملیات سالانه را اعلان و آغاز نکرده ایم، مثل سال‌های گذشته مراکز ولسوالی‌ها پی هم فتح نه شده، در شهرهای بزرگ عملیات‌های بزرگ انجام نه یافته و پلان فتح مراکز ولایات گرفته نه شده است، اگر این همه تلاش، کاهش جنگ‌ها نیست، پس چی چیز است؟
این همه در حالی است که ما با جهت‌های داخلی به کدام توافقی نرسیده ایم، تا بر نظامیان آن ها حمله نه نمایم. از سوی دیگر در مواضعی که جنگ شده، بیشتر مواردی است که مجاهدین ما به دفاع از مناطق خود مجبور شده اند، یا مردم را از شر بعضی پوسته‌های مضر دشمن نجات داده اند و یا هم از چور و چپاول موترهای مسافران و باربری در شاهراه‌ها جلوگیری کرده اند.
در مقابل، از سوی اداره کابل در ولایات مختلف عملیات‌های بزرگ راه اندازی شده، حتی در بعضی موارد نیروهای هوایی خارجی هم از ان‌ها حمایت کرده است. همچنان بر مردم ملکی چاپه زده اند. از سوی طیارات امریکایی بمباردهای بی‌مورد و خلاف پیمان هنوز هم ادامه دارد، بر خلاف پیمان دوحه، در ظرف سه ماه پس از آغاز مذاکرات بین الافغانی تمام زندانیان رها نشده اند، بزرگان امارت اسلامی هنوز هم در لست سیاه و لست جایزه ها هستند، از سوی مقامات رده اول اداره کابل اظهارات و پروپاگندهای جنگ‌طلبانه و تحریک آمیز ادامه دارد. همچنان از سوی آن ها در شهرها بر مردم ملکی و بی‌دفاع حملات مرموز انجام می‌یابد. کدرهای علمی هدف قرار می گیرند، تا مجاهدین را مسئول آن بدانند و پروپاگند کنند. این همه کارها عدم تعهد جهت‌های مقابل به پروسه صلح را نشان می‌دهد.
امارت اسلامی یکبار دیگر بر تمام اطراف ذی دخل صدا می‌کند که به‌جای پروپاگند، برآنگیختن، ادعاهای بی‌اساس و مکدر ساختن فضای صلح، به تعهدات خود متعهد بمانند، دین ما اجازه خلاف ورزی از وعده‌ها را نمی‌دهد، از طرف ما کسی تشویش نداشته باشد، بلکه جهت مقابل باید تعهدات خود را عملی کند.
پیام ما به نشست اتی سران ناتو اینست که دوام اشغال و جنگ به نفع شما و ملت های‌ شما نیست، و نه هم به نفع ملت ماست.
هرکسی که خواهان دوام جنگ و اشغال باشد، مسئولیت آن نیز، مثل بیست سال گذشته، به دوش آن‌ها می‌باشد. ملت مجاهد افغانستان دفاع از کشور، ارزش‌ها و آزادی را حق روای خود می‌داند و بر آن افتخار می‌نماید. بناء هیچکسی باید محاسبه نادرست نکند و فریب حلقات جنگ‌طلب را نخورند.

امارت اسلامی افغانستان
۱/۷/۱۴۴۲هـ ق
۲۵/۱۱/۱۳۹۹هـ ش ــ ۲۰۲۱/۲/۱۳م