اعلامیه امارت اسلامی در مورد اظهارات مبهم رئیس جمهور امریکا

چون درین اواخر، جو بایدن، رئیس جمهور امریکا اظهارات مبهم در مورد عملی کردن پیمان دوحه و خروج نیروهای خارجی از افغانستان داشته، و همچنان بعضی کشورهای عضو ناتو می خواهند به اشغال افغانستان دوام بدهند، امارت اسلامی موقف خود را در این مورد قرار ذیل توضیح می دهد: پیمان دوحه، راه بسیار معقول و […]

چون درین اواخر، جو بایدن، رئیس جمهور امریکا اظهارات مبهم در مورد عملی کردن پیمان دوحه و خروج نیروهای خارجی از افغانستان داشته، و همچنان بعضی کشورهای عضو ناتو می خواهند به اشغال افغانستان دوام بدهند، امارت اسلامی موقف خود را در این مورد قرار ذیل توضیح می دهد:
پیمان دوحه، راه بسیار معقول و کوتاه برای پایان جنگ بیست ساله میان افغانستان و امریکا و رسیدن به افغانستانِ با صلح و ثبات است.
امارت اسلامی به تعهدات خود در پیمان دوحه با جدیت متعهد بوده و از جهت امریکایی هم می خواهد که اراده محکم به تعهدات خود داشته باشد و این فرصت تاریخی را با مشوره ها و انگیزه های نادرست حلقات جنگ طلب از دست ندهد.
اگر خدای نخواسته، همه نیروهای خارجی مطابق پیمان دوحه در زمان معین شده از افغانستان بیرون نشوند، بدون شک این نقض پیمان از سوی جهت امریکایی پنداشته می شود، که مسئولیت آن به جهت مقابل راجع می گردد و در سطح جهانی نیز به حیثیت امریکا صدمه می رساند.
دران صورت، امارت اسلامی به نمایندگی از ملت مسلمان، مجاهد و دلیر افغانستان ناگزیر خواهد بود که از دین و کشور خود دفاع نماید، به جهاد و مبارزه مسلحانه در برابر نیروهای اشغالگر دوام بدهد و کشور خود را آزاد بسازد.
پس مسئولیت دوام جنگ، تلفات و زیان ها به دوش جهت سرپیچی کننده می باشد.
باید اراده و جدیت مردم افغانستان دیگر به آزمون گرفته نشود و برای پایان دادن جنگ، از تعقل و منطق استفاده صورت گیرد.
افغانستان خانه افغان هاست، اینجا آوردن هر گونه نظام حق این ملت است و هیچکسی از خارج نمی تواند هیچگونه سیستم و نظامی را بر افغان ها تحمیل کند و نه هم این حق را دارد.

امارت اسلامی افغانستان
۱۳/۸/۱۴۴۲هـ ق
۶/۱/۱۴۰۰هـ ش ــ ۲۰۲۱/۳/۲۶م