اعلامیه امارت اسلامی به مناسبت نزدهمین سالروز آغاز اشغال امریکایی

نزده سال پیش از امروز، امریکا دست به تهاجم ظالمانه بر کشور ما زد. پیش از آغاز تهاجم امریکایی، امارت اسلامی بر مبنای پالیسی صلح‌آمیز خود مکررا مطالبه نمود که برای حل معضل باید از تعقل، تدبر و روش سالم دیپلماتیک استفاده شود. اما مقامات امریکایی در آن زمان این پیشنهاد امارت اسلامی را با […]

نزده سال پیش از امروز، امریکا دست به تهاجم ظالمانه بر کشور ما زد.
پیش از آغاز تهاجم امریکایی، امارت اسلامی بر مبنای پالیسی صلح‌آمیز خود مکررا مطالبه نمود که برای حل معضل باید از تعقل، تدبر و روش سالم دیپلماتیک استفاده شود. اما مقامات امریکایی در آن زمان این پیشنهاد امارت اسلامی را با لهجه بسیار مغرورانه رد کردند و به تاریخ ۱۵ میزان سال ۱۳۸۰ شمسی مصادف با ۷ اکتوبر ۲۰۰۱ میلادی بر خاک ما یورش نظامی آورده تجاوز کردند.
پس از نزده سال، همه جهت‌ها به این موقف امارت اسلامی معترف شدند که معضل مذکور باید از ابتدا از راه گفتگو و تفاهم حل می‌شد و اگر آن‌وقت به پیشنهادات صلح‌آمیز امارت اسلامی جواب مثبت گفته می‌شد، از این جنگ طولانی، ظلم و وحشت، کشتار و بی‌خانمان کردن مردم بی‌دفاع ما، و همچنان در چهارچوب یک اداره فاسد از زمینه‌سازی برای غصب، چور، رشوت، خیانت، فحشا، غدر، تولید مواد مخدر و صدها جرائم دیگر جلوگیری می‌شد.
امریکا، متحدین و ائتلافیان شان نیز با این قدر ارتکاب جرایم جنگی، بدنامی و زیان‌های جانی و مالی مواجه نمی‌شدند.
اما اینکه نزده سال پس، برای پایان اشغال امریکایی در دوحه مذاکرات انجام یافت و یک وثیقه و توافق‌نامه معتبر امضا شد نیز کار نیک است، که باید گام به گام عملی شود و از روی آن تمام نیروهای خارجی از خاک ما بیرون شوند. باید امریکا و تمام کشورهای دور و نزدیک از مداخله در امور داخلی ما خود را دور نگهدارند، تا افغان‌ها بتوانند در فضای آزاد و مستقلانه بین هم در مورد آینده کشور تصمیم بگیرند.
امارت اسلامی برای حل همه قضایا در فضای سالم کاملا متعهد است، و به جهت‌های مقابل هم تلقین می‌ نماید که این فرصت را غنیمت بدانند، حساسیت موضوع را درک کنند و برای یک نظام همه شمول و مستقل اسلامی که خواسته همه افغان هاست همه دست باهم داده و دیگر موانع ایجاد نکنند. والسلام

امارت اسلامی افغانستان
۱۹/۲/۱۴۴۲هـ ق
۱۵/۷/۱۳۹۹هـ ش ــ ۲۰۲۰/۱۰/۶م