اعلامیه امارت اسلامی افغانستان در ارتباط به اخوت و اتحاد درمیان مسلمانان

درین روزها، مزدوران استخباراتی اشغالگران و دشمنان دسیسه گر که آرزوی چند پارچگی مردم و کشور عزیز را دارند باز هم سعی نموده اند تا اقوام افغانستان را ( که با همدلی و همبستگی زیست دارند ) در شعله های آتش نفاق و شقاق بسوزانند، دشمنان اسلام و مسلمانان برای رسیدن به این هدفِ پلید، گاهی […]

درین روزها، مزدوران استخباراتی اشغالگران و دشمنان دسیسه گر که آرزوی چند پارچگی مردم و کشور عزیز را دارند باز هم سعی نموده اند تا اقوام افغانستان را ( که با همدلی و همبستگی زیست دارند ) در شعله های آتش نفاق و شقاق بسوزانند، دشمنان اسلام و مسلمانان برای رسیدن به این هدفِ پلید، گاهی از شعارهای زهرآلود و تفرقه برانگیز استفاده می کنند، گاهی مردم را برای تعصبات نژادی و منازعات داخلی دعوت می دهند و گاهی هم دست به چنان حرکت های منفی سیاسی و نمایشی می زنند که باعث ایجاد بی باوری افغان ها نسبت به همدیگر گردد و احساسات نفرت آلود در قلب افغانها موج بگیرد، حتی اکنون اجساد که دهه ها پیش مدفونِ خاک شده بودند نیز از مکر و ضرر ایشان در امان نیستند.

دشمنان اسلام و افغانستان فتنهء هلاکت بار قوم گرایی و نژاد پرستی را توسط مزدوران داخلی خود به طوری برنامه ریزی نموده که نخست اشخاص متعصب را درمیان هر قوم شناسایی و تربیه نمودند و سپس وظیفه سپردند که این فتنه را درجامعهء افغانی ترویج بدهند، نیز رسانه های نفاق افگن غربی را مؤظف نمودند تا همه توانایی خود را برای استقبال از تبعیض گرایان و نژاد پرستان صرف بکنند، تا شعله های سوزان اختلافات نژادی و منازعات ذات البینی در افغانستان هر چه بیش تر داغ تر گردد.

امارت اسلامی افغانستان با بهره گیری از رهنمودهای روشن دین اسلام و با تعهد به پاسداری از یکپارچگی و همبستگی مردم افغانستان، موقف خود را در رابطه به این فتنهء خانمان سوز در نکات ذیل ابلاغ می دارد.

نخست: امارت اسلامی افغانستان به صراحت اعلام می دارد که عصبیت و نژاد پرستی از دیدگاه اسلام یک عمل مردود و معیوب است و هیچ ربطی با اسلام ندارد، بلکه از میراث های پلید زمان جاهلیت می باشد، کسانی که به عصبیت های قومی و لسانی باور دارند و شخصیت خود را به تبعیض ملوث نموده اند باید صادقانه به بارگاه خداوندمتعال توبه بکنند و ذهن های خود را از کثافت های تعصب پاکسازی کنند، زیرا تبعیض و تعصب از نگاه شریعت غرای محمدی ( صلی الله علیه وسلم ) حرام است و باید برای نابودی این فتنه سعی نمود.

برادران و خواهران مسلمان! از هر قوم و هر نژادی که باشید باید عاقبت زشت قوم پرستی و نژاد گرایی را از فرامین الهی و احادیث نبوی (صلی الله علیه وسلم) درک بکنید و دیگران را نیز آگاه سازید.

خداوند متعال فرموده است: یاأَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْناکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَ أُنْثی‏ وَ جَعَلْناکُمْ شُعُوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاکُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلیمٌ خَبیرٌ( حجرات ۱۳)

ترجمه: ای مومنان! ما شما را از یک مردو یک زن آفریدیم، ما شما را به صورت قوم ها و قبیله های مختلف قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید ( نه آن که به نژاد پرستی روی آورید و به نژاد خود افتخار کنید) به یقین، گرامی ترین شما نزد خدا با تقوی ترین شما است، بدون شک خدا به حقایق امور دانا و آگاه است.

عن جبیربن مطعم ان رسول الله صلی الله علیه و سلم قال: لیس منا من دعا الی عصبیه و لیس منا من قاتل علی عصبیه و لیس منا من مات علی عصبیه (رواه ابو داود)

ترجمه: رسول الله (صلی الله علیه وسلم) فرموده است: کسیکه دعوت به عصبیت ( یعنی قوم گرایی ) می دهد یا تحت همین شعار می جنگد و یا در همین راه کشته می شود از گروه مایان (یعنی از مومنان) نیست.

همچنان رسول الله (صلی الله علیه وسلم) فرموده است: و عن ابی نضرۃ قال قال رسول الله (صلی الله علیه وسلم): یا ایها الناس الا ان ربکم واحد و ان اباکم واحد، الا لا فضل لعربی علی اعجمی و لا لعجمی علی عربی و لا لاحمر علی اسود و لا لاسود علی احمر الا بالتقوی.  ( رواه احمد )

ترجمه: امام احمد از ابی نضره روایت کرده است که رسول الله (صلی الله علیه وسلم) فرمود: ای مردم! آگاه باشید، بدون شک پروردگار شما یک است و بدون شک پدر شما یک است ( یعنی همه پسران آدم علیه السلام هستید)، آگاه باشید که هیچ یک عرب بر عجم و عجم بر عرب بهتری ندارد و نه هم سرخ بر سیاه و سیاه بر سرخ فضیلت دارد، مگر به تقوی ( یعنی معیار شرف و فضیلت قوم و رنگ نه بلکه تقوی است).

همچنان رسول الله (صلی الله علیه وسلم) در احادیث زیادی بر عصبیت رد نموده است و آن را چیزی متعفن خوانده است، در یک حدیث مبارک آمده است: دعوها فانها منتنه، یعنی تعصب را ترک کنید، زیرا تعصب پدیدهء بدبو است.

پس باید مردم افغانستان با توجه به این رهنمودهای فروزان اسلام حرکات نفاق برانگیز اشغالگران و مزدوران آنان را یک پروژه و دسیسه کفری بدانند که توسط آن سعی می کنند یک فتنهء زمان جاهلیت را زنده بکنند و فضای زیبای اخوت اسلامی را از بین ببرند.

دوم: دشمنان اخوت اسلامی و افغانستان متحد، باید بدانند که تلاش ها و کاوش های تفرقه انگیزی ایشان غیر منتج و غیر مثمر است، همه اقوام این میهن بیش تر از همه به اسلام یقین دارند و متعهد هستند، نیز روشن است که قوم گرای و نیشنلزم پدیده های غیر اسلامی اند، ریشه های آن به عهد جاهلیت (یعنی زمان قبل از اسلام ) می رسد و اکنون یک بار دیگر درعصر حاضر درمیان غربی های جاهل به نام های نیشنلزم، قوم پرستی، زبان پرستی و نژاد پرستی ظهور کرده است.

مردم مسلمان افغانستان چنانکه مفکوره های غیر اسلامی سیکولرزم، کمیونزم و دموکراسی غربی را با نیروی ایمان راسخ رد نموده اند، همچنان افکار عصبیت جاهلی، نیشنلزم و قوم پرستی را نیز محکوم و مردود می پندارند.

سوم: افغانستان هرگز کشوری نیست که مردم یا مناطق آن به تکلف با هم پیوسته باشند و نه هم کشوری نوزاد است که فروپاشی و چند پارچگی آن کاری آسان باشد، مردم این کشور چهارده قرن پی هم دوش به دوش یکدیگر برادروار زندگی کرده اند، درین کشور به عناوین مختلف جنگ ها صورت گرفته است؛ و لیکن در تاریخ افغانستان نظیری از جنگ قومی و نژادی را نداریم، درین مرز و بوم هیچگاه یک قوم بر ضد قوم دیگری بنام قوم سلاح نبرداشته است، جنگ های که درمیان تنظیم های سیاسی در دهه نود قرن بست میلادی رخ داده است هرگز نزاع قومی و نژادی نبود، بلکه درگیری های قدرت طلبی تنظیم ها و بعضی رهبران کاذب بود که از نام اقوام استفاده سوء می کردند، بناءً تشنج کنونی نفاق گرایان قومی را نیز نباید خصومت و عداوت قومی پنداشت، ازبک ها، پشتون ها، تاجک ها، عرب ها، هزاره ها، بلوچ ها، نورستانی ها، ایماق ها، ترکمن ها، گجر ها و سایر اقوام افغانستان اگر مردم عادی بوده اند یا دهقانان، تجاران و……… با هم صمیمانه و صادقانه زندگی می کنند، با هم معاملات، مناکحات، دوستی و همسایه گی دارند، رشته برادری اسلامی درمیان ایشان چنان قوی است که هیچ نوع دسیسه های شیطانی نمی تواند آن را از هم جدا بسازد.

چهارم: برای مردم و جهان روشن است که بر علاوه از دیگر اهداف شرعی یک هدف اساسی قیام امارت اسلامی افغانستان این بود که مردم مظلوم و کشور متحد را از بدبختی های جنگ های قومی، نژادی، لسانی، سمتی و ذات البینی نجات بدهد، فتنه های ملوک الطوایفی و عصبیت را محو بکند، امارت اسلامی افغانستان آن زمان توانست این هدف مقدس و عالی خود را به نصرت خداوند متعال به دست بیاورد و دسیسه های دشمنان فتنه گر را خنثی سازد.

امارت اسلامی افغانستان هنوز هم به پاسداری از وحدت مردمی، سالمیت و یک پارچگی خاک کشور متعهد است، امارت اسلامی افغانستان بدون استثناء درهمه مناطق افغانستان موجودیت و فعالیت دارد و بدون استثناء با اینکه در قلب های مردم همه اقوام، اقشار و قبیله ها جا دارد ثابت نموده است که در دوران فعلی یگانه صف متحد، دور از تعصبات جاهلی و افغانستان شمول است.

با تعمق و دقت به نکات فوق، کسانی که عقیده به اسلام و اخوت اسلامی دارند، عداوت با کافران و موَدَت با مسلمانان دارند، عصبیت های قومی و نژادی را رواج های میراث جاهلیت می دانند و آرزو دارند که مملکت متحد باشد مردم با هم محبت و موَدَت داشته باشند، باید از فتنه پردازان و نفاق گران به صراحت اعلان برائت بکنند و بر داعیه درخشان امارت اسلامی افغانستان مهر تایید بگذارند.

زیرا خداوند تعالی امر به وحدت و یکپارچگی نموده است: واعتصموا بحبل الله جمیعا و لا تفرقوا( آل عمران ۱۰۳ ) .

ترجمه: و همگی بر ریسمان خداوند متعال چنگ بزنید و پراکنده نشوید.

در اخیر، باید به ویژه برای نسل نوین، جوانان، محصلین، متعلمین و فعالان رسانه های اجتماعی گفت: به حرف ها و شعارهای مزدوران و معاش خوران بیگانگان که خود را رهبران سیاسی عنوان می دهند فریب نخورید، این مقتضای ایمان است که قوم پرستی، زبان پرستی، نژاد پرستی و سائر عصبیت های جاهلانه را رد کنیم، خدا نخواسته اگر کسی به دنبال این راه می رود بر علاوه از فساد و بدنامی دنیوی این وعید نبوی ( صلی الله علیه وسلم) نیز متوجه وی می گردد که: من قتل تحت رایه عمیه یدعو عصبیه او ینصر عصبیه فقتله جاهلیه ( رواه مسلم ) ، یعنی کسی کشته شود زیر یک پرچم نا آشنا، کشته شود در حالی که برای عصبیت دعوت می دهد و یا عصبیت را کمک می کند، پس مرگ وی مرگ جاهلیت است.

خداوند تعالی همهء ما و شما را از جاهلیت و همراهی با جاهلان معاصر نگه دارد. والسلام

امارت اسلامی افغانستان

۱۴۳۷/۱۲/۹هـ ق

۱۳۹۵/۶/۲۱هـ ش ــ ۲۰۱۶/۹/۱۱م