اعلامیهٔ وزارت امور خارجهٔ ا.ا.ا در مورد قطع‌نامهٔ ۲۷۲۱ شورای امنیت

وزارت امور خارجهٔ ا.ا.ا. از تصویب قطع‌نامهٔ ۲۷۲۱ باوجود اختلاف نظر میان اعضای دایمی شورای امنیت، که بر اساس آن از سرمنشی م.م. خواسته شده تا نمایندهٔ ویژهٔ دیگر برای افغانستان تعیین کند، ابراز ناراحتی می‌کند. قابل یادآوری است که شورای امنیت باوجود درخواست زمان، بحث و وضاحت بیشتر در خصوص ارزیابی هماهنگ‌کنندهٔ ویژه توسط […]

وزارت امور خارجهٔ ا.ا.ا. از تصویب قطع‌نامهٔ ۲۷۲۱ باوجود اختلاف نظر میان اعضای دایمی شورای امنیت، که بر اساس آن از سرمنشی م.م. خواسته شده تا نمایندهٔ ویژهٔ دیگر برای افغانستان تعیین کند، ابراز ناراحتی می‌کند.

قابل یادآوری است که شورای امنیت باوجود درخواست زمان، بحث و وضاحت بیشتر در خصوص ارزیابی هماهنگ‌کنندهٔ ویژه توسط دو عضو دایمی، و بدون مشورت با حکومت افغانستان این قطعنامه را تصویب کرد.

حکومت افغانستان ‌بار دیگر تکرار می‌کند که تعیین نمایندهٔ اضافی دیگر برای افغانستان در موجودیت مأموریت ویژهٔ م.م. (یوناما)، امری‌ غیرضروری محسوب می‌شود، زیرا که افغانستان کشوری درحال جنگ نیست و اکنون در آن حکومتی مرکزی حاکم است که منافع کشور را حفظ کرده و می‌تواند مکلفیت‌هایش را انجام دهد و از توانایی مدیریت مسائل از طریق میکانیزم‌های دوجانبه و چندجانبه برخوردار است.

‏گفتنی است که نمایندگان ویژه، در تاریخ معاصر افغانستان و جهان، نه‌تنها نتوانسته‌اند هیچ درگیری‌ای را حل کند، بلکه با تحمیل نسخه‌های بیگانه، وضعیت را پیچیده‌تر کرده اند.

در‌حالی که از تمامی تلاش‌های مثبت ملل متحد برای تعامل قوی‌تر و گسترده‌تر با افغانستان استقبال می‌کنیم، ‏رویکرد ما در نهایت مبتنی بر باورهای مذهبی تغییرناپذیر، ارزش‌های فرهنگی و منافع ملی مردم افغانستان خواهد بود. بدین اساس، از سازمان ملل متحد می‌خواهیم که در تصمیم‌گیری های مربوط به افغانستان واقعیت‌های موجود را در نظر گرفته و تصامیم آن تحت تأثیر هیچ طرفی قرار نگیرد.