اعلامیه کمیسیون تعلیم و تربیه و تحصیلات عالی در مورد چاپه زدن بر محصلین و بندی کردن آن‌ها در کابل

استخبارات وحشی اداره کابل بر اوطاق‌های محصلان و شاگردانی که از ولایات دیگر به کابل آمده‌اند چاپه زده و بیش از ۲۰۰۰ محصلان و شاگردان را گرفتار کرده‌اند، که سرنوشت بسیاری‌شان هنوز معلوم نیست. شماری از محصلان که از حبس رها شده‌اند می‌گویند که عساکر رژیم آن‌ها را با خود بردند و یک شب و […]

استخبارات وحشی اداره کابل بر اوطاق‌های محصلان و شاگردانی که از ولایات دیگر به کابل آمده‌اند چاپه زده و بیش از ۲۰۰۰ محصلان و شاگردان را گرفتار کرده‌اند، که سرنوشت بسیاری‌شان هنوز معلوم نیست.
شماری از محصلان که از حبس رها شده‌اند می‌گویند که عساکر رژیم آن‌ها را با خود بردند و یک شب و روز در هوایی سرد زمستان نگه‌داشتند و بعضی‌ها را شکنجه و لت و کوب هم کردند، این برخورد وحشیانه بر وضعیت روانی آن‌ها تاثیر منفی گذاشته‌است.

همچنان چندی پیش یکتن محصل ولسوالی چک ولایت میدان‌وردک بنام رحمت گل پسر سپین گل که در کابل کورس‌های انگلیسی و کامپیوتر می‌خواند، در منطقه آب‌رسانی مربوط کمپنی به شهادت رسانده شد.

نیز چند روز پیش عساکر مزدور در لیسه حضرت بلال رضی الله عنه در ولسوالی علینگار ولایت لغمان در اثنای بر دانش آموزان فیر کردند، که پس از دادن امتحان، به سوی خانه‌های شان روان بودند.
درین رویداد ۲ تن شاگردان (سعیدالله و عرفان الله) شهید و ۲ تن دیگر زخمی شدند.

دشمنان کشور و دانش بدون کدام موجب واضح و مشخص، دانش آموزان و محصلان را شکنجه می‌کنند و مورد حملات مرگبار قرار می‌دهند.

کمیسیون تعلیم و تربیه و تحصیلات عالی امارت اسلامی افغانستان حملات بر محصلان، و همچنان مراکز تعلیمی، مدارس دینی، مساجد و دیگر تاسیسات عام‌المنفعه را به شدیدترین الفاظ تقبیح نموده، و به هیچ‌صورت قابل توجیه نمی‌داند، بلکه هدف ازان نمایش وحشت، ارعاب و پروپاگند است. مسئولان بلندرتبه اداره کابل درین کارها شریک هستند، که بسیار بی‌شرمانه بر دانش آموزان بی‌دفاع حملات وحشیانه انجام می پ‌دهند. این کمیسیون از تمام نهادهای علمی و تعلیمی می‌خواهد که از اینگونه وحشت‌های اداره کابل جلوگیری نمایند.

کمیسیون تعلیم و تربیه و تحصیلات عالی امارت اسلامی
۲۳/۵/۱۴۴۲هـ ق – ۱۸/۱۰/۱۳۹۹هـ ش
۷/۱/۲۰۲۱ م