جنایات جنگی (نومبر)

بتاریخ اول ماه نومبر سال ۲۰۲۰ میلادی بر بمباردمان هوایی حکومتی بر ناحیه ۹ مربوط مرکز ولایت بدخشان دو فرد ملکی شهید شدند. بتاریخ اول نومبر عساکر قطعه صفریک بر خانه یک باشنده ملکی در منطقه غلامان مربطو مرکز ولایت فراه چاپه زدند که صاحب خانه را به شهادت رسانده و همسرش را زخمی کردند. […]

بتاریخ اول ماه نومبر سال ۲۰۲۰ میلادی بر بمباردمان هوایی حکومتی بر ناحیه ۹ مربوط مرکز ولایت بدخشان دو فرد ملکی شهید شدند.

بتاریخ اول نومبر عساکر قطعه صفریک بر خانه یک باشنده ملکی در منطقه غلامان مربطو مرکز ولایت فراه چاپه زدند که صاحب خانه را به شهادت رسانده و همسرش را زخمی کردند.

بتاریخ اول نومبر در فیر و انداخت هاوان عساکر داخلی بر قریه دوآبه مربوط مرکز ولایت بدخشان دو فرد ملکی به شهادت رسیدند.

بتاریخ اول نومبر عساکر کمپاین چهارتن از هموطنان ملکی را در قریه های گل نام و اوشکی دند ولسوالی صبری ولایت خوست به شهادت رساندند.

بتاریخ ۲ نومبر عساکر داخلی یک فرد ملکی بنام عبدالحکیم را در قریه گزانگ ولسوالی یفتل پایین ولایت بدخشان به شهادت رساندند.

بتاریخ ۲ نومبر طیارات حکومتی یک مسجد را در قریه برات خیل ولسوالی خواجه عمری ولایت غزنی بمباردمان کردند که در نتیجه یک تن نمازگزار شهید و یکتن دیگر زخمی گردید.

بتاریخ ۳ نومبر نیروهای حکومتی یک مسجد را در قریه قل کرک ولسوالی خوگیانی ولایت غزنی شهید کرده و زیان های مالی به مردم منطقه وارد نمودند.

بتاریخ ۳ نومبر عساکر داخلی بر میدان بازی کودکان در منطقه دیغیر ولسوالی گیزاب ولایت دایکندی هاوان فیر کردند که در نتیجه ۶ کودک شهید و زخمی شدند.

بتاریخ ۳ نومبر عساکر حکومتی بر خانه های مردم ملکی در ساحه صوفه غوندی در منطقه بادیل دره مربوط ولسوالی نرنگ ولایت کنر چاپه زدند که در نتیجه تلاشی خانه ها دو فرد ملکی را به شهادت رسانده و زیان هایی به خانه های باشندگان وارد کردند.

بتاریخ ۳ نومبر در فیر هاوان قوای حکومتی بر منطقه نوآباد ولسوالی خان آباد ولایت قندوز ۳ زن و ۲ کودک شهید شدند.

بتاریخ ۴ نومبر عساکر داخلی بر ساحات مسکونی در منطقه عرب قشلاق ولسوالی زارع ولایت بلخ هاوان فیر کردند که منجر به زخمی شدن ۳ تن گردید.

بتاریخ ۴ نومبر طیارات حکومتی تجمع مردم ملکی در منطقه نوآباد ولسوالی خان آباد ولایت قندوز که پس از تصرف یک بیس توسط طالبان در آنجا جمع شده بودند، را بمباردمان کردند که در براساس راپور رسان ها در نتیجه این بمباردمان ۱۳ تن از هموطنان ملکی شهید و ۱۷ تن دیگر زخمی شدند.

بتاریخ ۴ نومبر در حمله هوایی حکومتی بر منطقه نوآباد ولسوالی خان آباد ولایت قندوز یک کودک شهید و ۳ تن دیگر زخمی شدند.

بتاریخ ۴ نومبر در حملات توپچی عساکر حکومتی بر منطقه کورک عربیه مربوط مرکز ولایت سرپل ۲ زن و ۱ کودک زخمی شده و به شماری از خانه ها زیان وارد گردید.

بتاریخ ۴ نومبر عساکر داخلی بر قریه سلطان باغ در ولسوالی شلگر ولایت غزنی هاوان فیر کردند که در نتیجه یک موی سفید و یک کودک شهید گردید.

بتاریخ ۵ نومبر عساکر داخلی بر قریه لوی عینک ولسوالی ناوه ولایت هلمند هاوان فیر کردند که در نتیجه یک زن شهید و یک کودک زخمی گردید.

بتاریخ ۶ نومبر عساکر حکومتی بر خانه های باشندگان ملکی در مناطق ستری ترمی و کمی ترمی ولسوالی خوگیانی ولایت ننگرهار حملات توپچی انجام دادند که در نتیجه ۶ تن از اعضای یک خانواده زخمی و یک کودک شهید شد.

بتاریخ ۷ نومبر در بمباردمان طیارات حکومتی بر ساحات مسکونی در نزدیکی مرکز ولسوالی زاری ولایت بلخ ملا امام قریه شهید و شش تن از باشندگان قریه زخمی شدند.

به تاریخ ۷ نومبر عساکر حکومتی یک متعلم بنام اسد را پیش روی اعضای خانواده اش در ناحیه چهارم شهر جلال آباد به شهادت رساندند.

بتاریخ ۸ نومبر عساکر داخلی یک هموطن ملکی بنام حضرت عمر را در قریه بکی خیل ولسوالی  خیرکوت ولایت پکتیکا به شهادت رساندند.

بتاریخ ۸ نومبر ملیشه های سنگوری طرفدار حکومت یک فرد ملکی را در بازار ولسوالی غوریان ولایت هرات به شهادت رسانده و یکتن دیگر را زخمی کردند.

بتاریخ ۹ نومبر اربکی ها بر یک خانه در مربوطات ولسوالی کشندی ولایت بلخ حمله کردند و یک زن و یک کودک را به شهادت رساندند.

بتاریخ ۹ نومبر طیارات حکومتی بر یک خانه در قریه دیوار سنګحصار ولسوالی ژری ولایت قندهار بمبارد کردند که در نتیجه این بمباردمان ۲ زن به شهادت رساندند.

بتاریخ ۱۰ نومبر عساکر حکومتی در قریه مامورخیل ولسوالی خوشامند ولایت پکتیکا ۴ تن از هموطنان ملکی را در حملات توپچی به شهادت رساندند.

بتاریخ ۱۰ نومبر در فیر و انداخت هاوان عساکر داخلی بر منطقه درازگر در ولسوالی شینوار ولایت پروان یک عالم موی سفید ۸۰ ساله بنام مولوی برهان الدین به شهادت رسید.

بتاریخ ۱۰ نومبر در حمله هوایی قوای حکومتی بر قریه حیدرآباد در ولسوالی فیض آباد ولایت جوزجان ۳ فرد ملکی بنام های خدای قل، فرزندش و یک باشنده دیگر قریه شهید شدند.

بتاریخ ۱۱ نومبر در فیر هاوان عساکر داخلی بر قریه نیازالله ولسوالی شلگر ولایت غزنی ۳ کودک زخمی شدند.

بتاریخ ۱۱ نومبر در بمباردمان طیارات حکومتی بر ساحات مسکونی در نزدیکی اختر تیپه ولسوالی خان آباد ولایت قندوز ۱۰ تن از هموطنان ملکی شهید و زخمی شدند.

بتاریخ ۱۲ نومبر در فیر و انداخت هاوان عساکر حکومتی بر ساحات مسکونی در منطقه رازگر والسوالی شینوار ولایت پروا یک فرد ملکی شهید و ۲ زن و یک موی سفید زخمی شدند.

بتاریخ ۱۲ نومبر در فیر هاوان عساکر داخلی بر منطقه سرآسیاب ولسوالی قیصار ولایت فاریاب ۲ زن و ۴ کودک زخمی شدند.

بتاریخ ۱۲ نومبر عساکر حکومتی بر قریه لعلی وال ولسوالی شلگر ولایت غزنی هاوان فیر کردند که در نتیجه یک مرمی بر یک خانه در قریه اصابت نموده و منجر به شهادت یک زن و زخمی شدن یک زن دیگر شد.

بتاریخ ۱۴ نومبر عساکر کمپاین بر خانه یک فرد ملکی در قریه منگسو در مربوطات مرکز ولایت خوست چاچه زدند که صاحب خانه را بیرون نموده و به شهادت رساندند.

بتاریخ ۱۴ نومبر در حملات توپچی عساکر داخلی بر غوزک دره در ولسوالی ارگوی ولایت بدخشان ۴ تن بشمول چند زن شهید و زخمی شدند.

بتاریخ ۱۷ نومبر در فیر هاوان عساکر داخلی بر ساحات مسکونی در منطقه گل تیپه ولایت قندوز، ۵ تن از اعضای یک خانواده بشمول زنان و کودکان به شهادت رسیده و ۶ تن دیگر زخمی شدند. همچنین یک زن در یک خانه همجوار دیگر شهید شده است.

بتاریخ ۱۷ نومبر در بمباردمان طیارات حکومتی بر منطقه ده شیخ در ولسوالی دهراود ولایت ارزگان یک کودک و یک مرد شهید شدند.

بتاریخ ۱۷ نومبر در فیر هاوان عساکر داخلی بر قریه گورگین در ولسوالی ناوه ولایت هلمند یک زن و ۳ کودک شهید شدند.

بتاریخ ۱۷ نومبر عساکر کمپاین بر یک کلینیک دندانسازی در بازار مرکز ولایت خوست چاپه زدند و داکتر کلینیک بنام صدیق حسین را با خود برده و بعدا در صحراباغ به شهادت رساندند.

بتاریخ ۱۸ عساکر داخلی یک کودک خردسال را در نزدیکی مکتب قریه چهارسوق در ولسوالی موسهی ولایت کابل به شهادت رساندند.

بتاریخ ۱۸ نومبر ملیشه های اربکی یک باشنده ملکی بنام عبدالحمید را در بازار ولسوالی مقر ولایت غزنی به شهادت رسانده و ۲ تن دیگر را زخمی کردند.

بتاریخ ۱۹ نومبر عساکر حکومتی بر خانه یک داکتر محلی در منطقه چهارباغ ولسوالی قرغی ولایت لغمان چاپه زدند و پس از آن خانه اش را بمباران کردند که در نتیجه صاحب خانه داکتر خاکسار شهید گردید و عساکر برادرزاده اش را با خود بردند.

بتاریخ ۲۰ نومبر اشغالگران و نیروهای حکومتی ساحات مسکونی در منطقه مرکزی ولسوالی گیزاب ولایت دایکندی بمباران کردند که  در نتیجه ۵ تن بشمول زنان و کودکان به شهادت رسیده و ۲ کودک خردسال زخمی شدند.

بتاریخ ۲۱ نومبر عساکر کمپاین در جریان چاپه بر منطقه خانی خور مربوط مرکز ولایت خوست ۲ تن از باشندگان ملکی بنام های نوررحمن و خیرالله را از خانه هایشان بیرون کرده و پس از آن به شهادت رساندند.

بتاریخ ۲۱ نومبر عساکر داخلی یک مدرس و عالم دین در قریه ماکیان ولسوالی تخته پل ولایت قندهار را از مدرسه اش بیرون کشیده و به شهادت رساندند و پس از آن به تانک بسته و تا پوسته اش بر زمین کشاندند.

بتاریخ ۲۲ نومبر در حملات عساکر حکومتی بر مردم ملکی در منطقه ارضلیک ولسوالی قیصار ولایت فاریاب ۲ تن از هموطنان ما شهید شدند.

بتاریخ ۲۳ نومبر عساکر داخلی یک موی سفید قریه سرخسنگ در ولسوالی ارغنداب ولایت زابل بنام حاجی آغا محمدکاکا را به شهادت رساندند.

بتاریخ ۲۴ نومبر ملیشه های اربکی یک فرد ملکی را در منطقه الغن ولسوالی گوسفندی ولایت سرپل به شهادت رساندند.

بتاریخ ۲۴ نومبر عساکر حکومتی یک کلینیک سی ایچ سی را در ولسوالی المار ولایت فاریاب هدف فیر هاوان قرار دادند که در نتیجه زیان های سنگین مالی به کلینیک وارد گردید.

بتاریخ ۲۴ نومبر در فیر و انداخت هاوان عساکر داخلی بر قریه حاجی امان الله در ولسوالی نهرین ولایت بغلان یک فرد ملکی به شهادت رسید.

بتاریخ ۲۶ نومبر طیارات حکومتی یک بازار محلی در منطقه نیک آباد ولسوالی گیزاب ولایت دایکندی را بمباردمان کردند که در نتیجه ۴ دوکان و یک کلینیک تخریب گردید.

بتاریخ ۲۶ نومبر طیارات حکومتی خانه یک باشنده ملکی بنام امین الله را در منطقه کوکچائیل ولسوالی آبکمری ولایت بادغیس بمباردمان کردند که بر اساس معلومات اولیه در نتیجه این بمباردمان بشمول صاحب خانه امین الله ۱۲ تن از اعضای خانواده اش به شهادت رسیدند.

بتاریخ ۲۶ نومبر چندین حلقه هاوان فیر شده از سوی عساکر پوسته بر قریه هارون دوم در ولسوالی منگجیک ولایت جوزجان اصابت نمود که در نتیجه ۳ از باشندگان ملکی زخمی شده و مواشی و اموال مردم قریه تلف گردید.

بتاریخ ۲۶ نومبر در فیر چندین مرمی هاوان از سوی عساکر حکومتی بر بازار و قریه های اطراف دیوانه ورخ ولسوالی دهراود ولایت ارزگان ۱۵ تن از هموطنان ملکی بشمول زنان و کودکان شهید و زخمی شدندد.

بتاریخ ۲۶ نومبر در فیر و انداخت هاوان عساکر داخلی بر منطقه زرکمر در ولسوالی دولت شاه ولایت لغمان یک باشنده قریه شهید و ۲ کودک زخمی شدند، همچنین زیان های مالی سنگینی به مردم قریه نیز وارد گردید.

بتاریخ ۲۷ نومبر عساکر داخلی بر ساحات مسکونی اطراف بازار ولسوالی قیصار ولایت فاریاب هاوان فیر کردند که منجر به شهادت و زخمی شدن ۵ تن از هموطنان ملکی گردید.

بتاریخ ۲۷ نومبر در فیر و انداخت هاوان از سوی عساکر داخلی که بر خانه های مردم ملکی در قریه غلام بای ولسوالی بغلان مرکزی ولایت بغلان اصابت نمود، منجر به شهادت و زخمی شدن ۳ تن از باشندگان قریه شده و همچنین زیان های مالی نیز به مردم وارد گردیده است.

بتاریخ ۲۷ نومبر در بمباردمان قوای حکومتی بر ساحات مسکونی در مربوطات ولسوالی کهسان ولایت هرات ۸ تن از هموطنان ملکی زخمی و زیان هایی به خانه ها و مردم وارد گردید.

بتاریخ ۳۰ نومبر عساکر حکومتی ۶۰ عدد پینل شمسی را از کشتزارها و خانه های مردم در منطقه کاریزک ولسوالی میوند ولایت قندهار جمع آوری نموده و با خود بردند، همچنین در جریان تلاشی، اجناس قیمتی را نیز از خانه های مردم غارت کردند و در هنگام ترک منطقه ۱۵ حویلی را نیز تخریب نمودند.

بتاریخ ۳۰ نومبر عساکر قطعه صفر دو بر ساحات مسکونی در مناطق بسرام و بدیع آباد مربوط مهترلام مرکز ولایت لغمان را با هاوان گلوله باری کردند که در نتجیه ۴ تن شهید شدند و چندین تن دیگر بشمول یک زن زخمی گردیدند.

مأخذ:[رادیوی بی بی سی، آزادی = آژانس اسلامی افغان، پژواک = ویب سایت های تول افغان، لروبر، نن تکی آسیا]