جنایات جنگی (فبروری)

بتاریخ اول ماه فبروری سال ۲۰۲۰ میلادی در حمله طیاره درون اشغالگران یک کودک ۱۳ساله در قریه تجګ شهر فراه به شهادت رسید. بتاریخ اول فبروری در حمله طیاره درون اشالگران دو فرد ملکی در منطقه شورکی ولسوالی گرشک ولایت هلمند به شهادت رسیدند. بتاریخ اول فبروری اشغالگران و عساکر داخلی در عملیاتی مشترک بر […]

بتاریخ اول ماه فبروری سال ۲۰۲۰ میلادی در حمله طیاره درون اشغالگران یک کودک ۱۳ساله در قریه تجګ شهر فراه به شهادت رسید.

بتاریخ اول فبروری در حمله طیاره درون اشالگران دو فرد ملکی در منطقه شورکی ولسوالی گرشک ولایت هلمند به شهادت رسیدند.

بتاریخ اول فبروری اشغالگران و عساکر داخلی در عملیاتی مشترک بر منطقه لنگر ولسوالی پشتکوه ولایت فراه، خانه های مردم ملکی را تلاش کرده، و اجناس قیمتی و پول نقد غارت کرده و وسایط نقلیه را آتش زدند. همچنین کتب دینی و مواد درسی یک مدرسۀ منطقه بنام مدرسه اصحاب صفه را آتش زده، حریق کردند.

بتاریخ ۲ فبروری قوای مشترک  یک کلینیک (BHC) و یک مکتب در منطقه باغ شرکت در ولسوالی گل تیپۀ ولایت قندوز  را بمباران کردند، در این بمباران به باشندگان ملکی منطقه نیز تلفات وارد گردید که ارقام دقیق آن مشخص نیست.

بتاریخ ۲ فبروری در بمباران قوای مشترک بر منطقه ده جوز مربوط ترینکوت مرکز ولایت ارزگان ۱۲ تن بشمول زنان و کودکان شهید و زخمی شدند و همچنین به خانه ها و حویلی های مردم نیز خسارات زیادی وارد گردیده است.

بتاریخ ۵ فبروری طیاره درون اشغالگران یک مدرسه دینی (مدرسه تحسین القرآن) را در منطقه محفلی ترخ خیل ولسوالی خان آباد ولایت قندوز حمله کرد که در نتیجه درسگاه مدرسه تخریب گردید و ۳ تن از طالب العلمان به شهادت رسیدند.

بتاریخ ۵ فبروری قومندان اربکی ها بنام غلام سخی یکتن باشنده منطقه کوه صیاد ولسوالی شیرین تگاب ولایت فاریاب بنام زین الله ولد غلامی را به شهادت رساند.

بتاریخ ۵ فبروری عساکر حکومتی در حمله بر منطقه نورخیل ولسوالی مقر ولایت بادغیس یک کودک خردسال را شهید و ۱۶ تن دیگر از باشندگان ملکی را دستگیر و زندانی کردند.

بتاریخ ۵ فبروری در حمله درون ۲ فرد ملکی در منطقه سره بند ولسوالی سنگین ولایت هلمند شهید شدند.

بتاریخ ۵ فبروری در حمله درون اشغالگران یک فرد ملکی در منطقه دشت قلعه گز ولسوالی گرشک ولایت هلمند شهید گردید.

بتاریخ ۵ فبروری یک فرد ملکی نام محمد گل از سوی عساکر داخلی در نزدکی مرکز ولسوالی چاهی ولایت بلخ شهید گردید.

بتاریخ ۶ فبروری اشغالگران یک موتر ملکی را در منطقه بیش کپه ولسوالی قیصار ولایت فاریاب بمباران کردند که در نتیجه یک زن و ۳ کودک شهید و ۲ کودک دیگر زخمی شدند.

بتاریخ ۶ فبروری در چاپۀ نیروهای مشترک در منطقه رابط ولسوالی دیشوی ولایت هلمند ۲ تن از باشندگان قریه شهید شدند و ۴ تن دیگر از باشندگان ملکی را دستگیر و با خود بردند.

بتاریخ ۶ فبروری در حمله درون اشغالگران بر یک موتر ملکی در منطقه رباط ولسوالی دیشوی ولایت هلمند ۱۰ تن از هموطنان ملکی به شهادت رسیدند.

بتاریخ ۷ فبروری در چاپه عساکر کماندو بر قریه محمدزو در ولسوالی سنگ آتش ولایت بادغیس ۳ تن از هموطنان ملکی شهید و ۲ تن دیگر زخمی شدند.

بتاریخ ۷ فبروری قوای مشترک اشغالگران و عساکر داخلی در جریان چاپه بر منطقه سهاکو در ولسوالی زرمت ولایت پکتیا دروازه های خانه ها را با بمب منفجر کرده و مردم ملکی را شکنجه نمودند، در جریان تلاشی نیز اجناس قیمتی و پول نقد را غارت کردند و بشمول ملا امام قریه ۳ تن از باشندگان ملکی را به شهادت رساندند.

بتاریخ ۸ فبروری در حمله درون اشغالگران بر قریه حکیم خیل در ولسوالی جلگه ولایت میدان وردگ سه تن از محصلین بنامهای محمد خالد، مسیح الله و وحیدالله به شهادت رسیده و یک تن دیگر زخمی گردید.

بتاریخ ۸ فبروری در حمله درون اشغالگران بر منطقه چونی مربوط مرکز ولایت پکتیا ۳ تن بشمول یک کودک خردسال به شهادت رسیدند.

بتاریخ ۸ فبروری طیاره درون اشغالگران بر مسجد حاجی عبدالسلام در منطقه غورتو مربوط ولسوالی بالامرغاب ولایت بادغیس حمله کرد که در نتیجه مسجد تخریب و ۷ تن از نمازگزاران شهید و ۴ تن دیگر زخمی شدند.

بتاریخ ۸ فبروری در بمباران اشغالگران بر قریه سردره در ولسوالی ارغنداب ولایت زابل ۲ فرد ملکی بنام های داکتر عتیق الله و موسی خان شهید شدند.

بتاریخ ۸ فبروری در حمله درون اشغالگران در منطقه لر ولسوالی واشیر ولایت هلمند ۲ فرد ملکی شهید شدند.

بتاریخ ۸ فبروری طیاره درون اشغالگران یک خانه ملکی در منطقه قلعه رضاق ولسوالی چمتال ولایت بلخ را هدف حمله قرار داد که در نتیجه ۲ فرد ملکی شهید و یکتن دیگر زخمی گردید.

بتاریخ ۹ فبروری عساکر حکومتی مردم عام ملکی را در مربوطات ولسوالی دشت قلعه ولایت تخار هدف حمله قرار دادند که در نتیجه ۲ زن و یک مرد به شهادت رسیدند.

بتاریخ ۱۰ فبروری طیاره درون یک موتر ملکی را در منطقه دشت غلامان مربوط مرکز ولایت فراه بمباران کرد که در نتیجه ۱۶ تن از هموطنان ملکی که برای شکار رفته بودند، در جا شهید شدند. همچنین در رویدادی دیگر یک موتر ملکی را در منطقه کاریز شیخان مربوط شهر فراه نیز بمباران کردند که در نتیجه ۵ تن از باشندگان ملکی به شهادت رسیدند.

بتاریخ ۱۴ فبروری اشغالگران یک موتر داتسن و یک موتر سراچه ملکی را در منطقه ککرک مربوط ولسوالی سرخرود ولایت ننگرهار مورد حمله قرار دادند که در نتیجه این حمله هر دو موتر تخریب و۱۱ تن از مسافرین ملکی سوار آن به شهادت رسیدند.

بتاریخ ۱۵ فبروری عساکر حکومتی یک دریور موتر را در اده تازه ولسوالی برمل ولایت پکتیکا به شهادت رساندند.

بتاریخ ۱۶ فبروری عساکر داخلی ۳ تن از هموطنان ملکی را در مرکز ولسوالی قیصار ولایت فاریاب شهید و زخمی کردند.

بتاریخ ۱۶ فبروری عساکر حکومتی بر خانه های ملکی در منطقه سنگیلان ولسوالی واشیر ولایت هلمند چاپه زدند که در جریان تلاشی خانه ها یک باشنده ملکی را شهید، یکتن دیگر را زخمی و ۲ تن را دستگیر کرده، با خود بردند.

بتاریخ ۱۶ فبروری عساکر داخلی یک چوپان بی دفاع را در منطقه امان الله کاریز ولسوالی سنگین ولایت هلمند به شهادت رساندند.

بتاریخ ۱۷ فبروری اشغالگران یک موتر ملکی را در منطقه اربی مانده مربوط ولسوالی رباط سنگی ولایت هرات مورد حمله قرار داد که در نتیجه۱۲ تن از هموطنان ملکی بشمول ۳ زن، ۷ کودک و ۲ مرد به شهادت رسیدند.

بتاریخ ۱۷ فبروری در نتیجه فیر و انداخت های هاوان عساکر داخلی که بر ساحات مسکونی در اطراف ولسوالی صیاد ولایت سرپل اصابت کرد، منجر به شهادت و زخمی شدن ۴ تن از هموطنان ملکی گردید و زیان های مالی نیز به مردم ملکی وارد نمود.

بتاریخ ۱۸ فبروری عساکر حکومتی ۲ کودک خردسال را در منطقه سرخاب ولسوالی محمد آغه ولایت لوگر به شهادت رساندند.

بتاریخ ۲۰ فبروری اربکی ها در ولسوالی آقچه ولایت جوزجان یک متنفذ قومی بنام حاجِ خال مراد و یک تن دیگر را به شهادت رساندند.

بتاریخ ۲۰ فبروری در بمباران قوای مشترک بر منطقه غوچلان ولسوالی نجراب ولایت کاپیسا ۶ تن از هموطنان ملکی شهید و زخمی شده و زیان های مالی سنگینی به باشندگان ملکی وارد گردید.

مأخذ:[رادیوی بی بی سی، آزادی = آژانس اسلامی افغان، پژواک= ویب سایت های تول افغان، لروبر، نن تکی آسیا و بینوا]