پیام تبریکی عالی‌قدر امیرالمؤمنین شیخ الحدیث مولوی هبه‌ الله آخندزاده حفظه الله به مناسبت فرا رسیدن عید سعید الاضحی

بسم الله الرحمن الرحیم الله أکبر الله أکبر، لآ إله إلا الله والله أکبر، الله أکبر ولله الحمد إن الحمد لله نحمده ونستعینه ونستغفره، ونعوذ بالله من شرور أنفسنا ومن سیئات أعمالنا من یهده الله فلا مضل له، ومن یضلل فلا هادی له، ونشهد أن لا إله إلا الله وحده لا شریک له، اعز جنده، […]

بسم الله الرحمن الرحیم

الله أکبر الله أکبر، لآ إله إلا الله والله أکبر، الله أکبر ولله الحمد

إن الحمد لله نحمده ونستعینه ونستغفره، ونعوذ بالله من شرور أنفسنا ومن سیئات أعمالنا من یهده الله فلا مضل له، ومن یضلل فلا هادی له، ونشهد أن لا إله إلا الله وحده لا شریک له، اعز جنده، ونصرعبده و هزم الاحزاب وحده،  ونشهد أن محمدا عبده ورسوله صلى الله وسلم علیه وعلى آله وصحبه أجمعین، أما بعد:

فقد قال الله عزوجل:  إِنَّا فَتَحْنَا لَکَ فَتْحًا مُّبِینًا ‎﴿١﴾‏ لِّیَغْفِرَ لَکَ اللّهُ مَا تَقَدَّمَ مِن ذَنبِکَ وَمَا تَأَخَّرَ وَیُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَیْکَ وَیَهْدِیَکَ صِرَاطًا مُّسْتَقِیمًا ‎﴿٢﴾‏ وَیَنصُرَکَ اللّهُ نَصْرًا عَزِیزًا ‎﴿٣﴾‏ سوره الفتح

ترجمه: هر آئینه ما پیروزی دادیم تو را پیروزی آشکارا، برای اینکه الله ببخشد آن که قبلا گذشته از گناهان تو و آن که ازین بعد است، (ازگناه) و (برای اینکه) تکمیل کند (الله بر فتح مکه و دیگر شهرها) مهربانی خود را برتو، و (برای اینکه) هدایت دهد ترا به راه مستقیم، و (برای اینکه) نصرت دهد تو را الله نصرت قوی.

و قال الله عز وجل: إِنَّآ أَعْطَیْنٰکَ الْکَوْثَرَ ، فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَانْحَرْ، إِنَّ شَانِئَکَ هُوَ الْأَبْتَرُ. سوره الکوثر

ترجمه: هر آئینه که ما داده ایم تورا کوثر( خیرزیاد و یا حوض درجنت) پس نماز بخوان به پروردگار خود، و قربانی بکن، هر آئینه که دشمن تو، هم او است بی بنیاد و منقطع از هر خیر.

و ایضا قال الله تعالی:‏ قُلْ إِنَّ صَلَاتِی وَنُسُکِی وَمَحْیَایَ وَمَمَاتِی لِلّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ ‎﴿١۶٢﴾‏ لَا شَرِیکَ لَهُ ۖ وَبِذَٰلِکَ أُمِرْتُ وَأَنَا أَوَّلُ الْمُسْلِمِینَ ‎﴿١۶٣﴾‏. سوره الانعام

ترجمه: (برای انها) بگو (ای محمد!) هر آئینه  نماز من، قربانی من، و (طاعات) زندگی من و مرگ من (براعمال صالح)خاص برای الله است، که (او) پروردگار همه عالمیان (جهان) است، نیست هیچکس شریک با وی، (در عبادات مذکور) و برهمین( توحید) امر شده است، ومن اولین مسلمانان (گردن نهنده گان) می باشم، (به پروردگارد خود).

به ملت مسلمان و غیور افغانستان، مجاهدین فداکار و تمام امت اسلامی!

السلام علیکم و رحمه الله و برکاته!

ــ فرا رسیدن عید سعید الاضحی را به همه شما تبریک می‌گویم، خداوند متعال قربانی، حج، صدقات، دعاها و تمام اعمال نیک شما را به دربار عالی خود قبول نماید.

همچنان برامدن اکثریت قاطع نیروهای خارجی از کشور و فتوحات و پیشروی‌های اخیر مجاهدین را به همه هموطنان، مجاهدین، مهاجرین، خانواده‌های شهدا، اسیران، بیوه‌زنان و یتیمان، از صمیم قلب تبریک می‌گویم. خداوند متعال مشکلات و تکالیف ملت ما و زحمات همه اقشار جامعه را به دربار عالی خود منظور بفرماید، که در راستای آزادی کشور، برپایی نظام خالص اسلامی و اعلاء کلمه الله متحمل شده اند. آمین یا رب العالمین.

هموطنان عزیز!

ــ این بار عیدالاضحی را در حالی تجلیل می‌کنیم که به فضل و کرم الله متعال عساکر بیشتر امریکایی و دیگر نیروهای خارجی از کشور ما بیرون شده اند و باقی‌مانده شان هم در حال برآمدن هستند، ولسوالی‌های زیاد و ساحات وسیع کشور از امنیت کامل برخوردار شده و مجاهدین ما به نصرت الله جل جلاله بیشتر از گذشته قوی تر، منظم تر و مجهزتر شده اند.

این پیروزی‌ها تنها از امارت اسلامی و مجاهدین سنگر نیست بلکه تمام ملت دران شریک است، که هرگونه تکالیف را به هدف نجات دادن کشور از اشغال خارجی، در جهاد بیست ساله متحمل شدند.

ــ امارت اسلامی با همه پیروزی‌ها و پیشروی‌های نظامی، حامی جدی راه‌حل سیاسی معضل کشور است. هر آن فرصت که سبب قیام نظام اسلامی و آمدن صلح و امنیت در کشور گردد، امارت اسلامی ان شاءالله تعالی ازان حتما استفاده خواهد نمود.

ما برای پیشرفت خوب در مذاکرات و روند سیاسی، دفتر سیاسی را گشوده ایم، تیم قوی مذاکراتی را مؤظف نموده‌ایم و به حل مسائل از راه گفتگو متعهد هستیم، اما متاسفانه جهت‌های مقابل هنوز فرصت را ضایع می‌کنند. پیام ما این است که بیائید، به‌جای اتکا بر خارجی‌ها مشکلات خود را خودمان حل نمائیم و کشور را از وضعیت کنونی نجات دهیم.

ــ پس از خروج همه نیروهای خارجی از کشور، ما به شمول امریکا با تمام جهان بر مبنای تعامل متقابل و در چوکات تعهدات؛ خواهان روابط خوب و قوی دیپلماتیک، اقتصادی و سیاسی هستیم و این را در خیر همه جهت‌ها می‌دانیم.

ــ ما به همسایه‌ها، منطقه و کشورهای جهان اطمینان می‌دهیم که افغانستان به هیچکسی اجازه نمی‌دهد که با استفاده از خاک ما، امنیت کشورهای دیگر را با تهدید مواجه بسازد. همچنان از سائر کشورها می‌خواهیم در امور داخلی ما هیچگونه مداخله‌ای نداشته باشند.

ــ به تمام دیپلماتان خارجی، سفارتخانه‌ها، کونسلگری‌ها، مؤسسات خیریه و سرمایه‌گذاران اطمینان می‌دهیم که از طرف ما هیچ مشکلی به آن‌ها پیش نمی‌شود، بلکه همه سعی و توان خود را برای حفاظت و مصونیت آن‌ها به خرج می‌دهیم. حضور آن‌ها نیاز کشور ماست، که نمی‌توان نادیده گرفت. آن‌ها کارهای شان را با اطمینان به پیش ببرند و از پیشروی و حاکمیت مجاهدین هیچ هراسی را احساس نه کنند.

ــ بر تمام جهت‌های داخلی صدا می‌نمائیم که ما با هیچکسی خواهان دشمنی نیستیم، آغوش ما به روی آن‌ها باز است، خواست‌های مشروع را می‌پذیریم و برای بازسازی کشور از استعدادهای آن‌ها استفاده سالم خواهد شد.

ــ پیام ما به عساکر ایستاده در صف مقابل و همچنان تشکیلات مختلف دیگری که تازه روی‌کار می‌شود اینست که از جنگ و مخالفت دست بکشند، چنانکه هزاران تن عساکر دیگر با زمینه‌سازی  ازطرف امارت اسلامی با مجاهدین یکجا شدند، برای انها سهولت برابر شد و احترام شدند، بقیه شان هم با ما یکجا شوند، جان‌های خود را از خطر دنیا و آخرت نجات دهند و دیگر سبب تباهی و بربادی کشور نگردند.

اینکه هزاران تن عساکر اداره کابل در ولایت‌ها و ولسوالی‌ها در فضای برادرانه با مجاهدین یکجا شدند، یک گام ستودنی‌ است. آرزوی ما اینست که همه کسانی‌که به جنگ تشویق شده اند و در دشمنی با مردم خود قرار گرفته اند، بیدار شوند و با استفاده از فرصت عفو به زندگی آرام خود برگردند. امارت اسلامی تعهدات خود با عساکر یکجا شده را با جدیت عملی می‌نماید، جان، مال و آبروی آن‌ها مصئون می‌باشد و از سوی هیچکسی بر آن‌ها ظلم و تجاوز نخواهدشد.

ــ اینکه سلسله پیوستن عساکر از جهت مخالف جریان دارد، به کمیسیون نظامی هدایت داده می شود که آن عده عساکر که با امارت اسلامی یکجا می شوند، در مورد حفاظت و به گونه مصئون رسانیدن آن ها به خانواده های شان توجه بیشتر نماید.

ــ بر آن شماری از حلقات صدا می‌نمائیم که بعضی مردم را به نام خیزش‌ها به دوام جنگ تحریک می‌کنند و یا شکار دسایس می‌شوند، باید از تجارب گذشته درس بگیرند. هرگاه آن‌ها با ده‌ها هزار قوای کمک‌کننده خارجی، طیارات، اسلحه و وسایل پیش‌رفته چیزی نتوانستند، به تنهای هیچ کاری هم نمی‌توانند (ان‌شاءالله)، پس بهتر است از چنین حرکات نادرست دست بکشند و برای حاکمیت نظام اسلامی همکاری کنند.

ــ هیچکسی باید در مورد آینده تشویش نداشته باشد. امارت اسلامی به نمایندگی از ملت خود به همه آن مشکلات که مردم ما با آن مواجه اند، متوجه است. تلاش و ترجیح اول ما اینست که مشکلات باقی‌مانده نیز از راه گفتگو و تفاهم حل شود. ما بر مردم خود باور محکم داریم که همانند گذشته به حمایت قوی خود از امارت اسلامی دوام می‌دهند. تلاش‌های آن علما، متنفذان و محاسن‌سفیدان قابل قدر است که بر اثر وساطت و آگاهی آن‌ها، تعداد زیادی عساکر جهت مقابل از جنگ دست کشیدند و با ما یکجا شدند. از این بزرگان می‌خواهیم که هنوزهم از مساعی شان دریغ نورزند و برای آمدن صلح و امنیت؛ با امارت اسلامی همکار باشند.

ــ ملت‌ها در ساختن نظام‌ها و آبادی کشورها نقش بزرگی دارند. امارت اسلامی به ملت خود، زمینه را برای ایفای چنین نقش سودمند مساعد می نماید، تا کشور خود را دوباره با هم اباد نمایم و زیر چتر نظام اسلامی زندگی آرام و خرسند داشته باشیم.

ــ امارت اسلامی توجه خاصی به عرصه تعلیم و تربیه دارد. زیرا تا آنکه کشور ما در عرصه معارف پیش‌رفت نکند، در عرصه‌های اقتصادی و عمرانی نیز پیش‌رفت نمی‌توانیم. برای استقلال و خودکفایی اقتصادی، فعال داشتن ادارات تعلیمی، آراستن نسل جدید به همه بخش‌های علمی و به‌خصوص تعلیم و تربیه اولادهای خود به علوم دینی و نیز پیشرفت در عرصه تعلیمات عصری از ضرورت‌های است که امارت اسلامی اهمیت آن را درک نموده و منظور ترقی درین راستا تلاش می‌نماید.

در این مورد توصیه ما به مجاهدین اینست که در ساحات زیر کنترول امارت اسلامی به رشد تعلیمات دینی و عصری توجه خاصی نمایند، مدارس، مکاتب، لیسه‌ها و پوهنتون‌ها را فعال نگه‌دارند، برای تسهیل کارهای شان همکاری نمایند، بر علاوه از عالمان دین؛ آموزگاران علوم عصری، استادان پوهنتون‌ها و شخصیت‌های با درایت را ارج بگذارند و ارزش حیاتی آن‌ها برای جامعه را درک نمایند و برای رسیدگی به حوائج شان حتی الامکان کمک کنند.

ــ در جنگ‌ها و درگیری‌ها همانند گذشته توجه ویژه‌ای به زندگی مردم ملکی داشته باشید. امارت اسلامی به همین هدف کمیسیون مستقلی را توظیف نموده است تا مردم در جریان جنگ‌ها از سوی مجاهدین زیان نبینند.

امارت اسلامی به این مسئله اهمیت زیادی قائل است و به تمام مجاهدین اکیدا هدایت می‌نماید که با کمیسیون جلوگیری از تلفات ملکی همکار باشید و به زندگی مردم ملکی بیش از همه چیز متوجه باشید.

ــ امارت اسلامی در چوکات کمیسیون جلوگیری از تلفات ملکی، اداره‌ی سمع شکایات نیز دارد. هموطنان ما می‌توانند در صورتی‌که خدای ناخواسته از سوی کسی مورد ظلم و تعدا قرار بگیرند، با کمیسیون سمع شکایات در تماس شوند و شکایت خود را ثبت کنند. همچنان به کارکنان ‌کمیسیون سمع شکایات هدایت خاص داده می‌شود که در شنیدن شکایات مردم بسیار جدی باشند و هر شکایت را خوب تعقیب نمایند و شکایت‌کننده را مطمئن بسازند. اگر در این راستا به اجرآت زیادی نیاز دیده می‌شد از اداره عالی محاکم و کمیسیون نظامی خواستار همکاری شوند.

ــ نیز فراهم نمودن سهولت‌های ممکن صحی برای مردم، وظیفه امارت اسلامی است و کمیسیون صحت مشغول همین کار است. به این کمیسیون توصیه می‌شود که حتی الامکان در تمام مناطق، به خصوص در مناطق تازه فتح‌شده، کلینک‌ها و مراکز صحی را فعال نگه‌دارد، رشد دهد و به مسائل مربوطه توجه بیشترنماید، با مؤسسات و سازمان‌های جهانی صحی روابط دوامدار داشته باشد و برای گسترش محیط و خدمات صحی، سعی زیاد را به خرج دهد.

ــ عالمان دین با همکاری کمیسیون دعوت و ارشاد برای آگاه ساختن مردم از دین، فهماندن مسائل دینی به آن‌ها و نیز اصلاح اعمال مردم، توجه نمایند. هر ملت و کشور زمانی از عزت، امنیت و رفاه واقعی برخوردار می‌شود که از خداوند متعال بغاوت و سرکشی نکند. چنانکه وظیفه‌ی اصلاح مردم و آگاه ساختن آن‌ها از دین، به علمای کرام سپرده شده، آن ها باید مکلفیت شان را در این عرصه به وجه احسن انجام دهند و در مساجد، محافل، رسانه‌ها و برنامه‌ها برای اصلاح و تنویر اذهان مردم بکوشند و وسیله هدایت آن‌ها شوند.

ــ در عرصه حقوق شهروندان، امارت اسلامی به حقوق حقه‌ی افغان‌ها متعهد است. زیرا اسلام ما را به دادن و نگه‌داشتن حقوق همه مردم امر نموده است. همچنان برای زنان در چوکات شریعت مطهره محیط مناسب تعلیمی مهیا می‌شود و امارت اسلامی در این مورد توجه خاصی خواهد نمود.

امارت اسلامی در چوکات احکام اسلامی و منافع ملی کشور به آزادی بیان متعهد است. ژورنالیستان با در نظرداشت این دو نکته مهم و رعایت نمودن اصول ژورنالیسم، فعالیت نمایند.

ــ تمام اقشار با استعداد و مسلکی؛ دانشوران، استادان، دکتوران، ساینس‌دانان، انجینران و سائر کدرهای تحصیل‌کرده، و همچنان تاجران و سرمایه‌گذاران ملی اطمینان کامل داشته باشند که با آمدن امارت اسلامی، به آن‌ها هیچ زیانی نمی‌رسد. کشور ما به استعدادها، رهنمای‌ها و خدمات آن‌ها نیاز زیادی دارد و نظام آینده آن‌ها را به دیده‌ی قدر می‌بیند. همچنان هموطنان ما باید به بیرون شدن از کشور تلاش نکنند، بلکه همه ما در ساختن نظام اسلامی سهم می‌گیریم و از همین راه، کشور ویران خود را دوباره آباد می نمائیم. امارت اسلامی در این مورد به همه اطمینان می‌دهد.

ــ مجاهدین باید به اعمال روزمره خود، اخلاص و نیت خوب در جهاد، اطاعت از مسئولان خود و روش نیکو با مردم توجه زیادی داشته باشند. از غرور و تکبر بپرهیزند، تا خدای ناخواسته از نصرت پروردگار بی‌بهره نشوند، بلکه نصرت بیش‌تر خداوندی شامل حال شان گردد.

حفاظت و نگه‌داری بیت المال خواهان توجه بیشتر ما می باشد. به خصوص اسلحه، وسایط و مهمات نظامی، تاسیسات دولتی، سرمایه های ملی و همه اشیای بیت المال امانت این ملت است و هیچکسی حق تخریب، ضایع کردن و یا انتقال آن به خارج از کشور را ندارد و همچنان بدون اجازه مسئولین دران تصرف نمی‌تواند.

همچنان آرشیف‌های اسناد، تذکره‌ها، قباله‌ها و دیگر چیزهای ضروری که از نزد دشمن در ولسوالی‌ها و دیگر دوائر دولتی باقی مانده است، مصونیت آن مکلفیت ماست و باید در این مورد بسیار متوجه باشیم، جهت مخالف نیز باید در اثنای برآمدن از ولسوالی‌ها به این اسناد و آرشیف‌ها زیان نرساند.

ــ برای رسیدگی به حوائج مردم بی‌بضاعت، ایتام، معلولین، خانواده‌های اسیران و دیگر محتاجان به تلاش‌های زیادی نیاز است. امارت اسلامی کمیسیون مستقلی برای این قشر رنج‌دیده دارد. به این کمیسیون هدایت شده است که در دائره‌ی امکانات خود با مردم بی‌بضاعت، ایتام، بیوه‌زنان و دیگر محتاجان به حد ممکن همکاری نماید. در این بخش، مسئولیت تمام ملت نیز بسیار سنگین است، که باید در شرایط دشوار اقتصادی کنونی با فقرا و محتاجان، هرچه بیشتر کمک صورت بگیرد و به آن‌ها توجه شود، به خصوص در ایام سعید عید باید مورد توجه خاص قرار بگیرند و از سوی برادران ثروتمند و تاجران عزیز کمک و دست‌گیری شوند.

در پایان، فرا رسیدن عید سعید قربان را یکبار دیگر برای تمام هموطنان خود تبریک می‌گویم و امیدوارم که شب‌و‌روزهای عید را در فضای مطمئن سپری نمائید. والسلام

زعیم امارت اسلامی امیرالمؤمنین شیخ الحدیث مولوی هبه الله آخندزاده
۸/۱۲/۱۴۴۲هـ ق
۲۷/۴/۱۴۰۰هـ ش ــ ۲۰۲۱/۷/۱۸م