پیام تبریکی عالیقدر امیرالمؤمنین شیخ الحدیث مولوی هبه الله آخندزاده (حفظه الله) به مناسبت فرا رسیدن عید سعید الاضحی

بسم الله الرحمن الرحیم الله أکبر الله أکبر، لآ إله إلا الله والله أکبر، الله أکبر ولله الحمد إن الحمد لله نحمده ونستعینه ونستغفره، ونعوذ بالله من شرور أنفسنا ومن سیئات أعمالنا من یهده الله فلا مضل له، ومن یضلل فلا هادی له, وأشهد ألا إله إلا الله وحده لا شریک له, وأشهد أن محمدا […]

بسم الله الرحمن الرحیم

الله أکبر الله أکبر، لآ إله إلا الله والله أکبر، الله أکبر ولله الحمد

إن الحمد لله نحمده ونستعینه ونستغفره، ونعوذ بالله من شرور أنفسنا ومن سیئات أعمالنا من یهده الله فلا مضل له، ومن یضلل فلا هادی له, وأشهد ألا إله إلا الله وحده لا شریک له, وأشهد أن محمدا عبده ورسوله صلى الله وسلم علیه وعلى آله وصحبه أجمعین, أما بعد:

قال الله عزوجل:  قُلْ إِنَّ صَلَاتِی وَنُسُکِی وَمَحْیَایَ وَمَمَاتِی لِلَّـهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ ﴿١۶٢۱۶۲﴾ الانعام

به ملت مسلمان افغانستان، مجاهدین، خانواده های شهدا، معلولین، زندانیان و کافه امت اسلامی!

السلام علیکم و رحمه الله و برکاته!

پیش از همه، فرا رسیدن عید سعید الاضحی را برای همه شما تبریک می گویم. از خداوند متعال مسئلت دارم که تمام قربانی ها، مجاهدت ها، هجرت ها و زحمات شما را برای اسلام، به دربار خویش بپذیرد. خداوند متعال شهادت شهدا را قبول نماید، زندانیان را از زندان ها رها سازد، غمهای خانواده های غمگین را به خوشی ها تبدیل نماید و برای پرورش و تربیه بهتر یتیمان، زمینه خوبی را مساعد بگرداند. آمین یا رب العالمین.

برادران مجاهد!

امنیت هموطنان و دفاع از جان، مال، آبرو و منافع آن ها را وجیبه عملی خود بدانید. با زندگی مردم ملکی بسیار احتیاط نمائید، برای حل و فصل منازعات و جنجال های مردم، تمام توانایی خود را در همکاری با محاکم و ادارات ذی صلاح به خرج دهید، برای تامین امنیت شاهراه ها، به میان آوردن تسهیلات برای انتقال اموال تاجران، و برخورد نیک با آن ها، توجه جدی نمائید.

چنانکه به نصرت خداوند متعال و فداکاری ها و قربانی های بی دریغ شما، در آستانه حاکمیت نظام اسلامی رسیده ایم (ان شاء الله العزیز و ما ذالک علی الله بعزیز) ، باید صف های خود را قوی تر و منظم تر و وحدت و همبستگی تان را محکم تر بسازید، زیرا این همه دستاوردها، نتیجه اتفاق و یکپارچگی است. به اطاعت و تقوی توجه بیشتر نمائید، شکر پروردگار را بجا آورید و از هر گونه حرکات و حرفهای که سبب نارضایتی پروردگار می گردد، خوداری کنید. زیرا این کار، کامیابی را به ناکامی تبدیل می نماید.

ملت مجاهد افغان!

جهاد ما برای پایان اشغال و اقامه نظام خالص اسلامی بوده و است، بناءً به ملت مجاهد و رنجدیده خود اطمینان می دهیم که با آرمان‌های آن‌ها جفا نمی شود، ان شاء الله تعالی.

پیام واضح ما اینست که انحصار قدرت نمی‌خواهیم، تمام اقوام و اقشار افغانستان به یکدیگر نیاز دارند، بلکه تکامل، استقلال و نیرومندی نظام اسلامی به اتفاق و اتحاد افغان‌ها وابسته است. اسلام ما را به برادری، امانت‌داری و سپردن کار به اهل آن، توصیه می کند. هر فرد ملت حق دارد که از تمام حقوق و امتیازات زندگی برخوردار بوده و حیثیت سیاسی و اجتماعی اش، بر اساس اهلیت و تقوی تعیین شود.

افغانستان خانه مشترک همه افغانها  است و آبادی این خانه، نگه‌داری ارزش‌های دینی و ملی و دفاع از استقلال و تمامیت ارضی آن، مسئولیت هر فرد افغان است.

مبارزه جاری ما و شما وسیله‌ای برای رسیدن به اهداف فوق الذکر است. اگر این اهداف با گفتگو و مفاهمه به دست آید، ما آماده این کار هستیم، و گفتگوی صادقانه و جدی را، راه اساسی برای حل مشکلات می‌دانیم.

ما با کسی دشمنی شخصی نداریم، بلکه برای استقلال کشور و حاکمیت نظام خالص اسلامی سلاح برداشته‌ایم. در صورت برآورده شدن اهداف فوق، خواهان زندگی مسالمت آمیز با همه هستیم.

در مورد مذاکرات بین الافغانی :

امضای پیمان با امریکایی‌ها در دوحه، و سپس تلاش‌ها برای مذاکرات بین الافغانی، مواردی است که امارت اسلامی مسئولیت‌های خود را در قبال آن ادا نموده است.

تبادله زندانیان، که سبب خرسندی و اطمئنان هزاران هموطنان و خانواده‌های غم‌دیده ما شد پیشرفت مهمی بود، که باید از سوی جهت مقابل با تاخیر مواجه نمی گردید. اینکه ما به سوی صلح گام می برداریم، رهایی زندانیان بخش عمده‌ای آن است، که هم اعتماد را به میان می آورد و هم راه صلح را کوتاه می سازد.

جهت های داخلی موانع را از سر راه گفتگوهای بین الافغانی، بی درنگ بردارند و بجای تقسیم منافع کوتاه مدت، مصالح علیای کشور را ترجیح دهند، تا افغانها میان خود به از بین بردن عوامل داخل موجود  بالقوه داخلی جنگ، اعاده صلح دائمی به کشور و نظام آینده اسلامی، به تفاهم برسند.

در مورد نیروهای خارجی :

این انکشاف خوبی است که برای تعمیل پیمان دوحه، امریکایی‌ها و متحدین شان روند خروج نیروهای خود از افغانستان را آغاز کرده اند. آن ها پنج پایگاه را تخلیه کرده اند و طبق پیمان امضا شده، امریکایی‌ها و متحدین شان تمام نیروهای نظامی و پرسونل غیر دیپلماتیک شان را از افغانستان خارج می‌کنند.

امارت اسلامی به پیمان امضا شده با امریکا متعهد است. ارگان های ملکی و نظامی وابسته به دولت امریکا نیز باید با تعهد به پیمان امضا شده با امارت اسلامی، با اظهارات و تبلیغات ناموجه شان، در راستای پایان جنگ طولانی تاریخ امریکا، موانع ایجاد نکنند.

ایالات متحده امریکا در پروسه مهم و بزرگ تطبیق پیمان، باید از جدیت، سرعت و تدبیر کار بگیرد، از تجربه های نزده سال گذشته استفاده کند، و مسئولیت خود را به خوبی انجام دهد. مثلا برخلاف توافقنامه؛ طول کشیدن پروسه ده روزه رهایی زندانیان تا چهار ماه، همچنان بر حال ماندن لیست سیاه، حملات درون، بمباردها، چاپه ها و پرتاب میزایل ها، و سپس توجیهات نادرست آن، به سود هیچکسی نیست و نه هم اینگونه حرکات، نقشی در کامیابی جنگ می داشته باشد. بلکه برعکس مشکلات ایجاد می کند. درین مورد نیز، باید امریکایی ها و جامعه جهانی جدی باشند و به مشکلات، نقطه پایان بگذارند.

مشکل بزرگ اینست که بر منابع، ذخائر و چوکی های اقتصادی کشور، یک گروه کوچک و بی خبر از درد و خواسته های جامعه، تحمیل شده اند، که پروای منافع علیا و مصالح ملی افغانستان را ندارند و مشغول کشمکش های قدرت و منافع کوتاه مدت خود اند، رفاه و سعادت درازمدت کشور برای آن ها اهمیتی ندارد، پروسه های ملی و مهم را دچار تاخیر و موانع می سازند و مصالح علیا را در خطر می اندازند. جامعه جهانی باید به این مشکل متوجه باشد.

در مورد روابط با جهانیان :

آمدن صلح و امنیت در افغانستان، به شمول کشورهای همسایه و منطقه به نفع تمام جهان است.

امارت اسلامی خواهان تعامل خوب با سائر کشورهای جهان است. با کشورهای اسلامی می‌خواهد در چوکات برادری زندگی کند و بر اساس همکاری با یکدیگر، روابط داشته باشد. همچنان بر حسن همجواری و به میان آمدن فضای اعتماد میان کشورهای همسایه، تاکید می‌ورزد. در امور داخلی هیچ کشور مداخله نمی کند و  از کشورهای دیگر هم می‌خواهد که در امور داخلی ما مداخله نکنند. زیرا اینگونه تعامل مثبت می تواند هم برای ما و هم برای کشورهای دیگر، در عرصه‌های امنیتی، اقتصادی و اجتماعی سودمند ثابت شود.

در مورد بازسازی :

پس از خروج نیروهای خارجی از افغانستان، امارت اسلامی می خواهد زیر چتر نظام خالص اسلامی، گامهای جدی برای بازسازی و پیشرفت کشور برداشته شود، از بیت المال به گونه سالم و با امانت داری استفاده شود، برای احیای نهادهای کشور ویران شده ما پلان های خوبی سنجیده شود، با در نظر داشت منافع علیای کشور و برای سرمایه گذاری اقتصادی جهانیان، زمینه مساعد شود. تا کشور ویران و جنگ زده ما، گامهای عاجل برای بازسازی و پیشرفت همه جانبه بردارد، اقتصاد ما به پا ایستاده شود، شهرها و قریه های ما آباد شود، برای هموطنان ما کار پیدا شود و از فقر، بی چارگی، مسافری و زحمت کشی در دیارهای دیگر، نجات داده شوند، و زندگی روشن، خوشحال و بی احتیاج در زیر چتر نظام شرعی داشته باشند و با زندگی با سعادت، در فضای آرام نفس بگیرند.

در مورد تعلیم و تربیه :

تعلم و آموزش از ضروریات مهم زندگی است. نسل جدید و قشر جوان ما باید خود را به زیور علم و دانش آراسته سازند، به حصول علم و دانش متوجه باشند و وقت گرانبهای شان را به هدر ندهند.

رسانیدن روند تعلیمی در هر بخش کشور، از اهداف مهم ماست. از همین سبب به مسئولان و مجاهدین امارت اسلامی رهنمایی شده است که در عرصه تعلیم و تربیه فرزندان ملت بیشتر توجه نمایند، در بخش ایجاد مراکز تعلیمی، مدارس و مکاتب زمینه سازی کنند و همکاری کامل داشته باشند.

در مورد جنگجویان صف مخالف :

به افراد و مخالفانی که در صف مقابل می‌جنگند، یکبار دیگر پیام می دهیم که از جنگ و مخالفت دست بکشند، آغوش عفو امارت اسلامی به روی آن ها باز است. ما نمی‌خواهیم خانواده‌های آن‌ها بی‌سرپرست شوند. کوشش ما بر اینست که به آن‌ها قناعت بدهیم، تا با مجاهدین یکجا شوند و زندگی شان را نجات دهند. ما به همین هدف، کمیسیون دعوت، ارشاد، جلب و جذب را در تشکیلات خود ایجاد کرده ایم.

در مورد تطبیق خوب لوائح و اصول :

تمام مسئولین، مجاهدین و کارمندان امارت اسلامی برای توانایی و نیرومندی بیشتر نظام خود و برای نظم اداری و نگه داشتن وحدت صف خود، سعی و تلاش نمایند تا لوائح، طرزالعمل ها و فرامین و هدایات مقام امارت اسلامی را در هر بخش کشور عملی نمایند. زیرا با این کار، حقوق هموطنان ما تامین می گردد، امنیت قائم می شود، یکپارچگی کشور ما محکم و منافع ملی ما مصئون می گردد.

چون این روزهای مبارک عید الاضحی، روزهای خوشی و همکاری با مردم نیازمند است، باید هموطنان ثروتمند و توانمند ما، با هموطنان فقیر به خصوص خانواده های یتیمان، بیوه زنان و مردم بی بضاعت کمک نمایند و به حد توان خود آن ها را دست گیری کنند، تا آن ها نیز لا اقل در شب های عید از احتیاج و نیاز رنج نبرند.

در پایان، یکبار دیگر فرا رسیدن عید سعید الاضحی را به همگان تبریک می گویم. تمام طاعات و عبادات تان قبول باد.

والسلام

زعیم امارت اسلامی امیرالمؤمنین شیخ الحدیث مولوی هبه الله آخندزاده
۷/۱۲/۱۴۴۱هـ ق – ۷/۵/۱۳۹۹هـ ش
۲۰۲۰/۷/۲۸م