متن بیانیه معاون سیاسی و رئیس دفتر سیاسی امارت اسلامی محترم ملا برادر آخند در نشست امروز مجلس بین الافغانی قطر

بسم الله الرحمن الرحیم الحمد لله رب العالمین والصلاه والسلام علی رسول الله وعلی آله و أصحابه اجمعین و من تبعهم باحسان الی یوم الدین. وبعد. قال الله عز وجل: ( یَٰٓأَیُّهَا ٱلَّذِینَ ءَامَنُوٓاْ أَطِیعُواْ ٱللَّهَ وَأَطِیعُواْ ٱلرَّسُولَ وَأُوْلِى ٱلْأَمْرِ مِنکُمْ ۖ فَإِن تَنَٰزَعْتُمْ فِى شَىْءٍۢ فَرُدُّوهُ إِلَى ٱللَّهِ وَٱلرَّسُولِ إِن کُنتُمْ تُؤْمِنُونَ بِٱللَّهِ وَٱلْیَوْمِ […]

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمد لله رب العالمین والصلاه والسلام علی رسول الله وعلی آله و أصحابه اجمعین و من تبعهم باحسان الی یوم الدین.
وبعد. قال الله عز وجل: ( یَٰٓأَیُّهَا ٱلَّذِینَ ءَامَنُوٓاْ أَطِیعُواْ ٱللَّهَ وَأَطِیعُواْ ٱلرَّسُولَ وَأُوْلِى ٱلْأَمْرِ مِنکُمْ ۖ فَإِن تَنَٰزَعْتُمْ فِى شَىْءٍۢ فَرُدُّوهُ إِلَى ٱللَّهِ وَٱلرَّسُولِ إِن کُنتُمْ تُؤْمِنُونَ بِٱللَّهِ وَٱلْیَوْمِ ٱلْآخِرِ ۚ ذَٰلِکَ خَیْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِیلًا.
به اشتراک کنندگان محترم: السلام علیکم و رحمه الله و برکاته
خورسندم که امروز به هدف حل مشکلات کشور، در این مجلس گردهم آمده ایم، همه را خوش آمدید می‌گویم و از همه سپاسگذارم که اینجا تشریف آوردند.
به ویژه از امیر محترم کشور قطر شیخ تمیم بن حمد آل‌ثانی، وزیر خارجه کشور قطر محترم شیخ محمد بن عبدالرحمن آل‌ثانی، محترم دکتور مطلق بن ماجد القحطانی و از مقامات دیگر این کشور سپاسگذارم، که برای حل مسالمت‌آمیز معضل افغانستان، همواره مساعی زیادی نموده اند، سهولت‌ها را فراهم کرده اند، میزبانی نموده اند و می‌نمایند.
همچنان از همه آن کشورها، جهت‌ها و شخصیت‌ها هم تشکری می‌کنیم که برای حل مشکلات کشور ما تلاش‌های مخلصانه می‌کنند.
به همه هویدا است که ملت ما از بیش از چهار دهه به اینسو برای داشتن استقلال و نظام اسلامی قربانی‌های زیادی داده است و درین راستا هنوز هم با مشکلات و تکالیف زیادی دست و گریبان است.
اکنون الحمدلله این آرمان بزرگ ملت ما در آستانه‌ی برآورده شدن است. در این مورد همه ما و شما مسئولیت مشترک داریم که قربانی بزرگ و بی‌دریغ ملت ما به هدر نرود، بلکه برای به دست آوردن این هدف بزرگ، باید با یکدیگر همکاری و هماهنگی داشته باشیم.
ملت ما بسیار آزرده است و دیگر باید آزار داده نشود. همه اقوام و اقشار ملت باید زیر چتر نظام آینده اسلامی زندگی آرام و خوشحال داشته باشد. ما باید بکوشیم که کشور و ملت ما با در نظرداشت ارزش‌های اسلامی و منافع ملی، پیش‌رفت مثبت داشته باشد، از احتیاج به دیگران نجات یابیم و کشور خود را خود مان آباد کنیم. به همه ثابت است که دیگران نه کشور ما را آباد می‌کنند و نه آباد می‌توانند.
ما الحمدلله تاریخ دراز و پرافتخار داریم. ملت زحمت‌کش و غیرتی داریم و منابع و امکانات وسیع و زیادی داریم.
اگر ملت ما آرام شود، با اطمینان گفته می‌توانم که در مدت کوتاه، صاحب زندگی پیش‌رفته، آرام و آبرومند شده می‌توانیم.
برای به دست آوردن این همه مزایا، داشتن نظام مرکزی و مستقل ضروری است. باید در این مورد از خودخواهی‌ها و منافع و اغراض شخصی بگذریم. افغانستان خانه مشترک همه افغان‌هاست. چنانکه هر افغان دران حق زندگی دارد، حق خدمت و مسئولیت هم دارد. ما که می‌خواهیم اهداف بلندی را به دست آوریم باید از جزئیات بگذریم، سینه فراخ، تحمل و برداشته داشته باشیم، بی‌باوری و بی‌اعتمادی را از بین ببریم، برای وحدت و یکپارچگی ملت کار بکنیم، در برابر همه آن تلاش‌ها به جدیت ایستادگی نمائیم که تمامیت ارضی و وحدت ملی ما را تهدید می‌کند. تعصبات قومی، سمتی، لسانی و دیگر تعصبات را به هیچ صورت در کشور و بین ملت خود جا ندهیم، با تاسف باید بگوئیم که با آمدن اشغال، در این مورد مشکلاتی پیدا شده است، اما باز هم الحمدلله عموم ملت وحدت ملی شان را حفظ نموده اند. امارت اسلامی افغانستان در این مورد به صراحت می‌گوید که به هیچ چنین تلاشی اجازه داده نمی‌شود که تمامیت ارضی و وحدت ملی کشور ما را زیان برساند.
مذاکرات بین الافغانی از ده ماه به اینسو جریان دارد، متاسفانه که بعضی مشکلات وجود دارد. آن‌چنانی که امید برده می‌شد پیشرفت صورت نگرفته است. اما باز هم نباید نا امید شد. امارت اسلامی افغانستان به حد توان خود سعی نموده است که مذاکرات به یک نتیجه مثبت برسد و از همین سبب یک تیم قوی مذاکراتی را تعیین و مسئولان بلندرتبه خود را به اینجا روان نموده است.
ما همه باید یک نظامی در روشنی دین و عقیده، و غرور و منافع ملی خود داشته باشیم. افکار بیگانه نه در گذشته درد ما را دوا کرده و نه هم در آینده مداوا شده می‌تواند، بلکه مشکلات را به بار آورده است. ما اگر می‌خواهیم افغانستان آزاد و آرام داشته باشیم باید به ارزشها و منافع ملی اهمیت بدهیم. ما پیش‌رفت و زندگی خوب و آرام می‌خواهیم، اما نه به قیمت آزادی و استقلال خود. این همان صدای ملت است که همه‌ی ما درک می‌کنیم.
من امیدوارم که به نصرت خداوند متعال و سپس به همکاری و همنواری ما و شما، این اهداف والا به دست می‌آید. ان شاء الله
باز هم سپاس از همه شما.
به امید یک افغانستان سربلند، مستقل و آزاد.

ملا عبدالغنی برادر، معاون سیاسی و رئیس دفتر سیاسی امارت اسلامی
۱۴۴۲/۱۲/۷ ه‌ق
۱۴۰۰/۴/۲۶ ه‌ش – ۲۰۲۱/۷/۱۷