مذاکرات بین الافغانی چگونه می تواند، کامیاب شود؟

تبصره هفته: مذاکرات بین الافغانی  از چند ماه بدینسو به منظور حل موضوع افغانستان جریان دارد. در این راستا چند روز پیش یک گردهمایی مهم در مسکو پایتخت روسیه دائر شد که دو روز ادامه داشت. در این کنفرانس نیز خواست متحدانه همۀ جهت های داخلی و بیرونی مثل اظهارات و اعلامیه های گذشته شان […]

تبصره هفته:
مذاکرات بین الافغانی  از چند ماه بدینسو به منظور حل موضوع افغانستان جریان دارد. در این راستا چند روز پیش یک گردهمایی مهم در مسکو پایتخت روسیه دائر شد که دو روز ادامه داشت. در این کنفرانس نیز خواست متحدانه همۀ جهت های داخلی و بیرونی مثل اظهارات و اعلامیه های گذشته شان همانا تسریع پروسه مذاکرات بود، تا مسئله جاری به یک حل واقعی برسد. اما اکنون سئوال اینست که این پروسه مذاکرات چطور می تواند کامیاب شود و آرزوی صلح چگونه می تواند از خیال به حقیقت تبدیل شود؟؟

باید بگوئیم که اساسی ترین سخن در این مورد، تعهد به آن توافقی است که تقریبا یکسال پیش از امروز در دوحه، قطر بین جوانب درگیر امضاء شده است و جهت های مطرح بشمول سازمان ملل متحد نیز از آن حمایت و  آنرا تائید کرده است. این توافق از اینرو مهم است که مسیر و راه حل مسئله را روشن می کند. مسئولیت های مشخص شده یی را متوجه هر جهت می نماید که با انجام آن تدریجاً رسیدن این پروسه به یک حل نهایی و واقعی را ممکن خواهد کرد.

سخن دوم اینست که جانب بیرونی قضیۀ افغانستان طبق تواقف دوحه تقریبا حل شده است و حال طرف داخلی آن، که پروسۀ مذاکرات بین الافغانی دانسته می شود، باقی مانده است. از آنجائیکه این موضوع داخلی افغان هاست و تنها خود افغان ها باید در مورد آن جر و بحث کنند و برای آن راه حل جستجو نمایند، از اینرو طرف بیرونی باید از مداخله در این مذاکرت خودداری کند. زیرا تجارب نشان داده است که مداخلات بیرونی، وارد آوردن فشارها و موضع گیری به نفع و یا زیان یک جهت، نه اینکه این پروسه را بی اعتبار خواهد کرد بلکه می تواند آنرا با تاخیر و ناکامی مواجه کند.

سپارش ما به جانب مقابل اینست که خودشان را از تاثر خارجی ها بیرون آورده و به ارادۀ خود و با تناظر به منافع ملت و کشور در این مذاکرات پیشقدم شوند. بجای معیارهای بیگانگان ارزش های دینی و معنوی ملت خود را والا و مقدم شمارند و در روشنایی همین ارزش های عالی مسائل را حل کنند. اصرار و پافشاری بر نسخه ها و فرمایشات خارجی ها را رها کنند، زیرا نسخه های خارجی در این کشور قابل اجراء نبوده و ملتی که به اقدار معنوی خود قانع است، هیچگاهی آن را نخواهد پذیرفت.

امارت اسلامی افغانستان که بر حل صلح آمیز مسائل باورمند است، تمام تلاش خود را خواهد کرد که پروسۀ جاری مذاکرات را به سرمنزل کامیابی و یک حل واقعی برساند. در این بخش مطابق به توافقنامه دوحه همۀ مسئولیت های طرف خود را انجام داده است. به وعده های داده شده، وفا کرده و تعهد خود به خواست مهم ملت افغان که همانا صلح است، را ثابت نموده است.

امید ما اینست که جوانب مقابل، اگر خارجی هستند و یا داخلی، نیز باید به توافق دوحه متعهد بمانند تا مطابق به راه نقشه مذکور، پروسۀ مذاکرات بین الافغانی به سرمنزل کامیابی برسد.