مرد قهرمان شهید الحاج قاری عبدالرحیم مصطفی تقبله الله

احمد حقانی زمین ز خون شهیدان ما خضاب گرفت چنین عبث تو به سرخی این شفق منگر مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلا. برخی از آن مؤمنان، بزرگ مردانی هستند که به عهد و پیمانی که با خدا بستند کاملا وفا کردند، پس […]

احمد حقانی

زمین ز خون شهیدان ما خضاب گرفت
چنین عبث تو به سرخی این شفق منگر

مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلا.

برخی از آن مؤمنان، بزرگ مردانی هستند که به عهد و پیمانی که با خدا بستند کاملا وفا کردند، پس برخی پیمان خویش گزاردند (و بر آن عهد ایستادگی کردند تا به راه خدا شهید شدند مانند حضرت عبیده و حمزه و جعفر رضی الله عنهم) و برخی به انتظار (فیض شهادت) مقاومت کرده و هیچ عهد خود را تغییر ندادند.

شهید قاری مصطفی ویژگی های خوبی داشت. وی ستاره درخشان آسمان جهاد و مقاومت بود، دلاوری وفداکاری وی شهره بود، دیانتداری واخلاق زیبا از اوصاف عمده او بود. او انسان بسیار متواضع، شکسته و بردبار بود، آثار کبر، غرور و انانیت در پیکر او دیده نمی شد و از غیبت و بدگویی خودداری می نمود و به یکپارچگی دعوت می نمود. وی ابتکارات و کارنامه های زیادی جهادی داشت.

شهید قاری مصطفی چون با علم و دانش علاقه زیادی داشت و از استعداد عالی برخوردار بود، تا سن ۱۵ سالگی در قریه آبایی اش در مدرسه باغ قاضی درس های خود را زیر سایه و عطوفت پدر مهربانش به پیش برد، سپس برای فراگیری علوم بیشتر، طی یک سفر علمی همراه با رفقای خود به کشور همسایه پاکستان رفت و در مضافات ایالات خیبر پختونخواه نزد اساتید گرامی اش هر یک مولوی ضیاءالرحمن مدنی، شیخ محبوب الله صاحب، شیخ سمیع الله سواتی صاحب و شیخ دیروی صاحب درسهای خود را تا دوره موقوف علیه رسانید. هرگاه نهضت اسلامی طالبان آغاز گردید، وی به سبب شوق و ولوله جهادی که در قلبش موج می زد، نتوانست دوره های صغری وکبری را تکمیل کند. وی با گروهی از طلاب تخار به مبارزه خود زیر بیرق طالبان آغاز کرد. وی خدمات چشمگیر نظامی و جهادی را در تحریک اسلامی طالبان انجام داد.

مولوی محمد محسن هاشمی، مسئول جهادی بغلان احوال آن شب و روزها را چنین بیان می کند: وی درآن وقت معاون محاذ مجاهدین تخار بود و نخستین بار همرای طلبای تخار در عملیات های هلمند و هرات سهم گرفت.

چندی بعد که ولایت خوست و پکتیا به تصرف مجاهدین درآمد، شهید مصطفی از هرات به طرف ولایت پکتیا و خوست رفت و با ملا نسیم الله صدیق رحمه الله  و مولوی محسن هاشمی یکجا شد. مرحوم مولوی نسیم الله آن زمان مسئولیت شهر خوست را به دوش داشت.

وی پس از فتح کابل پایتخت کشور، یکجا با طلبای تخار از طرف مشرقی وارد شهر کابل شد و تا تهاجم امریکایی ها در جبهات مختلف شمالی، غوربند، سالنگها، گلدره، چکردره، پل صیاد، قندوز، خان آباد، چنزی، تنگی فرخار و ولسوالی نمک آب رزمید و به دشمن کمر خم نکرد.

شهید قاری مصطفی بعد از اشغال افغانستان توسط امریکا و متحدانش از هیچ نوع فداکاری و جانفشانی جانی ومالی در راستای مبارزه و مقاومت دریغ نورزید. وی در آغاز اشغال، به گونه مخفیانه فعالیت های جهادی می نمود و پس از اینکه فعالیت های او برای دشمن افشا شد، ساحه را ترک نمود و به جهاد علنی آغاز نمود.

شهید قاری مصطفی در نوزده سال مبارزه و مقاومت علیه اشغال امریکایی، مسئولیت های ذیل را در صف و چوکات امارت اسلامی در ولایت تخار انجام داد:

  • مسئول نظامی مرکز طالقان.
  • مسئول نظامی ولسوالی نمک آب.
  • معاون جهادی ولایت تخار.
  • مسئول نظامی قطعه ولایت تخار
  • عضو کمیسیون نظامی ولایت تخار.

وی درین اواخر مسئولیت و مدیریت نظامی سه ولسوالی های کوه بند  ولایت تخار (نمک آب، فرخار و چال) را نیز به دوش داشت.

قاری عبدالرحیم مصطفی به تاریخ ۲۵ جمادی الثانی ۱۴۴۲ هجری قمری مصادف با ۲۰ دلو ۱۳۹۹ هجری شمسی در یک حمله بزدلانه دشمن به عمر ۵۳ سالگی به درجه رفیع شهادت نایل گردید و به رفیق اعلی پیوست.

روحش شاد ویادش جاویدان باد.