زندگی و خدمات شهید مدد قومندان مشهور به شیرزاد – تقبله الله

واثق فاریابی اگر به تاریخ اسلام، حماسه های ماندگار جهادی وایثارگری های کسانی که باجان ومال برای سربلندی آئین حق واحیای نظام اسلامی رزمیدند، دقت نمائیم می دانیم که همه پیروزی ها و فداکاری های مسلمانان، نتیجه همان درس بزرگ اسلام به فرزندان خود است که قربانی و شهادت در راهٔ حق به معنی فنا […]

واثق فاریابی

اگر به تاریخ اسلام، حماسه های ماندگار جهادی وایثارگری های کسانی که باجان ومال برای سربلندی آئین حق واحیای نظام اسلامی رزمیدند، دقت نمائیم می دانیم که همه پیروزی ها و فداکاری های مسلمانان، نتیجه همان درس بزرگ اسلام به فرزندان خود است که قربانی و شهادت در راهٔ حق به معنی فنا ونابودی نیست، بلکه رسیدن به حیات پرافتخار ابدی است.

الحمدلله والمنه، امیران ومأموران صف امارت اسلامی برای ایجاد، حفظ و اعاده نظام اسلامی نمونه های بی نظیر و بی شمار قربانی ها را به نمایش گذاشته اند، و هنوز به قربانی و فداکاری خود دوام داده اند، چون می دانند که مجاهد راهٔ حق در هیچ صورتی زیان نخواهد دید. در صورت شهیدشدن، زخمی شدن، اسیرشدن و یا زنده ماندن، در هر صورت کامیاب بوده و مستحق اجر عظیم می باشد. مژده خداوندی است: وَمَنْ یُّقَاتِلُ فِیْ سَبِیْلِ اللّٰهِ فَیُقْتَلْ اَوْیَغْلِبْ فَسَوْفَ نُؤتِیهِ أَجْراً عَظِیمًا النساء ۷۴ –

ولایت عزیز مان فاریاب نیز به مانند سائر ولایات کشور شیر مردان و قهرمانانی را در خود پرورانده است که برای سربلندی دین اسلام و استقلال میهن عزیز جان های شیرین شان را نثار نموده اند. یکی از آن جانبازان راهٔ حق شهید مدد قومندان مشهور به «شیرزاد اکه» است. در سطور ذیل نگاهی می کنیم به زندگی و کارنامه های شهید نامبرده.

شهید مدد قومندان مشهور به شیرزاد اکه تقبله الله فرزند الحاج غلام رسول بای و نواسهٔ رحمت الله بیک در سال ۱۳۳۶هجری شمسی مصادف با ۱۹۵۷ میلادی در قریهٔ هودک مربوط ولسوالی پشتونکوت ولایت فاریاب در یک خانوادهٔ دین دوست و مجاهد پرور دیده به جهان گشود.

شهید مدد قومندان در جهاد بر ضد قشون سرخ شوروی دوشادوش هم وطنان مجاهد خود سهم بارز داشت. وی در سال ۱۳۵۸ هجری شمسی / ۱۹۷۹ میلادی بر علیه شوروی های اشغالگر و کمونیست های مزدور برای دفاع از دین و میهن به جهاد و مقاومت آغاز نمود. وی پس از پایان اشغال، در منطقه خود مشغول زندگی عادی خویش شد. سپس هرگاه تحریک اسلامی طالبان برای از بین بردن دوره خانمان سوز هرج و مرج ظهور کرد او به رهبری قومندان مشهور حاجی جانان آغا با طالبان یکجا شد و در مبارزه بر ضد شر و  فساد سهم گرفت.

سپس در جهاد و مقاومت در برابر اشغال امریکایی، شهید مدد قومندان مبارزه مسلحانهٔ خویش را در دلگی شهید مولوی یار محمد حقانی تقبله الله در ولسوالی پشتونکوت، فاریاب در سال ۱۳۹۰هجری شمسی / ۲۰۱۱ میلادی آغاز نمود و زندگی خود را با تمام نیرو وتوانایی که داشت برای پایان اشغال و اعاده حاکمیت نظام اسلامی وقف نمود. او در عملیات ها و تشکیلات زیادی جهادی در ولسوالی پشتونکوت و  ولسوالی های دیگری فاریاب شرکت نمود.

شهید مدد قومندان تقبله الله شخصیت بردبار، خیرخواه و صلح جو بود و همیشه تلاش می نمود مسلمان ها وحدت خود را حفظ نمایند و همواره مردم را به راه فلاح و رستگاری دعوت می نمود. او مرد با اندیشه، با سلیقه، مهربان و مبارز بود.

این پیکر وفا و صداقت بالاخره به تاریخ ۹ عقرب سال ۱۳۹۲ هجری شمسی در رویارویی با نیروهای اشغالگر و مزدوران آنان در منطقه گفی میرشکار مربوط ولسوالی المار به سن (۵۶) سالگی جام سعادت بخش شهادت را نوش جان نموده و به آرمان همیشگی اش نائل شد. نحسبه کذالک والله حسیبه