زندگی نامه و خدمات شهید داملا محمد ربان (سیف الله) – تقبله الله-

نویسنده گان : مولوی شمس الله فاریابی و محمد نسیم واثق فاریابی شهید داملا محمد ربان مشهور به سیف الله – تقبله الله – فرزند محمد موسی نواسه مردان در سال ۱۳۷۵ هجری شمسی مصادف با ۱۹۹۷ میلادی در قریه بتو در مربوطات ولسوالی پشتونکوت ولایت فاریاب در یک خانواده دین دوست و مجاهد پرور […]

نویسنده گان : مولوی شمس الله فاریابی و محمد نسیم واثق فاریابی

شهید داملا محمد ربان مشهور به سیف الله – تقبله الله – فرزند محمد موسی نواسه مردان در سال ۱۳۷۵ هجری شمسی مصادف با ۱۹۹۷ میلادی در قریه بتو در مربوطات ولسوالی پشتونکوت ولایت فاریاب در یک خانواده دین دوست و مجاهد پرور دیده به جهان هستی گشود.

تحصیلات :

شهید داملا صاحب محمد ربان تحصیلات ابتدایی خویش را در مسجد قریه و مدارس منطقه خود فراگرفت. سپس با پیروی از اسلاف برای کسب علوم بیشتر رخت سفر بست و به مراکز علمی فاریاب سفر نمود. وی مدت سه سال در ولسوالی پشتونکوت نزد عالم جید فاریاب الحاج مولوی صاحب عبدالقیوم رضایی کسب فیض نمود. پس ازان به ولسوالی گرزیوان سفر نمود و حدود یک سال نزد مفتی صاحب محب شاه زانوی تلمذ نهاد. سپس در منطقه دهندره ولسوالی پشتونکوت نزد  مفتی صاحب محمد حسن “دیوبندی” مدت دو سال علوم شرعی را در دارالعلوم حضرت سرور کائنات آموخت و نزدیک به پایه اکمال رسانید.

از آن جایی که شهید ربانی در مدرسه علاقه خاص به جهاد و مبارزه در مقابل دشمنان اسلام داشت و این را درک کرده بود که نمی شود تنها از منبر و محراب و مدرسه دردهای روز افزون ملت مسلمان را مداوا نماییم، باید به مبارزه مسلحانه بر ضد اشغالگران و مزدوران داخلی شان بپردازم. همین بود که درسهای خود را ناتمام گذاشت و در سال ۱۳۹۶ هجری شمسی در منطقه پوگانی ولسوالی پشتونکوت عملا به صف مجاهدین امارت اسلامی پیوست و خدمات جهادی خود را در گروپ داملا صاحب حزب الله مقاتل، مسئول جهادی ولسوالی مذکور آغاز نمود.

خدمات جهادی:

شهید داملا ربان زندگی خود را با تمام نیرو و توانایی که داشت برای حاکمیت نظام اسلامی زیر بیرق امارت اسلامی صرف نمود. او در عملیات و تشکیلات زیادی در ولسوالی پشتونکوت و ساحات دیگری فاریاب شرکت نمود و لله الحمد، از برکت ایشان فتوحات زیادی و پیشروی های چشم گیری را الله متعال نصیب مجاهدین نمود.

شهید داملا ربان مجاهد قهرمان و شاعر توانای بود. شایسته تقدیر وتحسین است که شهید نامبرده شاعری بود که خداوند متعال زبان او را به بیان بعضی حکمت ها و حقایق گویا گردانیده بود. شهید ربانی از نژاد پرستی و تعصبات قومی سمتی و لسانی متنفر بود و این اوصاف مذمومه را در اشعارش مورد انتقاد قرار می داد. شهید نامبرده را شاعر باعاطفه ومؤمن و مجاهد واقعی می دانستم که هرگاه اشعار حماسی او را در رابطه به شهدای امارت اسلامی دیده ام وخوانده ام، اندیشه وعاطفه ام به خروش آمده و طنین معانی و احساس لطیف را با گوش جان حس نموده ام وحماسه فعالیت های امارت اسلامی در رگ هایم به حرکت می آمد.

او در مورد نظام امارت اسلامی هزارها اشعار نوشت. در واقع اگر به اشعار وی به دقت نظر شود، وجدان و اعصاب را به هیجان در می آورد و در قلب سوز و گداز می آفریند، طوق های ماده گرایی را از هم می پاشد و به مبارزه بر علیه حکومت های ظالم می طلبد. شهید ربان علاوه بر اینکه در عملیات های نظامی شرکت می کرد، گاهی اوقات در جلسات دستاربندی ها شرکت نموده اشعارش را قرائت میکرد. او نظم زیبایی را در وصف امیرالمؤمنین شیخ الحدیث هبه الله آخندزاده حفظه الله سروده است که یک شعر آن چنین است :

مرحبا یا شیخنا یا ای امیرالمومنین
بیعت ما برای تو ای عالم حبل المتین

این نظم از مفاهیم والای برخوردار است و تا هنوز در محافل دینی سروده میشود.

ایشان معتقد بودند که ایمان و جهاد در برابر دشمنان بزرگ ترین سرمایه اوست و دانش و معلومات وسیع هرگز نمی تواند با جهاد مقدس برابری کند.

اوصاف:

شهید داملا صاحب انسان خداترس و دارای اخلاق زیبا و اوصاف حمیده بود. شب ها مشغول به تهجد و ذکر و فکر بود. شب و روز دعا می کرد و آروزی شهادت را داشت. یک مرتبه ما چند تن از علما به منطقه پوگانی سفری داشتیم به مرکز داملا حزب الله مقاتل. دران مرکز یک اوطاق مخصوص برای شهید داملا صاحب بود که همیشه راز و نیاز و دیگر وظایف خود را در آن جا انجام می دادند.

شهادت:

بالاخره این پیکر وفا و صداقت و شاعر حماسی و توانا به تاریخ ۲۹ صفر ۱۴۴۰ هجری قمری مصادف با   ۱۸ـ۸ــ۱۳۹۷هجری شمسی در چاپه نیروهای اشغالگر و مزدوران آنان بر منطقه یکه توت ولسوالی پشتونکوت با چند تن از مجاهدین امارت اسلامی  به سن ۲۳ سالگی جام سعادت بخش شهادت را نوش جان نمود و به آرمان همیشگی اش نائل شد. نحسبه کذالک والله حسیبه.

در پایان، جهان سپاس از داملا صاحب حزب الله مقاتل، الحاج مولوی صاحب عبدالقیّوم رضائی و محمد جاوید جان که بابت جمع آوری سوانح شهید داملا صاحب ربانی همکاری کردند.