مصاحبهٔ مجلهٔ حقیقت با محترم اسد افغان مسئول بخش سمعی و بصری کمیسیون فرهنگی

ترتیب: ابو اسوه حقانی اشاره: ازآنجاکه ادارهٔ شریف و پرتلاش «سمعی و بصری» از نهادهای مهم کمسیون امور فرهنگی بوده و امسال به شمول خود جناب محترم مولوی «اسد افغان» صاحب (رئیس ادارهٔ سمعی و بصری در کمسیون فرهنگی) هیئت‌های فرهنگی بسیاری در کشور در نقاط مختلف غرض دیدوبازدید و عکاسی از صحنه‌های واقعی و […]

ترتیب: ابو اسوه حقانی

اشاره:

ازآنجاکه ادارهٔ شریف و پرتلاش «سمعی و بصری» از نهادهای مهم کمسیون امور فرهنگی بوده و امسال به شمول خود جناب محترم مولوی «اسد افغان» صاحب (رئیس ادارهٔ سمعی و بصری در کمسیون فرهنگی) هیئت‌های فرهنگی بسیاری در کشور در نقاط مختلف غرض دیدوبازدید و عکاسی از صحنه‌های واقعی و حقیقت حال زندگی مجاهدین و مردم رفته بودند؛ ادارهٔ مجله مناسب دید تا با محترم مولوی اسد افغان صاحب از نزدیک گفتگویی ترتیب داده و تقدیم نگاه خوانندگان عزیز خود کند تا از مجموعه فعالیت‌های اداره سمعی و بصری و فعالیت‌های فرهنگی در عرصهٔ جهاد مقدس جاری معلومات دقیق به دست آید.

اداره:

جناب محترم مولوی صاحب اگر نظر خود را راجع به هیئت‌های اعزامی کمسیون فرهنگی به ولایات مختلف کشور را بیان فرمایید که دراین‌باره تا چه حد فعالیت‌ها صورت گرفت؟

افغان صاحب:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

در اول سر باید گفت که تهاجم امریکا به افغانستان تنها تهاجم نظامی نبود بلکه تهاجم فرهنگی و فکری نیز بود؛ امارت اسلامی از همان آوان اشغال مثلی که در سنگرها با سر و جان خود برای قربانی و مبارزه بر ضد اشغال آمادگی گرفتند در سنگرهای فکری نیز کوشش‌های فراوان صورت گرفت؛ طبق تحولات هرگاه رول مجاهدین نظامی قوی‌تر می‌شد طبعاً کمسیون فرهنگی نیز احساس مسئولیت بیشتر کرده و مخصوصاً در بخش سمعی و بصری، امور چاپی و غیره فعالیت‌های خود را گسترش داد؛ امسال حسب نیاز مثل سال‌های قبل هیئت‌های خاص از سوی کمسیون فرهنگی در تیم‌های مختلف در گوشه‌کنار کشور اعزام گردید که ضمن ملاقات، ایجاد هماهنگی بین مسئولین سایر نهاد‌ها، اشتراک در مجالس مختلف، ملاقات و دید و بازدید از صحنه‌های مختلف و خدمات امارت اسلامی هیئت‌هایی اعزام گردید که لله‌الحمد سفرهایشان بسیار مؤثر واقع شد و مواد بسیار مهم برای آگهی و شناخت بهتر از فعالیت‌های مجاهدین به دست آمد.

 

اداره:

جناب افغان صاحب اهداف عمده از سفرهای ویژه نمایندگان کمسیون فرهنگی به ولایات را مختصراً اگر بفرمائید؟

افغان صاحب:

بله به همه معلوم است که پس از موفقیت‌های مجاهدین در عرصه‌های نظامی و دستاوردهای کلان سیاسی و پیشرفت‌های علمی، فرهنگی، تعلیمی و غیره ملت مسلمان ما بسیار چشم‌انتظار شنیدن حقایق بود که از اوضاع سیاسی واقف شوند، نیز از فعالیت‌های فرهنگی و خدمات تعلیمی مجاهدین آگهی حاصل کنند، همچنین با رفتن به صحنه‌های نزدیک جهادی از زوایای مختلف فعالیت‌های روزمرهٔ مجاهدین در عرصه‌های مختلف مورد ارزیابی قرار بگیرد این‌همه اهداف عمده اعزام هیئت‌های فرهنگی بود که خوشبختانه گفته می‌توانم بسیار موفقانه این سفرها انجام گرفت.

 

اداره:

افغان صاحب بفرمائید استقبال ملت از هیئت‌های اعزامی کمسیون فرهنگی چگونه بود و شما برای جوانان، نوجوانان، محصلین و سایر اقشار تحصیل‌کرده چه پلان‌‌هایی روی دست داشتید؟

افغان صاحب:

با آنکه متأسفانه اشغالگران در طول سال‌های اشغال در کنار تهاجمات نظامی خود بر ملت ما که مشکلات جانی و مالی فراوان در پی آورده و بسیاری از مردم مظلوم ما را به مصیبت‌های غیرقابل‌جبران گرفتار کرده و ملت عزیز ما را در غم و مصیبت‌ها انداخت اما بدتر با انتشار فیلم‌ها، ویدئوهای غیراخلاقی و راه‌اندازی صدها شبکهٔ رادیویی و تلویزیونی هجوم گسترده فرهنگی برده بودند با آن‌هم لله‌الحمد چون ملت ما ذاتاً مسلمان و با سرشت ایمانی پیوند عمیق دارد با دیدن نمایندگان و هیئت‌های اعزامی بسیار استقبال گسترده و شاندار نمودند در اجتماعات شرکت کرده و هرگاه کتاب‌ها، مجلات و سایر بخش‌های چاپی را می‌دیدند در گرفتن کتاب و مجله که نام و نشان امارت اسلامی داشت از همدگر سبقت می‌گرفتند و این‌همه نشان‌دهندهٔ علاقه‌مندی خاص آن‌ها به امور چاپی و مطبوعاتی بود.

ضمناً ما در گردهمایی‌های مختلف سعی داشتیم تا جوانان خود و اقشار تحصیل‌کرده را از اهداف شوم و پشت پردهٔ دشمنان بهتر آگاه کرده ذهنیت‌های که سرشان تلویزیون‌های ادارهٔ کابل سال‌ها کار کرده و ممکن بعضی‌هایشان را متأثر ساخته بود را با بیان حقایق تنویر کرده و از حقیقت حال آگاه نموده و برایشان وضاحت‌های ما بسیار جالب و جذاب بوده و کاملاً معلوم بود که تشنهٔ شنیدن حقایق بودند.

 

اداره:

جناب مولوی صاحب اهمیت ادارهٔ سمعی و بصری را در یک نظام چگونه تعبیر می‌کنید و چقدر باید به این نهاد باید توجه صورت بگیرد؟

افغان صاحب:

بر کسی مخفی نیست که امروزه جنگ تبلیغاتی در دنیا گاهی از هر جنگی بیشتر در چشم است حتی معادلات جنگ‌های نظامی و مصارف هنگفت در این جنگ‌ها را گاهی همین جنگ تبلیغاتی تغییر داده عوض می‌کند به همین منوال مسئله پروگرام‌های صوتی و تصویری که بیانگر حقایق نظام باشد برای بقای آن نظام امر حیاتی است یعنی نظام وقتی موفق است که بخش تبلیغاتی آن درست فعال باشد و ذهنیت مردم را می‌تواند نسبت به آن نظام مثبت کند، در بسیاری از کشورها مصارف نهاد سمعی بصری یا به‌اصطلاح دگر رادیو و تلویزیون دولتی بعد از وزارت دفاع (که پرمصرف‌ترین نهاد در یک کشور است) می‌باشد لذا اهمیت موضوع فکر نمی‌کنم بر کسی مخفی باشد؛ حسب قاعده امارت اسلامی نیز به این موضوع بسیار متوجه بوده و هنوز هم برای تقویت نهاد سمعی و بصری و مطبوعات چاپی که چقدر هزینه و توجه شود به همان میزان شناخت قوی از اهمیت مطلب را نشان می‌دهد.

 

اداره:

جناب افغان صاحب به ارتباط رادیوها بگوئید مثلی که توجه عمیق کمسیون فرهنگی امارت اسلامی به این مسئله در این چند سال اخیر معطوف شده و دستاوردهای عمده در زمینه به‌دست‌آمده است؟

افغان صاحب:

بله اولاً رادیو عمومی‌ترین وسیلهٔ ارتباطی و محبوب در افغانستان است به چند دلیل از جمله ملت افغانستان چون‌که متأسفانه به علت جنگ‌های دوام‌دار از مشکلات برق و تکنولوژی محروم است و سطح سواد نسبت به سایر جوامع پائین است رادیو به ساده‌ترین و کم‌هزینه‌ترین وسیلهٔ مورد اعتماد ملت است که هر طیف جامعه، چه جوان چه پیر چه خانواده و چه بازار همه به‌نوعی از طریق رادیو به اخبار و تحولات کشور و جهان آگهی پیدا می‌کنند و چینل‌های مخرب رادیویی توسط اشغالگران و مزدوران آن‌ها نیز فراوان است که سعی در تخریب فرهنگ جامعهٔ عزیز ما دارد؛ لذا با در نظر داشتن همین اهمیت امارت اسلامی و کمسیون امور فرهنگی توجه دقیق و عمیق به گسترش چینل‌ها و پایه‌های رادیویی دارد این حقیقت بر کسی پوشیده نیست که امارت اسلامی تمام تلاش خود را کرده و می‌کند تا استیشن‌های رادیویی را در مناطق مفتوحه و صاحب موقعیت نصب کرده تا ملت عزیز ما از محتویات و نشرات اسلامی استفاده کنند.

قابل یادآوری است که همین اکنون در ولایت‌های قندهار، زابل، ارزگان، ننگرهار، پکتیا و پکتیکا رادیو صدای شریعت ما الحمدلله خیلی خوب فعال است. ما قصد داریم به‌زودی در ولایت‌های شمالی نیز استیشن رادیو داشته باشیم. رادیو در هرات که یک ولایت فرهنگی است نیز زیر هدف ماست. در سایر ولایت‌ها همچنین قصد ما این است که در موقعیت‌های مختلف استیشن رادیو نصب کنیم.

 

اداره:

در مدت مسئولیت خود در ادارهٔ سمعی و بصری اگر کدام خاطرهٔ جالب برای ما تعریف کنید؟

افغان صاحب:

(با کمی فکر) واقعیت بنده وقتی در این مسئولیت خطیر قرار گرفتم و ابتدای کار هم بود تمام آن صحنه‌ها برای من خاطره بود که با تجهیزات اندک اما انرژی قوی شروع به فعالیت نمودیم و به فضل و نصرت الله متعال، شفقت بزرگان بالخصوص مسئولین محترم امور فرهنگی و نیز همکاری مخلصانه همکاران و دوستان عزیزم بهترین خاطرهٔ خوش وقتی برایم رخ داد که می‌دیدم از طریق چینل‌های امارت اسلامی، شبکه‌های اجتماعی و سایر کانال‌های مجازی می‌توانیم ملت خود را به آگاهی برسانیم و حقایق را به سمع و نظرشان برسانیم.

 

اداره:

افغان صاحب! این یک مصاحبهٔ اختصاصی از طرف مجلهٔ حقیقت است اگر راجع به مطبوعات چاپی و مجلات امارت اسلامی نظر خویش را بگوئید؟

افغان صاحب:

بنده خیلی خوشحال هستم که امروز فرصتی دست داد تا از طریق مجلهٔ شما با ملت عزیز و خوانندگان محترم شما هم‌کلام بشوم واقعیت مطبوعات چاپی در شرایط فعلی بسیار یک کار عمده بود که لله‌الحمد امارت اسلامی به‌خوبی آن را به‌پیش برده و می‌برد من مجله‌های امارت اسلامی را که می‌بینم خودم شخصاً قوت و نیرو می‌گیرم و خدا را به این داشته‌ها سپاس می‌گویم.

دربارهٔ مجله حقیقت شخصاً علاقه‌مند هستم یکی به علت آنکه این مجله به زبان شیرین دری است و من همیشه مطالب به زبان فارسی را خیلی خوش داشته و همواره تعقیب می‌کنم. قلباً این مجله را دوست دارم و از فعالیت دوستان در این اداره خرسندم. دوم این مجله الحمدلله کدام تشنگی ما در عرصهٔ رساندن پیام و صدای امارت اسلامی به زبان فارسی را برای عموم ملت عزیز ما برطرف کرده است و این یک حقیقت آشکار است که مجلهٔ حقیقت در ترجمانی خون و قیام ما رول و نقش عمده ادا کرده است.

 

اداره:

فارغ از مسائل کاری بفرمائید اوضاع سیاسی فعلی کشور را چگونه تعبیر می‌کنید؟

افغان صاحب:

شما می‌دانید در ابتدای امر که امارت اسلامی مبارزهٔ برحق خود را شروع کرد و به ندای امیرالمؤمنین فقید مرحوم عالی‌قدر ملا محمد عمر مجاهد رحمه‌الله و مخلصین جهاد لبیک گفت تحولات رفته‌رفته طوری شد که لله الحمد امروزه در سطح دنیا مجاهدین امارت اسلامی را به‌عنوان مبارزان برحق در کشور می‌شناسند؛ آنچه که امارت اسلامی را در چشم آورد و برعکس اداره‌های دست‌نشاندهٔ امریکا در کابل را به انزوا برد بدون شک همان حقانیت امارت اسلامی و بزرگان آن بود. امروزه امارت اسلامی بعد از موفقیت‌ها در سنگرهای نظامی در سنگرهای پرخطر سیاسی مورد توجه کل دنیاست و همه مشاهده می‌کنند که چگونه امارت اسلامی در میدان سیاست بلند می‌شود و قامت راست می‌کند دشمنان قسم‌خوردهٔ ما هرگاه در سنگرها شکست خوردند می‌خواهند خلاصه و چکیدهٔ مبارزات ما در میدان سیاست را به شکست برسانند اما نمی‌دانند که نصرت حق همه‌جا یار ماست و ان‌شاءالله بزرگان ما همچنان که در میدان جنگ و امتحانات سخت درخشیدند در میدان سیاست نیز مثل اکنون موفق عمل کرده و سبب سربلندی ملت عزیز افغان می‌شوند به باور من اوضاع سیاسی کشور به نفع ملت عزیز ما است و صلح و آرامش و عزت واقعی مطابق خواسته و آرمان آن‌ها به‌زودی متحقق می‌شود و کسانی سبب بدنامی پروسهٔ صلح واقعی می‌شوند کم‌کم چهره‌های واقعی‌شان شناخته می‌شود.

 

اداره:

افغان صاحب اگر کدام گفتنی دارید برای رسانه‌ها و بخش مطبوعات استفاده می‌کنیم؟

افغان صاحب:

من به تمام رسانه‌ها و ژورنالیستان و مسئولین امور مطبوعاتی می‌گویم از انعکاس و بیان حقیقت دوری نکنند زیر تأثیر ادارهٔ کابل نرفته و حقایق را به ملت بازگویند، رسانه در واقع از خود یک حیثیت دارد به حیثیت رسانه پایبند بوده و آنچه در شأن رسانه است در راستای تنویر افکار عمومی کار بکنند؛ متأسفانه در این سال‌ها دشمن بسیار تلاش کرده از طریق رسانه‌ها ذهن و فکر ملت عزیز ما را خراب بکند و در بسیار جاها نیز جوانان ما را (اعم از دختر و پسر) با تبلیغات فریبنده به‌سوی انحراف دعوت داده و متأسفانه در نشر حقایق کوتاهی و یا یک جانب را ترجیح داده‌اند درحالی‌که اصول رسانه کاملاً معلوم است این روزها به همه هویدا گردیده که به‌طور مشخص حلقاتی سعی دارند اهالی رسانه را ترور شخصیتی یا حذف فیزیکی کنند تا جلوی دهان گفته شدن حقایق را بگیرند ولی رسانه‌ها نباید چنین باشند همچنین مطبوعات باید با اصول و قوانین ژورنالیستی به شکل معیاری برای آگاهی ملت خود تلاش کنند تا همه در جهت بلند کردن صدای حق و عدالت سهم بگیرند.