افغانستان در ماه جون ۲۰۱۷ میلادی

((ملاحظه: این نوشتار شامل رویدادهایی است که دشمن به آن اعتراف کرده است ولازم به اشاره می دانیم که رویدادهای موثق دیگر را با ذکر معلومات بیشتر بخصوص دربارهء آمار تلفات و خسارات دشمن داخلی و خارجی میتوان در سایت رسمی امارت اسلامی افغانستان مطالعه کرد)). ماه جون سال ۲۰۱۷ میلادی از جمله ماههای خونین […]

((ملاحظه: این نوشتار شامل رویدادهایی است که دشمن به آن اعتراف کرده است ولازم به اشاره می دانیم که رویدادهای موثق دیگر را با ذکر معلومات بیشتر بخصوص دربارهء آمار تلفات و خسارات دشمن داخلی و خارجی میتوان در سایت رسمی امارت اسلامی افغانستان مطالعه کرد)).
ماه جون سال ۲۰۱۷ میلادی از جمله ماههای خونین برای دشمن بود. در جریان این ماه بعضی عملیات شدید علیه اشغالگران و اجیران داخلی صورت گرفت و مناطق مهمی نیز به تصرف مجاهدین در آمد. جزئیات این رویدادها را همراه با وقایع مهم دیگر این ماه میتوان در سطور ذیل مطالعه نمود:
تلفات اشغالگران خارجی:
ماه جون نیز ماه خونین برای اشغالگران خارجی بود، در جریان این ماه حد اقل سه حملهء خونین؛ دو حملهء نفوذی و یک انفجار کنار جاده بر اشغالگران صورت گرفت که طی آن حد اقل ۱۴ تن از اشغالگران خارجی کشته شدند. تفصیل رویدادهای نفوذی را تحت عنوان مستقل در ذیل خواهید خواند و اما انفجار کنار جاده به روز دوشنبه ۱۲ جون در ولسوالی غنی خیل ولایت ننگرهار صورت گرفت که طی آن یک تانک زره دشمن اشغالگر مورد هدف مجاهدین قرار گرفت و در اثر آن ۵ تن از اشغالگران کشته شدند.
دشمن اشغالگر با تمام بی شرمی یکبار دیگر به چشم جهانیان خاک پاشید و تنها به کشته شدن ۳ تن از افراد خود در جریان این ماه اعتراف کرد که به این ترتیب تعداد کشته شدگان اعتراف شده اشغالگران در سال ۲۰۱۷ میلادی به ۷ تن و تعداد کل کشته شدگان اعتراف شدهء دشمن در جریان سالهای اشغال به ۳۵۳۵ تن رسید که از آنجمله ۲۳۹۹ آن امریکایی و ۴۵۵ تن آن انگلیس می باشند.
قابل یاددهانی است که بر اساس شواهد موثق تعداد حقیقی تلفات دشمن به مراتب بیشتر از آنچه است که به آن اعتراف صورت گرفته است.
تلفات در صف ادارهء اجیر:
ادارهء اجیر کابل متحمل تلفات بیشماری بود و به شکل روزانه دهها تن از افراد آن در جریان این ماه نیز کشته شدند مگر تعداد دقیق آن در دست نیست و تعداد تخمینی این تلفات را میتوان در راپورهای سالانه بعضی ادارات خواند که آن را به هزاران در سال تخمین می کنند. در جریان ماه جون صدها تن در صف ادارهء اجیر کشته شدند که از آنجمله بطور مشت نمونهء خروار میتوان به چند رویداد در رده های بالایی و متوسط این اداره اشاره کرد:
به روز یکشنبه ۱۸ جون ولسوال چخانسور ولایت نیمروز توسط مجاهدین کشته شد. به فردای آن یک قوماندان پولیس همراه با شش تن از افراد خود در ولسوالی گرشک ولایت هلمند کشته شدند و در همین روز یک قاضی محکمهء استئناف ولایت ننگرهار توسط ماین مقناطیسی در شهر جلال آباد کشته شد.
خسارات دشمن:
دشمن اشغالگر و اجیران داخلی آن در جریان این ماه، جنگ های شدید، تصرف مناطق، تسلیمی و پیوستن افراد شان به صف مجاهدین علاوه بر تلفات جانی متحمل خسارات هنگفت مالی نیز شدند که تفصیل اینهمه در دست نیست اما از جمله خسارات بزرگی که در جریان این ماه گذشت میتوان به سرنگونی یک فروند طیاره بی سرنشین دشمن به روز جمعه ۹ ماه جون در ولسوالی بهسود ولایت ننگرهار اشاره کرد.
رهایی زندانیان جنگی:
امارت اسلامی نه تنها در میدان جنگ و سیاست احکام شرع را در نظر می گیرد بلکه بعد از خاتمهء جنگ نیز با عساکر جنگی که در جریان جنگ مسلحانه به اسارت مجاهدین در آمده اند سلوک و رفتار شرعی و اسلامی می نماید و در جریان سالهای جنگ هزاران تن از عساکر و پولیس اسیر را بعد از سرزنش و تعهدگیری آزاد کرده اند. به همین سلسله به روز جمعه ۲ جون مجاهدین ۱۱ تن از عساکر اردوی اجیر را در ولسوالی شاه ولیکوت ولایت ننگرهار آزاد کردند. به تعقیب آن به روز دوشنبه ۵ جون ۶۲ تن پولیس، اربکی و اردو را در حالی رها کردند که در همین روز اجساد شهدای مجاهدین در ولایت فاریاب توسط دشمن مورد توهین قرار گرفت. و به تعقیب این رویدادها، به روزهای جمعه و شنبه که مصادف بودند با ۲۳ و ۲۴ این ماه ۲۰ تن زندانی را در ولایت ارزگان و ۱۶ تن دیگر را در ولایات مختلف دیگر به مناسب عید سعید فطر از بند رها کردند.
این رفتار اخلاقی و اسلامی در حالی صورت میگیرد که هزاران تن از افراد مجاهد و بعضی بیگناهانی که به اتهام همکاری با مجاهدین توقیف شده اند در زندان های دشمن تحت شدیدترین تعذیب و شکنجه به سر می برند.
تلفات و آزار و اذیت ملکی:
ماه جون همچو ماههای دیگر شاهد تلفات، آزار و اذیت افراد ملکی بود. در جریان این ماه اشغالگران و اجیران داخلی یکبار دیگر بی رحمانه بر مردم مستضعف بیچاره حملات نموده بشمول اطفال، زنان و موسفیدان افراد زیادی را به شهادت رسانیدند که تفصیل آنرا میتوان در راپور تلفات ملکی که در صفحهء انترنتی امارت اسلامی به نشر می رسد مطالعه نمود و اینجا به ذکر چند واقعهء محدود اکتفا می کنیم.
به روز دوشنبه ۱۲ ماه جون اشغالگران خارجی در ولسوالی غنی خیل ولایت ننگرهار در عکس العمل به کشتار افراد شان طی یک انفجار کنار جاده، سه تن از افراد یک خانواده را به شهادت رسانیدند. به تعقیب آن به روز پنجشنبه ۱۵ جون سه طفل معصوم در اثر پرتاب هاوان نیروهای اجیر در ولسوالی سیدآباد ولایت میدان وردک به شهادت رسیدند.
روز جمعه مورخهء ۱۶ جون شاهد کشته شدن یک مزدورکار توسط پولیس در شهر کابل بود و به تعقیب آن به روز دوشنبه ۱۹ جون ولایت ننگرهار نیز شاهد حادثهء مشابهی بود که طی آن نیروهای ویژه ادارهء اجیر ۵ تن از مزدورکاران فارم مرغ را در ولسوالی غنی خیل این ولایت به شهادت رسانیدند.
یک حادثهء دلخراش دیگر در این ولایت هنگامی رخ داد که در روز عید طیاره های اشغالگران خارجی در ولسوالی اچین بر مردم بیگناه بمباردمان کردند که طی آن ۱۶ تن از یک خانواده بشمول طفل و زنان به شهادت رسیدند.
ورود عساکر تازه نفس اشغالگر:
امریکای اشغالگر به روز جمعه ۱۶ جون تصمیم گرفت تا ۴۰۰۰ عسکر تازه نفس به افغانستان بفرستد و به تقلید از آن به روز پنجشنبه ۲۹ جون کشور انگلیس نیز از ارسال ۱۰۰ عسکر جدید به افغانستان خبر داد مگر به فردای آن شهر بروکسل شاهد نشست وزرای دفاع کشورهای اتحادیهء اشغالگر ناتو بود که خلاف توقع امریکا و انگلیس، وزرای دفاع این اتحادیه بر استراتیژی ارسال جدید نیروی به افغانستان اعتراض کرده و این نشست بدون نتیجه به پایان رسید.
عملیات منصوری:
عملیات منصوری در ماه جون نیز دست آوردهای خوبی داشت. به روز پنجشنبه ۸ جون مجاهدین امارت اسلامی ۵ پوسته را در ولسوالی خاص رزگان فتح کردند. در همین روز مجاهدین در ولایت فاریاب پیشرفت های داشتند که طی آن قریهء استراتیژیک شیخی بعد از حملات پیهم به تصرف آنان در آمد.
از سوی دیگر به روز چهارشنبه ۱۴ جون یک حملهء شدید بر اربکی های مشهور به سنگوری در ولسوالی گرشک ولایت هلمند صورت گرفت که طی آن دهها تن از آنان کشته و زخمی شدند. روز یکشنبه ۱۸ جون شاهد حملات شدید بر قوماندانی امنیهء ولایت پکتیا نیز بود که طی آن مجاهدین فدایی داخل این قوماندانی شده و دشمن را متحمل تلفات و خسارات شدیدی ساختند. دو روز بعد از آن ولسوالی درزاب ولایت جوزجان بعد از حملات شدید به تصرف مجاهدین در آمد و دهها تن از عساکر و اربکی های این ولسوالی بعد از مایوس شدن از مقاومت با تمام اسلحه و وسایل نظامی خود به مجاهدین تسلیم شدند. در همین روز یک حملهء شدید بر محافظین میدان هوایی بگرام نیز صورت گرفت که باعث کشته و زخمی شدن ده تن از آنان گردید.
حملات نفوذی:
ماه جون شاهد چندین حملهء شدید نفوذی در صف دشمن بود. طی اولین حمله از این نوع که به روز یکشنبه ۴ جون صورت گرفت یک عسکر نفوذی در ناحیهء ۱۵ شهر کندهار ۸ پولیس را کشته و ۵ تن دیگر را زخمی ساخت.
به تعقیب آن به روز شنبه ۱۰ جون، یک عسکر نفوذی در ولسوالی اچین ولایت ننگرهار اشغالگران خارجی را مورد هدف قرار داده و چهار تن از آنان را به قتل رسانید و خود نیز به اثر شلیک گلوله عساکر اجیر به شهادت رسید. در یک حادثهء مشابه به روز شنبه ۱۷ جون یک عسکر دیگر در قول اردوی شاهین در ولایت بلخ ۴ تن از اشغالگران را به ضرب گلوله بست و خود نیز توسط عساکر اجیر به شهادت رسید.
حملات دوستانه:
ماه گذشته شاهد چندین حملات دوستانه نیز بود که طی آن تعدادی از افراد دشمن کشته و زخمی شدند و به روز جمعه تاریخ ۱۰ این ماه یکبار دیگر طیاره های اشغالگران بر پولیس سرحدی در ولسوالی نادعلی ولایت هلمند بمباردمان کردند که طی آن ۳۰ تن پولیس کشته و مجروح شدند.
پیوستن به صف مجاهدین:
در ماه گذشته جمعا ۳۱۸ تن از کارمندان، عساکر و پولیس دشمن به صف مجاهدین پیوسته بودند. در این ماه نیز تعداد زیادی با درک حقیقت به صف مجاهدین پیوسته اند که راپور مفصل آنرا در راپور ویژه منتشرهء صفحهء انترنتی امارت اسلامی میتوان مطالعه نمود و در اینجا تنها به تسلیمی دهها تن از اربکی ها، پولیس و عساکر اردو در جریان جنگ ولسوالی درزاب ولایت جوزجان به روز سه شنبه ۲۰ ماه جون میتوان اشاره کرد.
اختلافات داخلی:
اساس ادارهء اجیر بر اختلافات گذاشته شده است و از آغاز تا کنون این اداره شاهد جنجال های زیاد بوده است. در این اواخر این اختلافات رنگ جدید تعصبات قومی و نژادی را به خود گرفته است. یک تعداد از شریک های بی صلاحیت در ادارهء کابل به بهانه مطالبهء تأمین امنیت دست به تظاهرات علیه حکومت خود زدند که بر اثر شلیک پولیس که تا کنون ادعا میشد مدافع این مردم باشد ۳ تن از آنان کشته و ۸ تن دیگر زخمی شدند. به فردای آن نماز جنازهء یکی از کشته شدگان تظاهرات شاهد انفجارات متعددی بود که در نتیجه ۱۹ تن کشته شدند.
ریاست امنیت ادارهء اجیر تلاش کرد تا مسئولیت این ناکامی را به دوش مجاهدین بیاندازد مگر سخنگوی امارت اسلامی این حملات را ناشی از اختلافات داخلی آنان دانسته و هر نوع دست داشتن مجاهدین در آن را رد کرد و به تأیید آن به روز یکشنبه ۱۱ جون معاون امارت اسلامی طی یک پیام صوتی حملات اخیر در کابل را تقبیح کرده و تشنجات بعدی آنرا اختلافات داخلی دشمن خواند.
سلسله این اختلافات گسترش یافت تا اینکه روز سه شنبه مورخهء ۶ جون باعث کشته شدن ده تن و زخمی شدن ۱۶ تن دیگر طی گردهمایی اعتراضی علیه ادارهء اجیر در ولایت هرات گردید. در نتیجهء این اختلافات و کشت و خون وظایف قوماندان امنیهء کابل و رئیس گارنیزیون توسط لوی سارنوالی به تعلیق در آمد و امر الله صالح وزیر اصلاحات سکتور امنیتی نیز از سمت خود استعفا داد اما مشکل در همین جا حل نشد بلکه روز سه شنبه ۲۰ ماه جون یکبار دیگر شاهد کشته شدن یک تن از معترضان توسط پولیس کابل گردید.
صلح بدماشی:
به تاریخ ۶ ماه جون ادارهء کابل نشست ناکامی را بنام پروسه کابل میزبانی کرد که گمان می رفت در آن تمامی جهت های خارجی نمایندگان با صلاحیت خودرا ارسال میدارند مگر نه تنها اشتراک آنان کمرنگ بود بلکه ۵۰ فیصد ادارهء اجیر نیز که مربوط به حزب جمعیت و شورای نظار می شد در آن اشتراک نکرده بودند. طی این نشست ناکام اشرف غنی مجاهدین را به صلح دعوت کرد و ضمنا تهدید کرد که اگر آنان دعوت وی را نپذیرند مواجه با غضب باداران خارجی وی خواهند شد. امارت اسلامی یکبار دیگر صلح در موجودیت اشغالگران و با ادارهء بی صلاحیت را بی مفهوم خوانده و تهدید اشرف غنی را نادیده گرفت.
تعیین رئیس نامنهاد شورای صلح:
شورای نامنهاد صلح که از آغاز تا کنون بجز مصارف گزاف و تسلیم دهی حکمتیار دست آورد دیگری ندارد از مدت ها به اینسو بدون رئیس بود و به روز سه شنبه ۶ جون کریم خلیلی یکی از رهبران خودفروختهء شیعه در افغانستان بحیث رئیس این کمیسیون تعیین گردید.

احمد فارسی

•منابع: سایت های خبری داخلی و خارجی، راپور ماهانهء کمیسیون جلب و جذب امارت اسلامی و راپور ماهانه کشتار افراد ملکی منشورهء سایت امارت اسلامی.