چشم انداز مهمترین رویدادهای سال ۲۰۲۰میلادی

احمد فارسی سال ۲۰۲۰ میلادی شاهد تحولات جدید در مسیر مبارزه علیه اشغالگران و اجیران داخلی آنان بود. در این سال سنگر سیاسی گرمتر بود. مذاکرات و گفتگوهای صلح که منجر به توافقنامه صلح میان امارت اسلامی و امریکا گردید باعث شد تا حملات مجاهدین طور عموم کاهش یابد و توجه بیشتر بر راههای سیاسی […]

احمد فارسی
سال ۲۰۲۰ میلادی شاهد تحولات جدید در مسیر مبارزه علیه اشغالگران و اجیران داخلی آنان بود. در این سال سنگر سیاسی گرمتر بود. مذاکرات و گفتگوهای صلح که منجر به توافقنامه صلح میان امارت اسلامی و امریکا گردید باعث شد تا حملات مجاهدین طور عموم کاهش یابد و توجه بیشتر بر راههای سیاسی مبذول گردد. با وجود این؛ در جریان این سال فتوحات و دست آوردهای نظامی نیز وجود داشت که طی آن چندین ولسوالی علاوه بر مناطق و پایگاههای متعددی و مهم دشمن در تصرف مجاهدین در آمد. در جریان این سال اگرچه بنابر اسبابی که در فوق ذکر شد تلفات در صف اشغالگران کم بود اما اجیران داخلی همچو سالهای دیگر متحمل تلفات و خسارات شدید شدند. شکست های پیهم، فرار از صف، اختلافات روی توزیع قدرت، ثروت و بیت المال باعث تضعیف هرچی بیشتر دشمن در داخل و در خارج از کشور گردید.
جنایات و وحشت اشغالگران و اجیران داخلی بگونه های مختلف آن در این سال نیز جریان داشت و تعداد زیادی از هموطنان ما قربانی این وحشت گردیدند که تفاصیل آن در راپورهای خاص از جانب امارت اسلامی به نشر رسید. در پایان تلاش صورت گرفته است تا مرور مختصری داشته باشیم بر مهمترین رویدادهای این سال که بطور ماهوار خدمت خوانندگان تقدیم می گردد:
ماه جنوری ۲۰۲۰:
ماه جنوری سال ۲۰۲۰ از مشکل ترین ماهها برای دشمن اشغالگر بود. در این ماه تعداد زیادی از افراد دشمن در رویدادهای مختلف کشته شدند. بگونهء مثال به روز چهارشنبه ۸ جنوری دو تن از افراد دشمن اشغالگر در ولسوالی خان آباد ولایت کندز و به روز شنبه ۱۸ جنوری شش تن از عساکر اشغالگر در مرکز ولایت ارزگان کشته شدند. به همین سلسله به روز جمعه ۱۰ جنوری یک هلیکاپتر اشغالگران در ولسوالی زیروک ولایت پکتیکا سرنگون گردید که طی آن تمامی عمله و سرنشینان آن کشته شدند. به فردای آن یک تانک اشغالگران در ولسوالی دند ولایت کندهار طعمه حریق گردید که در این رویداد نیز تمام سرنشینان تانک کشته شدند. و به تعقیب آن به روز دوشنبه ۲۷ جنوری یک طیاره دشمن که با تمام سرنشینان آن که شامل افراد مهم استخباراتی دشمن اشغالگر بودند در ولسوالی ده یک ولایت غزنی سرنگون گردید.
صف اجیران داخلی نیز شاهد این چنین رویدادها بود. مثلا در جریان این ماه یک هلیکاپتر دشمن اجیر در مرکز ولایت فراه، یک هلیکاپتر دیگر در نزدیکی شهر گردیز ولایت پکتیا، یک هلیکاپتر مربوط قول اردوی ۲۱۵ در ولسوالی کجکی این ولایت، دو طیاره کشفی دشمن در این ولایت و یک هلیکاپتر دشمن در مرکز ولایت پکتیکا و دو طیارهء دشمن در میدان هوایی کندز سرنگون و یا تخریب گردیدند که طی آن تعداد زیادی از افراد مهم دشمن کشته و زخمی شدند. علاوه بر این در این ماه مسئول مطبوعاتی امنیت ملی در مرکز ولایت هلمند و قوماندان عمومی اربکی ها در ولایت زابل کشته شدند.
به سلسله تلفات و کشتار افراد ملکی به روز چهارشنبه ۱۵ جنوری ادارهء جهانی حقوق بشر اعلان کرد که امریکا در جریان ۹ ماه سال گذشته حد اقل ۸۰۰۰ حمله هوایی بر افغانستان انجام داده است. تمام جهان بخصوص افغان ها شاهد بوده اند که اکثریت قاطع آسیب دیدگان این حملات مردم ملکی و بیگناه بوده اند.
از سوی دیگر در این ماه ۳۰ تن از عساکر دولتی در بغلان مرکزی، ۱۶ عسکر دشمن در جریان تصرف ولسوالی انتقالی ارغنداب در ولایت زابل، ۳۲ تن از افراد اربکی و پولیس دشمن در ولایات بدخشان و بغلان، ۴۶ تن از عساکر ادارهء اجیر در ولایات بغلان و تخار و ۹ عسکر دیگر نیز در ولایت بغلان به مجاهدین پیوستند.
به روز شنبه ۴ جنوری سیما ثمر رئیس پیشین ادارهء حقوق بشر ادارهء کابل و وزیر دولت در امور حقوق بشر گفت که تا کنون زندانیان در زندان ها و توقیف گاههای حکومتی در مخالفت با تمام قوانین ملی و بین المللی مورد تعذیب و شکنجه قرار می گیرند. تعذیب زندانیان از آغاز اشغال تا کنون به شکل خیلی وحشیانه ادامه دارد اما هیچ جهتی مسئولیت بازرسی این موضوع و جلوگیری این جنایت را نمی گیرد.
از سوی دیگر، به روز دوشنبه ۱۳ جنوری مجاهدین امارت اسلامی از فرار ۲۳ تن از زندانیان خود از محبس گردیز ولایت پکتیا خبر دادند.
عملیات الفتح به فضل و یاری خداوند متعال به شدت خود ادامه دارد. به همین سلسله علاوه بر سرنگونی طیاره هایی که در بالا ذکر شد، به روز یکشنبه ۵ جنوری یک قرارگاه دشمن در ولسوالی خاکریز ولایت کندهار، به روز شنبه ۱۱ جنوری یک تانک اشغالگران در ولسوالی دند ولایت کندهار، به روز شنبه ۱۸ جنوری ولسوالی انتقالی ارغنداب در ولایت زابل، به روز جمعه ۲۴ جنوری شش قرارگاه و بیست پوسته دشمن را در ولسوالی کجکی ولایت هلمند، به روز یکشنبه ۲۶ جنوری سه قرارگاه و ۵ پوسته در ولسوالی نمک آب ولایت تخار، به روز سه شنبه ۲۸ جنوری یک حوزهء امنیتی در ولسوالی پلخمری ولایت بغلان، به فردای آن یک قرارگاه در ولایت زابل و به روز پنجشنبه ۳۰ جنوری دو طیارهء دشمن در میدان هوایی ولایت کندز مورد حملات مجاهدین قرار گرفته تصرف و یا تخریب گردیدند.
در ارتباط به حالت و روزگار مردم زیر سایهء ادارهء اجیر کابل، به روز جمعه ۳۱ جنوری سیگار اعلان کرد که ۵۵% افغان ها در زیر خط فقر زندگی می کنند. این در حالیست که ماهانه ملیون ها دالر در این کشور توسط دزدان ملی و بین المللی به تاراج می رود و به حساب های بانک های خارجی ریخته می شود. اما از سوی دیگر مردم بیچاره تا کنون از حقوق اولیه زندگی مانند غذا و سرپناه برخوردار نیستند.
ماه فبروری ۲۰۲۰:
به روز یکشنبه ۹ فبروری یک عسکر افغان در ولسوالی شیرزاد ولایت ننگرهار اشغالگران امریکایی را هدف قرار داده و شش تن از آنان را به قتل رسانید. به روز جمعه ۱۴ جنوری یکتن اشغالگر در پایگاه بگرام کشته شد. به روز سه شنبه ۱۸ فبروری یک تانک امریکایی در ولسوالی دامان ولایت کندهار تباه شد که طی آن تمامی سرنشینان آن کشته شدند. وبه روز پنجشنبه ۶ فبروری یک طیاره بی سرنشین دشمن در ولسوالی علیشنگ ولایت لغمان سرنگون گردید.
از سوی دیگر به روز چهارشنبه ۱۹ فبروری مجاهدین اعلان کردند که در جریان ماه گذشته حدود ۷۰۰ تن از افراد دشمن به صف مجاهدین پیوسته اند. به همین سلسله بگونهء مثال در این ماه هفت پولیس در ولسوالی راغستان ولایت بدخشان، هفت عسکر در ولسوالی پلخمری ولایت بغلان، ۵۴ تن عساکر ادارهء اجیر در مناطق مختلف ولایت بلخ، ۴۸ تن در ولایت بغلان و ۹۰ تن از عساکر اجیر در ولسوالی های چهاربولک و زارع ولایت بلخ به صف مجاهدین پیوستند.
عملیات الفتح نیز به روز سه شنبه ۴ فبروری منجر به فتح یک پوسته در بغلان مرکزی، به روز پنجشنبه ۶ فبروری اسارت یک قوماندان همراه با سه تن از عساکر وی در مرکز ولایت کندز، سرنگونی یک طیاره بی سرنشین دشمن در ولسوالی علیشنگ ولایت لغمان، و به به روز سه شنبه ۱۱ فبروری حملات استشهادی بر اکادمی نظامی دشمن در حوزه پنجم امنیتی ولایت کابل و به روز شنبه ۱۵ فبروری کشته شدن پانزده تن از عساکر دشمن طی حملات مجاهدین در ولسوالی زارع ولایت بلخ؛ گردید.
در میدان سیاست، به روز شنبه ۱۵ فبروری هر دو جهت دخیل در مذاکرات و گفتگوهای صلح از اتفاق بر کاهش حملات برای مدت یکهفته خبر دادند و بالاخره به روز شنبه ۲۹ فبروری توافقنامه صلح میان مجاهدین و امریکا امضا گردید که طی آن اشغالگران باید در مدت ۱۴ ماه کشور را کاملا ترک گویند. بر اساس این توافقنامه باید تا ده روز از تاریخ امضای آن ۵۰۰۰ تن از اسیران امارت اسلامی از زندان های ادارهء اجیر کابل و زندان های تحت مراقبت امریکا آزاد می شدند که تنفیذ این امر به ماههای بعدی طول کشید.
به روز سه شنبه ۱۸ فبروری کمیسیون نامنهاد مستقل انتخابات بعد از گذشت بیشتر از چهار و نیم ماه از انعقاد انتخابات تقلبی نتایج این انتخابات را اعلان کرد و طی آن اشرف غنی با گرفتن کم تر از یک ملیون رای؛ برنده انتخابات این کشوری اعلان شد که ۳۵ ملیون نفوس دارد.
ماه مارچ ۲۰۲۰:
در این ماه بر اساس توافقنامه صلح حملات مستقیم مجاهدین بر پایگاههای اشغالگران متوقف شد به همین سبب تلفات و خسارات قابل ذکری در جریان این ماه متوجه اشغالگران نبود اما به روز سه شنبه ۳ ماه مارچ مطبوعات بریتانیا خبر دادند که ۱۴ تن از عساکری که در جریان دو ماه گذشته از جنگ افغانستان برگشته اند خودکشی کرده اند.
با وجود کاهش حملات مجاهدین باز هم سلسله تلفات اجیران داخلی در جریان این ماه زیاد بود. بگونهء مثال در جریان این ماه یک عضو شورای ولایتی ولایت لوگر، تمامی سرنشینان یک هلیکاپتر اجیران داخلی در مرکز ولایت تخار، ۹ تن از اجیران توسط یک عسکر نفوذی در ولسوالی ارغنداب ولایت زابل و رئیسه جندر امنیت ملی کشته شدند.
از سوی دیگر به روز شنبه ۱۴ مارچ امارت اسلامی از پیوستن حدود ۷۰۰ تن از افراد دشمن در جریان ماه فبروری به مجاهدین خبر داد. بعد از امضای توافقنامه خروج امریکایی های اشغالگر از کشور که به روز شنبه ۲۹ فبروری به امضاء رسید سلسله تسلیمی ها و پیوستن به مجاهدین نیز افزایش یافت. بگونهء مثال در جریان این ماه ۴۷ تن از عساکر اداره اجیر کابل در ولسوالی های مختلف ولایت بلخ، ۱۷ تن بشمول دو قوماندان در ولایت لغمان، ۳۲ تن از عساکر ادارهء اجیر در ولایات لغمان و ننگرهار و ۲۲ تن دیگر از افراد دشمن در ولسوالی بغلان مرکزی با مجاهدین یکجا شدند.
به روز دوشنبه ۲۳ مارچ امارت اسلامی با نشر اعلامیه یی عساکر ادارهء اجیر را مخاطب قرار داده و یکبار دیگر اطلاع دادند که آغوش مجاهدین امارت اسلامی برای آنان باز است و آنان نباید خودرا بخاطر رهبران بیگانه به دام مرگ فرو ببرند. به روز جمعه ۲۷ مارچ ۷۵ عسکر دشمن در ولسوالی شهرک ولایت غور، به فردای آن ۲۹ تن از عساکر ادارهء اجیر در ولایت بلخ و به روز سه شنبه ۳۱ مارچ بیشتر از صد تن از افراد دشمن در ولایت های لغمان و بغلان به صف مجاهدین پیوستند.
در جریان این ماه با وجود امضای توافقنامه صلح عملیات الفتح علیه اجیران داخلی ادامه داشت و صدها حملات کوچک و بزرگ بر دشمن اجیر صورت گرفت. بگونه مثال به روز چهارشنبه ۴ مارچ حملات شدید بر پایگاه های دشمن در ولایت کندز، به روز شنبه ۱۴ مارچ تصفیه ولایت کنر از شر داعش، وبه روز دوشنبه ۱۶ مارچ حملات شدیدی بر ولایت غور انجام یافت. به روز شنبه ۲۹ مارچ ولسوالی یمگان ولایت بدخشان فتح گردید و به فردای آن حملات شدید بر ولسوالی خواجه غار ولایت تخار انجام یافت.
به تاسی از توافقنامه خروج نیروهای اشغالگر به روز سه شنبه ۳ مارچ، وزیر دفاع امریکا امر خروج نیروهای کشور خود را از افغانستان صادر کرد. به تعقیب این و به روز جمعه ۶ مارچ دولاند ترامپ گفت که شاید بعد از خروج نیروهای امریکا از افغانستان ادارهء کابل سرنگون گردد. و به روز دو شنبه ۹ مارچ عملا خروج نیروهای اشغالگر از افغانستان آغاز گردید و اولین قطعه آنها خارج شد و به روز دوشنبه ۳۰ مارچ مطبوعات از خروج یک گروه دیگر اشغالگران نیز خبر دادند.
از جانب دیگر به روز دوشنبه ۹ مارچ اشرف غنی و عبدالله عبدالله طی دو مراسم جداگانه تحلیف ریاست نامنهاد جمهوری را بجا آوردند. این محفل شاهد بعضی انفجارات نیز بود. به روز یکشنبه ۲۸ مارچ روزنامه فارن پالیسی نوشت که در صورت متوقف ساختن کمک های خارجی با ادارهء کابل، این اداره مانند رژیم نجیب سرنگون خواهد گردید.
ماه اپریل ۲۰۲۰:
به روز سه شنبه ۲۱ اپریل یک طیاره بی پیلوت دشمن اشغالگر در نزدیکی میدان هوایی ولایت فراه سرنگون گردید. تلفات در صف ادارهء اجیر نیز به همان شدت سابق خود ادامه داشت. بگونهء مثال در این ماه یک محافظ خاص اشرف غنی در ولسوالی پغمان ولایت کابل، یک محافظ خاص دیگر او در شهر کابل، یک فرماندهء پولیس در شهر لشکرگاه مرکز هلمند، ۱۳ پولیس محلی در ولایت بادغیس و مدیر امنیت ملی ولایت هلمند در ولسوالی ناوی این ولایت کشته شدند.
به سلسله پیوستن دشمن به صف مجاهدین، بگونهء مثال در جریان این ماه دهها تن از عساکر و پولیس ادارهء اجیر کابل در ولسوالی های مختلف ولایات بلخ و بدخشان، ۳۱ تن از افراد مسلح دشمن در ولایات بلخ و غور، ۴۰ تن افراد مسلح دشمن بشمول فرماندهء شان در ولایت غور، ۱۹ تن از افراد اردوی اجیر در ولسوالی جوند ولایت بادغیس و دهها تن از نیروهای امنیتی ادارهء اجیر کابل در ولایت بلخ بعد از درک حقیقت صف خودرا ترک و به مجاهدین پیوستند.
به روز پنجشنبه ۹ اپریل میدان هوایی بگرام شاهد حملات راکتی شدید بود و به روز جمعه ۱۷ اپریل ۶ تن از کارکنان پایگاه بگرام در این ولسوالی کشته شدند. ادارهء اجیر کابل در این اواخر سلسله عملیات های خودرا علیه مجاهدین در ولایت تخار آغاز کرده بود که با واکنش جدی مجاهدین روبرو شد و در اثر این واکنش به روز دوشنبه ۲۰ اپریل ۲۱ تن از نیروهای امنیتی دشمن در حملات واکنشی مجاهدین کشته شدند. به روز چهارشنبه ۲۹ اپریل یک حملهء شدید بر قراول نیروهای ویژه ادارهء اجیر کابل در کابل صورت گرفت که طی آن ۱۸ تن از افراد این نیرو کشته و زخمی شدند.
به سلسله توافق بر خروج اشغالگران، به روز دوشنبه ۲۷ اپریل ۱۵۰ تن از نیروهای اشغالگر امریکایی افغانستان را ترک گفتند. به روز پنجشنبه ۳۰ اپریل امارت اسلامی اعلان کرد که بعد از توافقنامه صلح تا کنون حدود ۵۰۰۰ تن از عساکر امریکایی افغانستان را ترک گفته اند.
ماه می ۲۰۲۰:
به روز جمعه ۲۱ می پنتاگون از کشته شدن یک عسکر خود در پایگاه بگرام خبر داد. با وجود کاهش حملات مجاهدین و آتش بس روزهای عید باز هم سلسله تلفات اجیران داخلی در این ماه زیاد بود. بگونهء مثال در این ماه رئیس اداری ستره محکمه در مسیر راه کابل – جلال آباد، قوماندان امنیهء ولایت خوست، یک قوماندان در ولسوالی معروف ولایت کندهار کشته شدند و به روز دوشنبه ۲۵ می قوماندن لوای قول اردوی میوند بر اثر کرونا وفات کرد.
از سوی دیگر ادارهء سیگار به روز یکشنبه ۳ می اعلان کرد که نیروهای هوایی ادارهء کابل در جریان سه ماه گذشته ۱۲ طیاره خودرا از دست داده است. در خبر آمده است که تعدادی از این طیاره ها در جریان جنگ از جانب مخالفین ادارهء اجیر کابل سرنگون گردیده اند. در همین روز و بعد از این اعلان، یک طیاره هلیکاپتر دشمن در ولسوالی شاه ولیکوت ولایت کندهار سرنگون گردید.
سلسله پیوستن افراد دشمن که بعد از توافقنامه صلح آغاز گردیده بود در جریان ماه می نیز ادامه داشت و به روز چهارشنبه ۱۳ ماه می امارت اسلامی اعلان کرد که طی ماه گذشته ۱۳۰۰ تن از افراد دشمن به مجاهدین تسلیم شده اند. به همین سلسله و در جریان این ماه ۱۱۶ تن از کارمندان، پولیس و عساکر دشمن در ولایت های لغمان و میدان وردک، هفده تن از افراد دشمن در ولسوالی بغلان مرکزی، قوماندان امنیهء اسبق ولایت فراه و پدر معاون والی برحال این ولایت، دهها تن از افراد دشمن در ولایت های لوگر، بلخ و بغلان، یک قوماندان امنیت ملی همراه با تعدادی از افراد خود در مرکز ولایت به فراه و ۷۱ تن از عساکر اجیر در ولسوالی های مختلف ولایت لغمان با مجاهدین یکجا شدند.
به سلسله عملیات و فتوحات، بگونهء مثال به روز دوشنبه ۴ می، قطعه ویژه امنیت ملی در ولایت هلمند و به روز پنجشنبه ۱۴ می تأسیسات نظامی اردوی اجیر در ولایت پکتیا مورد حملات مجاهدین قرار گرفت که طی آن این تأسیسات همه نابود گردید و تعداد زیادی از افراد دشمن کشته و زخمی شدند.
در ارتباط با خروج اشغالگران، به روز جمعه اول ماه می شبکه خبری سی ان ان خبر داد که امریکا مصمم است نیروهای خودرا قبل از جدول زمانی اتفاق شده با طالبان از افغانستان خارج کند. به روز پنجشنبه ۱۴ می دونالد ترامپ در واکنش به حملات اخیر در افغانستان گفت که آنها تصمیم ندارند دیگر در افغانستان بجنگند و اکنون هم عساکر زیادی را از آنجا خارج کرده اند.
از سوی دیگر، بعد از گذشت بیشتر از شش ماه از انتخابات، اعلان نتایج و تحلیف هر دو گروه بالاخره به روز یکشنبه ۱۷ می؛ هر دو گروه درگیر یکبار دیگر بر آرای مردمی که بسوی صندوق های رای رفته بودند خط بطلان کشیده و با تقسیم قدرت و چوکی ها کنار هم آمدند.
ماه جون ۲۰۲۰:
گراف تلفات در صف ادارهء اجیر در جریان این ماه نیز بالا بود. بگونه مثال در جریان این ماه آمر ترافیک ولایت کاپیسا، قوماندان داعش در ولسوالی وردوج ولایت بدخشان، قوماندان امنیهء ولسوالی سیدکرم ولایت پکتیا، یک کارمند عالی رتبهء اسبق استخباراتی وزارت داخله در ولایت لوگر، آمر جنایی ولسوالی کجران ولایت دایکندی، یک سناتور سابقهء ادارهء اجیر کابل در ولایت لوگر، ولسوال و قوماندان اربکی ولسوالی شور تیپه ولایت بلخ، دو قوماندان سرحدی ادارهء اجیر در ولسوالی نهر سراج ولایت هلمند، قوماندان امنیهء ولسوالی دهراود ولایت ارزگان، قوماندان امنیهء ولایت کندز و ولسوالی قلعه ذال، ولسوال گیزاب ولایت زابل، دو تن از قوماندانان بلند پایهء ادارهء اجیر در ولایت های هرات و لغمان، قوماندان جلب و جذب اردوی اجیر و قوماندان قطعهء خاص ارگ کشته شدند. در همین حال یک دگروال امنیت و یک قوماندان مشهور اربکی در ولایت فاریاب به اثر کرونا در گذشتند. علاوه بر این تلفات، به روز چهارشنبه ۱۷ جون یک هلیکاپتر نظامی دشمن در ولسوالی فارسی ولایت هرات سرنگون گردید.
بعد از توافقنامه صلح و نمایان شدن آثار فتح، سلسله پیوستن افراد دشمن به صف مجاهدین نیز آغاز گردید و در این ماه نیز به شدت جریان داشت. در ماه گذشته بیشتر از ۹۰۰ تن از افراد مسلح دشمن به صف مجاهدین پیوسته بودند. به امتداد این پیوستن ها، در این ماه ۱۴ تن از افراد مسلح دشمن بشمول ۲ فرمانده در ولسوالی نمک آب ولایت تخار، ۴۰ تن دیگر آنان در ۵ ولسوالی مختلف ولایت بلخ، یک پولیس قوماندانی امنیهء ننگرهار، دهها تن از عساکر و پولیس دشمن در ولایت بغلان، دهها تن از عساکر اجیر در ولسوالی پلخمری ولایت بغلان، دهها تن دیگر از عساکر اجیر در ولایت لوگر، ۱۷ تن عساکر دشمن در ولایت پکتیا، ۴۹ تن دیگر در ولایت بغلان، ۵۴ تن از نیروهای اجیر ادارهء کابل در ۷ ولسوالی مختلف ولایت بلخ، ۱۵ تن اربکی مسلح با قوماندان خود در مرکز ولایت غور، یک عضو شورای ولایتی ولایت زابل، ده تن از کارمندان امنیت دشمن در یکی از پوسته های تلاشی ولایت سمنگان و عساکر یک پوسته در ولایت وردک به مجاهدین تسلیم شدند.
بر اساس توافقنامهء صلح باید تا کنون ۵۰۰۰ زندانیان مجاهدین و ۱۰۰۰ زندانیان ادارهء اجیر تبادله می شدند که این روند مواجه مشکل تراشی های زیادی توسط ادارهء اجیر کابل گردید. در جریان ماه جون این روند سرعت پیدا کرد و تعداد زیادی از هر دو جانب تبادله گردیدند.
به روز یکشنبه ۲۸ جون امارت اسلامی اعلان کرد که مجاهدین در حالت دفاعی قرار دارند و تنها در حال دفاع در مقابل حملات و عملیات ادارهء اجیر قرار دارند. با وجود این حالت، مجاهدین در عملیات های دفاعی دست آوردهای زیادی داشتند که از جمله می توان به رویدادهای ذیل اشاره کرد:
به روز جمعه ۵ جون جنگ شدیدی در مرکز ولایت زابل رخ داد که طی آن ۱۵ تن از عساکر دشمن کشته شدند. به روز سه شنبه ۹ جون طی عملیات مجاهدین در ولسوالی شور تیپه ولایت بلخ ولسوال و قوماندان اربکی این ولسوالی در جمله افراد کشته شدند. به روز دوشنبه ۱۵ جون ده تن کماندوی دشمن در ولسوالی تگاب ولایت کاپیسا کشته شدند.
به روز یکشنبه ۲۱ جون ولسوالی اتغر ولایت زابل در حالی بدست مجاهدین افتاد و به روز چهارشنبه ۲۴ جون ۱۰ کماندوی ادارهء اجیر در جریان عملیات علیه مجاهدین در ولسوالی مرغاب ولایت بادغیس کشته شدند.
به روز جمعه ۱۹ ماه جون مطبوعات خبر دادند که بر اساس توافقنامه صلح تا کنون ۳۴۰۰ عسکر امریکایی افغانستان را ترک کرده اند و به تعقیب آن به روز شنبه ۲۷ جون CNN اطلاع داد که پلان اخراج ۴۰۰۰ عسکر دیگر توسط پنتاگون نهایی شده است و عنقریب روند خروج آنان آغاز می گردد.
ادارهء اجیر کابل بعد از اینکه در هر میدان مواجه با شکست شده است اکنون دست به کشتار افرادی زده است که تا دیروز از حامیان آن بودند و اکنون سخن از نیازمندی و ضرورت مردم و کشور به صلح می زنند. به همین سلسله به روز سه شنبه ۲ جون داکتر ایاز نیازی خطیب و امام مسجد جامع وزیر اکبر خان و به روز جمعه ۱۲ جنوری خطیب و امام مسجد شیرشاه سوری نیز کشته شدند. مردم محل به خبرنگاران گفتند که مسجد مذکور یک شب قبل از انفجار توسط افراد امنیت تلاشی شده و تا یازده بجه روز جمعه بند بود. به روز دوشنبه ۱۵ جون عساکر اجیر در ولایت فراه یک عالم دین را همراه با چند تن از حافظان قرآن به شهادت رسانیدند. مجاهدین امارت اسلامی گروهی از افراد داعش را دستگیر کردند که به اعتراف آنان، آنان با همکاری رحمت الله نبیل رئیس اسبق امنیت ملی و با استفاده از موتر، اسلحه و وسایل امنیت ملی دست به کشتار علماء و افراد دیگری که مخالف جنگ و پالیسی های جنگی ادارهء اجیر کابل اند، زده اند.
ماه جولای ۲۰۲۰:
به روز یکشنبه ۵ جولای دشمن اشغالگر از کشته شدن یک تن از عساکر خود در ولایت فراه و به روز سه شنبه ۱۴ جولای مطبوعات از کشته شدن یکتن دیگر از عساکر اشغالگران در ولایت کندهار خبر دادند.
از سوی دیگر، مجاهدین امارت اسلامی در این ماه مجبور شدند تا از حالت دفاعی خارج شده و حملات خودرا بر دشمن آغاز کنند. در این ماه، بگونه مثال، قوماندان امنیهء ولسوالی ده یک ولایت غزنی، یک محافظ خاص اشرف غنی در ولایت بامیان، آمر عمومی بایومتریک وزارت داخله، قوماندان امنیهء ولسوالی سروبی ولایت پکتیکا، چهار قوماندان ادارهء اجیر در ولسوالی خاص ارزگان، یک پیلوت نظامی ادارهء اجیر در شهر کابل کشته شدند. همچنان نمایندهء خاص رئیس ادارهء اجیر کابل و شریک انتخاباتی او و به فردای آن رئیس اسبق مخابرات وزارت دفاع به اثر بیماری کرونا در گذشتند.
به روز پنجشنبه ۹ جولای یک طیارهء تعلیمی ادارهء اجیر در ولسوالی دوشی ولایت بغلان و به روز دوشنبه ۲۶ جولای یک هلیکاپتر دشمن در ولسوالی کجکی ولایت هلمند سرنگون گردید.
در جانب دیگر، به روز چهارشنبه ۱۵ جولای مجاهدین امارت اسلامی طی اعلامیه یی از پیوستن بیشتر از ۹۰۰ تن از نیروهای ادارهء اجیر در ماه جون به صف مجاهدین خبر دادند. در این ماه بگونهء مثال ۲۲ تن عسکر ادارهء اجیر در ولسوالی پلخمری ولایت بغلان و ۴۰ تن دیگر در هفت ولسوالی های مختلف ولایت بلخ،۵۳ تن از نیروهای اجیر همراه با قوماندان امنیهء سابق ولسوالی بغلان مرکزی در ولایت بغلان، ۱۲۹ تن از کارمندان و نیروهای امنیتی ادارهء اجیر کابل در ولایت کندز به صف مجاهدین پیوستند.
در ارتباط با تنفیذ بندهای توافقنامه، ادارهء اجیر کابل تا آخر این ماه در حدود ۴۶۰۰ از اسیران امارت اسلامی را از زندان های خود رها کرد. به روز پنجشنبه ۳۰ جولای امارت اسلامی افغانستان به مناسبت عید سعید اضحی عساکر متباقی ادارهء اجیر کابل را رها کرد و به این ترتیب ۱۰۰۰ عسکر ذکر شده در توافقنامه صلح از جانب امارت اسلامی رها گردیدند. به سلسلهء عملیات های فاتحانه مجاهدین، به روز دوشنبه ۲ جولای نیروهای اجیر ادارهء کابل مرکز ولسوالی فارسی ولایت هرات را تخلیه کردند. به روز چهارشنبه ۸ جولای قوماندانی امنیهء ولسوالی شاه ولیکوت ولایت کندهار کاملا منهدم شد و به فردای آن کندک توپچی ادارهء اجیر در ولسوالی سید آباد ولایت میدان وردک از بین رفت. روز دوشنبه ۱۳ جولای شاهد حملات شدید مجاهدین بر ریاست امنیت ملی سمنگان بود که طی آن ۱۱۹ تن از افراد امنیتی دشمن کشته و زخمی شدند.
در ارتباط با خروج اشغالگران، به روز سه شنبه ۱۴ جولای خلیلزاد نماینده امریکا در مذاکرات صلح با مجاهدین گفت که بر اساس توافقنامه صلح، امریکا تعداد عساکر خود در افغانستان را کاهش داده و ۵ پایگاه نظامی را تخلیه کرده است. به فردای آن جوبایدن نامزد انتخابات ریاست جمهوری امریکا نیز اعلان کرد که وجود عساکر امریکا در افغانستان برای این کشور بی نفع بوده و باید این عساکر به کشور شان برگشتانده شوند. به روز چهارشنبه ۲۲ جولای مقامات محلی ولایت ننگرهار از تخلیهء دو پایگاه اشغالگران در این ولایت خبر دادند.
به روز سه شنبه ۲۸ جولای امارت اسلامی آتش بس موقت سه روزه را به مناسبت عید اضحی اعلان کرد که به تعقیب آن ادارهء اجیر کابل نیز آتش بس مشابهی را اعلان نمود. مردم از این آتش بس استقبال کرده و خواهان آغاز هرچی زودتر مذاکرات بین الافغانی جهت آمدن صلح و امنیت دایمی در کشور شدند.
ماه اگست ۲۰۲۰:
در جریان عملیات مجاهدین در ماه اگست بالای مراکز مهم تعداد زیادی از افراد دشمن بشمول قوماندان ها و کمندوهای آنان کشته و زخمی شدند. بگونه مثال در رده های متوسط دشمن در این ماه یکی از آمرین پولیس در ولایت کاپیسا، یک قوماندان اردوی اجیر در همین ولایت، یک قوماندان دیگر اردوی اجیر در ولایت نیمروز، قوماندان لوای دوم ولایت هلمند، آمر تربیت کوماندوها در ولایت غزنی، مدیر امنیت مرکز ولایت ارزگان و یک دگروال ادارهء اجیر در کابل کشته شدند.
سلسله پیوستن به صف مجاهدین همچنان در این ماه ادامه داشت و به روز پنجشنبه ۲۰ اگست امارت اسلامی اعلان کرد که ماه گذشته ۸۸۳ تن از عساکر ادارهء اجیر به صف مجاهدین پیوستند. در جریان این ماه ۹ عسکر اجیر در ولایت غزنی، ۱۵ عسکر دیگر در ولایت لغمان، ۲۴ تن از عساکر اجیر در ولایت بغلان، ۷۲ تن از عساکر ادارهء اجیر در ولایت بلخ و پکتیا، ۱۵ تن از عساکر دشمن در ولایت پکتیا، ۲۰ تن دیگر در ولایت لغمان، بشمول یک قوماندان ۶ تن مسلح در کندز و ۷۳ تن از عساکر اجیر در ولایت بلخ به مجاهدین پیوستند.
ادارهء اجیر کابل بخاطر رهایی زندانیان متباقی امارت اسلامی لویهء جرگه را دایر کرد. این جرگه که به روز جمعه ۷ اگست آغاز شد با نشر اعلامیه به روز یکشنبه ۹ اگست خاتمه یافت. در اعلامیه فیصله صورت گرفت که ۴۰۰ تن زندانیان باقیماندهء مجاهدین باید رها گردند. امارت اسلامی قبلا نیز برگزاری این جرگه را نا مشروع و بی قانون خوانده بود.
به سلسله عملیات های مجاهدین، به روز شنبه ۸ اگست کندک نظم عامهء ولایت غزنی مورد حملات شدید قرار گرفت. به روز دوشنبه ۱۷ اگست ولسوالی مرغاب ولایت غور تصرف شد. به روز دوشنبه ۲۴ اگست مرکز ولسوالی ده یک ولایت غزنی شاهد هجوم شدید بود و یک قرارگاه مهم در ولایت کندز فتح گردید. به فردای آن مرکز نیروهای کماندوی دشمن در ولایت بلخ مورد هجوم مجاهدین قرار گرفت.
از سوی دیگر به روز دوشنبه ۱۷ اگست امریکا ۲۰۰ تن از عساکر خودرا از افغانستان خارج کرد.
ماه سبتمبر ۲۰۲۰:
به روز سه شنبه اولین روز ماه سبتمبر یک هلیکاپتر نظامی کشور در ولایت تخار و به روز شنبه ۵ سبتمبر یک طیاره بی پیلوت دشمن در ولایت سمنگان، به روز دوشنبه ۷ سبتمبر یک طیاره کشفی دشمن در ولایت کندز و به روز پنجشنبه ۲۴ سبتمبر یک هلیکاپتر وزارت دفاع ادارهء اجیر در ولایت بغلان سرنگون گردید.
در جریان این ماه بطور مثال، مدیر امنیت ملی ولسوالی ارغستان ولایت کندهار، قوماندان تولی میدان هوایی کابل، قوماندان امنیهء شهر صفا ولایت زابل، مدیر امنیت ولسوالی غازی آباد ولایت کنر، یک دگروال امنیت ملی در کابل، معاون شورای ولایتی ولایت پکتیا، آمر امنیت ولایت پکتیکا و مدیر اجرائیه ولسوالی یوسف خیل این ولایت، یک قوماندان اربکی در ولایت بدخشان، یک افسر نظامی میدان هوایی کابل و قوماندان امنیه ولسوالی کوهستان ولایت بدخشان کشته شدند.
به روز یکشنبه ۶ سبتمبر امارت اسلامی طی نشر یک اعلامیه از پیوستن بیشتر از ۱۰۰۰ تن از عساکر و کارمندان ادارهء اجیر کابل در جریان ماه گذشته به صف مجاهدین خبر داد. در این ماه بگونهء مثال ۶ عسکر اجیر در ولایت غزنی، ۱۴ تن از عساکر اجیر در ولایت نورستان، ۶۱ تن از عساکر دشمن در ولایت بلخ، ۱۸ تن از عساکر و کارمندان ادارهء اجیر در ولایات بدخشان و بغلان، ۲۰ تن دیگر در ولایات زابل و بادغیس، ۲۲ تن از عساکر اجیر در ولایت بغلان، ۱۱ تن آنان در ولایت پکتیا، ۶۳ عسکر اجیر در ولایت بدخشان، ۸ تن دیگر در ولایت پکتیا و ۳۳ تن عساکر ادارهء اجیر در ولایت بغلان و ۳۰ تن از نظامیان شیعه مذهب در ولایت میدان وردک به صف مجاهدین پیوستند.
این ماه شاهد دهها حمله و عملیات بزرگ و کوچک مجاهدین بر ادارهء اجیر کابل بود. بگونهء مثال به روز سه شنبه اول سبتمبر مجاهدین بر قطعه محافظت مرکز ولایت پکتیا حمله کردند و به روز دوشنبه ۷ سبتمبر ولایت غزنی شاهد حملات شدید بود. به روز سه شنبه ۸ سبتمبر چندین پوستهء ادارهء اجیر در منطقه ابشار ولایت پنجشیر از بین برده شد. به روز پنجشنبه یک عملیات موتر بم بر یک مرکز مهم پولیس در ولایت کندهار صورت گرفت و به روز دوشنبه ۲۱ سبتمبر حملات گستردهء بر اماکن مختلف ولایت بامیان آغاز گردید. و به روز چهارشنبه ۳۰ سبتمبر ولسوالی فرنگ ولایت بغلان به تصرف مجاهدین در آمد.
در ارتباط با مذاکرات، به روز شنبه ۵ سبتمبر امارت اسلامی شیخ عبد الحکیم را بحیث رئیس تیم مذاکراتی امارت اسلامی تعیین کرد و به روز شنبه ۱۲ سبتمبر اولین نشست بین الافغانی در شهر دوحه آغاز گردید.
به روز سه شنبه ۸ سبتمبر مطبوعات از تخلیه کردن میدان هوایی شیندند توسط اشغالگران امریکایی خبر دادند و به روز دوشنبه ۱۴ سبتمبر نیروهای کروشیایی افغانستان را ترک کردند.
ماه اکتوبر ۲۰۲۰:
دشمن در جریان این ماه نسبت به ماههای دیگر این سال متحمل تلفات زیادی شد. بگونهء مثال در این ماه ولسوال دولت شاه ولایت لغمان و آمر امنیت ولایت بغلان، معاون زندان ولایت غزنی، یک قوماندان در ولسوالی پغمان ولایت کابل، یک قوماندان مهم اردوی اجیر در ولایت بلخ، آمر جنایی ولسوالی سالنگ ولایت پروان و قوماندان بلوک این ولایت، ولسوال میدان جاجی ولایت پکتیا، دو قوماندان در ولایت های نیمروز و غزنی، آمر امنیت ولایت تخار، مدیر امنیت ولسوالی اله سای ولایت کاپیسا و رئیس ارکان کندک سرحدی ولایت پکتیا کشته شدند.
از سوی دیگر، به روز جمعه ۹ اکتوبر دو فروند جیت مربوط نیروهای اجیر در حالی با هم جنگیده و تباه شدند که نیروهای اشغالگر امریکایی این طیاره ها را با مسئولیت میدان هوایی کندهار به نیروهای اجیر افغان سپردند. به تعقیب آن به روز چهارشنبه ۱۴ اکتوبر دو هلیکاپتر دشمن سرنگون شدند. طی این رویداد همه سرنشینان بشمول پیلوت ها جان باختند. روز شنبه ۱۷ اکتوبر نیز شاهد سرنگونی یک طیاره اشغالگران در ولایت کندهار بود.
سلسلهء پیوستن عساکر و کارمندان ادارهء اجیر به صف مجاهدین همچنان ادامه دارد. به روز چهارشنبه ۱۴ اکتوبر امارت اسلامی طی اعلامیه یی از پیوستن حدود ۱۳۰۰ تن از منسوبین ادارهء اجیر کابل به مجاهدین در جریان ماه گذشته اطلاع داد. به همین سلسله بگونهء مثال در این ماه ۷ عسکر در ولایت جوزجان، یک قوماندان اربکی با ۵۰ تن افراد خود در ولایت هرات، ۷۵ عسکر در ولایت زابل، ۶ عسکر در ولایت پکتیا، ۵۱ تن پولیس و اربکی در ولایت بدخشان، دهها تن از نیروها و منسوبین ادارهء اجیر کابل در ولایت بلخ، ۴۱ فرد در ولایت های کندهار و ارزگان، ۱۵ تن در ولایت پکتیا، ۳۱ تن دیگر در ولایت خوست، قوماندان کفتر همراه با دهها ملیشه در ولسوالی نهرین ولایت بغلان، ۲۳ تن از عساکر اجیر در این ولایت، ۳۰ تن پولیس در ولایت کندهار و ۳۸ تن دیگر در ولایات ارزگان و کندهار با مجاهدین یکجا شدند.
در میدان نظامی نیز روز اول ماه اکتوبر شاهد حملات مجاهدین بر مرکز اوپراتیفی ولایت هلمند بود و به روز شنبه ۳ اکتوبر مرکز ولسوالی شینوار ولایت ننگرهار مورد حملات شدید موتر بم قرار گرفت. به روز چهارشنبه ۷ اکتوبر یک مرکز نیروهای مشترک در ولایت هلمند و به روز یکشنبه ۱۱ اکتوبر حوزهء چهارم امنیتی لشکرگاه مورد حملات مجاهدین قرار گرفتند. به فردای آن حوزهء سوم این شهر فتح و ولسوالی کرخ ولایت هرات و یک پوستهء مهم دشمن در ولایت تخار فتح شد. به روز پنجشنبه ۱۵ اکتوبر مرکز پولیس در ولایت زابل توسط بم انفجار داده شد و یک کندک مهم دشمن در ولایت هرات به تصرف مجاهدین در آمد. به روز دوشنبه ۱۸ اکتوبر ولایت غور شاهد حملهء موتر بم بر قوماندانی امنیهء ولایت غور بود.
روز جمعه ۲۳ اکتوبر شاهد فتح ولسوالی اشکمش ولایت تخار بود. روز سه شنبه ۲۷ اکتوبر شامل حملات شدید مجاهدین بر مرکز نیروهای ویژه ادارهء اجیر در ولایت خوست بود که طی آن دهها تن از آنان کشته و زخمی شدند.
روز چهارشنبه ۷ اکتوبر مصادف بود با نزدهمین سالگرد اشغال کشور توسط نیروهای امریکایی و دوستان ائتلافی صلیبی آنان. نزده سال قبل از امروز افغانستان توسط بیشتر از ۵۰ کشور با همکاری کشورهای همسایه در حالی اشغال گردید که اشغالگران و همکاران آنان گمان می کردند افغانستان را در مدت کمتر از یکماه تسخیر نموده و حکومت دست نشاندهء خودرا در آن نصب می نمایند. این جنگ نزده سال ادامه پیدا کرد و بالاخره دشمن مجبور شد تا در مقابل مقاومت ملت مجاهد زانو بزند و راه صلح و مذاکرات را برای خروج نیروهایی خود اختیار کند.
ماه نومبر ۲۰۲۰:
در جریان این ماه قوماندان لوای سرحدی ولایت تخار، سارنوال نظامی ولایت میدان وردک، یک قوماندان نیروهای کماندو در شهر کابل، یک قوماندان اربکی در ولایت بلخ، یک افسر پیژند وزارت دفاع در کابل، یک سارنوال در ولایت هرات، قوماندان نیروهای ضربتی ولایت پکتیکا، قوماندان امنیهء ولسوالی پشت رود ولایت فراه، رئیس کندک سوم لوای سرحدی ولایت بلخ، یک قوماندان کماندو در کابل، یک قوماندان جنگی دوستم در ولایت فاریاب، یک قوماندان پولیس در منطقه درواز ولایت بدخشان، یک قوماندان در بغلان مرکزی، یک قوماندان اربکی در شهر مزار، دو قاضی در ولایت کابل و یک افسر بلند رتبهء قول اردوی ۲۰۷ ظفر و قوماندان امنیهء ولسوالی اوبه ولایت هرات در جمله کشته شدگان بودند.
به روز چهارشنبه ۱۱ نومبر دو هلیکاپتر ادارهء اجیر در ولایت ننگرهار و یک طیارهء جیت در ولایت هرات سقوط کردند.
به ارتباط با پیوستن به صف مجاهدین، به تاریخ ۱۶ نومبر امارت اسلامی از پیوستن ۱۵۰۰ در جریان ماه گذشته خبر داد. به سلسله همین پیوستن ها بگونه مثال در این ماه ۵۰ تن در ولسوالی پنجوایی ولایت کندهار، ۲۷ تن در ولسوالی دهراود ولایت هلمند، ۶۵ تن در ولایت بلخ، ۸۲ تن در ولایت ارزگان، ۲۰ تن در ولایت هلمند، ۱۰ تن در ولایت لغمان، هفتاد تن در ولایت کندهار، ۱۵ تن در ولایت ننگرهار، ۲۲ تن در ولایت ارزگان و دهها تن دیگر در ولایت بلخ با مجاهدین یکجا شدند.
روز یکشنبه اول نومبر شاهد حملات خونین مجاهدین بر نیروهای کماندوی ادارهء اجیر در ولایت تخار بود. به روز سه شنبه ۳ نومبر مجاهدین حملات شدیدی را بر نیروهای سرحدی ولایت کندز انجام دادند و به فردای آن یک پایگاه مهم دشمن در این ولایت از بین برده شد. به روز پنجشنبه ۵ نومبر ولسوالی گیزاب ولایت ارزگان به تصرف مجاهدین در آمد و یک مرکز اربکی ها در ولایت بلخ مورد حملات مجاهدین قرار گرفت.
روز دوشنبه ۹ نومبر شاهد یک حملهء موتر بم بر کندک پولیس سرحدی ولایت کندهار و روز جمعه ۱۳ نومبر شاهد تصرف و منهدم ساختن کندک توپچی دشمن در ولایت کندز بود. در همین روز ولسوالی ستراتیژیک دهراود ولایت ارزگان و به تعقیب آن به روز دوشنبه ۱۶ نومبر بازار دشت ارچی ولایت کندز توسط مجاهدین فتح شد. به روز یکشنبه ۲۹ نومبر یک کندک در ولایت غزنی مورد هجوم موتر بم قرار گرفت.
در ارتباط با خروج نیروهای اشغالگر، به روز شنبه ۲۸ نومبر مطبوعات از بسته شدن ۵ قرارگاه امریکا در مناطق مختلف کشور خبر دادند.
ماه دسمبر ۲۰۲۰:
ماه اخیر سال نیز شاهد کشتار و تلفات در صف دشمن بود. در جریان این ماه قوماندان عمومی اربکی ها در زون ارگون و رئیس محکمه نظامی در کابل، ولسوالی بنگی ولایت تخار، آمر عقیدتی فرقه ۱۱۱ در کابل، یک قوماندان اربکی در ولایت کندهار، معاون والی کابل؛ معاون شورای ولایتی غور، سارنوال محکمه استئناف ولایت کندهار، یک سارنوال در ولایت کابل، قوماندان امنیهء ولسوالی دهراوود ولایت ارزگان، مدیر امنیت ولایت بلخ، قوماندان شاهراه ولایت پروان، قوماندان امنیهء ولسوالی چهاردره ولایت کندز، سکرتر قول اردوی میوند، آمر لوژستیک قوماندانی امنیهء ولایت هلمند، قوماندان کندک ششم در ولایت بلخ، این قوماندان گارنیزیون قول اردوی شاهین، یک پیلوت نظامی در ولایت کندهار و قوماندان قطعهء کماندو مسمی به مرگ در ولایت میدان وردک همراه با ۲۴ تن از کماندوها به قتل رسیدند.
به سلسله پیوستن به صف مجاهدین، به روز چهارشنبه ۱۶ دسمبر امارت اسلامی از پیوستن بیشتر از ۱۶۰۰ تن از نیروهای ادارهء اجیر به مجاهدین در جریان ماه نومبر خبر داد. در جریان این ماه بگونهء مثال ۶۸ تن در ولایت بغلان، ۶۶ تن در ولایت بلخ، ۲۳۰ تن در ولایت کندهار، ۵۶ تن در ولایات هرات، کندز و کندهار، و بیشتر از صد تن عساکر اجیر در ولایت بلخ به مجاهدین تسلیم شدند.
از سوی دیگر عملیات مجاهدین نیز در جریان این ماه ادامه داشت. روز پنجشنبه ۳ دسمبر شاهد یک حملهء شدید بر کاروان نیروهای امنیت ملی در ولایت پکتیا بود. به روز دوشنبه ۷ دسمبر مرکز ولسوالی دامان ولایت کندهار و به فردای آن مرکز عساکر کماندوی ادارهء اجیر در ولایت غزنی نیز شاهد حملات مشابهی بودند. به روز شنبه ۲۰ سبتمبر مرکز کماندوی دشمن در ولایت هلمند و به روز پنجشنبه ۳۱ دسمبر قطعهء کماندو مسمی به مرگ در ولایت میدان وردک مورد حملات قرار گرفتند.
به ارتباط با خروج اشغالگران، به روز دوشنبه ۶ دسمبر کشور بلجیم اعلان کرد که طی سال آینده تمامی نیروهای خودرا از افغانستان خارج می کند. به روز یکشنبه ۱۳ دسمبر میلر فرمانده اشغالگران در افغانستان گفت که خروج نیروهای امریکایی بر اساس توافقنامه دوحه جریان دارد. و به روز چهارشنبه ۳۰ دسمبر سرمنشی ناتو گفت که بقا در افغانستان خطرناک است.
و به روز پنجشنبه ۳ دسمبر امارت اسلامی خواهان رهایی ۷ هزار تن از زندانیان و اخراج نام رهبران خود از لست سیاه ملل متحد گردید.