مساجد بمباردمان و ویران شده در سال ۲۰۲۰ میلادی

سید سعید / ترجمه : منصور فراهی در درازنای سال ۲۰۲۰ میلادی در حملات هوایی و زمینی اشغالگران و اداره اجیر کابل هزاران هموطنان ملکی ما شهید و زخمی شده اند، خانه‌ها و دوکانهای شان بمباردمان شده اند، اموال شان به غارت برده شده و با بهانه‌ها و نام‌های مختلف ترور، تهدید و مورد شکنجه‌ها […]

سید سعید / ترجمه : منصور فراهی

در درازنای سال ۲۰۲۰ میلادی در حملات هوایی و زمینی اشغالگران و اداره اجیر کابل هزاران هموطنان ملکی ما شهید و زخمی شده اند، خانه‌ها و دوکانهای شان بمباردمان شده اند، اموال شان به غارت برده شده و با بهانه‌ها و نام‌های مختلف ترور، تهدید و مورد شکنجه‌ها قرار گرفته اند.

علاوه بر موارد مذکور، اشغالگران و رژیم کابل معنویات ملت افغان را نیز مجروح ساخته اند، ارزش‌های دینی را مورد تمسخر قرار داده و بر اساس یک طرح و پلان شوم، مراکز علوم دینی و مساجد را بمباردمان کرده اند، نماز گزاران، ملا امام‌ها و شاگردان بی‌شماری را به شهادت رسانده و یا زخمی کرده اند.

چند نمونه و ارقام‌ مساجد ویران‌شده را از لابلای سخنان شاهدان عینیِ رویدادها، هموطنان خسارت‌دیده و رسانه‌های خبری جهت یادآوری در این سطور انتخاب کرده ایم.

چند نمونه‌ی از مساجد بمباردمان شده در سال ۲۰۲۰ میلادی:

به تاریخ ۲۳ جنوری سال ۲۰۲۰‌ میلادی در منطقه دره‌تخت ولسوالی چشتِ ولایت هرات عساکر حکومتی دو عدد خانه‌های مردم ملکی و یک مسجد را ویران کردند.

به تاریخ ۲۴ جنوری در منطقه محفلی ایشانتوب مربوط به ولسوالی خان آباد ولایت کندوز اشغالگران خارجی و اجیران داخلی در هنگام چاپه، خانه‌های بی‌شماری را تلاشی کرده اند، مردم را مورد لت و کوب قرار داده و دروازه‌ها و پنجره‌های مسجد را شکستانده اند و فرش‌ها را آتش زده اند.

به تاریخ ۸ فبروری در منطقه غورتوی ولسوالی بالامرغابِ ولایت بادغیس اشغالگران مسجد حاجی عبدالسلام را هدف هواپیمای درون قرار داده اند که به سبب آن مسجد ویران شده و ۷ تن از شاگردان و نماز گزاران شهید و ۴ تن دیگر زخم برداشته اند.

به تاریخ ۸ اپریل در منطقه پتان‌خیل ولسوالی سید آباد ولایت میدان وردک نیروهای حکومتی یک مسجد را بمباردمان کرده اند، در بمباردمان مذکور یک تن از مردم ملکی به اسم محمد نور همراه با فرزندش شهید شده است و به بعضی از خانه‌ها نیز خسارت وارد شده است‌.

به تاریخ ۱۰ اپریل اشغالگران و نیروهای حکومتی در قریه‌های استرب، باشند، یومل و تیرگران که مربوط ولسوالی وردوج ولایت بدخشان می‌شوند اماکن مسکونی را مورد بمباردمان قرار داده اند، در این بمباردمان سه تن مردم ملکی شهید و شمار دیگر زخمی شده اند، همچنان به سبب بمباردمان مذکور مسجد جامع قریه استرب تخریب و خانه‌های زیاد مردم ملکی خسارت دیده اند.

به تاریخ ۲۷ اپریل نیروهای حکومتی مسجد بزرگ شاخ پائین منطقه کنسک ولسوالی بالابلوک ولایت فراه را هدف فیرهای سلاح ثقیله قرار داده بودند که در نتیجه یک فرد ملکی ( حاجی محمد رفیق کاکا ) شهید شده است.

به تاریخ ۲۹ اپریل در منطقه افلاس پوش ولسوالی خاص بلخ ولایت بلخ هنگام انداخت فیرهای اسلحه ثقیله توسط عساکر اداره کابل، مدرسه مشهور منهاج العلوم و مسجد تخریب شده اند.

به تاریخ ۱۹ می در منطقه عاق‌مسجد مربوط به مرکز ولایت کندوز در یکی از حملات نیروهای حکومتی مسجد منطقه خسارت دیده است.

به تاریخ در ۱۹ می نیروهای اداره کابل در منطقه خلازیو مربوط به مرکز ولایت پروان بر مسجد مدرسه تعلیم القرآن حمله کردند، در حمله مذکور ۸ تن مردم بی‌دفاع ملکی شهید و ۱۰ تن دیگر زخمی شدند، حمله در حالی صورت گرفته است که مردم‌ مشغول ادای نماز مغرب بودند.

به تاریخ ۲۱ جون هنگام بمباردمان اداره کابل در منطقه غار ولسوالی الله‌یار ولایت غور دو تن زخمی شده اند و به مردم خسارات مالی وارد شده است.

به تاریخ ۳۰ جون در منطقه سرک ششم ولسوالی مرکزی بغلان ولایت بغلان در بمباردمان نیروهای اداره کابل مسجد محله متضرر شده و به مردم خسارات مالی وارد شده است.

در نخستین روز ماه جولای، هواپیماهای اداره کابل مسجد قریه محمد قلی مربوط به ولسوالی جغتوی ولایت میدان وردک را بمباردمان کرده اند، در بمباردمان مذکور مسجد منهدم شده است اما به کسی تلفات جانی نرسیده است.

به تاریخ ۷ جولای در منطقه مهاجربازار ولسوالی گرشک ولایت هلمند هاوان‌های پرتاب شده از مرکز قول اردو بر یک باب مسجد اصابت کرده اند که در نتیجه ۵ تن نماز گزاران شهید و ۷ تن دیگر زخمی شده اند.

به تاریخ ۲۶ جولای در منطقه دهنو- لشکری خیلِ ولسوالی محمد آغه ولایت لوگر هواپیمای بی‌سرنشین اشغالگران یک مسجد را هدف قرار داده است، در حمله یادآوری‌شده مسجد منهدم شده و یک فرد ملکی در آن به شهادت رسیده است.

به تاریخ ۷ اگست در منطقه جوی خوجه ولسوالی بالامرغاب ولایت بادغیس در هنگام انداخت فیرهای سلاح ثقیله توسط عساکر دولتی یک باب مسجد متضرر شده و ۵ تن طلاب علوم دینی و مردم‌ ملکی در آن شهید و زخمی شده اند.

به تاریخ ۱۵ اگست در منطقه روزگانیان ولسوالی چمتال ولایت بلخ توسط فیرهای توپچه‌ی عساکر دولتی یک مسجد شهید شده است.

به تاریخ ۲۵ اگست در منطقه هزار قلعه ولسوالی چهلگزی ولایت فاریاب در بمباردمان اداره کابل یک باب مسجد شهید شده است.

به تاریخ ۲۹ اگست مسجد میرخان‌خیل‌ها که مربوط به ولسوالی سید آباد ولایت میدان وردک می‌شود توسط اداره کابل بمباردمان شده است.

در روز اول ماه سپتامبر نیروهای دولتی در مناطق کوسه‌قلعه و نوده، مربوطات ولسوالی جمعه‌بازار ولایت فاریاب بمباردمان کرده است، در بمباردمان مذکور دو باب مسجد با خانه‌های مردم‌ ملکی ویران شده اند.

در روز اول ماه سپتامبر عساکر اداره کابل مسجد چهارراهی علم‌خیل‌ مربوط به ولسوالی خاص بلخ ولایت بلخ را توسط بلدوزرها شهید کرده است.

به تاریخ ۵ سپتامبر در منطقه بخاری قلعه ولسوالی المار ولایت فاریاب هواپیماهای دولتی بر مسجد جامع و خانه‌های مردم ملکی بمباردمان کرده است، در رویداد مذکور ۲ زن و ۱۰ تن کودک مجروح شده و مسجد نیز شهید شده است، ۶ عدد خانه مردم ملکی و یک دارالحفاظ نیز منهدم شده اند.

به تاریخ ۱۲ سپتامبر در قریه پیاروخیل‌ها مربوط به مرکز ولایت لوگر در حمله هوایی اشغالگران یک باب مسجد خسارت دیده، ۱۲ فرد ملکی شهید و ۸ تن دیگر زخمی شده اند.

به تاریخ ۱۵ سپتامبر در قریه تره‌خیل‌های ولسوالی نهرین ولایت بغلان نیروهای اداره کابل محل مسکونی را مورد بمباردمان قرار داده است که به سبب آن یک باب مسجد و پنج عدد خانه‌های مردم ملکی متضرر گشته و به مردم خسارات مالی وارد شده است.

به تاریخ ۵ اکتوبر در منطقه بابوس مربوطات مرکز ولایت لوگر نیروهای دولتی یک مسجد را بمباردمان کرده اند که به سبب آن یک حصه مسجد منهدم شده اما تلفات جانی رخ نداده است.

به تاریخ ۷ اکتوبر در منطقه لنگر ولسوالی قادس ولایت بادغیس در بمباردمان هواپیمای اداره کابل یک باب مسجد شهید شده است.

به تاریخ ۱۲ اکتوبر در منطقه شورابی قشلاق مربوط به مرکز ولایت کندوز در نتیجه انداخت‌های توپچی عساکر داخلی یک باب مسجد و خانه‌های زیاد متضرر شده اند و ۷ تن هموطنان ملکی شهید و ۴ تن دیگر زخمی شده اند.

به تاریخ ۲۱ اکتوبر در منطقه جوی عرب ولسوالی دولت آباد ولایت بلخ هواپیماهای حکومتی یک مسجد را بمباردمان کرده اند، در بمباردمان مذکور مسجد متضرر شده و یک تن کودک در آن زخمی شده است.

به تاریخ ۲۱ اکتوبر در منطقه هزاره قرلق مربوط به مرکز تالقان هواپیماهای دولتی یک باب مسجد را بمباردمان کرده اند که در نتیجه آن ۱۲ تن شاگردان شهید و به شمول امام ۱۸ تن دیگر زخمی شده اند.

به تاریخ ۲۸ اکتوبر در قریه قوماندان محراب مربوط به ولسوالی خان آباد ولایت کندوز هنگام حمله هوایی اداره کابل یک مسجد شهید و برخی از خانه‌ها ویران شده اند.

به تاریخ ۲ نوامبر در قریه برات‌خیل‌های ولسوالی خواجه عمری ولایت غزنی هواپیماهای دولتی یک مسجد را بمباردمان کرده که یک نمازگزار در آن شهید شده و یک تن دیگر زخمی شده است.

به تاریخ ۳ نوامبر در قریه قل کرک ولسوالی خوگیانی ولایت غزنی نیروهای دولتی یک باب مسجد را بمباردمان کرده اند که در نتیجه آن مسجد شهید شده است اما به مردم تلفات جانی وارد نشده است.

به تاریخ اول دسامبر هواپیماهای دولتی بر مسجد و مدرسه قریه حاجی مربوط به ولسوالی خواجه عمری ولایت غزنی بمباردمان کرده اند که در نتیجه هر دو محل متضرر شده اند.

به تاریخ ۶ دسامبر هواپیماهای دولتی در قریه سیدان ولسوالی خوگیانی ولایت غزنی یک باب مسجد را هدف قرار داده اند در بمباردمان مذکور مسجد یادآوری‌شده متضرر و یک تن ملکی در آن شهید شده است و ۳ تن دیگر زخمی شده اند.

به تاریخ ۲۱ دسامبر نیروهای حکومتی در منطقه دوشنبه مربوط به پل عالم ولایت لوگر بر یک مسجد بمباردمان کرده اند که در کنارش یک‌ خانه دیگر نیز متضرر شده است اما به کسی تلفات جانی وارد نشده است.

منابع: ویب سایت‌های رادیو بی‌بی‌سی، رادیو آزادی، آژانس اسلامی افغان، آژانس خبری پژواک و نن ټکى آسیا