فلسفه عجیب ادای زکات

شکیب/ ترجمه: ابوعمیر طارق یک‌تن از دوستانم در خلیج داستان مهندس چینی را برایم تعریف کرد که یک مبلّغ مسلمان او را به اسلام دعوت داد. او گفت: مهندس چینی نه تنها اینکه دعوتش را نپذیرفت، بلکه واکنش شدید نشان داد و با عصبانیت به او گفت که بار دیگر نباید من را به اسلام […]

شکیب/ ترجمه: ابوعمیر طارق

یک‌تن از دوستانم در خلیج داستان مهندس چینی را برایم تعریف کرد که یک مبلّغ مسلمان او را به اسلام دعوت داد.

او گفت: مهندس چینی نه تنها اینکه دعوتش را نپذیرفت، بلکه واکنش شدید نشان داد و با عصبانیت به او گفت که بار دیگر نباید من را به اسلام دعوت دهی.

داعی مسلمان سخن مهندس چینی را پذیرفت که بیشتر از این دعوتش ندهد، اما دلیل واکنش شدید و عصبانیت وی را از او پرسید.

مهندس چینی گفت: من اسلام را مطالعه کرده‌ام، سیستم زکاتش را بسیار دوست دارم. من معتقدم اگر فقط مسلمانان زکات ثروت خود را بپردازند در سطح جهان هیچ فقیری یافت نخواهد شد. من با اسلام نه؛ بلکه با مسلمانان مشکل دارم، بیشتر مسلمانان منافق هستند فقط به زبان‌شان اسلام اسلام می‌گویند. وظایف آسان اسلام را انجام می‌دهند اما زکات ثروت شخصی را که نیاز به قربانی مال دارد ادا نمی‌کنند. پس سبب خشم و عصبانیت من اسلام نیست بلکه نفاق اکثر مسلمانان است.

اگر شخصی به سخنان مهندس چینی فکر کند، از انتقادش ناراحت نشود و به وضعیت خود و جامعه اسلامی نگاه کند پی می‌برد که در واقع ما مسلمانان در یک‌سری مشکلاتی بزرگ گرفتار هستیم.

طبق برنامه جهانی غذا ۹۶۰ میلیون نفر در سراسر جهان غذای کافی برای زندگی سالم ندارند و ۶۴ میلیون نفر از آنها فقط در ۱۲ کشور عربی هستند. از هر ۶ عرب یک نفرشان غذای کافی ندارد.

حالا اگر ما افغانستان، بنگلادش، پاکستان و سایر کشورهای اسلامی غیر عربی را با این ۱۲ کشور عربی در نظر بگیریم، به طور یقین ۹۶۰ میلیون مردم گرسنه به طور اکثریت قاطع مسلمانان هستند.

سوال این‌جاست که چرا در بسیاری از کشورهای اسلامی که منابع عمده ثروت را در اختیار دارند و این همه ثروتمندان در آنجا زندگی می‌کنند باز هم گرسنگی زیادی وجود دارد؟

آیا نظریه مهندس چینی صحت ندارد؟

بیایید در جهان اسلام فقط به یک کشور که خود را مبتنی بر نظام شریعت می‌داند به عنوان نمونه بنگریم.

بر اساس توییت قاری عبدالستار سعید چند مدت پیش، آل سعود، محمد بن سلمان اخیراً تابلوی منسوب به حضرت عیسی (به اسم منجی عالم) را به قیمت ۴۵۰ میلیون دالر خریداری کرده است که بعداً جعلی ثابت شده است و قیمت اصلی آن ۱۱۷۵ دالر می‌باشد.

محمد بن سلمان در سال ۲۰۱۵ میلادی یک قصر شبیه به قصر اشپارس کبیر، پادشاه سابق فرانسه را در پاریس با ۳۰۱ میلیون دالر خریداری کرد، بدون اینکه حتی در آن زندگی کند.

حالا اگر فقط هزینه‌های اضافی خانواده یک شاهزاده سعودی آل سعود جمع‌آوری شود و به میلیون‌ها نفر نادار داده شود، آیا درصد فقر کاهش نمی‌یابد؟

عربستان سعودی هر سال ملیارد‌ها دالر را فقط به خاطر تهیه اسلحه به آمریکا تحویل می‌دهد. و هر سال ۶۱.۹ بیلیون دالر را در امور نظامی خود مصرف می‌کند، در حالی‌که فرانسه که آفریقای شمالی را نیز کنترل می‌کند ۵۰.۱ ، آلمان ۴۹.۳ و بریتانیا ۴۸.۷ بیلیون دالر را در امور نظامی‌ خود مصرف می‌کنند.

عربستان سعودی فقط یک نمونه است، بسیاری از کشورهای اسلامی و سرمایه‌داران مسلمان همین حالت را دارند.

حالا پرسش به وجود می‌آید که فرضاً ۳۰۱ + ۴۵۰ + … میلیون دالر اگر بر مسلمانانی که از گرسنگی و فقر رنج می‌برند مصرف شود، آیا درصد فقیران در جهان عرب تغییر چشمگیری نخواهد کرد؟

همچنان، اگر ملیاردها دالری که به جای خرید اسلحه از ایالات متحده برای کشتار مسلمانان بر فقیران مصرف می‌شد، آیا فقر در جهان عرب کاهش نمی‌یافت؟

بیایید جهان عرب و سایر کشورهای اسلامی را کنار بگذاریم و به افغانستان خود برگردیم، چند درصد از ثروتمندان افغانیِ که از راه کسب حلال ثروت اندوخته‌اند، زکات ثروت خود را پرداخت می‌کنند؟

چند درصد از خواهران افغانیِ ما که به مقدار نصاب طلا دارند، زکات طلای خود را پرداخت می‌کنند؟

شما یک جستجوی مقدماتی انجام دهید خواهید دید که مهندس چینی چه سخن عمیق و سنجیده‌ی گفته است!

بیایید از خود، خانواده و نزدیکان خود شروع کنیم. خواهرانی که به مقدار نصاب طلا دارند باید آنها را در جریان بگذاریم که اگر زکات ثروت حلال خود را پرداخت نکنید مال‌تان روز قیامت به مار بزرگ تبدیل شده و بر چهره‌های تان نیش می‌زند.

امیرالمؤمنین حضرت ابوبکر صدیق رضی الله تعالی عنه علیه منکران زکات، جهاد را چنان اعلان نمود که کسی علیه کافر اعلان می‌کند و با آنها تا زمانی‌که به رکن چهارم اسلام بر نگشته بودند جهاد می‌کرد.

بیایید به خاطر اخلاص با خداوند و رهایی از عار سخن انجینر چینی، زکات کامل ثروت خود را به اقوام فقیر خود بپردازیم و دیگران را نیز تشویق کنیم تا این کار را انجام دهند.

منافعش بسیار زیاد است، یک فایده‌اش اینست که ثروت شما پاک می‌شود، فایده دیگرش اینکه از عذاب خداوند نجات می‌یابید، فایده دیگر این‌که سطح فقر را در جامعه و ملت خود کاهش می‌دهید و به جامعه خود خوشحالی و سعادت را و لو اندک باشد به ارمغان می‌آورید.