فلسطین چگونه اشغال شد؟

این مقاله نخست در اکتوبر سال ۲۰۱۵ میلادی در یکی از سایت های آزاد منتشر شده بود، با در نظرداشت وضعیت امروزی فلسطین بازنشر آن مناسب دیده شد حبیبی سمنگانی عشق فراوان و بیکران فلسطین در قلب هر مسلمان جا دارد. بدون شبه، جهان اسلام از ۹۸ سال (اکنون از ۱۰۴ سال) به این سو […]

این مقاله نخست در اکتوبر سال ۲۰۱۵ میلادی در یکی از سایت های آزاد منتشر شده بود، با در نظرداشت وضعیت امروزی فلسطین بازنشر آن مناسب دیده شد

حبیبی سمنگانی

عشق فراوان و بیکران فلسطین در قلب هر مسلمان جا دارد. بدون شبه، جهان اسلام از ۹۸ سال (اکنون از ۱۰۴ سال) به این سو برای فلسطین و فلسطینی‌ها ناله و گریه می‌کنند. بلی، در سال ۱۹۱۷ میلادی لوای خلافت عثمانی در ارض فلسطین سرنگون شد و به‌جای آن پرچم سلطنت انگلیس برافراشته شد. در همان سال، وزیر خارجه‌ی بریتانیا به والتر روتشپلد، سیاستمدار یهودی و عضو پارلمان بریتانیا مکتوبی نوشت. دران مکتوب وعده داده شد که دولت بریتانیا برای ایجاد یک کشور یهودی هر نوع همکاری با یهود می‌کند. سپس آن نامه به «بیانیه‌ی بالفور» شهرت یافت و ازان پس تلاش برای تاسیس اسراییل در سطح بین المللی آغاز شد.

از نگاه مؤرخان، این مکتوب در حقیقت عملی ساختن آن پیمان مخفی بود که پس از جنگ جهانی اول میان سلطنت انگلیس و یهود صورت گرفته بود. دولت انگلیس و یهود توافق کرده بودند که نخست خلافت عثمانی را پارچه پارچه می‌کنند و سپس برای قیام یک دولت یهودی در سرزمین تاریخی فلسطین اقدام می‌کنند.

انگلیس‌ها ۳۱ سال بر خاک فلسطین تسلط داشتند و درین مدت کوشش کردند هر چه بیش‌تر می‌توانند یهود را از هر نقطه‌ی جهان به‌خصوص یهودیان غرب را به خاک فلسطین سوق دهند. زمانی‌که انگلیس‌ها در ۱۹۴۸ میلادی فلسطین را ترک می‌کردند، زمینه‌ی اشغال فلسطین را برای یهود کاملا مساعد ساخته بودند. ناگفته نماند در دسیسه‌ی شکست خلافت عثمانی و جابه‌جا سازی یهودی عده‌ی از عرب‌ها نیز شکار دام انگلیس‌ها شدند. ایشان که به بیماری قدرت‌خواهی مبتلا بودند، گمان داشتند پس از شکست ترک‌ها زمام قدرت را به دست بگیرند. انگلیس‌ها نیز آن‌ها را چنین انگیزه داده بودند که در موجودیت عرب‌ها، چگونه ترک‌ها خلافت مسلمان‌ها را به عهده دارند (اگر کسی فرصت دارد می‌تواند درین موضوع درباره‌ی نقش شریف حسین، که به شریف مکه شهرت دارد مطالعه بکند، وی از نخستین کسانی بود که شکار توطئه انگلیس‌ها شد). اما با تاسف که مسلمان‌ها هنوز هم در دام هلاکت‌بار دشمنان اسلام که نژادپرستی است اسیر اند.

یهودی‌ها در سال ۱۹۴۸ میلادی ۷۸ در صد خاک فلسطین را اشغال کردند و اسرائیل را به عنوان یک کشور مستقل اعلان نمودند. در حقیقت، انگلیس‌ها خاک فلسطین را برای یهودیان به تحفه داده، اسرائیل را بنیاد گذاشتند. سپس در سنه‌ی ۱۹۶۷ میلادی پس از شکست عرب‌ها در جنگ با یهود، همه خاک فلسطین در پنجه‌های خون‌آشام یهود قرار گرفت و تا ۲۰ سال کامل هیچ مسلمانی جرات نکرد با یهود پنجه نرم کند. در ۱۹۸۷ میلادی، برای اولین بار مسلمان‌های فلسطین بر ضد دولت نامشروع اسرائیل با سنگ و کلوخ قیام نمودند و تا امروز هزاران فلسطینی به شهادت رسیده اند، جراحت برداشته اند، از دیار خود و در دیار خود آواره شدند و یا هم به دیار همسایگان پناه بردند و زندان‌ها را پر ساختند، اما هنوز مبارزه ادامه دارد، خستگی و ماندگی در پیکر پاره پاره‌ی فلسطینی‌ها دیده نمی‌شود، می‌خواهند خاک پاک را از قدم‌های ناپاک نجات داده یکبار دیگر با لذت آزادی آشنا شوند.