فتوحات اخیر و سکوت رسانه‌ها

سخن‌روز: چند هفته‌های اخیر در افغانستان از این لحاظ بی‌پیشینه بوده است که تحولات بزرگ که درین مدت کوتاه رخ داده، در گذشته‌ها در یکسال هم رخ نمی‌داد. از شرق تا غرب و از جنوب تا شمال کشور، ده‌ها ولسوالی در کنترول امارت اسلامی درآمد. هزاران تن عساکر مسلح اداره کابل با امارت اسلامی یکجا […]

سخن‌روز:

چند هفته‌های اخیر در افغانستان از این لحاظ بی‌پیشینه بوده است که تحولات بزرگ که درین مدت کوتاه رخ داده، در گذشته‌ها در یکسال هم رخ نمی‌داد. از شرق تا غرب و از جنوب تا شمال کشور، ده‌ها ولسوالی در کنترول امارت اسلامی درآمد. هزاران تن عساکر مسلح اداره کابل با امارت اسلامی یکجا شدند و قرارگاه‌ها و تمام تجهیزات نظامی شان را نیز به مجاهدین سپردند.
اما این فتوحات و تحولات؛ آنچنانی که گسترده، عمیق و مهم است، در رسانه‌های جهانی و داخلی ارزش واقعی داده نشده و نه هم کماحقه تحت پوشش برنامه‌های خبری و تحلیلی قرار گرفته است. شاید همانند مقامات کابل؛ اکنون بعضی رسانه‌ها هم تلاش می‌کنند با نادیده گرفتن حقایق، حقایق را رد می‌کنند.
اگر در گذشته‌ها، مقامات اداره کابل و رسانه‌های مغرض بر پیشروی‌های مجاهدین امارت اسلامی چشم‌پوشی می‌کردند، تا جایی راه داشت. اما اکنون دستاوردها و پیشروی‌های امارت اسلامی چنان گسترده و بزرگ است که به هیچ بهانه‌ای ازان نمی‌توان انکار نمود. هر روز ولسوالی‌ها فتح و خبرها و راپورهای مستند تسلیمی صدها تن عساکر از رسانه‌های اجتماعی نشر می‌شود و این تحولات در همه جا محور بحث‌های بین مردم است. اما روش رسانه‌های مغرض طوری‌ست که گویا هیچ چیزی رخ نداده باشد.
اگر این رسانه‌ها فکر می‌کنند حقایق را با دو انگشت پنهان می‌سازند و اذهان عامه را فریب می‌دهند، این خیال و محال است. دیگر وقت آن گذشته است که آن‌ها حقایق را تحریف کنند. زیرا این بار حجم تحول و انقلاب جهادی چنان بزرگ است که تحریف آن از توان رسانه‌ها نیست.
با در نظرداشت وضعیت جاری، باید رسانه‌ها به حقایق تن دهند. آن‌ها تا چه زمانی سدی در برابر سیلاب حقایق واقع می‌شوند. رسانه‌ها باید این تحول را جدی بگیرند و برتری و کامیابی‌های امارت اسلامی را به حیث یک حقیقت مسلّم بپذیرند و خبرها و گزارش‌های شان را بر پایه‌های حقایق استوار بسازند. رسانه‌ها نمی‌توانند این پالیسی گنگ شان را تا مدت زیادی دوام بدهند. زیرا مردم خواهان معلوماتی اند که یه چشم خود می‌بینند.
امارت اسلامی افغانستان اطلاع‌رسانی مبنی بر حقایق را مهم می‌داند و از همین سبب به همکاری خود با رسانه‌ها دوام داده و معلومات خود را در مورد رویدادها و قضایا هرچه زودتر با رسانه‌ها شریک ساخته است، تا مردم از وضعیت جاری آگاه باشند. بالمقابل رسانه‌ها نیز باید با توجه به مسئولیت شان مقتضای وضعیت را درک نمایند و چگونگی این تحولات گسترده را به مردم برسانند و حقایق را تحریف و در مورد حوادث و تحولات لب‌های خود را بسته نکنند. زیرا واقعیت‌ها با سکوت کسی تغییر نمی‌خورد و نه هم از اثرات آن می‌کاهد.