طالب العلم نعمت و امانت

عطاءالله محمدحسنی مدارس دینی سنگرهای اسلام می باشند و طلاب علوم دینی سربازان اسلام هستند که در مدارس تربیت و آموزش داده می شوند. مدارس دینی با بودن طلاب معطر و  زیبا هستند، مدارس با طلاب زنده و با صفا هستند، مدارس با طلاب شاد و با طراوت می باشند. رونق و  موفقیت مدارس دینی […]

عطاءالله محمدحسنی

مدارس دینی سنگرهای اسلام می باشند و طلاب علوم دینی سربازان اسلام هستند که در مدارس تربیت و آموزش داده می شوند.

مدارس دینی با بودن طلاب معطر و  زیبا هستند، مدارس با طلاب زنده و با صفا هستند، مدارس با طلاب شاد و با طراوت می باشند.

رونق و  موفقیت مدارس دینی طلاب هستد، شاگردان برای  مدارس نعمت و امانت اند؛ اگر اساتید مدارس از این نعمت های الهی به نحوه احسن استفاده بنمایند، زحمات آنها مثمر واقع می شود، مردم جگر گوشه‌های شان را با اعتماد کامل به مدارس واگذار می کنند، محفاظت و نگهداری از امانت های مردم وظیفه مسئولین و مدیران مدارس است.

مدارس دینی بدون طلاب بمنزله ی چراغ بی نور و خاموش هستند. مدارس بدون شاگرد و تلمیذ وحشتناک اند، مدارس با طلاب دارای آرامش و سکون هستند.  لذا بر تمام اهل مدارس لازم و ضروری است که بر طلاب مهربان و دلسوزی داشته باشند.

پیامبر (صلی الله علیه وسلم) در مورد طلاب چنین وصیت کردند: «سیاتیکم اقوام یطلبون العلم فاذا رآیتموهم فقولوا لهم: مرحبا مرحبا بوصیه رسول الله وآقنوهم: ای علموهم».

به زودی پیش شما افرادی می آیند که در جستجوی حاصل کردن علم هستند، وقتی که آنها را دیدید، به آنها بگوید: خوش آمدید، خوش آمدید. بنابر وصیت رسول الله (صلی الله علیه وسلم) به آنها تعلیم دهید. [کلمه اقنوهم شاید به معنای علموهم باشد.]

وظیفه اساتید و مدیران نسبت به شاگرد این است که: برای طلاب مهربان و خیرخواه باشند و آنها را برای خود فرزند بدانند.  درحد و اندازه ی که برای فرزندان نسبی و صلبی تلاش می شود باید به همان اندازه نیز برای فرزندان علمی و معنوی تلاش شود.

یکی از اسباب ترقی مدارس مهیا کردن لوازم و اسباب مادی طلاب است. در اساسنامه ی دارالعلوم دیوبند یک ماده ای بدین صورت نوشته شده: مسئولین مدرسه برای فراهم کردن مواد خوراکی طلاب همیشه تلاش نمایند.

مدیر موفق کسی است که همیشه بر امور مادی و معنوی طلاب نظارت داشته و به آنها رسیدگی کند، و قدر و منزلت فرشتگان باغ محمدی را به جای بیاورد.

خداوندا مهمانان رسول الله صلی الله علیه وسلم (طلاب علون دینی) را در هر کجای سرزمین که هستند،موفق و سر بلند بگردان.

اللهم وفقنا لما تحب وترضا