جنایت جنگی (مارچ)

بتاریخ اول ماه مارچ سال ۲۰۲۱ میلادی طیارات حکومتی دو فرد ملکی را در نزدیکی بازار ولسوالی المار ولایت فاریاب به شهادت رساندند. بتاریخ ۱ مارچ عساکر داخلی یک فرد ملکی بنام فضل اکا را در ساحه تخت شاه مربوط مرکز ولایت لوگر به شهادت رساندند. بتاریخ ۲ مارچ عساکر حکومتی در جریان چاپه سه […]

بتاریخ اول ماه مارچ سال ۲۰۲۱ میلادی طیارات حکومتی دو فرد ملکی را در نزدیکی بازار ولسوالی المار ولایت فاریاب به شهادت رساندند.

بتاریخ ۱ مارچ عساکر داخلی یک فرد ملکی بنام فضل اکا را در ساحه تخت شاه مربوط مرکز ولایت لوگر به شهادت رساندند.

بتاریخ ۲ مارچ عساکر حکومتی در جریان چاپه سه فرد ملکی (پدر بهمراه دو فرزندش) را با ضربات چاقو در ساحه بره ارغندی ولسوالی پغمان ولایت کابل به شهادت رساندند.

بتاریخ ۳ مارچ عساکر داخلی ۲ فرد ملکی را در حوادث جداگانه در ساحه مرکز و چهارجفت ولسوالی آقچه ولایت جوزجان به شهادت رساندند.

بتاریخ ۴ مارچ در حملات هوایی قوای حکومتی یک فرد ملکی در نزدیکی بازار ولسوالی الامار ولایت فاریاب شهید کردند.

بتاریخ ۵ مارچ عساکر داخلی در بازار ولسوالی مقر ولایت غزنی بر مردم ملکی فیر کردند که در نتیجه یک دریور موتر و یک زن به شهادت رسیدند.

بتاریخ ۵ مارچ عساکر حکومتی بر یک جلسه فراغت حفاظ کرام در ساحه ریگی ولسوالی پنجوایی ولایت قندهار حملات توپچی انجام دادند که در نتیجه ۷ تن از حفاظ شهید و زخمی شدند.

بتاریخ ۶ مارچ عساکر داخلی یک دکاندار را در ساحه مارکیت زرگران مربوط حوزه اول شهر لشکرگاه مرکز ولایت هلمند به شهادت رساندند.

بتاریخ ۸ مارچ عساکر حکومتی در جریان چاپه بر منطقه منگل لگدی در ولسوالی خوگیانوی ولایت ننگرهار یک موی سفید قریه را به شهادت رسانده و زیان های مالی زیادی به مردم منطقه وارد کردند.

بتاریخ ۸ مارچ عساکر حکومتی یک فرد ملکی را در ساحه پاخواب شانه مربوط پل علم مرکز ولایت لوگر به شهادت رساندند.

بتاریخ ۸ مارچ در فیر و انداخت هاوان عساکر بر قریه بند امام در منطقه کشته بازار ولسوالی کشک کهنه ولایت هرات یک فرد ملکی به شهادت رسید.

بتاریخ ۹ مارچ در حمله درون اشغالگران بر ساحه دهزکی ولسوالی بالابلوک ولایت فراه یک کودک ۱۴ ساله به شهادت رسید.

بتاریخ ۱۰ مارچ در فیر و انداخت هاوان عساکر حکومتی بر ساحه سره گودر در نزدکی لشکرگاه مرکز ولایت هلمند ۳ کودک خردسال شهید و یکتن دیگر زخمی شد.

بتاریخ ۱۰ مارچ اربکی های سنگوری یک فرد ملکی را در ساحه سره قلعه در ولسوالی ناوه ولایت هلمند به شهادت رسانده و یکتن دیگر را زخمی کردند.

بتاریخ ۱۱ مارچ در فیر هاوان عساکر داخلی بر ساحه پیتلوی زازی در ولسوالی شیرزاد ولایت ننگرهار یک فرد ملکی شهید و ۲ کودک دختر زخمی شدند.

بتاریخ ۱۱ مارچ عسکر قومندانی امنیه در مرکز ولسوالی ارغستان ولایت قندهار بزور وارد یک حویلی شده، یک مرد و یک زن را در خانه شان به شهادت رسانده و یکتن دیگر را که مشغول بزرگری بود، در زمینش به شهادت رساند.

بتاریخ ۱۱ مارچ عساکر صفردو (۰۲) بر خانه های ملکی در ساحه تتنگ ولسوالی خوگیانوی ولایت ننگرهار چاپه زدند، یک شبانه روز مردم را در خانه هایشان محصور کرده بودند و ۱۰ تن از حفاظ را در یک دارالحفاظ محلی به شهادت رساندند. کودکانی که زنده مانده بودند، می گفتند که:” وقتی عساکر به مدرسه آمدند، حفاظ خردسال را یک یک از اتاق بیرون می بردند و در پیش روی چشمهایمان به شهادت می رساندند.”

بتاریخ ۱۲ مارچ طیارات حکومتی کی کلینیک سی ایچ سی پلس (CHC+) را در ولسوالی المار ولایت فاریاب بمباردمان کردند که کلینیک مذکور تخریب و تمام وسائل طبی موجود از بین رفت.  کلینیک مذکور از سوی مؤسسۀ انکشافی سنایی (SDO) تمویل مالی میشد. در کلینیک مذکور ۱۴ مرد و ۹ زن داکتر، نرس و پرسونل صحی مشغول وظیفه بودند و یگانه کلینیک مجهز برای خدمات صحی در منطقه بود.

بتاریخ ۱۲ مارچ عساکر یک فرد ملکی را در بازار لیونی ولسوالی قره باغ ولایت غزنی به شهادت رساندند.

بتاریخ ۱۲ مارچ در حملات توپخانه یی قوای حکومتی بر ساحه باغ پهلوان ولسوالی شولگره ولایت بلخ یک زن شهید و ۴ کودک زخمی شدند.

بتاریخ ۱۲ مارچ در فیر هاوان از سوی پوسته نورک شهر قلات مرکز ولایت زابل ۳ دختر خردسال شهید و ۳ کودک دیگر زخمی شدند.

بتاریخ ۱۳ مارچ عساکر داخلی یک دریور موتر را در ساحه دهیک مربوط مرکز شهر فراه به شهادت رساندند. همچنین عساکر یک فرد ملکی را در ساحه کنسک ولسوالی بالابلوک به شهادت رساندند.

بتاریخ ۱۴ مارچ در انداخت های توپچی عساکر حکومتی بر منطقه پیتلوی ولسوالی شیرزاد ولایت ننگرهار یک موی سفید شهید و ۵ تن از باشندگان ملکی منطقه زخمی شدند.

بتاریخ ۱۵ مارچ در حملات توپخانه یی عساکر حکومتی بر قریه هارواول ولسوالی منگجیک ولایت جوزجان یک نوجوان شهید شد.

بتاریخ ۱۵ مارچ عساکر داخلی یک فرد ملکی را در منطقه آق مسجد ولسوالی قلعه زال ولایت قندوز به شهادت رساندند.

بتاریخ ۱۶ مارچ در حملات عساکر حکومتی بر بازار ولسوالی قیصار ولایت فاریاب یک زن و ۲ کودک زخمی شدند.

بتاریخ ۱۹ مارچ عساکر داخلی بر یک موتر ملکی در ساحه شهرودک ولسوالی شیندند ولایت هرات فیر کردند که در نتیجه ۲  کودک شهید شدند.

بتاریخ ۱۹ مارچ عساکر قطعه صفر دو(۰۲) بر ساحه سورداگ در ولسوالی خوگیانوی ولایت ننگرهار چاپه زدند که در جریان چاپه یک مکتب را تخریب نموده و دروازه های بسیاری از خانه ها را با بمب منفجر کردند.

بتاریخ ۱۹ مارچ عساکر داخلی یک برزگر موی سفید را که مشغول آبیاری زمینش در ساحه پای ناوه، ترینکوت در مرکز ولایت ارزگان بود، به شهادت رساندند.

بتاریخ ۱۹ مارچ عساکر حکومتی دو فرد ملکی را در ساحه چغاتک ولسوالی گرزیوان ولایت فاریاب به شهادت رساندند.

 

‏ بتاریخ ۲۰ مارچ عساکر پوسته شاهراه کابل- قندهار در ساحه خواجه بابای ولسوالی شهرصفای ولایت زابل یک دریور موتر را که از دادن ۵۰ افغانی امتناع نموده بود، به قتل رساندند.

بتاریخ ۲۰ مارچ عساکر حکومتی بر ساحه تکیر ولسوالی میزان ولایت زابل هاوان فیر کردند که منجر به شهادت یک فرد ملکی و زخمی شدن یکتن دیگر گردید.

بتاریخ ۲۰ مارچ اربکی ها یک دیور رکشه بنام قطب الدین را در ساحه بادروی ولسوالی علیشنگ ولایت لغمان به شهادت رساندند.

بتاریخ ۲۱ مارچ در حمله هوایی حکومتی بر ساحه شهرکهنه در ولسوالی دشت قلعه ولایت تخار یک فرد ملکی شهید و زیان های مالی سنگینی به مردم وارد آمد.

بتاریخ ۲۲ مارچ عساکر داخلی بر یک موتر ملکی در ساحه سربند ولسوالی گرمسیر ولایت هلمند فیر کردند که در نتیجه دریور موتر به شهادت رسید و ۳ تن از مسافرین موتر زخمی شدند.

بتاریخ ۲۲ مارچ در فیر هاوان قوای حکومتی بر ساحه کوچنی منار در ولسوالی ارغنداب ولایت قندهار دو باب حویلی تخریب گردید و به زنان و کودکان خانه های مربوط مرگ و میر وارد آمده است. پس از آنکه مردم زخمی های رویداد مذکور را برای تداوی به شهر انتقال می دادند که هدف بمباردمان قرار گرفتند و بشمول زخمی های مذکور ۹ تن از باشندگان ملکی شهید و ۲ تن دیگر زخمی شدند.

بتاریخ ۲۲ مارچ عساکر حکومتی دوکان های زیادی را در بازار مکتب ولسوالی صبری ولایت خوست تخریب کرده و ۴ تن از باشندگان ملکی را زخمی کردند.

بتاریخ ۲۲ مارچ در فیر و انداخت توپ های دی سی و هاوان نیروهای حکومتی بر بازار سنگک ولسوالی نرخ ولایت لوگر یک فرد ملکی شهید و ۷ تن دیگر زخمی شدند.

بتاریخ ۲۳ مارچ عساکر محافظ شاهراه یک دریور موتر را در ساحه نورک شهر قلات در مرکز ولایت زابل بخاطر عدم دادن پیسه به شهادت رساندند.

بتاریخ ۲۳ مارچ عساکر حکومتی تحت قومندانی سمیع سادات قومندان قول اردوی ۲۱۵ میوند دها باب حویلی و خانه های مردم ملکی را در ساحه شوراب در منطقه باباجی لشکرگاه و ولسوالی واشیر ولایت هلمند با بلدوزر تخریب کردند و ۲۵ تن از باشندگان ملکی منطقه را شهید و زخمی کردند. مردم در اعتراض به این جنایت در شاهراه هرات- قندهار مظاهراتی علیه حکومت براه انداختند.

بتاریخ ۲۴ مارچ عساکر کمپاین یک عالم دین منطقه سیدخیل را در ولسوالی دوه مند ولایت خوست دستگیر و پس از آن به شهادت رساندند.

بتاریخ ۲۴ مارچ طیارات حکومتی یک کلینیک سی ایچ سی را در ولسوالی سیوری ولایت زابل بمباردمان و تخریب کردند.

بتاریخ ۲۴ مارچ طیارات حکومتی قریه تاجکان در ولسوالی چهاربولک ولایت بلخ را بمباران کردند که منجر به شهادت ۲ فرد ملکی گردید.

بتاریخ ۲۴ مارچ در حملات توپچی عساکر حکومتی بر منطقه مکتب بالادوری در ولسوالی پلخمری ولایت بغلان ۳ فرد ملکی شهید شدند.

بتاریخ ۲۴ مارچ عساکر حکومتی بر قریه ترکی در ولسوالی مقر ولایت بادغیس توپ های دیسی فیر کردند که منجر به شهادت یک زن و دو کودک گردید.

بتاریخ ۲۷ مارچ عساکر کمپاین بر خانه های ملکی در ولسوالی صبری ولایت خوست چاپه زدند که براساس گفته های شاهدان عینی در این بمباردمان و چاپه ۱۹ تن از هموطنان ملکی بشمول زنان و کودکان شهید و ۵ تن دیگر زخمی شدند.

بتاریخ ۲۸ مارچ عساکر بر مردم ملکی در ساحه سالار ولسوالی سیدآباد ولایت میدان وردگ فیر کردند که منجر به شهادت یک تن و زخمی شدن یکتن دیگر شد.

بتاریخ ۲۹ مارچ عساکر حکومتی بر خانه های مردم ملکی در ساحه مهاجر بازار ولسوالی گرشک ولایت هلمند هاوان فیر کردند که در نتیجه یک هاوان بر یک خانه در ساحه اصابت نموده و منجر به شهادت ۵ تن که همگی با هم برادر بودند، گردید.

بتاریخ ۲۹ مارچ در فیر هاوان عساکر داخلی بر ساحه گل تیپه در ولسوالی بلچراغ ولایت فاریاب یک کودک خردسال شهید شد.

بتاریخ ۲۹ مارچ در فیر هاوان عساکر حکومتی بر بازار ولسوالی قیصار ولایت فاریاب یک فرد ملکی شهید و یکتن دیگر زخمی گردید.

بتاریخ ۲۹ مارچ جسد یک شخص بنام ملا یار محمد باشنده جوی لاهور ولسوالی ارغنداب ولایت قندهار پیدا شد، نامبرده یکماه پیش از عساکر کماندو از خانه اش دستگیر شده بود که بعدا از سوی آنها شهید گردیده است.

بتاریخ ۳۰ مارچ عساکر پوسته ملنگ (بر شاهراه بین مرکز و دهراود) در ساحه سری قلعه، پای ناوه مربوط ترینکوت مرکز ولایت ارزگان دو فرد ملکی را دستگیر و بعدا به شهادت رساندند.

بتاریخ ۳۰ مارچ عساکر یک برزگر را که مشغول آبیاری زمینش در قریه چلیکک ولسوالی بگرام ولایت پروان به شهادت رساندند.

بتاریخ ۳۰ مارچ عساکر داخلی نورالرحمن استاد لیسه انبوخاک را در بازار شاه قلندر ولسوالی چک ولایت میدان وردگ به شهادت رساندند.

بتاریخ ۳۰ مارچ در فیر و انداخت هاوان عساکر داخلی بر بازار ولسوالی جمعه بازار ولایت فاریاب یک فرد ملکی ملکی شهید و یکتن دیگر زخمی شد.

بتاریخ ۳۱ مارچ عساکر داخلی بر ساحات مسکونی در شرینک ولسوالی واشیر ولایت هلمند هاوان فیر کردند که منجر به شهادت یک کودک گردید.

بتاریخ ۳۱ مارچ در فیر و انداخت هاوان عساکر حکومتی که بر ساحات مسکونی در مناطق ظریف خیل، ناور و میزغوندی ولسوالی حصارک ولایت ننگرهار اصابت کرد، منجر به شهادت و زخمی شدن ۱۰ فرد ملکی بشمول زنان و کودکان گردید.

ماخذ:{ رادیوی بی بی سی، آزادی= آژانس اسلامی افغان، پژواک= ویب سایت های تول افغان، لراوبر، نن تکی آسیاو +}