جنایات جنگی (جون)

بتاریخ ۴ ماه جون سال ۲۰۲میلادی عساکر داخلی چندین فیر هاوان بر قریه سمنده مربوط مرکز ولایت غزنی فیر کردند که بر ساحات مسکونی اصابت نمود و منجر به شهادت یک زن و زخمی شدن ۲ زن دیگر شد. بتاریخ ۴ ماه چون عساکر داخلی بر خانه های مردم ملکی در منطقه ینگی قلعه ولسوالی […]

بتاریخ ۴ ماه جون سال ۲۰۲میلادی عساکر داخلی چندین فیر هاوان بر قریه سمنده مربوط مرکز ولایت غزنی فیر کردند که بر ساحات مسکونی اصابت نمود و منجر به شهادت یک زن و زخمی شدن ۲ زن دیگر شد.

بتاریخ ۴ ماه چون عساکر داخلی بر خانه های مردم ملکی در منطقه ینگی قلعه ولسوالی جمعه بازار ولایت فاریاب هاوان فیر کردند که یک مردمی هاوان بر یک خانه اصابت نموده و یکتن به شهادت رسید.

بتاریخ ۶ جون عساکر داخلی ملا امام قریه (مولوی شاه محمد صاحب) و یک دوکاندار دیگر را در منطقه قزلباش ولسوالی گیزاب ولایت دایکندی به شهادت رساندند.

بتاریخ ۷ جون عساکر حکومتی در جریان عملیات در منطقه خورمالق مربوط مرکز ولایت فراه از خانه های مردم اجناس قیمتی دزدیده و دو تن برزگر بنام های عبدالرحیم و عبدالرازق را به شهادت رساندند.

بتاریخ ۷ جون عساکر داخلی یک دوکاندار را در منطقه شترشهر ولسوالی شینوار ولایت پروان به شهادت رسانده و ۲ فرد ملکی دیگر را زخمی نمودند.

بتاریخ ۷ جون عساکر داخلی بر مردم ملکی در منطقه چرخکیان مانده مربوط ولسوالی سنگین ولایت هلمند فیر کردند که در نتیجه یکتن شهید و یکتن دیگر زخمی شد.

بتاریخ ۸ جون عساکر داخلی یک مؤذن ۸۰ ساله بنام محمد گل اکا را در ولسوالی موسهی ولایت کابل به شهادت رساندند. مردم در واکنش به شهادت این ریش سفید مظاهره نمودند. اما عساکر بر مظاهره کنندگان نیز فیر کردند که در نتیجه یک فرد ملکی بنام روزالدین به شهادت رسید و ۸ تن دیگر زخمی شدند.

بتاریخ ۹ جون عساکر حکومتی در منطقه قلعه امین ولسوالی ارغستان ولایت قندهار یک مدرسه دینی را آتش زده و یک کودک را به شهادت رساندند.

بتاریخ ۱۰ جون در نتیجه فیر هاوان عساکر داخلی که بر ساحات مسکونی در منطقه دی خوجه ولسوالی مرغاب ولایت بادغیس اصابت نمود، ۴ فرد ملکی زخمی و یکتن دیگر شهید شد.

بتاریخ ۱۱ جون عساکر حکومتی بر منطقه دهمزنگ ولسوالی دلارام ولایت نیمروز هاوان فیر کردند که منجر به شهادت یکتن و زخمی شدن یکتن دیگر شد.

بتاریخ ۱۲ جون نیروهای حکومتی بر خیمه های کوچ ها در منطقه نظرخان ولایت غزنی هاوان فیر کردند که در نتیجه ۲ کودک خرسال شهید و ۲ فرد ملکی دیگر زخمی شدند.

بتاریخ ۱۲ جون عساکر داخلی در منطقه سالار ولایت میدان وردگ بر مردم عام ملکی فیر کردند که منجر به شهادت یک دوکاندار بنام اقبال شد.

بتاریخ ۱۲ جون در فیر و انداخت هاوان عساکر داخلی در مربوطات ولسوالی موسی خیل ولایت خوست ۲ زن و یک کودک زخمی شدند.

بتاریخ ۱۳ جون عساکر داخلی بر قریه شهاب الدین در ولسوالی نرخ ولایت میدان وردگ هاوان فیر کردند که در نتیجه یک خانه تخریب شد و یک زن در آن به شهادت رسید.

بتاریخ ۱۳ جون عساکر داخلی در منطقه هفت آسیا مربوط ولسوالی سیدآباد ولایت میدان وردگ یک موتروان را از موترش پیاده کرده و شهید نمودند. همچنین عساکر مذکور یک فرد دیگر بنام جاوید را که همراه برادرش بر موترسایکل سوار بودند و به سمت خانۀ شان می رفتند، شهید نموده و برادرش را به شدت لت و کوب کردند.

بتاریخ ۱۴ جون عساکر داخلی بر مردم ملکی در منطقه پانکلی ولسوالی سنگین ولایت هلمند فیر کردند که منجر به شهادت یک کودک و زخمی شدن یکتن دیگر گردید.

بتاریخ ۱۴ جون عساکر حکومتی بر منطقه محب خیل ولسوالی تگاب ولایت کاپیسا چند میزائیل فیر کردند که بر مراسم عروسی اصابت نمود و منجر به زخمی شدن ۹ تن بشمول زنان و کودکان گردید.

بتاریخ ۱۴ جون مرمی هاوان عساکر حکومتی بر یک مدرسه در منطقه میانجوی ولسوالی فراه رود ولایت فراه اصابت نمود که یک فرد ملکی بنام مولوی عبدالباری همراه با ۲ از حافظان خوردسال قرآن کریم شده و یکتن دیگر زخمی شد.

بتاریخ ۱۴ جون اربکی ها موتر ملکی در منطقه خضر مربوط مرکز ولایت لوگر را هدف قرار دادند که در نتیجه ۱۴ تن از هموطنان ملکی زخمی شدند.

بتاریخ ۱۵ جون عساکر داخلی یک فرد ملکی را در منطقه ارباب قلعه مربوط مرکز ولایت غزنی به شهادت رساندند.

بتاریخ ۱۵ جون نیروهای حکومتی بر قریه اسفنده در نزدیکی مرکز ولایت غزنی چندین مرمی هاوان فیر کردند که منجر به شهادت یک کودک خردسال شد و زیان های مالی سنگینی به مردم منطقه وارد نمود.

بتاریخ ۱۵جون عساکر حکومتی یک بازار محلی بنام مهاجر بازار را که بر روی سرک عمومی هرات در مربوطات ولسوالی گرشک ولایت هلمند قرار داشت با بلدوزر ها تخریب نمودند. بر اساس گفته های مردم محل؛ عساکر حکومتی بیش از ۲۰۰ باب دوکان، ۱۳ کانتینر، ۸ دواخانه و ۱ تانک تیل را تخریب کردند. اجناس قیمتی را نیز بردند که به مردم منطقه میلیون ها افغانی زیان رساندند.

بتاریخ ۲۰ جون نیروهای حکومتی منطقه عمرخیل ولسوالی تگاب ولایت کاپیسا را بمباران کردند که در نتیجه ۲ فرد ملکی شهید و یک کودک خردسال زخمی شد.

بتاریخ ۲۱ جون قوای هوایی حکومتی منطقه غار در ولسوالی الله یار ولایت غور را بمباران کردند که ۲ فرد ملکی شهید و به یک مسجد زیان رسید و به مردم منطقه نیز زیان های مالی وارد گردید.

بتاریخ ۲۱ جون در فیر و انداخت توپچی عساکر داخلی در منطقه پانکیلی ولسوالی سنگین ولایت هلمند ۴ فرد ملکی شهید و زخمی شدند.

بتاریخ ۲۳ جون عساکر داخلی یک طالب زخمی را در منطقه تپه احمد بیگ ولسوالی نجراب ولایت کاپیسا شکنجه نموده، در گردنش ریسمان انداخته و به شهادت رساندند.

بتاریخ ۲۳ جون عساکر حکومتی در ولسوالی قره باغ ولایت غزنی دو باشنده قریه بنام های نعمت الله و عبدالکریم را از خانه هایشان بیرون کرده و با ریسمان به تانک ها بستند و کشان کشان نموده به شهادت رساندند.

بتاریخ ۲۳ جون عساکر داخلی در منطقه چرخاب مربوط مرکز ولایت قندوز یک فرد ملکی را به شهادت رسانده و تعداد زیادی را زخمی نمودند.

بتاریخ ۲۴ جون عساکر داخلی توپ های دی سی بر منطقه چهادری ولسوالی سنگین ولایت هلمند فیر کردند که منجر به شهادت ۲ زن و زخمی شدن ۳ کودک خردسال شد.

بتاریخ ۲۴ جون نیروهای حکومتی خانه های مردم ملکی در منطقه وزیرآباد ولسوالی بلخ ولایت بلخ را بمباران کردند که در نتیجه ۴ تن از هموطنان ملکی شهید و ۴ تن دیگر زخمی شدند.

بتاریخ ۲۶ جون عساکر داخلی در جریان چاپه بر قریه سه گانه در ولسوالی خیرکوت ولایت پکتیکا یک فرد ملکی بنام حاجی عبدالباری را همراه با فرزند ۱۳ ساله اش به شهادت رساندند.

بتاریخ ۲۶ جون عساکر حکومتی چندین هاوان از کمپاین سپیری بر قریه ایتی در ولسوالی دوه منده ولایت خوست فیر کردند که منجر به شهادت و زخمی شدن ۶ تن بشمول زنان و کودکان شدند.

بتاریخ ۲۶ جون عساکر داخلی ۱۲ خرمن گندم مردم ملکی در قریه نیازدره در ولسوالی بگرامی ولایت پروان را سوزاندند.

بتاریخ ۲۶ جون عساکر قطعه صفر چهار در هنگام چاپه بر قرریه بچی در ولسوالی منوری ولایت کنر ۳ فرد ملکی را شهید و یکتن دیگر را زخمی نمودند.

بتاریخ ۲۶ جون در فیر و انداخت توپچی نیروهای حکومتی بر قریه کزر در ولسوالی خاش خانه ولایت بدخشان خانه ملا امام مولوی عبدالوکیل تخریب و یک کودکش زخمی شد.

بتاریخ ۲۶ جون عساکر داخلی یک فرد ملکی را از خانه هاش در منطقه فولادخانه مربوط مرکز ولایت میدان وردگ بیرون کرده و به شهادت رساندند. همچنین در جندیخیل نیز یک فرد ملکی بنام سلطان محمد را نیز شهید کردند.

بتاریخ ۲۷ جون عساکر حکومتی قریه ترکو در ولسوالی مرغاب ولایت بادغیس را بمباران کردند که منجر به شهادت یک فرد ملکی گردید و زیان های مالی سنگینی به مردم قریه وارد شد.

بتاریخ ۲۸ جون عساکر داخلی بر قریه مشخیل در ولسوالی یوسف خیل ولایت پکتیکا هاوان فیر کردند که منجر به شهادت یک کودک و زخمی شدن ۲ تن دیگر شد.

بتاریخ ۲۸ جون قوای هوایی حکومت قریه های جوی گنج، اکازو و اسحاقزو در ولسوالی مرغاب ولایت بادغیس را بمباران کردند که در نتیجه سبب شهادت ۴ فرد ملکی و زخمی شدن ۲ تن دیگر شد. همچنین زیان های مالی سنگینی به باشندگان قریه های مذکور وارد گردید.

بتاریخ ۲۹ جون عساکر لوای دوم قول اردوی ۲۱۵ میوند بر گنج (میله) محلی در ساحه بازار کهنه ولسوالی سنگینی ولایت هلمند چندین مرمی توپ دی سی فیر کردند که در نتیجه ۲۳ تن از هموطنان ملکی شهید شده و بیشتر از ۴۰ تن دیگر زخمی گردیدند. در میان شهداء و زخمی ها محاسن سفیدان، جوانان و کودکان هستند. مردم محلی برای خرید و فروخت مواشی به بازار مذکور آمده بودند که از سوی عساکر حکومتی هدف حمله قرار گرفتند. حکومت از انجام حمله مذکور انکار نمود، اما شاهدان عینی می گفتند که مرمی ها از لوای دوم فیر شده و بر بازار اصابت نمود. دو روز پس از رویداد مذکور سازمان ملل نیز تائید نمود که عاملین رویداد مذکور عساکر حکومتی بودند.

بتاریخ ۲۹ جون عساکر داخلی بر مردم ملکی در منطقه گمبزی مربوط مرکز ولایت لوگر فیر کردند که در نتیجه ۵ تن از هموطنان ملکی شهید و زخمی شدند.

بتاریخ ۳۰ جون در حمله قوای هوایی حکومتی بر مناطق مرکزی ولسوالی مرغاب ولایت بادغیس یک زن و یک کودک زخمی شدند و به یک مسجد و یک خانه زیان رسید.

بتاریخ ۳۰ جون در بمباران قوای هوایی حکومت بر منطقه سرک ششم ولسوالی بغلان مرکزی ولایت بغلان مسجد قریه زیان دیده و زیان های مالی به مردم منطقه وارد گردید.

ماخذ: { رادیوی بی بی سی، آزادی = آژانس اسلامی افغان، پژواک = ویب سایت های تول افغان، لراوبر، نن تکی آسیا و بینوا}