جنایات جنگی (جولای)

بتاریخ اول ماه جولای سال ۲۰۲۰ میلادی طیارات حکومتی مسجد قریه محمد قلی در ولسوالی جغتوی ولایت میدان وردگ را بمبارد کردند که در این بمباردمان مسجد تخریب ګردید، اما به کسی زیان نرسیده است. بتاریخ ۲ جولای اربکی های سنگوری بر موتر ملکی در امتداد سرک هرات در ساحه خودکانو کش در ولسوالی گرشک […]

بتاریخ اول ماه جولای سال ۲۰۲۰ میلادی طیارات حکومتی مسجد قریه محمد قلی در ولسوالی جغتوی ولایت میدان وردگ را بمبارد کردند که در این بمباردمان مسجد تخریب ګردید، اما به کسی زیان نرسیده است.

بتاریخ ۲ جولای اربکی های سنگوری بر موتر ملکی در امتداد سرک هرات در ساحه خودکانو کش در ولسوالی گرشک ولایت هلمند حمله و فیر کردند که در نتیجه ۳ تن از مسافرین ملکی موتر شهید شدند. سنگوری ها موتر و پول نقد مسافرین را چور و غارت کردند.

بتاریخ ۳ جولای در حملات توپچی قوای حکومتی بر قریه سلطان خیل در ولسوالی سیداباد ولایت میدان وردگ ۶ تن از برزگران که مشغول کار در زمین های خود بودند، زخمی شدند.

بتاریخ ۴ جولای عساکر داخلی بر خانه های مردم ملکی در منطقه گورتیپه مربوط ولسوالی چهاربولک ولایت بلخ فیر کردند که در نتیجه ۵ زن زخمی شده و زیان های مالی سنگینی به مردم وارد گردید.

بتاریخ ۴ جولای عساکر داخلی بر قریه اخندخیل مربوط مرکز ولایت لوگر چاپه زدند که در جریان تلاشی یک فرد ملکی را شهید نموده  و زیان های مالی سنگینی به مردم قریه وارد نمودند.

بتاریخ ۵ جولای عساکر حکومتی بر قریه سجاوند ولسوالی برکی برک ولایت لوگر چاپه زدند که در جریان تلاشی دروازه های خانه ها را با بمب منفجر نموده، پول نقد و اموال قیمتی را چور کرده و مردم را به مرگ تهدید نموده اند.

بتاریخ ۷ جولای مرمی های هاوانی که عساکر قول اردوی ۲۱۵ بر منطقه مهاجربازار در ولسوالی گرشک ولایت هلمند فیر کردند، بر یک مسجد اصابت نموده، منجر به شهادت ۵ تن از نمازگزاران گردید و ۷ تن دیگر زخمی شدند.

بتاریخ ۹ جولای در انداخت های توپچی عساکر حکومتی بر قریه شیخ اگاه در ولسوالی خوگیانوی ولایت غزنی یک کودک شهید و ۲ تن دیگر زخمی شدند.

بتاریخ ۱۰ جولای عساکر داخلی بر قریه شاه محمد در ولسوالی زازی اریوب ولایت پکتیا چاپه زدند که در نتیجه یک زن شهید و یک فرد ملکی دیگر زخمی گردید.

بتاریخ ۱۱ جولای عساکر داخلی یک جوان بنام عبدالرحیم ولد عبدالرشید را در منطقه پنجاه متری ولسوالی آقچه ولایت جوزجان به شهادت رساندند.

بتاریخ ۱۱ جولای در فیر و انداخت هاوان عساکر داخلی در قریه سلطان خیل ولسوالی سیداباد ولایت میدان وردگ یک مرد و یک کودک شهید شدند.

بتاریخ ۱۴ جولای قوای حکومتی ساحات مسکونی در منطقه زیرتنگی ولسوالی دولینه ولایت غور را بمباران کردند که در نتیجه یک فرد ملکی شهید و ۵ تن دیگر زخمی شدند.

بتاریخ ۱۴ جولای عساکر حکومتی بر قریه خواجه الوان ولسوالی پلخمری ولایت بغلان چاپه زدند که در جریان تلاشی خانه ها، پول نقد و اموال قیمتی را چور و غارت کرده و ۴۵ تن از هموطنان ملکی را زندانی کردند.

بتاریخ ۱۵ جولای عساکر داخلی بر موتر مسافر بری (۳۰۴)  در منطقه شهباز مربوط مرکز ولایت غزنی فیر کردند که در نتیجه یک مسافر شهید و ۳ تن دیگر زخمی کردند.

بتاریخ ۱۷ جولای طیارات حکومتی قریه کلاندی در ولسوالی جغتوی ولایت میدان وردگ را بمباران کردند که در نتیجه یک حویلی و یک مدرسه دینی تخریب گردید و چهارتن از شاگردان مدرسه زخمی شدند.

بتاریخ ۱۸ جولای در فیر و انداخت هاوان عساکر داخلی بر منطقه انارجوی در ولسوالی تگاب ولایت کاپیسا یک زن و ۷ تن از اعضای یک خانواده بشمول زنان و کودکان زخمی شدند.

بتاریخ ۱۸ جولای در بمباران قوای حکومتی بر منطقه نوآباد هزاره در ولسوالی بلخ ولایت بلخ ۵ تن از اعضای یک خانواده شهید شدند.

بتاریخ ۱۸ جولای طیارات حکومتی قریه خاشا در ولسوالی خوگیانوی ولایت غزنی را بمباران کردند که در نتیجه یک زن شهید گردید.

بتاریخ ۱۸ جولای طیارات حکومتی قریه عمرخیل در ولسوالی بلخ ولایت بلخ را بمباران کردند که در نتیجه یک حویلی تخریب گردید و منجر به شهادت ۵ زن و کودک شد.

بتاریخ ۱۸ جولای طیارات حکومتی یک خانه در منطقه بیدو مربوط ولسوالی دولت آباد ولایت بلخ را مورد حمله قرار داد که در نتیجه ۳ زن شهید و زخمی شدند.

بتاریخ ۱۸ جولای در فیر و انداخت هاوان عساکر حکومتی بر منطقه کمپ در ولسوالی مارجه ولایت هلمند ۲ حویلی تخریب و منجر به کشته و زخمی شدن ۶ فرد ملکی گردید.

بتاریخ ۱۹ جولای در بمباردمان عساکر داخلی بر قریه مدرسه لرخابیان مربوط ولسوالی پلخمری ولایت بغلان ۲ باب حویلی تخریب شدند که منجر به شهادت ۴ زن و یک کودک و زخمی شدن ۳ زن دیگر گردید.

بتاریخ ۲۰ جولای در فیر و انداخت هاوان عساکر داخلی بر منطقه آرزو مربوط مرکز ولایت غزنی ۲ فرد ملکی شهید شدند.

بتاریخ ۲۰ جولای عساکر کمپاین یک عالم دین بنام مفتی زکیم گل را از مدرسه یی در ولسوالی گردی چیری ولایت پکتیا بزور با خود برده و پس از آن به شهادت رساندند.

بتاریخ ۲۱ جولای قوای حکومتی خانه های ملکی در منطقه چرخاب مربوط ولسوالی شولگر ولایت بلخ را بمباران کردند که در نتیجه ۲ کودک شهید و ۲ زن زخمی شدند.

بتاریخ ۲۲ جولای در فیرو انداخت عساکر حکومتی بر منطقه توپخانه در ولسوالی سنچاریک ولایت سرپل یک فرد ملکی شهید و ۶ تن دیگر زخمی شدند.

بتاریخ ۲۲ جولای در ۲ دور بمباران طیارات حکومتی بر ساحه خم زیارت در ولسوالی گزره ولایت هرات ۲۰ تن از هموطنان ملکی شهید و زخمی شدند. علاوه بر تلفات جانی، زیان های سنگین مالی نیز به مردم منطقه وارد شدند. براساس گفته های مردم منطقه بمباران بر خانه یک زندانی بنام خالد که تازه از زندان بگرام رها شده بود، صورت گرفت. وقتی مردم برای انتقال شهدا و زخمی ها آمده و جمع شدند، بمباران دوم صورت گرفت که در نتیجه تلفات سنگین جانی وارد نمود. پس از این حملات حکومت ادعا نمود که دها تن از طالبان را از بین برده است، اما پس از آن ثابت شد که قربانیان هر دو رویداد تماما مردم ملکی بودند.

بتاریخ ۲۲ جولای قوای حکومتی یک حویلی در قریه علاؤالدین خیل درمنطقه دندغوری ولسوالی پلخمری ولایت بغلان را بمباران کردند که در نتیجه ۷ تن از کودکان و زنان شهید و زخمی شدند. همچنین بر شفاخانه قریه نیز حمله نمودند که منجر به زخمی شدن چوکیدار شفاخانه گردید.

بتاریخ ۲۳ جولای طیارات حکومتی یک باب دوکان پرچون در قریه خار ولسوالی سیدآباد ولایت میدان وردگ را بمباران کردند که در نتیجه منجر به شهادت ۳ کودک و یک مرد ملکی شد.

بتاریخ ۲۴ جولای در بمباران هوایی حکومتی بر منطقه کنجک ولسوالی امام صاحب ولایت قندوز زیان های سنگین مالی به مردم منطقه وارد گردید و ۴ تن از هموطنان ملکی نیز زخمی شدند.

بتاریخ ۲۴ جولای عساکر داخلی کی نوجوان ۱۸ ساله را در خانه اش در منطقه دورانی ولسوالی نرخ ولایت میدان وردگ به شهادت رساندند.

بتاریخ ۲۶ جولای اشغالگران بر یک مسجد در منطقه دهنو-لشکری در ولسوالی محمدآغه ولایت لوگر حمله درون کردند که در نتیجه مسجد تخریب گردیده و یک فرد ملکی به شهادت رسید.

بتاریخ ۲۷ جولای عساکر داخلی یک زن و ۳ مرد را در منطقه کلفت بندر مربوط ولسوالی بلخ ولایت بلخ به شهادت رساندند.

ماخذها: {رادیوی بی بی سی، آزادی، آژانس اسلامی افغان، پژواک= روزنامه های ویسا، مسیر= ویب سایت های تول افغان و نن تکی آسیا}.