افغانستان در ماه سبتمبر ۲۰۲۰ میلادی

احمد فارسی ملاحظه: این نوشتار شامل رویدادهایی است که دشمن به آن اعتراف کرده است ولازم به اشاره می دانیم که رویدادهای موثق دیگر را با ذکر معلومات بیشتر بخصوص دربارهء آمار تلفات و خسارات دشمن داخلی و خارجی میتوان در سایت رسمی امارت اسلامی افغانستان مطالعه کرد. ——————————– ماه سبتمبر سال ۲۰۲۰ شامل رویدادهایی […]

احمد فارسی

ملاحظه: این نوشتار شامل رویدادهایی است که دشمن به آن اعتراف کرده است ولازم به اشاره می دانیم که رویدادهای موثق دیگر را با ذکر معلومات بیشتر بخصوص دربارهء آمار تلفات و خسارات دشمن داخلی و خارجی میتوان در سایت رسمی امارت اسلامی افغانستان مطالعه کرد.

——————————–

ماه سبتمبر سال ۲۰۲۰ شامل رویدادهایی مهمی بود. در این ماه مجاهدین برعلاوه تصرف چندین مرکز و ولسوالی دست آوردهای زیادی در میدان نظامی داشتند. نبرد سیاسی نیز در این ماه شامل دور جدید خود گردید. تفاصیل رویدادها و دست آوردهای مهم این ماه را می توان تحت عناوین ذیل مطالعه کرد:

تلفات و خسارات اجیران داخلی:

به روز سه شنبه اولین روز ماه سبتمبر یک هلیکاپتر نظامی کشور در ولایت تخار سرنگون گردید. در همین روز مدیر امنیت ملی ولسوالی ارغستان ولایت کندهار نیز توسط مجاهدین کشته شد. به تعقیب آن به روز شنبه ۵ سبتمبر یک طیاره بی پیلوت دشمن در ولایت سمنگان سقوط کرد. در همین روز قوماندان تولی میدان هوایی کابل نیز توسط افراد ناشناس در شهر کابل کشته شد.  به روز دوشنبه ۷ سبتمبر قوماندان امنیهء شهر صفا ولایت زابل در اثر زخم هایی که چند روز قبل برداشته بود جان داد. در همین روز یک طیاره کشفی دشمن در ولایت کندز توسط مجاهدین سرنگون گردید و مدیر امنیت ولسوالی غازی آباد ولایت کنر نیز در یک جنگ رویارویی با مجاهدین کشته شد. به روز چهارشنبه ۱۶ سبتمبر یک دگروال امنیت ملی در کابل ترور گردید. روز شنبه ۱۹ سبتمبر شاهد کشته شدن معاون شورای ولایتی ولایت پکتیا، آمر امنیت ولایت پکتیکا و مدیر اجرائیه ولسوالی یوسف خیل این ولایت بود.

به روز پنجشنبه ۲۴ سبتمبر یک هلیکاپتر وزارت دفاع ادارهء اجیر در حین عملیات نظامی در ولایت بغلان سرنگون گردید و به روز شنبه ۲۶ سبتمبر یک قوماندان اربکی در ولایت بدخشان در یک رویارویی مستقیم با مجاهدین کشته شد. به روز دوشنبه ۲۸ سبتمبر کماندوهای ادارهء اجیر یک افسر نظامی میدان هوایی کابل را در خانه اش به قتل رسانیدند. و به روز چهارشنبه ۳۰ سبتمبر قوماندان امنیه ولسوالی کوهستان ولایت بدخشان کشته شد.

از تعداد دقیق کشته شدگان عساکر ادارهء اجیر در جریان ماه معلوماتی در دست نیست اما خبرها حاکی از کشته شدن هزارها تن از آنان در جریان هر ماه می باشد.

  تلفات و آزار و اذیت ملکی:

به روز یکشنبه ۶ سبتمبر طیاره های ادارهء اجیر یک مسجد  و یک مرکز اسلامی را در ولایات فاریاب بمباردمان کردند. در همین روز ۵ تن از اطفال یک خانواده در ولایت ننگرهار در اثر شلیک توپخانه های عساکر اجیر شهید شدند. به روز سه شنبه ۸ سبتمبر ۴ دیگر از هموطنان ملکی ما در ولایت کندز در اثر شلیک اردوی اجیر به شهادت رسیدند.  روز چهارشنبه ۹ سبتمبر شاهد حملات هوایی دشمن اجیر بر یک مدرسه در ولایت غزنی بود. به روز جمعه ۱۱ سبتمبر ولایت لوگر شاهد بمباردمان طیاره های اشغالگران امریکایی بر خانه های ملکی بود که طی آن تعدادی از هموطنان ما متحمل تلفات و خسارات جانی و مالی شدند. به فردای آن طیاره های ادارهء اجیر در ولایت بغلان حملات شدیدی را بر مردم ملکی انجام دادند. و به روز شنبه ۱۲ سبتمبر که مصادف بود با اولین نشست بین الافغانی در شهر دوحه طیاره های ادارهء اجیر کابل ۴ طفل را در شهر غزنی مورد شلیک قرار داده و به شهادت رسانیدند. به فردای آن نیز ولایات کندهار و بغلان شاهد حملات اجیران داخلی بر افراد و خانه های ملکی ها بودند.

به روز شنبه ۱۹ سبتمبر دهها تن از هموطنان ما طی حملات وحشیانه ادارهء اجیر کابل بر ولایت کندز شهید و زخمی شدند.   به فردای آن سه تن ملکی در ولایت سمنگان و دو خانم در ولایت کابل توسط نیروهای اجیر به شهادت رسیدند. به روز سه شنبه ۲۲ سبتمبر رنجر اربکی ها در ولایت ننگرهار چهار طفل را زیر تایر کرده و به شهادت رسانیدند.

آنچه در بالا ذکر گردید مشت نمونه خروار از وحشت و درندگی عساکر ادارهء اجیر کابل در مقابل ملت مظلوم و بیچاره ما است. تعداد دقیق و تفاصیل رویدادها تلفات ملکی را در راپور ویژه آن که از طریق صفحه انترنتی امارت اسلامی به نشر می رسد مطالعه نمایید.

پیوستن به صف مجاهدین:

بعد از امضای توافقنامه صلح میان امریکا و امارت اسلامی پیوستن عساکر و کارمندان ادارهء اجیر به صف مجاهدین افزایش یافته است. در پایان نمونهء از این نوع رویدادها را بیان می کنیم.

به روز یکشنبه ۶ سبتمبر امارت اسلامی طی نشر یک اعلامیه از پیوستن بیشتر از ۱۰۰۰ تن از عساکر و کارمندان ادارهء اجیر کابل در جریان ماه گذشته به صف مجاهدین خبر داد. در همین روز ۶ عسکر اجیر در ولایت غزنی همراه با اسلحهء خود به صف مجاهدین پیوستند. به روز جمعه ۱۱ سبتمبر ۱۴ تن از عساکر اجیر در ولایت نورستان به صف مجاهدین پیوستند.

به روز سه شنبه ۱۵ سبتمبر ۶۱ تن از عساکر دشمن در ولایت بلخ به مجاهدین تسلیم شدند. به تعقیب آن به روز پنجشنبه ۱۷ سبتمبر ۱۸ تن از عساکر و کارمندان ادارهء اجیر در ولایات بدخشان و بغلان و به فردای آن ۲۰ تن دیگر در ولایات زابل و بادغیس به صف مجاهدین پیوستند. به روز یکشنبه ۲۰ سبتمبر دهها تن از اتباع شیعه در ولایات میدان وردک و دایکندی در نشست های مختلف پیوستن خود به امارت اسلامی را اعلان کردند. به روز چهارشنبه ۲۳ سبتمبر ۲۲ تن از عساکر اجیر در ولایت بغلان و به فردای آن ۱۱ تن آنان در ولایت پکتیا به صف مجاهدین پیوستند. به روز شنبه ۲۶ سبتمبر ۶۳ عسکر اجیر در ولایت بدخشان و به فردای آن ۸ تن دیگر در ولایت پکتیا به مجاهدین تسلیم شدند. به روز سه شنبه ۲۹ سبتمبر ۳۳ تن عساکر ادارهء اجیر در ولایت بغلان و ۳۰ تن از نظامیان شیعه مذهب در ولایت میدان وردک به صف مجاهدین پیوستند.

عملیات الفتح:

ماه سبتمبر شاهد دهها حمله و عملیات بزرگ و کوچک مجاهدین بر ادارهء اجیر کابل بود. بگونهء مثال به روز سه شنبه اولین روز ماه سبتمبر مجاهدین امارت اسلامی بر قطعه محافظت مرکز ولایت پکتیا حمله کردند که طی آن دشمن متحمل تلفات و خسارات شدیدی گردید. این قطعه مسئولیت عملیات شاهراه هایی ولایت پکتیا و ولایات همجوار آنرا داشت. به روز دوشنبه ۷ سبتمبر ولایت غزنی شاهد حملات شدید مجاهدین بود که طی آن هفت کماندوی دشمن جان باختند.

به روز سه شنبه ۸ سبتمبر مجاهدین امارت اسلامی خبر دادند که چندین پوستهء ادارهء اجیر را در منطقه ابشار ولایت پنجشیر از بین برده اند. ولایت پنجشیر در جریان این ماه شاهد چندین حمله مجاهدین بود. به روز پنجشنبه یک عملیات موتر بم بر یک مرکز مهم پولیس در ولایت کندهار صورت گرفت که طی آن تعداد زیادی از افراد پولیس کشته شدند.

به روز دوشنبه ۲۱ سبتمبر مجاهدین امارت اسلامی حملات گستردهء خودرا بر اماکن مختلف ولایت بامیان آغاز کردند که طی آن دشمن متحمل تلفات و خسارات هنگفتی گردید. به روز یکشنبه ۲۷ سبتمبر یکبار دیگر حملات مجاهدین بر مراکز مختلف ولایت بامیان شدت یافت که طی آن بشمول ۴ کماندوی دشمن تعداد زیادی از عساکر آن کشته و زخمی شدند. و به روز چهارشنبه ۳۰ سبتمبر ولسوالی فرنگ ولایت بغلان به تصرف مجاهدین در آمد.

مذاکرات بین الافغانی

به روز شنبه ۵ سبتمبر امارت اسلامی شیخ عبد الحکیم را بحیث رئیس تیم مذاکراتی امارت اسلامی تعیین کرد و به روز شنبه ۱۲ سبتمبر اولین نشست بین الافغانی در شهر دوحه آغاز گردید که تا نوشتن این راپور جریان داشت.

خروج اشغالگران:

به روز سه شنبه ۸ سبتمبر مطبوعات از تخلیه کردن میدان هوایی شیندند توسط اشغالگران امریکایی خبر دادند. به تعقیب آن به روز چهارشنبه ۹ سبتمبر ترامپ یکبار دیگر بر کاهش نیروهای امریکا در افغانستان تأکید کرد.  به فردای آن نیروهای اشغالگر در کابل اعلان کردند که تا ابتدای ماه نومبر تعداد عساکر خودرا به ۴۵۰۰ تن کاهش می دهند و به روز جمعه ۱۱ سبتمبر وزیر خارجه امریکا گفت که اگر طالبان بر تعهدات خود عمل کنند تمامی نیروهای خودرا خارج می کنیم. به روز دوشنبه ۱۴ سبتمبر نیروهای کروشیایی افغانستان را ترک کردند.