افغانستان در ماه دسمبر ۲۰۲۰ میلادی

احمد فارسی ملاحظه: این نوشتار شامل رویدادهایی است که دشمن به آن اعتراف کرده است ولازم به اشاره می دانیم که رویدادهای موثق دیگر را با ذکر معلومات بیشتر بخصوص دربارهء آمار تلفات و خسارات دشمن داخلی و خارجی میتوان در سایت رسمی امارت اسلامی افغانستان مطالعه کرد. ——————————– آخرین ماه سال ۲۰۲۰ شامل رویدادهای […]

احمد فارسی

ملاحظه: این نوشتار شامل رویدادهایی است که دشمن به آن اعتراف کرده است ولازم به اشاره می دانیم که رویدادهای موثق دیگر را با ذکر معلومات بیشتر بخصوص دربارهء آمار تلفات و خسارات دشمن داخلی و خارجی میتوان در سایت رسمی امارت اسلامی افغانستان مطالعه کرد.

——————————–

آخرین ماه سال ۲۰۲۰ شامل رویدادهای مهم در میدان های مختلف سیاسی و نظامی بود. در جریان این ماه نیز دشمن تلفات و خسارات زیادی را تحمل کرد. موضوع خروج نیروهای اشغالگر نیز سرخط خبرهای این ماه بود.  تفاصیل اینهمه همراه با جریانات مهم دیگر را می توان تحت عناوین ذیل میتوان مطالعه کرد:

تلفات و خسارات اجیران داخلی:

تلفات و خسارات دقیق دشمن به مراتب بیشتر از آنست که در اینجا به آن اشاره صورت می گیرد مگر نظر به نبود آمار رسمی نمی توان تعداد دقیق آنرا ذکر کرد. تحت این عنوان تنها نمونه یی از تلفات در رده های بالا و متوسط دشمن خدمت خوانندگان تقدیم می گردد.

به روز یکشنبه ۵ ماه دسمبر قوماندان عمومی اربکی ها در زون ارگون کشته شد. به تعقیب آن شهر کابل شاهد کشته شدن رئیس محکمه نظامی بود. به روز پنجشنبه ۱۰ دسمبر ولسوالی بنگی ولایت تخار در اثر جنگ داخلی میان نیروهای اجیر کشته شد. در همین روز آمر عقیدتی فرقه ۱۱۱ در کابل ترور گردید. به روز یکشنبه ۱۳ دسمبر یک قوماندان اربکی در ولایت کندهار و یک سارنوال در کابل نیز کشته شدند. به روز سه شنبه ۱۵ دسمبر معاون والی کابل در اثر یک انفجار جان داد. در همین روز معاون شورای ولایتی غور، سارنوال محکمه استئناف ولایت کندهار و یک سارنوال در ولایت کابل در واقعات جداگانه کشته شدند.

روز چهارشنبه ۱۶ دسمبر شاهد کشته شدن قوماندان امنیهء ولسوالی دهراوود ولایت ارزگان همراه با چند تن از افراد او بود. دو روز بعد از این، مدیر امنیت ولایت بلخ نیز کشته شد. به روز دوشنبه ۲۱ دسمبر قوماندان شاهراه ولایت پروان و به فردای آن قوماندان امنیهء ولسوالی چهاردره ولایت کندز نیز کشته شد. به روز چهارشنبه ۲۳ دسمبر سکرتر قول اردوی میوند در شهر کندهار ترور شد و به فردای آن، آمر لوژستیک قوماندانی امنیهء ولایت هلمند نیز کشته شد. به روز جمعه ۲۵ دسمبر قوماندان کندک ششم در ولایت بلخ کشته شد. به فردای آن این ولایت شاهد کشته شدن قوماندان گارنیزیون قول اردوی شاهین نیز بود. به روز چهارشنبه ۳۰ دسمبر یک پیلوت نظامی در ولایت کندهار کشته شد. به روز پنجشنبه ۳۱ دسمبر قوماندان قطعهء کماندو مسمی به مرگ در ولایت میدان وردک همراه با ۲۴ تن از کماندوها به قتل رسیدند.

  تلفات، آزار و اذیت ملکی:

به روز پنجشنبه ۳۱ دسمبر امارت اسلامی اعلان کرد که در جریان ماه گذشته ۱۱۴ تن ملکی در اثر حملات و شلیک های ادارهء اجیر کابل به شهادت رسیده اند. بر اساس راپور سالانهء امارت اسلامی از آغاز سال ۲۰۲۰ تا ۱۶ دسمبر به تعداد ۱۸۳۴ واقعه تلفات ملکی در کشور ثبت گردیده است که از آنجمله ۱۶۵ تن در بمباردمان نیروهای اشغالگر و ۱۳۰۷ تن دیگر آنان در حملات و بمباردمان ادارهء اجیر کشته شده اند. بر اساس این راپور در این واقعات ۱۷۸۷ تن ملکی شهید و ۱۹۱۶ دیگر زخمی شده اند که بدین ترتیب ادارهء اجیر کابل مسئول ۷۱% این تلفات و اشغالگران مسئول ۹% تلفات اند.

به سلسله همین وحشت ها به روز چهارشنبه ۲ دسمبر شش طفل در ولایت غزنی در اثر حملات هوایی دشمنان اجیر کشته و زخمی شدند. به فردای آن نیروهای ضربتی در ولایت خوست یک استاد دارالعلوم را به شهادت رسانیدند. به روز شنبه ۵ دسمبر اشغالگران امریکایی در ولایت هلمند بمباردمان شدید کرده و مردم ملکی را متحمل تلفات و خسارات شدیدی ساختند. اشغالگران در اعتراف به این جرم گفتند  که در حملات حمایت از نیروهای اجیر افغان تلفات ملکی نیز به بار آمده است. به روز جمعه ۱۱ دسمبر اشغالگران امریکایی یکبار دیگر مرتکب کشتار ۱۰ تن از افراد ملکی در ولایت کندهار شدند. به روز یکشنبه ۱۳ دسمبر ۱۳ تن دیگر از افراد ملکی در این ولایت طی بمباردمان ادارهء اجیر به شهادت رسیدند.

آنچه در بالا مطالعه کردید مشت نمونهء خروار است و تعداد دقیق همراه با تفاصیل رویدادها تلفات ملکی را در راپور ویژه آن که از طریق صفحه انترنتی امارت اسلامی به نشر می رسد مطالعه نمایید.

پیوستن به صف مجاهدین:

به روز چهارشنبه ۱۶ دسمبر امارت اسلامی از پیوستن بیشتر از ۱۶۰۰ تن از نیروهای ادارهء اجیر به مجاهدین در جریان ماه نومبر خبر داد. به ادامه این پیوستن ها، به روز چهارشنبه ۲ دسمبر ۶۸ تن از عساکر دشمن در ولایت بغلان به مجاهدین تسلیم شدند. به تعقیب آن به روز سه شنبه ۸ دسمبر ۶۶ تن از نیروهای ادارهء اجیر در ولایت بلخ به صف مجاهدین پیوستند. به روز دوشنبه ۲۱ دسمبر ۲۳۰ تن از نیروهای امنیتی ادارهء اجیر در ولایت کندهار به صف مجاهدین پیوستند. به روز چهارشنبه ۲۳ دسمبر ۵۶ تن از عساکر دشمن در ولایات هرات، کندز و کندهار به صف مجاهدین پیوستند.  به روز دوشنبه ۲۸ دسمبر دهها تن از عساکر دشمن در ولایات بغلان و کندهار به صف مجاهدین پیوستند. به روز چهارشنبه ۳۰ دسمبر بیشتر از صد تن عساکر اجیر در ولایت بلخ به مجاهدین تسلیم شدند.

راپورهای گذشته نشان می دهد که ماهانه حدود بیشتر از ۱۵۰۰ از افراد و کارمندان ادارهء اجیر به صف مجاهدین می پیوندند که لست مکمل آن در آخر هر ماه توسط کمیسیون مربوطهء امارت اسلامی منتشر می گردد.

عملیات الفتح:

روز پنجشنبه ۳ دسمبر شاهد یک حملهء شدید مجاهدین بر کاروان نیروهای امنیت ملی در ولایت پکتیا بود که طی آن ۲۲ تن از آنان کشته و زخمی شدند. به روز دوشنبه ۷ دسمبر مرکز ولسوالی دامان ولایت کندهار شاهد حملات شدید مجاهدین بود که طی آن دشمن متحمل تلفات و خسارات شدیدی گردید. به فردای آن مرکز عساکر کماندوی ادارهء اجیر در ولایت غزنی نیز شاهد حملات مشابهی بود.

روز شنبه ۲۰ سبتمبر شاهد حملات شدید مجاهدین بر مرکز کماندوی دشمن در ولایت هلمند بود که طی آن به دشمن تلفات و خسارات شدید وارد گردید. به روز پنجشنبه ۳۱ دسمبر قطعهء کماندو مسمی به مرگ در ولایت میدان وردک مورد حملات مجاهدین قرار گرفت که در اثر آن ۲۵ کماندو بشمول قوماندان آنان به قتل رسید.

علاوه بر این، دهها حملات بزرگ و کوچک دیگر در جریان این ماه بر اجیران داخلی صورت گرفت که تفاصیل آن در صفحات رسمی امارت اسلامی منتشر می گردد.

مذاکرات و توافقنامه صلح:

به روز سه شنبه اول دسمبر فرمانده نیروهای اشغالگر امریکایی از مجاهدین خواست تا بر حملات خود کاهش دهند. این در حالیست که بعد از به امضا رسانیدن توافقنامه صلح مجاهدین حملات خودرا خیلی کاهش داده اند و بر عکس دشمنان اشغالگران و تعهد نا شناس در چندین واقعه توافقنامه را نقض کرده و در عملیات علیه مجاهدین و کشتار افراد ملکی سهم گرفته اند. از سوی دیگر مطبوعات از توافق جانبین بر طرز العمل مذاکرات بین الافغانی در قطر خبر می دهند.

به روز چهارشنبه ۲ دسمبر و بعد از آنکه ناتو اعلان کرد تا نهایت مدت تعیین شده در افغانستان باقی خواهد ماند، واشنگتن تایم نوشت که ناتو مجبور است تا در نقش قدم امریکا قدم گذاشته و عساکر خودرا خارج کند. از سوی دیگر لوی درستیز امریکا به فردای این روز گفت که خروج نهایی و کامل نیروهای امریکایی را به حکومت آینده واگذار می کنیم.

به روز دوشنبه ۶ دسمبر کشور بلجیم اعلان کرد که طی سال آینده تمامی نیروهای خودرا از افغانستان خارج می کند. به روز یکشنبه ۱۳ دسمبر سکات میلر فرمانده اشغالگران در افغانستان گفت که خروج نیروهای امریکایی بر اساس توافقنامه دوحه جریان دارد. و به روز چهارشنبه ۳۰ دسمبر سرمنشی ناتو گفت که بقا در افغانستان خطرناک است.

مطالبهء رهایی زندانیان:

به روز پنجشنبه ۳ دسمبر امارت اسلامی خواهان رهایی ۷ هزار تن از زندانیان خود گردید. در خبر آمده است که علاوه بر این امارت اسلامی خواهان اخراج نام رهبران خود از لست سیاه ملل متحد نیز گردیده است.