افغانستان در ماه جون ۲۰۲۰ میلادی

احمد فارسی ملاحظه: این نوشتار شامل رویدادهایی است که دشمن به آن اعتراف کرده است ولازم به اشاره می دانیم که رویدادهای موثق دیگر را با ذکر معلومات بیشتر بخصوص دربارهء آمار تلفات و خسارات دشمن داخلی و خارجی میتوان در سایت رسمی امارت اسلامی افغانستان مطالعه کرد. ——————————– چنانچه در راپورهای ماههای گذشته ذکر […]

احمد فارسی

ملاحظه: این نوشتار شامل رویدادهایی است که دشمن به آن اعتراف کرده است ولازم به اشاره می دانیم که رویدادهای موثق دیگر را با ذکر معلومات بیشتر بخصوص دربارهء آمار تلفات و خسارات دشمن داخلی و خارجی میتوان در سایت رسمی امارت اسلامی افغانستان مطالعه کرد.

——————————–

چنانچه در راپورهای ماههای گذشته ذکر شد، عملیات مجاهدین بعد از توافقنامه صلح با امریکا تا جایی محدود گردید و در جریان این ماه مجاهدین حالت دفاعی را به خود گرفتند و عملیات هجومی خودرا متوقف ساختند. با وجود اینهم، در جریان این حالت دفاعی تعداد زیادی از افراد دشمن کشته و زخمی شدند. در جریان این ماه یک ولسوالی نیز فتح گردید. از سوی دیگر صدها تن از افراد دشمن به صف مجاهدین پیوستند. رویدادهای مهم و دست آوردهای مهم این ماه را می توان تحت عناوین ذیل میتوان مطالعه کرد:

تلفات و خسارات اجیران داخلی:

با وجود کاهش حملات مجاهدین و در حالت دفاعی قرار گرفتن مجاهدین در این ماه، سلسله تلفات اجیران داخلی زیاد است و آمار دقیق آن به دست نیست. در اینجا بگونه مثال چند واقعه تلفات و خسارات دشمن را ذکر می کنیم:

به روز دوشنبه اول ماه جون آمر ترافیک ولایت کاپیسا توسط افراد نامعلوم و قوماندان داعش در ولسوالی وردوج ولایت بدخشان که از حمایت ادارهء کابل برخوردار بود توسط مجاهدین به قتل رسیدند.

به روز چهارشنبه ۳ جون قوماندان امنیهء ولسوالی سیدکرم ولایت پکتیا در حالی در کمین مجاهدین کشته شد که می خواست برای حمایت افراد خود که در با مجاهدین در جنگ درگیر بودند برود. در همین روز یک کارمند عالی رتبهء اسبق استخباراتی وزارت داخله در ولایت لوگر کشته شد. روز سه شنبه ۹ جون شاهد کشته شدن مرموز آمر جنایی ولسوالی کجران ولایت دایکندی بود. در همین روز یک سناتور سابقهء ادارهء اجیر کابل در ولایت لوگر، و ولسوال و قوماندان اربکی ولسوالی شور تیپه ولایت بلخ در جنگ رویارویی با مجاهدین کشته شد.  به روز شنبه ۲۰ جون دو قوماندان سرحدی ادارهء اجیر در جریان جنگ در ولسوالی نهر سراج ولایت هلمند و به روز دوشنبه ۲۹ جون قوماندان امنیهء ولسوالی دهراود ولایت ارزگان کشته شدند.

به روز چهارشنبه ۳ جون قوماندان امنیهء ولایت کندز و ولسوالی قلعه ذال، به روز یکشنبه ۷ جون ولسوال گیزاب ولایت زابل، به روز دوشنبه ۸ جون دو تن از قوماندانان بلند پایهء ادارهء اجیر در ولایت های هرات و لغمان، به روز چهارشنبه ۱۰ جون قوماندان جلب و جذب اردوی اجیر، به روز پنجشنه ۱۱ جون قوماندان قطعهء خاص ارگ و به روز دوشنبه ۱۵ جون یک دگروال امنیت و یک قوماندان مشهور اربکی در ولایت فاریاب به اثر کرونا در گذشتند.

علاوه بر این تلفات، به روز چهارشنبه ۱۷ جون یک هلیکاپتر نظامی دشمن در ولسوالی فارسی ولایت هرات سرنگون گردید.

تلفات و آزار و اذیت ملکی:

بعد از توافقنامه صلح تلفات ملکی تا حدی کاهش یافته بود اما دو ماه گذشته شاهد افزایش دوبارهء آن بود. در اولین روز ماه جون، مطبوعات از شلیک توپ به مناطق مسکونی در ولسوالی ینگی قلعهء ولایت تخار توسط اردوی اجیر خبر دادند که در اثر آن تعدادی از خانه های مردمی تخریب و تعدادی از باشندگان این خانه ها به شهادت رسیدند. در همین روز یک عضو پارلمان قلابی در ولایت ننگرهار در مصاحبه با بعضی خبرنگاران گفت که حملات مرگبار ماه گذشته که در نماز جنازه در این ولایت صورت گرفته بود توسط حضرت علی یکی از فرماندهان اتحاد بدنام شمال و از افراد حامی نظام کنونی انجام یافته بود.

به روز جمعه ۵ جون، عساکر اردوی اجیر در مرکز ولایت غزنی خانه های مسکونی را مورد شلیک قرار دادند که طی آن تعدادی از افراد ملکی کشته شدند. به روز دوشنبه ۸ جون ۴ تن از افراد ملکی توسط نیروهای خاص امنیت در ولسوالی شینواری ولایت پروان کشته شدند. به روز شنبه ۱۳ جون چهار خانم از یک خانواده توسط عساکر اجیر در مرکز ولایت لوگر به شهادت رسیدند.

به روز دوشنبه ۱۵ جون نیروهای اجیر کابل ۲۰۰ باب دکان را در ولسوالی گرشک ولایت هلمند تخریب کردند.  به روز پنجشنبه ۲۵ جون ۹ تن از افراد یک خانواده در ولایت بلخ در اثر بمباردمان ادارهء اجیر به شهادت رسیدند. دو طفل در یک حملهء دیگر اجیران در ولسوالی تگاب ولایت کاپیسا نیز به شهادت رسیدند.

به روز دوشنبه ۲۹ جون، نیروهای اجیر یک بازار خرید و فروش حیوانات را در ولسوالی سنگین ولایت هلمند مورد حملات خود قرار دادند که طی آن تعداد زیادی از هموطنان بشمول اطفال کشته و زخمی شدند. ادارهء اجیر با کمال بی شرمی مسئولیت آنرا بدوش مجاهدین انداخت. یوناما و بعضی از سازمان های مستقل دیگر گفتند که نشانه هایی وجود دارد که این حمله توسط اردوی اجیر صورت گرفته است.

تفاصیل رویدادهای حملات و تلفات ملکی ها را در راپور منتشرهء صفحه انترنتی امارت اسلامی میتوان مطالعه کرد.

پیوستن به صف مجاهدین:

بعد از توافقنامه صلح و نمایان شدن آثار فتح، سلسله پیوستن افراد دشمن به صف مجاهدین نیز آغاز گردید و در این ماه نیز به شدت جریان داشت. در ماه گذشته بیشتر از ۹۰۰ تن از افراد مسلح دشمن به صف مجاهدین پیوسته بودند.

به امتداد این پیوستن ها، به روز سه شنبه ۲ ماه جون به تعداد ۱۴ تن از افراد مسلح دشمن بشمول ۲ فرمانده در ولسوالی نمک آب ولایت تخار و به فردای آن ۴۰ تن دیگر آنان در ۵ ولسوالی مختلف ولایت بلخ صف ادارهء اجیر را ترک گفته و با مجاهدین یکجا شدند. به روز پنجشنبه ۴ جون یک پلیس قوماندانی امنیهء ننگرهار همراه با یک رینجر به مجاهدین تسلیم شد. روز شنبه ۶ جولای نیز شاهد پیوستن دهها تن از عساکر و پولیس دشمن در ولایت بغلان به صف مجاهدین بود.

به روز پنجشنبه ۱۱ جون دهها تن از عساکر اجیر در ولسوالی پلخمری ولایت بغلان و به روز شنبه ۱۳ جون دهها تن دیگر از عساکر اجیر در ولایت لوگر نیز با مجاهدین یکجا شد.  به روز پنجشنبه ۱۸ جون ۱۷ تن عساکر دشمن در ولایت پکتیا و ۴۹ تن دیگر در ولایت بغلان به مجاهدین پیوستند. به فردای آن، ۵۴ تن از نیروهای اجیر ادارهء کابل در ۷ ولسوالی مختلف ولایت بلخ با مجاهدین یکجا شدند. روز یکشنبه ۲۱ جون شاهد پیوستن ۱۵ تن اربکی مسلح با قوماندان خود در مرکز ولایت غور با مجاهدین بود چنانچه به روز جمعه ۲۶ جون نیز یک عضو شورای ولایتی ولایت زابل با مجاهدین یکجا شد. در همین روز ده تن از کارمندان امنیت دشمن در یکی از پوسته های تلاشی ولایت سمنگان با مجاهدین یکجا شدند. به تعقیب آن و روز یکشنبه ۲۸ جون عساکر یک پوسته در ولایت وردک به مجاهدین تسلیم شدند.

تعداد دقیق افراد پیوسته به صفوف امارت اسلامی را می توان در راپورهای مستقل کمیسیون جلب و جذب امارت اسلامی مطالعه کرد.

تبادلهء اسیران:

بر اساس توافقنامهء صلح باید تا کنون ۵۰۰۰ زندانیان مجاهدین و ۱۰۰۰ زندانیان ادارهء اجیر تبادله می شدند که این روند مواجه مشکل تراشی های زیادی توسط ادارهء اجیر کابل گردید. در جریان ماه جون این روند سرعت پیدا کرد و تعداد زیادی از هر دو جانب تبادله گردیدند اما تا کنون تعدادی از زندانیان شامل لست ۵۰۰۰ هزار نفری مجاهدین در زندان های ادارهء اجیر به سر می برند.

عملیات الفتح:

به روز یکشنبه ۲۸ جون امارت اسلامی اعلان کرد که مجاهدین در حالت دفاعی قرار دارند و تنها در حال دفاع در مقابل حملات و عملیات ادارهء اجیر قرار دارند. با وجود این حالت، مجاهدین در عملیات های دفاعی دست آوردهای زیادی داشتند که از جمله می توان به رویدادهای ذیل اشاره کرد:

به روز جمعه ۵ جون جنگ شدیدی میان مجاهدین امارت اسلامی و افراد ادارهء اجیر کابل در مرکز ولایت زابل رخ داد که طی آن ۱۵ تن از عساکر دشمن کشته شدند. به روز سه شنبه ۹ جون جنگ شدیدی در ولسوالی شور تیپه ولایت بلخ رخ داد که طی آن ولسوال و قوماندان اربکی این ولسوالی در جمله افراد کشته شده در جریان جنگ بودند. به روز دوشنبه ۱۵ جون ده تن کماندوی دشمن در اثر درگیری با مجاهدین در ولسوالی تگاب ولایت کاپیسا کشته شدند.

به روز یکشنبه ۲۱ جون ولسوالی اتغر ولایت زابل در حالی بدست مجاهدین افتاد که عساکر و پولیس موجود در این ولسوالی فرار کرده و این ولسوالی را بدون جنگ رها کردند. به روز چهارشنبه ۲۴ جون ۱۰ کماندوی ادارهء اجیر در جریان عملیات علیه مجاهدین در ولسوالی مرغاب ولایت بادغیس کشته شدند.

خروج نیروهای اشغالگر:

به روز جمعه ۱۹ ماه جون مطبوعات خبر دادند که بر اساس توافقنامه صلح تا کنون ۳۴۰۰ عسکر امریکایی افغانستان را ترک کرده اند و به تعقیب آن به روز شنبه ۲۷ جون CNN اطلاع داد که پلان اخراج ۴۰۰۰ عسکر دیگر توسط پنتاگون نهایی شده است و عنقریب روند خروج آنان آغاز می گردد.

کشتار علماء:

ادارهء اجیر کابل بعد از اینکه در هر میدان مواجه با شکست شده است اکنون دست به کشتار افرادی زده است که تا دیروز از حامیان آن بودند و اکنون سخن از نیازمندی و ضرورت مردم و کشور به صلح می زنند. به همین سلسله به روز سه شنبه ۲ جون داکتر ایاز نیازی خطیب و امام مسجد جامع وزیر اکبر خان در داخل مسجد به قتل رسید. امارت اسلامی این قتل را عمل ادارهء اجیر خوانده و هر نوع دست داشتن در قتل علماء و مردم عام را رد کرد. در ادامهء همین جنایات به روز جمعه ۱۲ جنوری خطیب و امام مسجد شیرشاه سوری نیز کشته شد. مردم محل به خبرنگاران گفتند که مسجد مذکور یک شب قبل از انفجار توسط افراد امنیت تلاشی و تا یازده بجه روز جمعه بند بود. شواهد نشان می دهد که ماین استفاده شده در این انفجار خیلی به شکل تخنیکی در زیر منبر مسجد نصب شده بود. به فردای آن یک عالم دینی دیگر در ولایت تخار به شهادت رسانیده شد.

به روز دوشنبه ۱۵ جون عساکر اجیر در ولایت فراه یک عالم دین را همراه با چند تن از حافظان قران به شهادت رسانیدند. مجاهدین امارت اسلامی گروهی از افراد داعش را دستگیر کردند که به اعتراف آنان، آنان با همکاری رحمت الله نبیل رئیس اسبق امنیت ملی و با استفاده از موتر، اسلحه و وسایل امنیت ملی دست به کشتار علماء و افراد دیگری که مخالف جنگ و پالیسی های جنگی ادارهء اجیر کابل اند، زده اند.

کفن دزدان دموکرات:

از اولین روز ایجاد ادارهء اجیر در کابل، دزدی و فساد آغاز شد. دارایی های عامه، دولتی و بالاخره ملکیت های شخصی نیز چور و چپاول شد. صدها ملیون دالر به اشکال گوناگون دزدی و تاراج شد. اکنون که بعضی کشورها بخاطر مبارزه با بیماری کرونا با این ادارهء فاسد کمک مالی و وسایل کردند، این دزدان خدا نا ترس به بیماران نیز رحم نکردند و نه تنها پول ها را دزدیدند بلکه وسایل کمک شده را نیز به لیلام گذاشتند تا اینکه بعضی از این وسایل به کشورهای همسایه نیز قاچاق شد. بر اثر این دزدی و فساد، اکنون بیماران کرونا در بیمارستان های حکومتی بر اثر نبود آکسیجن وفات می کنند. در جریان ماه جون، صدها تن از هموطنان ما در بیمارستان های حکومتی جان داده اند.

پسران کمسن در اردو و پولیس:

به روز یکشنبه ۲۸ جون مطبوعات از نگرانی ملل متحد مبنی بر استخدام پسران کمسن و استفاده جنسی از آنان در صف اردوی اجیر و پولیس فاسد این اداره خبر داد. وزارت داخلهء کابل با پذیرفتن این خبر گفت که تلاش های جدی برای کاهش این وضعیت جریان دارد.