افغانستان در ماه جولای ۲۰۲۰ میلادی

احمد فارسی ملاحظه: این نوشتار شامل رویدادهایی است که دشمن به آن اعتراف کرده است ولازم به اشاره می دانیم که رویدادهای موثق دیگر را با ذکر معلومات بیشتر بخصوص دربارهء آمار تلفات و خسارات دشمن داخلی و خارجی میتوان در سایت رسمی امارت اسلامی افغانستان مطالعه کرد. ——————————– مجاهدین در ماه جولای سال ۲۰۲۰ […]

احمد فارسی

ملاحظه: این نوشتار شامل رویدادهایی است که دشمن به آن اعتراف کرده است ولازم به اشاره می دانیم که رویدادهای موثق دیگر را با ذکر معلومات بیشتر بخصوص دربارهء آمار تلفات و خسارات دشمن داخلی و خارجی میتوان در سایت رسمی امارت اسلامی افغانستان مطالعه کرد.

——————————–

مجاهدین در ماه جولای سال ۲۰۲۰ میلادی دست آوردهای خوبی از قبیل فتح مراکز بعضی ولسوالی ها، پیوستن نیروهای ادارهء اجیر به صف مجاهدین، خروج نیروهای اشغالگر و وارد نمودن تلفات به ادارهء اجیر داشتند. رویدادها و دست آوردهای مهم این ماه را می توان تحت عناوین ذیل میتوان مطالعه کرد:

تلفات و خسارات اجیران داخلی:

به روز یکشنبه ۵ جولای دشمن اشغالگر از کشته شدن یک تن از عساکر خود در ولایت فراه و به روز سه شنبه ۱۴ جولای مطبوعات از کشته شدن یکتن دیگر از عساکر اشغالگران در ولایت کندهار خبر دادند. قابل یاددهانی است که بنابر معاهدهء صلح که در ماه فبروری سال ۲۰۲۰ به امضاء رسید، مجاهدین امارت اسلامی حملات خود بر اشغالگران را به شرط خروج تدریجی آنان در وقت محدد متوقف ساخته اند بنابرین تلفات آنان در این اواخر خیلی کم می باشد.

تلفات و خسارات اجیران داخلی:

مجاهدین امارت اسلامی در این ماه مجبور شدند تا دشمنان اجیر را سبق بیاموزانند و از حالت دفاعی خارج شده و حملات خودرا بر دشمن آغاز کنند. در این ماه، سلسله تلفات اجیران داخلی زیاد است و آمار دقیق آن به دست نیست. در اینجا بگونه مثال چند واقعه تلفات و خسارات دشمن را ذکر می کنیم:

به روز جمعه ۳ جولای نمایندهء خاص رئیس ادارهء اجیر کابل و شریک انتخاباتی او به اثر بیماری کرونا در گذشت. به فردای آن رئیس اسبق مخابرات وزارت دفاع نیز به اثر همین بیماری جان باخت. به روز چهارشنبه ۸ جولای قوماندان امنیهء ولسوالی ده یک ولایت غزنی در یک حمله مجاهدین کشته شد. در همین روز، جسد یک محافظ خاص اشرف غنی در ولایت بامیان نیز دریافت گردید و آمر عمومی بایومتریک وزارت داخله نیز در شهر کابل ترور گردید.

به روز یکشنبه ۱۲ جولای مدیر مسئول یکی از جراید دولتی در کابل به اثر کرونا درگذشت. به روز یکشنبه ۱۹ جولای قوماندان امنیهء ولسوالی سروبی ولایت پکتیکا در جریان جنگ با مجاهدین کشته شد. روز چهارشنبه ۲۲ جون چهار قوماندان ادارهء اجیر در ولسوالی خاص ارزگان طی انفجار ماین جابجا شده کشته شدند. به روز سه شنبه ۲۸ جولای یک پیلوت نظامی ادارهء اجیر در شهر کابل کشته شد.

به روز پنجشنبه ۹ جولای یک طیارهء تعلیمی ادارهء اجیر در ولسوالی دوشی ولایت بغلان و به روز دوشنبه ۲۶ جولای یک هلیکاپتر دشمن در ولسوالی کجکی ولایت هلمند سرنگون گردید.

تلفات و آزار و اذیت ملکی:

بعد از توافقنامه صلح تلفات ملکی تا حدی کاهش یافته بود اما سه ماه گذشته شاهد افزایش دوبارهء آن بود. به روز یکشنبه ۵ جولای کمیسیون حقوق بشر اعلان کرد که شلیک توپ هایی که در ماه گذشته باعث کشته شدن تعداد زیادی از هموطنان ما در جریان میله در ولسوالی سنگین رخ داده بود توسط نیروهای ادارهء اجیر صورت گرفته بود. به روز چهارشنبه ۸ جولای نیروهای اجیر بر نمازگزاران در ولسوالی گرشگ ولایت هلمند حمله آور شده و تعدادی از آنان را در داخل مسجد به شهادت رسانیدند.  به فردای آن یک عسکر اردوی اجیر چهار طفل یک خانواده را در مرکز ولایت لوگر زیر تانک کرده و به شهادت رسانید.

به روز چهارشنبه ۲۲ جولای نیروهای اشغالگر خانه و مسجدی را در ولسوالی ادرسکن ولایت هرات بمباردمان کردند که مردم محل به دیدار یکی از بندی های رها شده از زندان به آنجا جمع شده بودند. طی این بمباردمان تعداد زیادی از مردم بشمول اطفال و زنان کشته و زخمی شدند. در همین روز یک کلینیک در ولایت بغلان نیز مورد آماج حملات اجیران قرار گرفت که طی آن تعدادی از مردم ملکی کشته و زخمی شدند.

تفاصیل رویدادهای حملات و تلفات ملکی ها را در راپور منتشرهء صفحه انترنتی امارت اسلامی میتوان مطالعه کرد.

پیوستن به صف مجاهدین:

به روز چهارشنبه ۱۵ جولای مجاهدین امارت اسلامی طی اعلامیه یی از پیوستن بیشتر از ۹۰۰ تن از نیروهای ادارهء اجیر در ماه جون به صف مجاهدین خبر دادند. به سلسلهء پیوستن ها به مجاهدین که در این اواخر افزایش یافته است به روز دوشنبه ۶ جولای ۲۲ عسکر ادارهء اجیر در ولسوالی پلخمری ولایت بغلان و ۴۰ دیگر در هفت ولسوالی مختلف ولایت بلخ به صف مجاهدین پیوستند. به روز جمعه ۱۷ جولای ۴۲ تن از عساکر دشمن در ولایت بلخ نیز به صف مجاهدین پیوستند. در همین روز ۵۳ تن از نیروهای اجیر همراه با قوماندان امنیهء سابق ولسوالی بغلان مرکزی در ولایت بغلان به مجاهدین تسلیم شدند.

به روز دوشنبه ۲۷ ماه جولای به تعداد ۱۲۹ تن از کارمندان و نیروهای امنیتی ادارهء اجیر کابل در ولایت کندز به صف مجاهدین پیوستند.

تعداد دقیق افراد پیوسته به صفوف امارت اسلامی را می توان در راپورهای مستقل کمیسیون جلب و جذب امارت اسلامی مطالعه کرد.

تبادلهء اسیران:

ادارهء اجیر کابل تا کنون و بر اثر فشارهای وارده در حدود ۴۶۰۰ از اسیران امارت اسلامی را از زندان های خود رها کرده است. طبق توافقنامه صلح باید ۵۰۰۰ اسیر امارت اسلامی در جریان ده روز اول این توافقنامه آزاد می شدند. به روز پنجشنبه ۳۰ جولای امارت اسلامی افغانستان به مناسبت عید سعید اضحی عساکر متباقی ادارهء اجیر کابل را رها کرد و به این ترتیب ۱۰۰۰ عسکر ذکر شده در توافقنامه صلح از جانب امارت اسلامی رها گردیدند. مگر به فردای آن و در اولین روز عید اضحی اشرف غنی اعلان کرد که برای آزادی ۴۰۰ مجاهدین اسیر امارت اسلامی لویهء جرگهء مشورتی را دایر می کند.

عملیات الفتح:

چنانچه در بالا ذکر شد، مجاهدین امارت اسلامی مجبور به آغاز عملیات تهاجمی علیه نیروهای ادارهء اجیر شدند. به سلسلهء این عملیات، به روز دوشنبه ۲ جولای نیروهای اجیر ادارهء کابل مرکز ولسوالی فارسی ولایت هرات را تخلیه کرده و از آنجا فرار کردند. این عساکر که تحت محاصرهء مجاهدین قرار داشتند در جریان تخلیه و فرار متحمل تلفات و خسارات نیز شدند.  به روز چهارشنبه ۸ جولای قوماندانی امنیهء ولسوالی شاه ولیکوت ولایت کندهار مورد حملات شدید مجاهدین قرار گرفت که طی آن این مرکز کاملا منهدم شد و تعداد زیادی از افراد دشمن در این حملات کشته و زخمی شدند. به فردای آن کندک توپچی ادارهء اجیر در ولسوالی سید آباد ولایت میدان وردک شاهد حملات مجاهدین بود که طی آن مرکز تباه و اجیران داخلی متحمل تلفات و خسارات جانی و مالی گردیدند.

روز دوشنبه ۱۳ جولای شاهد حملات شدید مجاهدین بر ریاست امنیت ملی سمنگان بود که طی آن ۱۱۹ تن از افراد امنیتی دشمن کشته و زخمی شدند.

راه دیگری برای ترویج فحشاء:

ادارهء اجیر کابل در تلاش است تا راههای مختلفی را برای ترویج فحشاء و عام ساختن آن در جامعه به وجود بیاورد. به سلسلهء همین تلاش ها، سخنگوی این اداره به روز دوشنبه ۶ جولای از تعیین معاونین زن برای همهء والی ها در افغانستان خبر داد. در گذشته ها موسسات و ارگان های مختلف از استفادهء جنسی مامورین دولتی در ادارات ملکی و نظامی این نظام خبر داده اند.

خروج اشغالگران:

به روز سه شنبه ۱۴ جولای خلیلزاد نماینده امریکا در مذاکرات صلح با مجاهدین گفت که بر اساس توافقنامه صلح، امریکا تعداد عساکر خود در افغانستان را کاهش داده و ۵ پایگاه نظامی را تخلیه کرده است. به فردای آن جوبایدن نامزد انتخابات ریاست جمهوری امریکا نیز اعلان کرد که وجود عساکر امریکا در افغانستان برای این کشور بی نفع بوده و باید این عساکر به کشور شان برگشتانده شوند.  به روز چهارشنبه ۲۲ جولای مقامات محلی ولایت ننگرهار از تخلیهء دو پایگاه اشغالگران در این ولایت خبر دادند.

آتش بس سه روزه:

به روز سه شنبه ۲۸ جولای امارت اسلامی آتش بس موقت سه روزه را به مناسبت عید اضحی اعلان کرد که به تعقیب آن ادارهء اجیر کابل نیز آتش بس مشابهی را اعلان نمود. مردم از این آتش بس استقبال کرده و خواهان آغاز هرچی زودتر مذاکرات بین الافغانی جهت آمدن صلح و امنیت دایمی در کشور شدند.