افغانستان در ماه جنوری ۲۰۲۱ میلادی

احمد فارسی ملاحظه: این نوشتار شامل رویدادهایی است که دشمن به آن اعتراف کرده است ولازم به اشاره می دانیم که رویدادهای موثق دیگر را با ذکر معلومات بیشتر بخصوص دربارهء آمار تلفات و خسارات دشمن داخلی و خارجی میتوان در سایت رسمی امارت اسلامی افغانستان مطالعه کرد. سال ۲۰۲۱ با امید صلح اما با […]

احمد فارسی

ملاحظه: این نوشتار شامل رویدادهایی است که دشمن به آن اعتراف کرده است ولازم به اشاره می دانیم که رویدادهای موثق دیگر را با ذکر معلومات بیشتر بخصوص دربارهء آمار تلفات و خسارات دشمن داخلی و خارجی میتوان در سایت رسمی امارت اسلامی افغانستان مطالعه کرد.

سال ۲۰۲۱ با امید صلح اما با تعهد شکنی های امریکا و وحشت ادارهء اجیر کابل آغاز گردید. در جریان اولین ماه این سال، عملیات مجاهدین نیز بر نیروهای اجیر افزایش یافت که طی آن تعداد زیادی از افراد آنان کشته و زخمی گردیدند. در میدان سیاسی نیز پیشرفت هایی صورت گرفت. اختلافات میان ارگان های مختلف ادارهء اجیر نیز در این ماه گسترش یافت. تفاصیل اینهمه را همراه با جریانات مهم دیگر می توان تحت عناوین ذیل مطالعه کرد:

تلفات و خسارات اجیران داخلی:

در جریان این ماه به صدها تن از افراد دشمن در جریان جنگ ها و عملیات مجاهدین کشته شدند. بگونهء مثال در رده های متوسط دشمن به روز جمعه اول جنوری مشاور اسبق ریاست اجرائیه در کابل و به فردای آن، سه فرماندهء اربکی در ولایت ننگرهار کشته شدند. به روز پنجشنبه ۷ جنوری یک پیلوت نظامی در کابل و به فردای آن قوماندان امنیهء ولسوالی غوریان ولایت هرات در این ولایت جان باختند. به همین سلسله به روز شنبه ۹ جنوری قوماندان کندک ۶ در ولایت تخار کشته شد. به فردای این رویداد سخنگوی تصدی عامه در ولایت کابل کشته شد. به تعقیب آن و به روز دوشنبه ۱۱ جنوری یک قوماندان مسلح در کابل و به روز پنجشنبه ۱۴ جنوری وکیل شورای ولایتی غور در بند امنیت ملی کشته شد.
به روز یکشنبه ۱۷ جنوری دو قاضی زن در ولایت کابل کشته شدند. به روز دوشنبه ۱۸ جنوری دو کارمند امنیت در ولایت لوگر و ولسوال واشیر ولایت هلمند در دو رویداد جداگانه کشته شدند. به روز پنجشنبه ۲۱ جنوری یک افسر بلند رتبهء قول اردوی شاهین در کابل کشته شد و به فردای آن یک قوماندان کماندوی دشمن در ولایت پکتیا ترور گردید. به روز سه شنبه ۲۶ جنوری معاون شورای ولایتی کندز نیز در اثر زخم هایی که برداشته بود جان باخت. به روز جمعه ۲۹ جنوری یک قوماندان کندک در ولایت بلخ کشته شد.

تلفات، آزار و اذیت ملکی:

به روز جمعه اول جنوری دو داکتر در اثر شلیک عساکر اجیر در ولایت دایکندی کشته شدند. به روز پنجشنبه ۷ جنوری ۹ تن از اعضای یک خانواده بشمول اطفال و زنان طی حملات دشمن داخلی در ولایت هلمند به شهادت رسیدند. به روز یکشنبه ۱۰ جنوری ۱۸ تن از افراد ملکی طی حملات هوایی دشمنان اجیر در ولایت نیمروز کشته شدند. به روز دوشنبه ۱۱ جنوری عساکر دولت اجیر در ولایت بدخشان بازار طلافروشی این ولایت را آتش زدند. به روز جمعه ۱۵ جنوری ۴ ملکی بشمول یک داکتر در ولایت خوست توسط نیروهای کمپاین به شهادت رسیدند.
به روز سه شنبه ۱۹ جنوری جنرال دوستم یکبار دیگر با ملیشه های گلم جم خود خانه های مردم را در ولایت فاریاب چپاول کردند و به روز سه شنبه ۲۶ جنوری در یک جنایت مشابه، اردوی اجیر کابل در ولایت فراه یک بازار را مورد حمله قرار داده و مردم را متحمل تلفات و خسارات نمودند. به روز چهارشنبه ۲۸ جنوری ۸ مسافر در ولایت غزنی و ۲ تن ملکی در ولایت خوست توسط نیروهای مسلح دشمن به شهادت رسیدند.
آنچه در بالا مطالعه کردید مشت نمونهء خروار است و تعداد دقیق همراه با تفاصیل رویدادها تلفات ملکی را در راپور ویژه آن که از طریق صفحه انترنتی امارت اسلامی به نشر می رسد مطالعه نمایید.

پیوستن به صف مجاهدین:

در ارتباط با درک حقایق و پیوستن دشمن به صف مجاهدین، به روز چهارشنبه ۶ جنوری امارت اسلامی با نشر اعلامیه یی از پیوستن بیشتر از ۱۳۰۰ تن از افراد دشمن به صف مجاهدین در جریان ماه گذشته خبر داد. به تعقیب آن به روز پنجشنبه ۲۱ جنوری امارت اسلامی اعلان کرد که در جریان سال ۲۰۲۰ میلادی بیشتر از ۱۳۰۰۰ منسوبین ادارهء اجیر به صف مجاهدین پیوسته اند. و به همین سلسله به روز جمعه اول جنوری ۱۷ تن عسکر و پولیس دشمن در ولایت کندهار به صف مجاهدین پیوستند. به روز یکشنبه ۱۰ جنوری ۵۲ تن از افراد دشمن در ولایت تخار با مجاهدین یکجا شدند. به روز دوشنبه ۱۸ جنوری بیشتر از ۷۰ تن از منسوبین ادارهء اجیر در ولایت بلخ به مجاهدین پیوستند. و به روز جمعه ۲۹ جنوری ۶۰ تن از نیروهای دشمن در ولایت تخار به صف مجاهدین پیوستند.
راپورهای گذشته نشان می دهد که ماهانه حدود بیشتر از ۱۵۰۰ از افراد و کارمندان ادارهء اجیر به صف مجاهدین می پیوندند که لست مکمل آن در آخر هر ماه توسط کمیسیون مربوطهء امارت اسلامی منتشر می گردد.

عملیات الفتح:

چنانچه در مقدمهء این نوشتار ذکر شد عملیات مجاهدین در جریان این ماه شدت یافت. در جریان این ماه، دهها حملهء بزرگ و کوچک بر اجیران داخلی صورت گرفت که تفاصیل آن در صفحات رسمی امارت اسلامی منتشر گردید و در اینجا بگونهء مثال به بعضی از این حملات و عمیات ها اشاره صورت می گیرد.
به روز شنبه ۲ جنوری، سه فرماندهء اربکی در ولایت ننگرهار در جریان جنگ با مجاهدین کشته شدند. به روز دوشنبه ۴ جنوری، یک عسکر نفوذی ۸ تن از همکاران خودرا در قطعه عملیاتی ولایت کندهار و به فردای آن یک عسکر نفوذی دیگر در ولایت غزنی ۷ تن از همکاران خودرا به قتل رسانیدند.
به روز پنجشنبه ۷ جنوری عملیات شدیدی بر پایگاه نیروهای ویژه ادارهء اجیر در ولایت ارزگان صورت گرفت که طی آن تعداد دشمن متحمل تلفات و خسارات شدید گردید. به روز پنجشنبه ۱۴ جنوری ۱۰ کماندوی دشمن در جریان رویارویی با مجاهدین در ولایت بغلان کشته شدند. به فردای آن ۲۴ عسکر دولتی در جنگ با مجاهدین در ولایت کندز کشته شدند. در همین روز یک مرکز کماندوی دشمن در ولایت غزنی نیز شاهد حملات مجاهدین بود که طی آن دشمن متحمل خسارات و تلفات شدید گردید. قول اردوی پامیر در ولایت کندز نیز در همین روز شاهد حملات هوایی مجاهدین بود.
به روز شنبه ۱۶ جنوری حملهء مجاهد نفوذی در ولایت هرات باعث کشته شدن ۱۳ پولیس گردید. در همین روز قرارگاه سرحدی نیروهای اجیر در ولایت هلمند و مرکز قطعهء ویژه دشمن در ولایت کندهار نیز شاهد تلفات و خسارات شدید بود. به روز سه شنبه ۱۹ جنوری مرکز کندز و ولسوالی برچی شاهد حملات شدید مجاهدین بود که طی آن ۴۵ تن از عساکر دشمن کشته و زخمی شدند. به روز یکشنبه ۲۴ جنوری ده تن از کماندوهای دشمن در جریان جنگ با مجاهدین در ولایت ننگرهار کشته شدند. به روز سه شنبه ۲۶ جنوری یک کاروان کماندوی دشمن در ولایت کندهار مورد حملات مجاهدین قرار گرفت که طی آن دهها تن از آنان کشته زخمی شدند. به روز شنبه ۳۰ جنوری یک پایگاه مهم دشمن در ولایت ننگرهار مورد حملات مجاهدین قرار گرفت که طی آن به دشمن تلفات و خسارات شدید وارد گردید.

توافقنامهء صلح:

به روز دوشنبه ۴ جنوری، امارت اسلامی در واکنش به حملات هوایی اشغالگران به صفوف مجاهدین دشمن را متوجه تخطی از توافقنامه و عواقب وخیم آن گردانید. از جانب دیگر به روز جمعه ۲۹ جنوری پنتاگون اعلان کرد که طالبان در تعهدات خود وفا نمی کند ادعایی که امارت اسلامی آنرا بی اساس می خواند. اما در میدان جنگ، به روز دوشنبه ۴ جنوری، اشغالگران امریکایی یک پایگاه بزرگ خودرا در ولایت لوگر تخلیه کردند. به روز چهارشنبه ۲۰ جنوری نامزد وزارت خارجه در حکومت بایدن اعلان کرد که آنان خواهان خاتمه جنگ افغانستان وبرگشت عساکر خود به امریکا هستند. به روز پنجشنبه ۲۸ جنوری وزیر خارجهء امریکا گفت که وظیفهء خلیلزاد در مورد گفتگوهای صلح مهم است وبنابرین او در مقام خود باقی می ماند. به روز شنبه ۳۰ جنوری کاخ سفید اعلان کرد که بایدن رئیس جمهور جدید امریکا نیز متعهد به خروج نیروهای امریکا از افغانستان است.

اختلافات در ادارهء اجیر کابل:

اختلافات در دوایر و ارگان های مختلف ادارهء اجیر کابل به اوج خود رسیده است و هر لحظه انتظار انفجار و شکست و ریخت داخلی این ادارهء فرسوده می رود. به روز چهارشنبه ۶ جنوری غنی به پارلمان گفت کوشش نکنند حکومت را بدست بگیرند. در نتیجهء اختلافات داخلی، به روز شنبه ۲ جنوری، والی ولایت ننگرهار و به روز شنبه ۲۳ جنوری ارغندیوال وزیر مالیه ادارهء اجیر از وظایف شان برکنار گردیدند. جنگ مطبوعاتی شدید میان ارگ و پارلمان و اختلاف روی قضیهء بودجه از گرمترین موضوعات در جریان این ماه بوده است. پارلمان ارگ را متهم به گسترش جنگ، تلاش برای ناکامی صلح، دزدی و فساد می کند. از سوی دیگر، ارگ نیز در عکس العمل مشابه، پارلمان و اعضای آنرا متهم به دزدی و رشوت ستانی در مقابل موافقه بر بودجه این سال می کند. ادامهء فعالیت نامزد وزیرانی که رای اعتماد از پارلمان گرفته نتوانستند نیز روابط این دو ارگان را تیره ساخته است.

دزد با جوال:

به روز جمعه ۲۲ جنوری انجنیر گلبدین حکمتیار در یک نشست خبری از انتقال پول های نقد و طلای افغانستان توسط طیاره های بی نشان از میدان هوایی کابل به خارج از کشور خبر داد. به تأیید همین مطلب به روز یکشنبه ۲۴ جنوری سیگار نیز از حکومت خواست تا از قاچاق پول نقد از طریق میدان هوایی کابل جلوگیری کند. بعضی از وکلای پارلمان قلابی نیز ادعا کرده اند که اشرف غنی شکایت مشابهی از سوی یکی از کشورهای عربی نیز بدست آورده است که در آن خانمش هشدار داده شده است تا در آینده با استفاده از میدان هوایی آن کشور پول های دزدی شده را انتقال ندهد. ارغندیوال وزیر مالیه معزول نیز در نشست خبری که بعد از برکناری اش انعقاد یافته بود گفت که سبب برکناری اش جلوگیری او از دستبردهای افراد مقرب به ارگ در مالیات و عواید کشور بود.