افغانستان در ماه اپریل ۲۰۲۱ میلادی

احمد فارسی ملاحظه: این نوشتار شامل رویدادهایی است که دشمن به آن اعتراف کرده است ولازم به اشاره می دانیم که رویدادهای موثق دیگر را با ذکر معلومات بیشتر بخصوص دربارهء آمار تلفات و خسارات دشمن داخلی و خارجی میتوان در سایت رسمی امارت اسلامی افغانستان مطالعه کرد. ——————————– ماه اپریل سال ۲۰۲۱ شاهد رویدادهای […]

احمد فارسی

ملاحظه: این نوشتار شامل رویدادهایی است که دشمن به آن اعتراف کرده است ولازم به اشاره می دانیم که رویدادهای موثق دیگر را با ذکر معلومات بیشتر بخصوص دربارهء آمار تلفات و خسارات دشمن داخلی و خارجی میتوان در سایت رسمی امارت اسلامی افغانستان مطالعه کرد.

——————————–

ماه اپریل سال ۲۰۲۱ شاهد رویدادهای مختلف از قبیل افزایش عملیات بالای اجیران داخلی، تلفات بیشمار در صف دشمن، اعلان خروج نهایی اشغالگران و رویدادهای سیاسی در قبال مسئله صلح در افغانستان بود.  تفاصیل اینهمه را همراه با جریانات مهم دیگر را می توان تحت عناوین ذیل میتوان مطالعه کرد:

تلفات و خسارات اجیران داخلی:

در جریان ماه اپریل نسبت به تعهد شکنی دشمنان اشغالگر حملات مجاهدین هم نسبتا شدت یافت و حملات زیادی بر دشمن صورت گرفت که طی آن تعداد زیادی از افراد دشمن کشته و زخمی شدند. به روز یکشنبه ۴ اپریل امارت اسلامی در واکنش به حملات نیروهای مشترک اجیر و باداران خارجی گفت که اگر این عملیات جریان پیدا کنند مجاهدین مجبور به واکنش شدید علیه این نیروها می شوند. آمار رسمی این تلفات و خسارات در دست نیست اما در اینجا بگونهء مثال بعضی از تلفات در رده های متوسط دشمن را ذکر می کنیم.

به روز جمعه ۲ اپریل یک قوماندان نیروهای ویژه در ولایت بغلان در اثر کمین مجاهدین کشته شد. به روز یکشنبه ۴ اپریل کاروان موترهای نیروهای کماندوی دشمن در ولسوالی متذکره مورد حملات مجاهدین قرار گرفت که طی آن تعداد زیادی از آنان کشته و زخمی شدند.

به روز چهارشنبه ۷ اپریل یک کارمند بلندرتبهء احصائیه مرکزی در مرکز ولایت کابل و به روز دوشنبه ۱۲ اپریل مسئول بخش صحی قول اردوی شاهین در مرکز ولایت بلخ کشته شدند. به فردای آن آمر امنیت ولایت تخار نیز در مرکز این ولایت کشته شد. به روز دوشنبه ۱۹ اپریل یک افسر هوایی دشمن در ولایت بلخ ترور گردید. به تقعیب آن و به روز پنجشنبه ۲۲ اپریل یک افسر بلندپایهء نیروهای کماندوی دشمن و به روز شنبه ۲۴ اپریل ۴ کارمند امنیت ملی در ولسوالی پغمان ولایت کابل کشته شدند. به روز جمعه ۲۳ اپریل قوماندان امنیهء ولسوالی ناوی ولایت غزنی نیز به قتل رسید. به فردای آن ولسوال اسبق ولسوالی دامان ولایت کندهار در این ولایت کشته شد. در همین روز ولایت میدان وردک شاهد کشته شدن ۲۱ کماندو بشمول عیسی خان بود. عیسی خان تعدادی از مجاهدین را در حمله بر پارلمان به شهادت رسیده بود. به روز یکشنبه ۲۵ اپریل یک کارمند ارگ نیز در ولسوالی پغمان ولایت کابل کشته شد. به فردای آن قوماندان امنیهء ولسوالی وازیخوای ولایت پکتیکا کشته شد. در همین روز قوماندان قطعهء ۰۶ ولایت کندهار نیز کشته شد. روز سه شنبه ۲۷ اپریل شاهد کشته شدن ۲ افسر بلند رتبهء قول اردوی اتل ۲۰۵ در ولایت کندهار بود.

 پیوستن به صف مجاهدین:

به روز شنبه ۱۷ اپریل امارت اسلامی اعلان کرد که در جریان ماه گذشته بیشتر از ۱۰۰۰ تن از افراد دشمن به صف مجاهدین پیوسته اند به روز پنجشنبه اول ماه اپریل ۳۰ تن از افراد مسلح اربکی در ولسوالی تیوره ولایت غور به مجاهدین تسلیم شد. به روز جمعه ۱۶ اپریل ۱۳ تن پولیس مسلح در ولایت تخار و به روز چهارشنبه ۲۱ اپریل ۳۵ از نیروهای ادارهء اجیر در ولایت کندهار به مجاهدین تسلیم شدند. به روز جمعه ۳۰ اپریل ۲۹ تن از منسوبین ادارهء اجیر کابل در ولایت کندز به مجاهدین پیوستند.

اعداد و شمار فوق فقط بگونهء مثال در اینجا ذکر شد و تفاصیل تسلیم شدگان را می توان در راپور ماهانه امارت اسلامی مطالعه کرد.

تلفات، آزار و اذیت ملکی:

تلفات ملکی روز به روز افزایش می یابد. دشمن اجیر با کمک و مساعدت باداران خارجی خود مردم بیچاره و ملکی را به بهانه های مختلف مورد هدف قرار می دهند. در جریان ماه اپریل نیز این سلسله جریان داشت. به روز شنبه ۳ اپریل مجاهدین طی نشر راپوری از کشته شدن ۱۶۱ تن ملکی توسط نیروهای ادارهء اجیر کابل در جریان دو هفتهء گذشته خبر دادند. همزمان با نشر این راپور، ۱۱ تن از افراد ملکی در ولسوالی علیشنگ ولایت لغمان در اثر شلیک هاوان دشمن کشته شدند. قبل از این و به روز پنجشنه اول ماه اپریل ۱۰ تن از افراد ملکی در ولسوالی حصارک ولایت ننگرهار بر اثر شلیک توپ دشمن اجیر کشته و زخمی شدند.  به فردای آن ۳ طفل دیگر در ولسوالی کشک کهنه ولایت هرات در اثر حملات دشمن به شهادت رسیدند. به روز سه شنبه ۶ اپریل نیروهای اشغالگر یک موتر مسافربری را قصدا با تانک در ولسوالی میوند ولایت کندهار مورد تصادم قرار دادند که طی آن ۱۷ مسافر کشته و زخمی شدند.  به همین سلسله به روز جمعه ۸ اپریل مطبوعات از شهادت ۴ شاگرد مکتب در جریان بمباردمان طیاره های دشمن در ولایت زابل خبر دادند. به روز یکشنبه ۱۸ اپریل مطبوعات از ویران نمودن بیشتر از ۱۳۰ خانهء مسکونی در ولسوالی الله یار ولایت غور توسط نیروهای اجیر خبر دادند. این رویدادها بگونهء مثال در اینجا ذکر گردید و تفاصیل تلفات ملکی را می توان در راپور ماهانهء امارت اسلامی مطالعه کرد.

عملیات الفتح:

عملیات مجاهدین بعد نسبت به شکستاندن تعهدات اشغالگران به توافقنامهء دوحه شدت یافت و بنابرین دشمن متحمل تلفات و خسارات قابل ملاحظه یی گردید که در اینجا به چند واقعهء آن اشاره صورت می گیرد:

به روز پنجشنه اول ماه اپریل نیروهای کماندوی دشمن در ولسوالی جلریز ولایت میدان وردک مورد حملات مجاهدین قرار گرفتند که طی آن ۲۲ تن از آنان کشته شدند. به روز پنجشنبه ۸ اپریل یک مرکز توپچی دشمن را در ولسوالی پغمان ولایت کابل تصرف کردند. به فردای آن تعداد زیادی از اربکی های اجیر در مرکز ولایت جوزجان در جریان جنگ رویارویی با مجاهدین کشته شدند.

خروج اشغالگران:

به روز چهارشنبه ۷ اپریل مطبوعات خبر دادند که تعداد زیادی از عساکر متقاعد امریکایی از رهبران این کشور خواستند تا نیروهای خودرا قبل از اول ماه می از افغانستان خارج کند اما به روز چهارشنبه ۱۴ اپریل رئیس جمهور امریکا اعلان کرد که این کشور مصمم است تا اخراج نیروهای خودرا از اول ماه می آغاز کند و این پروسه تا ۱۱ سبتمبر سال خاتمه خواهد یافت. امارت اسلامی در واکنش به این اعلان گفت که به سبب نقض تعهدات توافقنامه دوحه در هیچ مذاکرات و نشستی در ارتباط صلح اشتراک نخواهد کرد. در همین روز جرمنی نیز اعلان کرد که شاید نیروهای ناتو نیز همزمان با نیروهای امریکایی از افغانستان خارج شوند. به تعقیب آن به روز سه شنبه ۲۰ اپریل استرالیا نیز اعلان کرد که تا آخر این سال نیروهای خودرا از افغانستان خارج خواهد کرد. به فردای آن جرمنی اعلان کرد که نیروهای خودرا قبل از امریکا از افغانستان خارج می کند. به روز سه شنبه ۲۷ اپریل پنتاگون خبر داد که بعد از این تاریخ در عملیات همراه با نیروهای اجیر افغان اشتراک نمی کند.

اهانت به مزدوران:

به روز پنجشنبه ۸ اپریل، رئیس پارلمان کشور پاکستان بنابر دعوت پارلمان قلابی ادارهء کابل در یک سفر سه روزه به کابل آمد اما نیروهای اشغالگر حاکم بر میدان هوایی کابل اجازه نشست برای وی ندادند. پارلمان قلابی این را توهین به خود و حکومت خود دانست اما در مقابل باداران خود بجز اطاعت راه دیگری نداشت.

از سوی دیگر به روز چهارشنبه ۲۸ اپریل مطبوعات پاکستان از سفر پنهانی و ملاقات های اشرف غنی با سران نظامی پاکستان در داخل طیاره خبر دادند. معلوم نیست که اشرف غنی در این سفرهای پنهانی چی تعهداتی با جانب پاکستانی داشته است. قبل از این نیز ادارهء اجیر کابل ضمن یک خیانت ملی به حکومت پاکستان اجازهء استخدام سیم های خاردار و بنای دروازه های اساسی را در خط دیورند داده بود.