از فراز سنگرها؛ روایت دقیق اشغال و فساد

حافظ نور احمد سعید/ ترجمه: منصور فراهی تقریباً ده سال است که با نام و نوشته‌های استاد احمد فارسی آشنا هستم. مقالات تحقیقی و تبصره‌های متعدد وی را در سایت الاماره دیده‌ام. «از فراز سنگرها» مجموعه نوشته‌های مفید و جالب فارسی صاحب است. در این مجموعه نوشته‌های دقیق و مستدل در باره جنگ صلیبی علیه […]

حافظ نور احمد سعید/ ترجمه: منصور فراهی

تقریباً ده سال است که با نام و نوشته‌های استاد احمد فارسی آشنا هستم. مقالات تحقیقی و تبصره‌های متعدد وی را در سایت الاماره دیده‌ام. «از فراز سنگرها» مجموعه نوشته‌های مفید و جالب فارسی صاحب است. در این مجموعه نوشته‌های دقیق و مستدل در باره جنگ صلیبی علیه کشور عزیز و آغاز جهاد مقدس بر علیه آن، جمع‌آوری شده است.

استاد فارسی صاحب در عرصه رسانه‌های جهادی یک‌تن از نویسندگان چیره‌دستی به شمار می‌آید که پرده را از چهره واقعی دشمن برطرف کرده و نوک تیز قلم او چهره دشمن را خدشه‌دار کرده است.

جناب فارسی صاحب از سبک و مهارت خصوصی‌ای در نوشتن، تحلیل و بیان مطالب برخوردار است. مسائل پیچیده را به زبان ساده و روان تحلیل کرده و در قالب زیبا و استاندارد به خواننده‌گان ارائه می‌کند.

از فراز سنگرها روایت دقیق استبداد و فساد اشغالگران، دلاوری‌ها و فداکاری‌های مردم مجاهدپرور و مجاهدان دلیر می‌باشد. خواندن و مطالعه این روایت می‌تواند در شناختن دشمن و درک سالمِ اوضاع، ما را کمک کند.

به عبارت دیگر فراز سنگرها آینه شفاف سخنان و کردار مهاجمان اشغالگر + رژیم کابل و امارت اسلامی می‌باشد. جوانان می‌توانند در این آینه به گذشته نزدیک‌شان نگاه کنند، موقف و کردار امارت اسلامی را ببینند، و بشر دوستی عساکر خارجی و داخلی دموکراسی، آزادی بیان و حقوق زنان و کودکان(؟) را مشاهده کنند!

زمانی اهمیت و مؤثریت کتاب از فراز سنگر و نوشته‌های مشابه بهتر معلوم می‌شود که به روند اشغال بیست‌ساله کشور عزیز نگاه کوتاه داشته باشیم.

اشغالگران علاوه بر تهاجم وحشیانه نظامی بر افغانستان، جنگ گسترده فکری و تبلیغاتی را نیز به راه انداختند. هزاران رسانه‌های الکترونیکی و چاپی را ایجاد و تأمین کردند. همین رسانه‌ها به روش‌های مختلف تحت عناوین گوناگون بر ارزش‌های دینی، آداب اسلامی و فرهنگ افغانستان حمله کردند. تبلیغات گسترده بی‌دینی، فحاشی و کلتور غربی را به اسم آزادی بیان به عنوان مسئولیت اساسی خود انجام دادند. متأسفانه جنگ مال، قدرت، فریب، فکر و فرهنگ جهان متمدن هنوز در سرزمین ما به شدت و وحشت جریان دارد.

در شرایط فوق الذکرِ اشغال، دفاع از ارزش‌های دینی، خاک و منافع ملی به بهای سر تمام می‌شد. مجاهدان مسلح در هیچ قانون جهانِ بشردوستانه حق زندگی را نداشتند. اما از نظر مدعیان بین المللی آزادی بیان کسانی که با زبان و قلم خود از نوامیس خویش دفاع می‌کردند قابل تحمّل نبودند.  حتی کوچکترین مخالفت لفظی با متجاوزان و شباهت با طالبان در لباس، گفتار و رفتار در قاموس دموکراسی سبب اسارت فرد در زندان گوانتانامو، بگرام و … زندانهای وحشی دیگر می‌شد.

مطالعهء از فراز سنگرها در یک محیط آلوده فکری و فرهنگی نیاز بسیار حیاتی و اساسی هر فرد می‌باشد. به ویژه جوانان نباید خود را از مطالعه از فراز سنگرها محروم کنند.

به خاطر چاپ و نشر این اثر مهم به استاد احمد فارسی تبریک می‌گویم. خداوند متعال تلاش‌های قلم و سنگر تمام مجاهدان را در بارگاه عالی خود بپذیرد. امیدواریم که استاد فارسی ما را با نوشتن آثار و مقالات دیگر خویش مفتخر گرداند.