چطور یک افغانستان با ثبات، مستحکم و پیش‌رفته داشته باشیم؟

ملا عبدالغنی برادر ملت رنج‌دیده افغانستان از چهار دهه به اینسو به آرمان یک افغانستان مستحکم و با ثبات در شعله‌های نا امنی‌ها و جنگ‌ها می‌سوزند. امارت اسلامی افغانستان می‌خواهد این فاجعه و تمام عوامل آن را نقطه پایان بخشد و افغان‌ها در کشور خود زیر چتر نظام افغان شمول اسلامی گردهم آیند. امارت اسلامی […]

ملا عبدالغنی برادر

ملت رنج‌دیده افغانستان از چهار دهه به اینسو به آرمان یک افغانستان مستحکم و با ثبات در شعله‌های نا امنی‌ها و جنگ‌ها می‌سوزند. امارت اسلامی افغانستان می‌خواهد این فاجعه و تمام عوامل آن را نقطه پایان بخشد و افغان‌ها در کشور خود زیر چتر نظام افغان شمول اسلامی گردهم آیند. امارت اسلامی برای رسیدن به این هدف به تاریخ ۲۹ فبروری ۲۰۲۰ میلادی توافقنامه تاریخی را با ایالات متحده امریکا امضا نمود.
توافقنامه دوحه میان امارت اسلامی افغانستان و ایالات متحده امریکا راه فرصت‌های خوبی را بین هر دو جهت باز نمود، که در نتیجه آن پنج هزار تن زندانیان امارت اسلامی افغانستان و هزار تن بندی‌های اداره رها شدند، مذاکرات بین الافغانی آغاز شد و اکثریت نیروهای خارجی از افغانستان برآمدند و بقیه شان هم در حال برآمدن هستند.
اگرچه در روند عملی شدن توافقنامه یک سلسله مشکلاتی بود و است، اما باز هم توافقنامه یگانه چانسی برای آوردن صلح در افغانستان است، که با رهایی بقیه زندانیان، ختم نمودن لیست‌های سیاه و نظارت و عملی شدن سائر مواد باقی‌مانده‌ی توافقنامه، زمینه را برای پایان یافتن معضل مساعد می‌کند.
اکنون که افغانستان در آستانه‌ی خروج همه نیروهای خارجی قرار دارد؛ پس از گرفتن استقلال، باید اینجا برای تحقق چنان نظامی دست به کار شویم که آرامش و رفاه ملت افغانستان دران متحقق باشد، و این زمانی ممکن است که این نظام مطابق با خواسته‌ها و آرمان‌های ملت مسلمان افغانستان شکل بگیرد.
نظام واقعی اسلامی بهترین وسیله برای حل تمام مشکلات افغان‌ها و یگانه خواسته ایست که تمام اقشار جامعه افغانی برای تحقق آن یکصدا اند و هیچگونه اختلافی بر آن ندارند. چنان نظام مقتدر اسلامی که هم افغانستان را از تهاجم و مداخله‌های خارجی‌ها نگه‌دارد و هم جهانیان را از آرامش افغانستان مطمئن بدارد.
ثبات نظام اسلامی در افغانستان باز هم به قربانی‌ها، ازخودگذری‌ها و همدیگر پذیری افغان‌ها نیاز دارد. زیرا پیش‌رفت مثبت در صورت چندپارچگی، درگیری و رویارویی ممکن نیست.
چقدری که افغان‌ها به ثبات یک نظام مستحکم اسلامی نیاز دارند، همان‌قدر جهانیان هم به آن ضرورت دارند. برای جامعه جهانی به شمول سازمان ملل متحد؛ به‌جای نظام بی‌اختیار، غیر متمرکز و فاسد، افغانستانِ نیرومند، متحد و پاک از فساد سودمند است.
ما آن نگرانی‌های را درک می‌کنیم که پس از خروج نیروهای خارجی، هم در اذهان افغان‌ها و هم در اذهان جامعه جهانی در مورد چگونگی نظام آینده خطور می‌کند. ما در پاسخ به اینگونه نگرانی‌ها باید بگوئیم که این به مذاکرات بین الافغانی ربط دارد، ما باید پیش از وقت با گمانه‌زنی‌ها فرصت مذاکرات را از دست ندهیم.
اشتراک در مذاکرات بین الافغانی و حمایت ما ازان، نشان‌دهنده‌ی اینست که ما بر حل مشکل از راه تفاهم باور داریم.
خواست ما از جامعه جهانی اینست که بگذارید خود افغان‌ها در مورد کشور و ملت خود تصمیم بگیرند. زیرا افغان‌ها از نظام‌های که از بیرون بر آن‌ها تحمیل شده، خاطرات بسیار بدی دارند.
ما از طرف خود آن مساعی و تلاش‌ها را می‌ستائیم و استقبال می‌کنیم که مشکلات، بی‌ثباتی و بی‌نظمی در کشور ما را به گونه واقعی نقطه پایان بگذارد، و هر آن کسی که درین راستا کمک و همکاری می‌نماید باید حقایق زمینی جامعه افغانی را در نظر بگیرد.
ما به این متعهد هستیم که با جهت‌های دیگر در فضای احترام متاقبل به پیش برویم و بر چنان یک نظام سیاسی با هم به توافق برسیم که صدای همه افغان‌ها دران شنیده شده باشد.
در افغانستان آینده، ما بر بنیادهای دین مبارک اسلام و در روشنی عنعنات پسندیده‌ی جامعه افغانی، به حقوق همه اتباع مردان و زنان کشور خود، مثلا آزادی بیان، تعلیم و تربیه، کار و….. خود را متعهد می‌دانیم. چون جامعه ما یک جامعه اسلامی و افغانی است، محیط و سهولت‌های مناسب برای تعلیم و کار زنان آماده می‌شود، تا آن‌ها بتوانند امور خود را با اطمینان کامل به پیش ببرند.
امارت اسلامی تعهد دارد که فرصت‌های مناسب خدمت را برای کشور و ملت خود آماده بسازد. همه باید برای بازسازی کشور و خدمت به مردم خود دست به دست هم بدهیم، کشور و ملت ما به تاجران ملی، جوانان، متخصصان و مسلکیان نیاز خاصی دارد. جوانان در حقیقت حیثیت ستون فقرات هر جامعه را دارند، ما بر قشر جوان صدا می‌زنیم که شما مسئولیت خدمت به کشور و ملت خود را دارید و امارت اسلامی زمینه این خدمت را به شما فراهم می‌کند. شما به‌جای اینکه برای یک لقمه نان دور از خانواده تان به کشورهای خارج بروید، بیائید در پهلوی خانواده‌های تان با خدمت به کشور و ملت خود، زندگی آرام و پر افتخار نسل‌های آینده خود را تضمین کنیم.
در نظام آینده، به شمول اقلیت‌ها حقوق همه هموطنان ما مصون می‌باشد و هیچ کسی باید درین مورد نگرانی نداشته باشد.
افغانستان با با داشتن موقعیت خاص جغرافیایی، عضو مهم جامعه جهانی است. ما می‌خواهیم افغانستان با جهان روابط مثبت و سودمند داشته باشد. افغان‌ها برای بازسازی افغانستان به همکاری سالم جهان نیاز دارند و ازان استقبال می‌نمایند.
جهاد و مبارزه افغان‌ها در مقابل اشغال خارجی؛ بنا بر همه قوانین دینی و وضعی، حق مسلم و ثابت آن‌ها بود و است.
امارت اسلامی افغانستان می‌خواهد با هماهنگی و همکاری جامعه جهانی، با فراهم نمودن اقتصاد بدیل، اقدامات لازم برای جلوگیری از کشت و تولید مواد مخدر و درمان معتادان، که متاسفانه شمار آن‌ها به ملیون‌ها می‌رسد، انجام دهد.
امارت اسلامی افغانستان به جامعه جهانی اطمینان می‌دهد که به دیپلماتان و کارمندان خارجی مؤسسات خیریه مقیم در افغانستان هیچگونه خطری از سوی امارت اسلامی پیش نمی‌آید، مؤسسات خیریه از مدت زیادی با همکاری و هماهنگی امارت اسلامی در کشور ما فعالیت دارند، آن‌ها اکنون هم به کارهای خیریه خود دوام بدهند. امارت اسلامی فراهم نمودن محیط مصون برای آن‌ها را مسئولیت خود می‌داند.
در پایان می‌خواهم به یک نقطه مهم اشاره بکنم که امارت اسلامی به هیچ کسی اجازه نمی‌دهد که خاک افغانستان را بر ضد امنیت کسی استعمال کند و نه هم به کسی اجازه می دهد که در امور ما مداخله بکند. افغان‌ها می‌خواهند در روشنی ارزش‌های دینی و اسلامی خود، زندگی سربلند و مسالمت‌آمیز در جهان داشته باشند.

ملا عبدالغنی برادر، معاون سیاسی و رئیس دفتر سیاسی امارت اسلامی
۱۰/۱۱/۱۴۴۲هـ ق
۳۰/۳/۱۴۰۰هـ ش ــ ۲۰۲۱/۶/۲۰