اعلامیه کمیسیون صحت امارت اسلامی افغانستان

از آنجایی‌که حدود ۲۰۰ ولسوالی در کشور از وجود دشمن تازه تصفیه شده‌اند، در تمام ولسوالی‌ها مراکز صحی، کلینیک‌ها و پرسونل‌های طبی وجود دارند، همچنان شفاخانه‌ها، پرسونل‌های صحی و داکتران در مراکز ولایت‌ها وجود دارند به تمام مراکز صحی، داکتران، پرسونل‌های طبی، و همچنان به تمام شفاخانه‌ها و مؤسسات طبی در ولایات از جانب کمیسیون […]

از آنجایی‌که حدود ۲۰۰ ولسوالی در کشور از وجود دشمن تازه تصفیه شده‌اند، در تمام ولسوالی‌ها مراکز صحی، کلینیک‌ها و پرسونل‌های طبی وجود دارند، همچنان شفاخانه‌ها، پرسونل‌های صحی و داکتران در مراکز ولایت‌ها وجود دارند به تمام مراکز صحی، داکتران، پرسونل‌های طبی، و همچنان به تمام شفاخانه‌ها و مؤسسات طبی در ولایات از جانب کمیسیون صحت امارت اسلامی افغانستان‌ اطمینان داده می‌شود که خدمات طبی خود را به شکل آزاد و آرام ارائه داده می‌توانند، هیچ ضرری از طرف مجاهدین به آن‌ها نخواهد رسید، بلکه برای تقویه بیشتر، توسعه و تجهیز آنان تلاش و همکاری صورت خواهد گرفت و امارت اسلامی توجه زیادی به مسئله صحت دارد.
برای اینکه در بخش صحت به مردم بیشتر خدمت شود و مراکز درمانی با تأخیر و انسداد مواجه نشوند کمیسیون صحت امارت اسلامی دستورالعمل‌های ذیل را به تمام کارمندان و مسئولان خود ارائه می‌دهد.

  • ۱ – کنترول و نگه‌داری مراکز صحی مسئولیت شماست، هرچه سریع‌تر کنترول آن‌ها را بر عهده بگیرید، تا اجناس، وسایط و اسناد شان ضایع نشود.
  • ۲ – به آن عده از پرسونل طبی که تاکنون در مراکز صحی مشغول به کار بوده‌اند از جانب خود اطمینان بدهید که برای ادامه فعالیت‌های صحی‌شان هیچ مشکلی پیش نخواهد شد، کمیسیون امور صحی امارت اسلامی از آنها حمایت کامل خواهد کرد و به آنها کمک می‌کند.
  • ۳ – اگر احیاناً کسی مشکلی دارد، در مورد مشکلات وی تحقیق کنید و تا جائیکه ممکن است مشکلات‌شان را حل کنید.
  • ۴ – اجناس و وسائط منقول و غیر منقول کلیه کلینیک‌ها که به عهده هر کسی ثبت اند به عهده او بگذارید، البته اگر کسی از پذیرفتن مسئولیت آن انکار می‌کرد به کسی بسپارید که اهل مسئولیت باشد و مسئولیت حفاظت کامل آن را به عهده بگیرد.
  • ۵ – امبولانس‌ها و سایر وسایل نقلیه که مربوط مراکز صحی باشند، همه آنها را شناسایی کرده، به عهده هر کسی که باشد، تصدیق و اطمینان کامل حفاظت را از او بگیرید.
  • ۶ – اگر کلینیک‌ها خالی شده‌اند، پهره‌داران و کارمندان‌شان حاضر نمی‌شوند به آنها اطلاع دهید تا به محل کار حضور پیدا کنند و با اطمینان خاطر به خدمات خود ادامه دهند، اگر باز هم حاضر نشدند باید توجه جدی به نگهداری کلینیک‌ها داشته باشید.
  • ۷ – همه مقامات ولایتی باید تلاش کنند تا با مسئولین سازمان‌های مرتبط طبی و سازمان‌های صحی بین المللی در مناطق خود مانند صلیب سرخ، WHO، یونیسف، نارویژن و سوئد دیدار کنند، آنها را در مورد نزاکت حالات و مسئولیت خود متوجه سازند تا ذهناً آماده شوند و جهت تداوی و معالجه زخمیان جنگی و مریضان مبتلا به کرونا اعلان آمادگی کنند.
  • ۸ – تمام کلینیک‌هایی که احتمالاً بیماران ایمرجنسی به آنها مراجعه می‌کنند، باید از آماده نمودن خدمات اولیه برای مجروحان، تکمیل داروهای لازم، تهیه وسایل و تجهیزات اضطراری و از وجود خون در بانک‌های خونی مطمئن باشند.
  • ۹ – اگر احیاناً بیماری نیاز به جراحی تخصصی داشته باشد باید سیستم آمبولانس در محل باشد تا بیمار در اسرع وقت به محلی برسد که بتواند جراحی تخصصی را انجام دهد.
  • ۱۰ – گر دچار کمبود آمبولانس یا مراجعه ضعیف هستید سعی کنید کمبودی‌تان را با استفاده از بازار آزاد پر کنید.
  • ۱۱ – کلیه کلینیک‌های که بخش‌های جراحی‌شان فعال هستند باید کلیه تجهیزات و داروهای لازم را از قبل تهیه کنند.
  • ۱۲ – اینکه دشمن در حالت سراسیمگی به سر می‌برد، اغلب اوقات غیرنظامیان، مجاهدین و حتی نیروهای خود را در بمباردمان‌های بی‌رحمانه هدف قرار می‌دهد، بمب‌های آتش‌زا و موشک‌های مهیب شلیک می کند، سعی کنید بیماران RTA را پس از کمک‌های اولیه بلافاصله به مراکز ولایت‌ها یا شفاخانه‌های نزدیک کشور ایتالیا انتقال دهید.
  • ۱۳ – چونکه دولت سربازان خود را اکمال نمی‌کند بیشتر آنها به دلیل آب و هوای بسیار گرم و گرسنگی مداوم از پا افتاده‌اند، اگر در جایی یک سرباز زخمی دولت به شما آورده‌شد بدون هیچ تبعیضی باید با بر اساس همدردی کامل انسانی او را تداوی کنید.
  • ۱۴ – اقدامات لازم را جهت جلوگیری تلفات غیرنظامیان انجام دهید، اگر احیاناً مریضی در کلینیک‌های ما تداوی نمی‌شد سعی کنید سیستم ارجاع را پس از خدمات اولیه به مراکز ولایات و یا شفاخانه‌های وابسته به سازمان‌های طبی بین‌المللی ارسال کنید.
  • ۱۵ – اکسیژن موجود در همه کلینیک‌ها را کنترول کنید خود را مطمئن سازید و اگر کم بود با استفاده از تمام راه‌های ممکن خلای تان را پر کنید.
  • ۱۶ – مراکز خرید و فروش اکسیژن در بازار آزاد را از نزدیک ببینید که دارای چه اندازه امکانات هستند آیا امکان تأمین نیازهای بیماران کرونا و ایمرجنسی را دارند یا خیر؟
  • ۱۷ – خرید و فروش بالون‌ها و کپسول‌های اکسیژن در بازار آزاد باید به طور رسمی با شما ثبت شود تا در صورت لزوم از آنها استفاده شود زیرا اکثر مردم را ترس گرفته و بالون‌های اکسیژن را بدون موجب خریداری کرده و در خانه‌ها نگه می‌دارند.
  • ۱۸ – در هر کلینیک اگر امکان دارد اتاق‌های مخصوص برای بیماران ویروس کرونا داشته باشید و افراد مشکوک را در خانه‌های خود قرنطین کنید و آنها را تحت نظر بگیرید.
  • ۱۹ – از طریق بزرگان، علمای محل و ریش‌سفیدان قومی به مردم اطلاع دهید که موج سوم کرونا با سرعت در حال جریان است، از اجتماعات عمومی خودداری کنید و اقدامات لازم را برای جلوگیری از کرونا مدنظر قرار دهید.

کمیسیون صحت امارت اسلامی افغانستان
۵/۱۲/۱۴۴۲ هـ ق
۲۴/۴/۱۴۰۰۰ هـ ش ــ ۲۰۲۱/۷/۱۵ م